پایگاه سنجش تاثیر مقالات آلتمتریک

همکار یابش - مثنوی2021-06-12بازدید 1507
Posted on

پایگاه سنجش تاثیر مقالات آلتمتریک

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی آلتمتریک Altmetric

مرسوم ترین روش برای اندازه گیری ارزش (سطح) یک مقاله استفاده از معیار “ضریب تأثیر-Impact Factor” است، که میانگین ارجاعات به مقالات اخیر ژورنال را اندازه گیری می کند و در اصل ارزش مقاله از روی سطح مجله محاسبه می شود.

در حال حاضر روش های انتشار مقالات بسیار گسترده تر و متنوع تر شده اند ولی روش های مرسوم سنتی همزمان با روش انتشار پیشرفت نکرده اند. لذا در جامعه علمی میل به بدست آوردن روش های مناسب تری که بتواند با جزئیات بیشتری سطح عملکردی یک مقاله را به دست آورد دیده می شود. آلتمتریک  یکی از روش های ارزش گذاری مقالات منتشر شده است. آلتمریک عبارت است از:

ایجاد و مطالعه معیارهای جدید بر اساس وب اجتماعی برای ارزیابی و آگاهی از پژوهش‌های دانشگاهی 

در روش آلتمتریک معیارها و داده های کیفی در کناره داده های سنتی مبتنی بر استناد قرار گرفته و مکمل آن داده ها برای سنجش ارزش مقاله می شوند. در این روش سنجش اطلاعات کیفی بسیار زیادی در مورد اینکه یک مقاله چگونه در همه سطوح در فضای وب مورد استفاده قرار می گیرد به کاربران و سازمان های سنجش ارزش مقالات ارائه می شود.

دگرسنجی می‌توانند توجه و تأثیر پژوهشی را در اجتماعات عمومی متخصصان  و عموم مردم نشان دهد.

آلتمتریک معیارهای سطح مقاله در مورد تحقیق را به نمایندگی ناشران ،موسسه ها و تامین کنندگان مالی جمع آوری می کند، این کار تلفیقی از شاخص های آنلاین (علمی و غیرعلمی) برای اندازه گیری شاخص و… دیجیتال است. اینکار را با پیگیری، جمع آوری واندازه گیری اطلاعات زیادی که از مکان هایی که دانشمندان، خبرنگاران، پرستاران، مهندسان و گروه های اجتماعی (مانند بلاگ ها ، گوگل پلاس ،فیس بوک و بوردهای پیام و مجلات و روزنامه های مرسوم ) بدست آمده اند انجام می شود.

 آلتمتریک به ناشران ونویسندگان  اجازه می دهد که ببینند مردم درباره یک مقاله  علمی چه می گویند و می تواند به آنها بگوید چه مقدار به یک مقاله در مقابل محققان دیگر توجه شده است. معیارهای سنجش آلتمتریک بسیار متنوع بوده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱. میزان توجه  Altemtric Attention Score

 با توجه به شاخص های آلتمتریک می توان به این نکته پی برد که خروجی مقاله در فضای وب توسط چند نفر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است، حتی اگر به آن استنادی نشده باشد. به گونه ای این معیار آلتمتریک میزان خوانده شدن مقاله توسط کاربران را مشخص می نماید. اگر روی نمره توجه آلتمتریک دونات شکل کلیک کنید، به صفحه جزئیات “نمره توجه آلتمتریک” منتقل می شوید و می توانید هر یک از اشاره های هر محصول پژوهشی را روی توییتر، بلاگها، فیس بوک و غیره را ببینید و در کنار آن اطلاعات جمعیت شناختی اشاره ها را مشاهده کنید.

 

۲. میزان انتشار Volume

 با توجه به این معیار محققان می توانند متوجه شوند که مقاله مورد نظر در چه مکان هایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و میزان اشتراک گذاری مقاله توسط کاربران به چه اندازه بوده است. نمره یک مقاله هنگامی که افراد بیشتری به آن اشاره می کنند  افزایش می یابد. فقط یک اشاره از هر شخص برای هر منبع محاسبه می شود. بنابراین اگر شما درباره یک مقاله بیشتر از یکبار توییت زده باشید، آلتمتریک به جز اولی بقیه را نادیده خواهد گرفت

۳. میزان تاثیر یا منبع Sources

با توجه به معیارهای به دست آمده توسط این شاخص می توان میزان تاثیر پژوهش و مقاله مورد نظر را برای جامعه هدف سنجید و به وسیله آن ارزش تاثیرگذاری مقاله را مشخص نمود. برای مثال: نمره یک مقاله خبری بیشتر از یک پست بلاگ و یک پست بلاگ بیشتر از یک توییت است.

۴.   نویسندگان Authors

 چندبار نویسنده هر اشاره درباره یک مقاله صحبت می کند و آیا تعصبی خاصی نسبت به مجله، ناشر و مخاطب خاصی دارد. برای مثال:  وقتی یک دکتر  یک لینک را با دکتر های دیگر به اشتراک می گذارد امتیاز آن خیلی بیشتر از زمانی است که همان لینک توسط یک ااکانت مجله به طور خودکار منتشر می شود.

اینگونه معیارهای ارائه شده توسط آلتمتریک می توانند توصیف های بیشتری از هر مقاله را ارائه دهند و نسبت به شاخص های سنتی سنجش بر اساس استناد به موارد جالب توجه بیشتری اشاره نماید. از جمله مزایای استفاده از شاخص های آلتمتریک برای سنجش مقالات می توان به موارد زیر اشاراه نمود:

آنها سریعتر از شاخص‌های مبتنی بر استناد جمع‌آوری می‌شوند: با توجه به اینکه آمار دگرسنجی‌ها از وب (و نه از مجلات و کتاب ها) تهیه می‌شود، به محض انتشار اثری، امکان جمع آوری اشاره به اثر به صورت آنلاین امکان پذیر است.

آنها می‌توانند تأثیرات متنوع‌تری نسبت به معیارهای مبتنی بر استناد ثبت کنند: همانطور که در بالا توضیح داده شد، دگرسنجی‌ها می‌توانند با تکمیل کردن تحلیل‌های استنادی به شما کمک ‌کنند تا انواع مختلف تأثیرهای یک اثر را بهتر درک کنید.

آنها بیشتر از مقالات مجلات و کتاب‌ها به کار برده می شوند: محققان بیشتر از گذشته داده‌ها، نرم افزارها، ارائه‌ها و دیگر محصولات علمی خود را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند. بنابراین دگرسنجی‌ها می‌توانند استفاده‌های محصولات علمی در وب را آسانتر از استفاده‌های کتاب و مقاله پیگیری کنند.

تعدادی از محدودیت ها در استفاده از دگرسنجی‌ها وجود دارد که عبارتند از:

دگرسنجی‌ها کل داستان را نمی‌گویند: همانطور که در بالا توضیح داده شد، دگرسنجی‌ها یک مکمل (نه به عنوان یک جایگزین) برای اندازه گیری‌های مبتنی بر استناد هستند. آنها تنها یک ابزار در جعبه ابزار پژوهشی شما هستند که درک بهتری را از تأثیر تحقیقات خود داشته باشید.

مانند هر اندازه‌ای، یک پتانسیلی برای دگرسنجی‌ها وجود دارد: هر فردی با زمان کافی که در دستش دارد می‌تواند به طور مصنوعی اندازه دگرسنجی تحقیقاتش را بزرگ جلوه دهد. به همین دلیل است که ارائه‌دهنده‌گان دگرسنجی‌ها مثل آلتمتریک، پلاس، و اس اس ار ان اقدامات مناسبی برای شناسایی و تصحیح ایرادهای خود دارند.  حتما در آمارهای دگرسنجی بررسی داده‌های کیفی را فراموش نکنید. مثلا ببینید چه کسانی در مورد تحقیق شما صحبت کرده‌اند و چه چیزی را گفته‌اند.

با توجه به جدید بودن دگرسنجی‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری برای استفاده از آنها است: اگرچه ما  می‌دانیم چندبار تحقیقات به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما هنوز چیزهای زیادی را نمی‌دانیم. تا آن زمان لازم است تحقیقات بیشتری کرده و از دگرسنجی‌ها با دقت تفسیر و استفاده کنیم.

منبع:

http://lib2mag.ir/10695

وب سایت اصلی

Altmetric

* برای ثبت درخواست اکانت یک ماهه، سه ماهه و یک ساله با ما تماس بگیرید.

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: