شبکه اجتماعی علمی آکادمیا

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۰-۰۳-۱۰بازدید ۲۲۹۴
Posted on

شبکه اجتماعی علمی آکادمیا

معرفی شبکه اجتماعی علمی Academia

آکادمیا چیست؟

آکادمیا یک شبکه اجتماعی علمی پژوهشی است. که بستری را برای پژوهشگران فراهم آورده تا مقالات پژوهشی خود را به اشتراک گذاشته و نظارت تحلیلی عمیقی بر تأثیر تحقیقات خود داشته باشند. همچنین در کنار آن بتوانند پیشرفت تحقیقات را پیگیری کرده و همکاران پژوهشی خود را بیابند. هدف اصلی این شبکه، سرعت بخشیدن به انجام پژوهش‌ها در جهان است.  ماموریت Academia سرعت بخشیدن به تحقیقات در هر زمینه، یافتن راه حل برای چالش های جهانی، استفاده از هوش مصنوعی در حال تکامل در پژوهش های علمی و سایر فعالیت های دانشگاهی است.

تاریخچه آکادمیا:

ریچارد پرایس بنیانگذار آکادمیا در زمان تحصیل در مقطع دکترای فلسفه در دانشگاه آکسفورد به چالش ارائه پژوهش های خود در یک پروفایل ثابت برای اشتراک گذاری با دیگر پژوهشگران برخورد کرد. در آن زمان آکسفورد یک فضای چند مگابایتی محدود برای اشتراک گذاری پژوهش ها در اختیار دانشجویان خود قرار می داد. پرایس به این نتیجه رسید که تمامی محققان، پژوهشگران و دانشجویان به اینچنین فضایی نیاز دارند تا بتوانند با یک کلیک تمامی پژوهش های خود را در یک پروفایل ثابت بارگذاری کنند.

او در سال ۲۰۱۰ شبکه اجتماعی علمی آکادمیا را به صورت آزمایشی راه اندازی نمود. در روزهای اولیه راه اندازی این شبکه اجتماعی معرفی و جذب کاربر مهمترین مسئله برای وی بود. او فعالیت خود را ادامه داد و توانست در مدت طولانی تلاش تعداد کاربران خود را در سال ۲۰۱۴ به بیش از یک میلیون برساند. Academia در حال حاضر دارای بیش از ۲۶۵ میلیون کاربر است که روزانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر به آن افزوده می شود.

اهداف آکادمیا:

  1. اشتراک گذاری سریع دانش: هدف آکادمیا ساخت سریع ترین سیستم اشتراک گذاری دانش بود تا پژوهشگران بتوانند در کمترین زمان ممکن دانش خود را به جامعه علمی ارائه دهند. این شبکه اجتماعی روزانه بیش از ۲۰ میلیون مقاله را به کاربران خود توصیه می کند.
  2. دسترسی آزاد: دسترسی آزاد به پژوهش های علمی در سطح دنیا برای تمامی افراد بدون تبعیض از مهمترین اهداف آکادمیا بود. این شبکه اجتماعی تا به حال بیش از ۵۵ میلیون مقاله را به صورت رایگان در بایگانی خود قرار داده است.
  3. بررسی دقیق پژوهش ها: محققان می توانند با استفاده از ابزارهای آکادمیا اعتبار مقالات، حقوق کپی رایت و ادعاهای محققان را در پژوهش ها بررسی کنند.
  4. ارائه انواع منابع اطلاعاتی: یکی دیگر از اهداف آکادمیا به اشتراک گذاری دانش به صورت ویدئو، پادکست، محتوای شبکه های اجتماعی، مجموعه داده های علمی، کدها و سایر موارد است.

مجلات آکادمیا:

Academia به منظور ترویج دانش به شکل رایگان و با دسترسی آزاد مجموعه از مجلات با موضوعات مختلف را گردآوری کرده است. آکادمیا خود را به عنوان یک مجرا برای اشتراک گذاری دانش، مشارکت در گفتمان علمی و کمک به اکوسیستم دانش جهانی معرفی می کند. بر همین اساس او از سال ۲۰۱۲ با پذیرش ۱۲ مجله دسترسی آزاد فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون میلیون ها مقاله از صدها مجله را ذخیره کرده است.

پوشش موضوعی این مجلات طیف وسیعی از دانش را در سطح دنیا شامل می شوند. علوم کامپیوتر، ریاضیات، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم زمین، بوم شناسی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک تنها بخشی از موضوعات مورد بررسی آکادمیا هستند.

مزایای آکادمیا:

آکادمیا با ارائه پژوهش های علمی به شیوه خود اهداف را دنبال می کند که کاربران در کار آن می توانند مزایای قابل توجهی داشته باشند. از جمله مزایای آکادمیا به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  1. دسترسی رایگان و آسان به مقالات دسترسی باز
  2. پیشنهادهای مطالعاتی در حوزه های علمی مورد علاقه
  3. بررسی صحت مطالب ارائه شده در آکادمیا
  4. ارائه مطالب علمی در قالب های متنوع
  5. تسریع در اشتراک گذاری دانش در سطح دنیا
  6. دسترسی همه افراد و بدون تبعیض به دانش موجود در سطح دنیا

ویژگی های آکادمیا:

  1. آکادمیا امکان دانلود نامحدود مقالات علمی را برای همه کاربران فراهم آورده است.
  2. امکان جستجوی پیشرفته در متن کامل و نقل قول های مرتبط با مقالات در آکادمیا وجود دارد.
  3. هنگامی که مطلب کاربر توسط نویسنده ای ارجاع داده شود و یا مورد استناد قرار بگیرد به نویسنده اطلاع داده می شود.
  4. امکان ذخیره عبارت های جستجو و بکارگیری جستجوی خودکار برای تحقیقات جدید برای کاربران وجود دارد.
  5. کاربران می توانند کمک مالی پژوهشی و بورسیه ها را در رشته تحصیلی خود جستجو کنند.
  6. خلاصه مقالات به منظور صرفه جویی در وقت کاربران ارائه می شوند.
  7. امکان بررسی خوانندگان مطالب کاربر به منظور تعامل علمی برای کاربران وجود دارد.
  8. کاربران می توانند یک پروفایل شخصی داشته باشند.
  9. امکان بررسی نمایه دانشگاه ها، عناوین علمی و افراد برای کاربران وجود دارد.

وب سایت اصلی

Academia

منبع

https://www.academia.edu/about

 

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: