همکار یابش - مثنوی2021-12-12بازدید 3234
Posted on

تفاوت پایگاه های اطلاعاتی پابمد، ام بیس، وب آو ساینس و اسکوپوس

 

تفاوت پایگاه های سیستماتیک ریویو : پابمد، ام بیس، وب آو ساینس و اسکوپوس

پایگاه های اطلاعاتی پابمد، ام بیس، وب آو ساینس و اسکوپوس جزء آن دسته از پایگاه های اطلاعاتی معتبر در سطح جهانی هستند که همواره مورد مراجعه همه پژوهشگران و محققان در سطح دنیا قرار می گیرند. این پایگاه های اطلاعاتی با انتشار تازه ترین پژوهش های علمی در سطح دنیا در رتبه اول انتشار مقالات علمی قرار دارند. دسترسی به منابع اطلاعاتی پایگاه های ذکر شده یکی از دغدغه های اساسی پژوهشگران در سطح دنیا است. در جدول زیر به معرفی این پایگاه های اطلاعاتی خواهیم پرداخت.

 

 
نام پایگاه PubMed Embase Web of Science Scopus
نوع دسترسی  رایگان دارای حق اشتراک

دارای حق اشتراک

دارای حق اشتراک

معرفی

پابمد نسخه آنلاین ایندکس مدیکوس است که اقدام به ارائه اطلاعات به صورت چکیده نامه با استفاده از مدلاین در زمینه های پزشکی، پرستاری، دامپزشکی، دندانپزشکی و سایر علوم این حوزه می نماید. تمامی کاربران می توانند پس از گذشت ۱۲ ماه از انتشار مقالات به آرشیو منابع دسترسی رایگان داشته باشند.

آشنایی بیشتر

ام بیس یک پایگاه اطلاعاتی ویژه علوم پزشکی و پیراپزشکی است که توسط الزویر منتشر می گردد. این پایگاه اطلاعاتی دارای اشتراک مطالب با پایگاه های پابمد و مدلاین است. تمرکز این پایگاه بیشتر بر روی داروسازی و فارماکولوژی است.

آشنایی بیشتر

این پایگاه اطلاعاتی یک سرویس نمایه سازی استناد علمی است که توسط تامسون رویترز منتشر می گردد. تمرکز این پایگاه بر علوم زیستی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، هنر و رشته های مهندسی است. در این پایگاه امکان جستجو در بیش از ۱۲ هزار مجله ممکن است. از شاخص های موجود در مدلاین در این پایگاه استفاده می شود.

آشنایی بیشتر

پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس یک پایگاه عظیم چند رشته ای است که با ارائه چکیده نامه ها از مجلات معتبر، همایش نامه ها، پتنت ها و سایر منابع اطلاعاتی اقدام به اشتراک مطالب علمی می نماید.

آشنایی بیشتر

فرآیند ویرایش

مطالب منتشر شده پیش از انتشار توسط یک کمیته فنی مورد بررسی علمی قرار می گیرند. مقالاتی که از مدلاین اشتراک گذاری می شوند به دلیل عدم بررسی کمیته فنی با عبارت “Indexed for MEDLINE” مشخص میگردند. این مقالات ممکن است از مجلات علمی نباشند.

تمامی مطالب موجود پیش از انتشار توسط کمیتع فنی مورد بررسی ویژه قرار می گرند و پس از اعتبار سنجی منتشر می گردند. توسط یک تیم فنی از ویراستاران خبره با استفاده از ۲۸ معیار مقالات و متون علمی مورد بررسی قرار می گیرند. یک تیم مشاوره و پشتیبان به صورت مداوم مطالب پیشنهادی را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت دریافت تائید فهرست های محتوایی گسترش می یابند.
میزان پوشش شامل بیش از ۶۲۰۰ مجله از مدلاین با دارای بودن بیش از ۲۵ میلیون رکورد از سال ۱۸۰۹ شامل بیش از ۲۹ میلیون رکورد از حدود ۸۵۰۰ مجله از ۹۰ کشور جهان از سال ۱۹۰۲ است. همچنین این مجموعه دارای ۲۵۰۰ عنوان از مدلاین و ۲۶ هزار چکیده نامه از بیش از هزار کنفرانس است. وب آو ساینس دارای بیش از ۲۱۰۰ مجله فعال، ۱۱ هزار مجموعه مقاله ای کنفرانس ها، همایش ها، سمینارها از سراسر دنیا و ۹۰ هزار عنوان کتاب است. فهرست استنادی علوم در این پایگاه از سال ۱۹۰۰ تا کنون را با تفاوت در رشته های مختلف علوم را شامل می شود. تا کنون بیش از ۲۵ هزار مجله فعال از سال ۱۹۷۰ در پایگاه اسکوپوس نمایه شده اند. در حال حاضر این پایگاه دارای حدود ۵ میلیون مقاله کنفرانس، ۱۲۰۰ مجله اپن اکسس، ۲۲ میلیون پتنت و ۳۸۶ میلیون صفحه وب است.
نوع متن مقالات منتشر شده به صورت متن کامل در دسترس هستند. مقالات با پرداخت هزینه اشتراک به صورت متن کامل در دسترس هستند. مقالات با پرداخت هزینه اشتراک به صورت متن کامل در دسترس هستند. مقالات با پرداخت هزینه اشتراک به صورت متن کامل در دسترس هستند.
امکانات جستجو جستجو با استفاده از اصطلاحات سرعنوان مش و همچنین جستجوی واژه ای خودکار امکان پذیر است. دارای فیلترهای جستجوی مختلف مانند آزمایش های بالینی، بررسی های سیستماتیک، موضوعات ژنتیک و غیره موجود است. جستجو به زبان طبیعی، با استفاده از اصطلاحات سرعنوان مش، جستجوی با استفاده از کلمات مترادف و همچنین جستجوی با استفاده از موضوعات فرعی توسط این پایگاه ممکن است. جستجوی موضوعی با امکان مشاهده منابع و سایر مقالات مرتبط با موضوع مورد جستجو قابل مشاهده است. جستجو با استفاده از واژگان کلیدی  بر اساس منابع نمایه سازی شده امکان پذیر است. همچنین اطلاعاتی مانند نویسنده، سال انتشار، منبع، رشته، کشور، نوع مدرک نیز قابل نمایش هستند.
امکانات پایگاه امکاناتی مانند برجسته کردن مقالات مروری، ارائه استنادهای مرتبط، ذخیره جستجوها و تنظیم اعلان های خاص برای کاربران فراهم است. امکان جستجوی مقالات دارای استناد، جستجوی مقالات مشابه، ذخیره جستجوها و فعال کردن هشدار و دریافت ایمیل فراهم است. دارای بودن پیوند به مقاله مرجع پس از جستجوی مقالات، امکان مطالعه نقل قول ها و مقالات مرتبط از امکانات این پایگاه است. امکان مقایسه مجلات با معیارهایی مانند نوع مقاله، سال انتشار، میزان استناد و میزان ارجاع درافتی مقالات، همچنین امکان تنظیم دریافت اعلان برای انتشار مقالات مرتبط علاقه و یا یک نویسنده خاص امکان پذیر است.
نوع استفاده برای استفاده مستقیم از اصطلاحات سر عنوان مش و جستجوی استنادهای مرتبط با حوزه پزشکی و بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. مناسب برای جستجو با زبان طبیعی و اصطلاحنامه ای برای موضوعات مرتبط با داروسازی و چکیده کنفرانس ها و همچنین جستجوی محدود در موضوعات گسترده با استفاده از ساختار درختی مورد استفاده قرار می گیرد. برای یافتن اطلاعات مرتبط با استاندها و تاثیر مجلات توسط مراکز دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این پایگاه شامل اطلاعات مفیدی از مجلات گوناگون است. دارای پوشش قوی موضوعات میان رشته ای، جستجوی مجلات خارج از ایالات متحده آمریکا، سنجش فعالیت های نویسندگی محققان و همچنین پوشش گسترده نشریات غیر زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: