پایگاه اطلاعاتی سمنتیک اسکالر

همکار یابش - مثنوی2021-06-12بازدید 1350
Posted on

پایگاه اطلاعاتی سمنتیک اسکالر

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی SemanticScholar

هر ساله نرخ انتشارات علمی با افزایش روزافزونی روبرو است. این آمار در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۳ میلیون در ۴۲ هزار و پانصد نشریه رسید و همچنان این آمار رو به افزایش است. همگام بودن و بروز بودن با این مقالات علمی و پیگیری آنها و دسترسی به جدیدترین و معتبرترین آنان برای محققان و پژوهشگران امری مشکل و فرسایشی است.

Semantic Scholar با مشارکت مستقیم با بیش از ۵۰ ناشر و ارتباط با بیش از ۵۰۰ ارائه دهنده محتوای علمی در سطح دنیا درصدد رفع این مشکل برای کاربران برآمد. این پایگاه اطلاعاتی با استفاده از هوش مصنوعی امکانی را فراهم می‌آورد تا کاربران منابع علمی موردنیاز خود را بسیار کارآمدتر از موتور جستجوهای سنتی بازیابی کرده و به نتایج بهتری دست یابند. تا سال ۲۰۲۰ این پایگاه اطلاعاتی اطلاعات مربوط به بیش از ۱۸۰ میلیون مقاله را برای کاربران گردآوری نموده است.

 Semantic Scholar با در دسترس قرار دادن موارد زیر به کاربران در جهت بازیابی بهتر متون علمی یاری می رساند:

  1. استخراج خودکار چکیده‌ها، جداول، استنادها و نقل‌قول‌های علمی در متون
  2. استخراج ضریب تاثیر مقاله منتشر شده و میزان استناد آن از زمان انتشار
  3. داده‌های آزمایش‌ها، داده‌های بالینی، سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و کلیه فایل‌های مربوط به آن مقاله را همراه با جستجوی مقاله بازیابی می‌نماید.

 

وب‌سایت semanticscholar

این وب‌سایت با شعار ابزاری رایگان با هوش مصنوعی برای جستجوی منابع علمی در دسترس کاربران قرار دارد. این وب‌سایت علمی هدف خود را بر کمک به دانشمندان در جهت یافتن بروزترین و اطلاعات و دسترسی به اطلاعات صحیح به دور از هرگونه اطلاعات اضافی به منظور پیشرفت سریع علمی قرار داده است. به دلیل رشد بی‌سابقه متون علمی در مجلات در حال حاضر بروز نگه داشتن اطلاعات علمی برای محققان کاری دشوار و زمان‌بر است و به یک چالش برای آن‌ها تبدیل شده است. این وب‌سایت با تکیه بر هوش مصنوعی با هدف در دسترس قرار دادن جدیدترین تحقیقات علمی برای محققان در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

به همین منظور این وب‌سایت با ایجاد دسترسی آزاد به متون برای همه کاربران در طی هر هفته میزبان میلیون‌ها کاربر و محقق در وب‌سایت خود است. وب‌سایت سایمنتیک اسکالر رسالت خود را در دسترسی به متون علمی در زمان مناسب و به صورت آزاد برای همگان می‌داند. همکاران انتشاراتی این وب‌سایت پایگاه‌های علمی معتبری همچون IEEE, Microsoft Academic, Springer Nature و دیگر موارد از این دست هستند.

جستجوی این وب‌سایت بر اساس هوش مصنوعی بوده و به همین دلیل دارای کارایی و اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به سایر موتور جستجوهای سنتی است. از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در این وب‌سایت می‌توان به جستجوی خودکار چکیده‌ها، جداول و نقشه‌ها، ارائه ضریب تاثیر مقالات، ارائه اطلاعات تکمیلی مانند سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و سایر منابعی که به درک بهتر مطلب کمک می‌کند اشاره کرد. این وب‌سایت در سال ۲۰۱۵ با بیش از ۳ میلیون مقاله در زمینه علوم کامپیوتر راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۲۰ تعداد مقالات این وب‌سایت به بیش از ۱۸۰ میلیون رکورد رسید.

منبع

https://pages.semanticscholar.org/about-us

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: