انجمن سلطنتی شیمی

همکار یابش - مثنوی2022-02-13بازدید 514
Posted on

انجمن سلطنتی شیمی

 

معرفی انتشارات انجمن سلطنتی شیمی  Royal Society of Chemistry (RSC) 

انجمن سلطنتی شیمی چیست؟

انجمن سلطنتی شیمی یک انجمن علمی و غیرانتفاعی است که در زمینه تحقیق و بررسی در حوزه علوم شیمی در سطح دنیا فعالیت می کند. این انجمن علمی با فعالیت های انتشاراتی خود تازه ترین تحقیقات و پژوهش های حوزه علوم شیمی را در دسترس کاربران خود قرار می دهد. هدف انجمن سلطنتی شیمی گسترش و پیشرفت دانش شیمی به عنوان یک علم و توسعه کاربرد آن به منظور افزایش رفاه بشری است.

تاریخچه RSC:

هسته اولیه انجمن شیمی زمانی تشکیل شد که ۱۷۵ سال پیش جمعی متشکل از ۷۷ دانشمند برجسته، محقق و کارآفرینان حوزه علم شیمی اقدام به تشکیل یک گروه ویژه علم شیمی نمودند و فعالیت خود را آغاز کردند. این انجمن در سال ۱۸۴۱ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نمود و در جهت پیشرفت علم شیمی در جامعه فعالیت کرد. در سال ۱۸۴۸ ملکه ویکتوریا به دلیل اقدامات این انجمن و پیشرفت سریع علم شیمی منشور سلطنتی را به آنها اعطا نمود.

از ۱۷۵ سال پیش تا کنون این انجمن محور فعالیت های خود را بر توسعه و رشد و پیشرفت علم شیمی بنا نهاده است و تا کنون انجمن سلطنتی شیمی جزء بر این چهار محور تلاشی نکرده است و اکنون فعالیت هایی را در سطح جهانی انجام می دهد که برای ۷۷ نفر اولیه تشکیل دهنده انجمن به شکل یک رویا بودند. انجمن سلطنتی شیمی در حال حاضر دارای بیش از ۵۴۰۰۰ عضو در سطح دنیا است. همچنین فعالیت های انتشاراتی قدرتمند و سایر فعالیت های علمی این انجمن را به یک قهرمان تاثیرگذار برای پیشرفت علم شیمی در سطح دنیا تبدیل کرده است.

منابع انتشارات RSC:

انتشارات RSC یکی از ناشران قدرتمند علم شیمی در سطح دنیا است که با نشر شکل های مختلف اطلاعات اقدام به چرخش دانش و علم شیمی در سطح دنیا می نماید. منابع علمی ارائه شده از سوی این انجمن دارای اعتبار بالایی در سطح دنیا هستند و از سوی جامعه علمی پذیرفته شده هستند. مجموعه انتشارات بین المللی  RSC علوم اصلی شیمی از جمله زمینه های مرتبط مانند زیست شناسی، بیوفیزیک، انرژی و محیط زیست، مهندسی، مواد، پزشکی و فیزیک را پوشش می دهد. انواع منابع اطلاعاتی انجمن سلطنتی شیمی عبارتند از:

  1. مجلات: بخش مهمی از انتشارات این انجمن شامل مجلات آن است. انجمن سلطنتی شیمی ۵۶ عنوان مجله را در حوزه علوم شیمی و رشته های وابسته به آن منتشر می نماید که همه این عناوین پس از داوری های تخصصی منتشر می شوند. از این عناوین تعدادی از مجلات مبتنی بر اشتراک و تعدادی نیز به شکل دسترسی آزاد ارائه می شوند.
  2. کتاب ها: تاب های ارائه شده از سوی RSC پوششی عمیق، به روز و معتبر از علم شیمی برای کاربران خود ارائه می دهد. این انجمن تا به امروز بیش از ۲۱۰۰ عنوان کتاب تخصصی به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر کرده است. کتاب های RSC به شکل تک نگاری ها، کتاب های مرجع، گزارش های تخصصی دوره ای SPRs، کتاب های درسی و کتاب های علمی تخصصی ارائه می شوند و به عنوان یک منبع با ارزش برای دانشمندان، محققان، دانشجویان و متخصصان این رشته به شمار می آیند.
  3. پایگاه  های داده: انتشارات RSC مجموعه ای از پایگاه های داده ارائه می دهد که شامل منابع علمی و اطلاعات با کیفیت بالا در حوزه علوم شیمی است. این پایگاه ها داده های علمی بیشماری را به کاربران خود ارائه می دهند. از جمله پایگاه های انجمن سلطنتی شیمی به موارد زیر می توان اشاره نمود:

MarinLit: یک پایگاه داده جامع از متون علمی محصولات طبیعی دریایی که ساختارهای جدید و تجدید نظر شده، سنتز، اکولوژی و فعالیت های بیولوژیکی را پوشش می دهد. این پایگاه دارای جستجوی منعطف و ابزارهای قدرتمند حذف بر اساس داده های پیش بینی شده و تجربی است.

Merck Index Online: یک آرشیو علمی که شامل ۱۳۰ سال اطلاعات معتبر در زمینه مواد شیمیایی، داروها و اطلاعات بیولوژیکی است. این پایگاه اکنون دارای بیش از ۱۲۰۰۰ تک نگاری علمی، اسناد و متون علمی است که نسخه چاپی آنها موجود نبوده و به صورت آنلاین ارائه می شوند.

♦ ChemSpider: پایگاه داده رایگان که شامل بیش از ۱۱۵ میلیون ساختار شیمیایی، خواص و اطلاعات مرتبط است. ChemSpider داده ها را از صدها منبع ادغام می کند و شامل ویژگی های اضافی، اطلاعات مرتبط و پیوندهایی به منابع داده اصلی است.

روش دسترسی به منابع انتشارات انجمن سلطنتی شیمی:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت انجمن سلطنتی شیمی

RSC

منبع

https://www.rsc.org/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: