آژانس بین المللی انرژی هسته ای

همکار یابش - مثنوی2021-07-11بازدید 1085
Posted on

آژانس بین المللی انرژی هسته ای

 

معرفی انتشارات آژانس بین المللی انرژی هسته ای(IAEA) International Atomic Energy Agency

آژانس بین المللی انرژی هسته ای چیست؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ارگان مستقل سازمان ملل متحد است که بر تهیه انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز و التزام به معاهده عدم تکثیر هسته‌ای نظارت دارد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، هرچند در زمره نهادهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد نبوده و سازمان مستقلی بشمار می‌آید اما با این‌حال تحت هدایت عالیه سازمان ملل متحد قرار دارد و در چهارچوب نظام ملل متحد فعالیت می‌کند. IAEA در کنار فعالیت های صلح آمیز خود در سطح دنیا اقدام به ارائه متون علمی، مقالات کنفرانس ها، استانداردهای جهانی، کتاب ها و سایر منابع اطلاعاتی می نماید تا بتواند سطح علمی دانشمندان و محققان این حوزه را بروز نگه دارد.

تاریخچه IAEA:

آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۲۹ ژوئيه ۱۹۵۷ افتتاح شد و از آن روز تاكنون به عنوان تشكيلات بين المللي  علمي و فني مسئوليت تشويق تمام كشورهاي به ويژه كشورهاي در حال رشد به استفاده صلح جويانه انرژي هسته اي و علوم و فنون مربوطه را به عهده گرفت. با پايان يافتن جنگ جهاني دوم و آغاز دوران جنگ سرد ميان آمريكا و شوروي توسعه انرژي هسته اي به منظور توليد كلاهك هاي بمب اتمي در ميان اين دو كشور به مسابقه گذاشته شد. آمريكا به عنوان اولين استفاده كننده از سلاح مرگبار هسته اي در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم نگراني كشورهاي جهان را به شدت برانگيخت.
حدود ۱۰ سال پس از اين ماجرا، اين كشور كه درصدد بر آمد چهره اي انسان دوستانه به خود بگيرد، پيشنهاد گسترش استفاده صلح آميز انرژي هسته اي را د رجهان ارائه نمود. آيزنهاور رييس جمهور وقت آمريكا با سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۵ تحت عنوان “اتم براي صلح” پيشنهاد تاسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي را به عنوان يك تشكيلات علمي و فني جهاني كه با مشاركت كشورها صنعت صلح جويانه هسته اي و علوم و فنون مربوطه را در سطح جهان به ويژه كشورهاي در حال رشد تشويق نموده و گسترش دهد، به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه داد.
با تصويب پيشنهاد فوق و استقبال سازمان ملل از آن، كار تدوين اساسنامه آژانس آغاز گرديد و در تاريخ ۲۳ اكتبر ۱۹۵۶ اساسنامه تصويب و در ۲۹ ژوئيه ۱۹۵۷ به مورد اجرا گذاشته شد. مقر اين سازمان در وين پايتخت اتريش قرار گرفته است و ماموريت اصلي آن ارتقا استفاده‌هاي صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و مديريت برنامه‌هاي بازرسي، حسابرسي و كنترل منابع هسته‌يي كه مجموعا تحت لفظ بازرسي و نظارت مطرح مي‌باشند، اعلام شده است. در حال حاضر۱۳۱ كشور جهان عضو آژانس مي‌باشند كه بيشترين عضويت‌ها نيز در همان سال‌هاي اوليه تشكيل آژانس بوده است؛ به طوري كه پس از آن با فواصل زماني چند سال فقط يك كشور به عضويت اين سازمان درآمده است.

منابع انتشارات IAEA:

آژانس بین المللی انرژی اتمی ناشر پیشرو در زمینه هسته ای است. بیش از ۹۰۰۰ نشریه علمی و فنی آن شامل استانداردهای ایمنی بین المللی، راهنمای فنی، مجموعه مقالات کنفرانس و گزارش های علمی است. آنها وسعت کار آژانس را پوشش می دهند و بر انرژی هسته ای، پرتودرمانی، ایمنی و امنیت هسته ای و قوانین هسته ای و غیره تمرکز دارند. انواع منابع اطلاعاتی IAEA عبارتند از:

  1. مجلات: مجموعه مجلات موضوعی آژانس شامل طیف وسیعی از موضوعات زیرمجموعه انرژی هسته ای است که از طریق پلتفرم آنلاین در دسترس کاربران قرار میگیرد. این مجلات شامل مقالات علمی و فنی بیشماری هستند که راهنمای علمی دانشمندان و محققان این حوزه محسوب می شوند. مجموعه مجلات این بخش با موضوعات انرژی هسته ای، سلامت انسان و سری TECDOC ارائه می شوند. همچنین از جمله مجلات مهم این حوزه می توان به مجموعه مقالات کنفرانس ها اشاره نمود. همچنین یکی از قدیمی ترین مجلات IAEA مجله ای با عنوان Nuclear Fusion است که انتشار آن به سال ۱۹۶۰ باز میگردد. Nuclear Fusion مقالاتی را منتشر می کند که پیشرفت های قابل توجهی در زمینه همجوشی حرارتی هسته ای کنترل شده دارد. دامنه این مجله شامل موارد زیر است: • تولید، گرمایش و محصور کردن پلاسماهای با دمای بالا
    • خواص فیزیکی چنین پلاسماهایی
    • روشهای تجربی یا نظری کاوش یا توضیح آنها
    • فیزیک راکتور همجوشی
    • مفاهیم راکتور
    • فن آوری های همجوشی
  2. استانداردها: از جمله انتشارات کلیدی آژانس بین المللی انرژی اتمی، استانداردهای ایمنی آن است که اصول اساسی، الزامات و توصیه هایی را برای تضمین ایمنی هسته ای ارائه می کند. استانداردها به عنوان یک مرجع جهانی برای حفاظت از مردم و محیط زیست عمل می کنند و به سطح بالایی از ایمنی در سراسر جهان کمک می کنند. فعالیت هایی مانند استفاده های پزشکی از تشعشعات، بهره برداری از تاسیسات هسته ای، تولید، حمل و نقل و استفاده از مواد رادیواکتیو، و مدیریت زباله های رادیواکتیو باید تابع استانداردهای ایمنی باشد.
  3. راهنماهای بین المللی: این بخش از انتشارات آژانس شامل راهنماهای بین المللی است که در زمینه پشتیبانی و هماهنگی بین المللی در جنبه های گوناگون فعالیت های هسته ای ارائه می شود. مهمترین موضوعی این راهنماها بخش امنیت هسته ای است. هدف امنیت هسته ای نیز مانند ایمنی هسته ای محافظت از مردم، اموال، جامعه و محیط زیست در برابر اثرات مضر پرتوهای یونیزان است. کار برای مقابله با خطرات ناشی از منابع تشعشع در طول استفاده عادی از آنها و حوادث احتمالی، کاری برای ارتقای ایمنی هسته ای در نظر گرفته می شود. هدف کار امنیت هسته‌ای جلوگیری یا شناسایی و پاسخ به اعمال مخرب عمدی شامل مواد رادیواکتیو یا علیه تأسیسات یا فعالیت‌هایی است که در آنها چنین موادی استفاده می‌شود. سری امنیت هسته ای در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد و به طور مداوم توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی با همکاری کارشناسان کشورهای عضو به روز می شود. این مجموعه نیز خود دارای ۴ مجله مجزا با عناوین Nuclear Security Fundamentals، Recommendations، Implementing Guides، Technical Guidance است.

روش دسترسی به منابع انتشارات آژانس بین المللی انرژی هسته ای:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش  کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

 

وب سایت آژانس بین المللی انرژی هسته ای

IAEA

منبع

https://www.iaea.org/about

 

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: