شبکه‌های اجتماعی ویژه علمی – پژوهشی

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی دو هدف عمده برای پژوهشگران دارند:

۱٫ ارتباط بین پژوهشگران

۲٫ کمک به دیده شدن پژوهشگران و فعالیت‌های پژوهشی‌شان – افزایش رؤیت‌پذیری و شهرت علمی

امروزه بیش از ده‌ها شبکه‌ی اجتماعی علمی از قبیل ریسرچ گیت، ارکید، گوگل اسکالر، پابلونز، لینکدین و… وجود دارند که نویسندگان با بارگزاری اطلاعات پژوهشی خود از قبیل مقالات، اسلایدها و… به دیگر پژوهشگران کمک می‌کنند تا با دستاوردهای‌شان آشنا شوند و از قِبَل مطالعه‌ی اسناد آن‌ها تعداد استنادات بیشتری دریافت کنند.

شما هم اکنون حتی یک مقاله‌ی معتبر لاتین هم منتشر کرده باشید به احتمال ۹۹% یک پروفایل پژوهشی در شبکه‌های اجتماعی برای‌تان تشکیل شده است (مقاله‌ی آشنایی با پروفایل‌های پژوهشی نویسندگان را مطالعه بفرمایید) لذا باید توجه کنید انتشار مقاله‌ی شما در فضای وب آنلاین به درستی صورت بگیرد و خود شما (یا دستیار دیجیتال شما) برای افزایش رؤیت‌پذیری مقالات‌تان که منجر به بیشتر دیده شدن شما و افزایش شهرت علمی می‌شود، مجدانه اقدام به انتشار لینک، متن کامل، چکیده و … (بر اساس امکان کپی رایت) کنید.

 

سای اکسپلور
شبکه ی اجتماعی پژوهشی-حرفه ای ویژه ایرانیان
ریسرچ گیت

یک شبکه اجتماعی رایگان برای دانشمندان و محققان است که آن را «فیسبوکی برای دانشمندان» می‏دانند.

پابلونز

سرویسی را ارائه می دهد که در آن محققان بتوانند داوری های خود را بررسی و به نمایش بگذارند. همچنین این اطلاعات در اختیار ادیتورها قرار می گیرد تا آنها بتوانند در انتخاب داوران مناسب جهت انجام فرایندهای داوری مقالات بهره جویند.

Orcid

محققان و ابداع کنندگان می توانند با استفاده از شناسه ارکید پروفایل مربوط به مقالات چاب شده، ثبت اختراعات، تحقیقات، گرانت های گرفته شده و … را تهیه نمایند و رزومه علمی خود را ثبت نمایند.

Mendeley

مندلی یکی از نرم افزار های مدیریت کتابها ، مقالات و اسناد است که دسته بندی و استفاده و استناد به مقالات را برای کاربران فراهم کرده است

Growkudos

کیوداس شبکه‌ی اجتماعی برای افزایش میزان رؤیت‌پذیری و ضریب تاثیر پژوهش‌ها

FigshareSlideshare

اسلایدشیر یکی از بزرگترین وبسایت های اشتراک گذاری ارائه (پاورپوینت) است که با استفاده از ابزارهای وب ۲٫۰ عمل می کند

Impactstory

شبکه اجتماعی Impactstory یک ابزار مبتنی بر وب است که به دانشمندان کمک می کند تا  پژوهش های خود را برای سایرمحققان به اشتراک بگذارند. این سایت توسط بنیاد اسلوان آلفرد پی حمایت می شود.

آکادمیا
Academiaآکادمیا یک شبکه اجتماعی علمی_پژوهشی است. این شبکه بستری را برای پژوهشگران فراهم کرده تا مقالات پژوهشی خود را به اشتراک گذارند و نظارت تحلیلی عمیق بر تأثیر تحقیقات خود داشته باشند. هدف اصلی این شبکه، سرعت بخشیدن به انجام پژوهش‌های جهان است.
Paperhive

یک سیستم کاملا خلاقانه و در حال ارتقا برای ایجاد یک محفل کاری برای محققین، دانشجویان و اساتید.

Mysciencework

یک شبکه اجتماعی است که با داشتن یک موتور جستجوی قوی دسترسی به بیش از ۲۵۰۰ پایگاه داده علمی که حاوی بیش از ۳۱ میلیون نشریات پژوهشی هستند را فراهم می سازد.

zenodo

مزایای حضور پژوهشگران در شبکه‌های اجتماعی علمی

  • ارتقای شهرت علمی: یکی از اندیشمندان می­‌گوید که اگر برای سیاستمداران قدرت و برای تاجران ثروت مهم باشد برای افراد علمی شهرت مهم است. حضور در وب اجتماعی سبب می­‌شود که افراد بیشتر دیده شوند و همین کمک می­‌کند که شهرت علمی آن‌ها ارتقا پیدا کند.
  • شناخته شدن محققان جوان و تازه‌کار: افرادی که در ابتدای کار پژوهشی هستند و هنوز در دنیای علمی خیلی شناخته نشده‌­اند می­‌توانند با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، خودشان را به دیگر پژوهشگران بشناسانند.
  • داشتن یک رزومه آنلاین: به طور معمول، در شبکه‌های اجتماعی علمی لازم است اطلاعاتی مانند تحصیلات، تجارب کاری و فهرست آثار را در پروفایل گنجاند. این اطلاعات می‌توانند نقش یک رزومه آنلاین را برای افراد داشته باشند. دیری است که گنجاندن لینک شبکه‌های اجتماعی که افراد در آن‌ها عضو هستند پای ثابت رزومه و حتی امضای ایمیل افراد شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر دیگران را به آن‌ها سوق می‌دهند.
  • آگاهی از فرصت‌­های شغلی: یکی از امکاناتی که همه این شبکه‌­ها دارند این است که کارفرمایان شغل­‌ها را آنجا تبلیغ و آگهی می­‌کنند و افراد هم می‌­توانند آن شغل­‌ها را مورد جست­‌و­جو قرار دهند و یا خودِ شبکه­‌های اجتماعی علمی با توجه به آن تجارب و مهارت و دانشی که افراد دارند، به آن‌ها شغل­ پیشنهاد می‌دهند.
  • به روز بودن با حوزه پژوهشی: حضور در شبکه‌های اجتماعی علمی سبب می‌شود که افراد از جریان شتابان علم عقب نمانند. اگر در گذشته باید مقاله‌ای منتشر می‌شد تا از روندهای جاری علمی اطلاع حاصل شود، امروزه افراد، طرح‌های پژوهشی در حال انجام خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند که سبب می‌شود قبل از انتشار نتایج پژوهش‌ها را دیگران بدانند که چه فعالیت‌های علمی در حال انجام است.
  • آگاهی از فعالیت‌های پژوهشی دیگر محققان: اگر در گذشته افراد در کنج اتاق یا آزمایشگاه و در عزلت خود می‌خواندند، می‌نوشتند و پژوهش می‌کردند، امروزه به مدد شبکه‌های اجتماعی می‌توان فعالیت‌های علمی دیگر پژوهشگران در حوزه موضوعی خود را دنبال نمود.
  • گسترش همکاری علمی: سهولت ارتباط با دیگر پژوهشگران در شبکه‌های اجتماعی علمی سبب گسترش همکاری‌های علمی می‌شود. ون نوردن (۲۰۱۴) در مقاله خود نمونه‌ای از این همکاری‌های علمی را که از طریق ریسرچ‌‌گیت امکان‌پذیر شده است شرح می‌دهد. در این مقاله گفته شده در سال ۲۰۱۱، امانوئل نومکا نادی که دانشجوی دکترای میکروب‌شناسی در نیجریه بود برای انجام آزمایشاتی که باید برای پایان‌نامه خود انجام می‌داد به مشکل برخورد چرا که تجهیزات لازم برای این آزمایش‌ها را در اختیار نداشت. برای همین به ریسرچ گیت روی آورد و چند ایمیل به پژوهشگران مرتبط با پژوهش خود فرستاد تا اینکه یک متخصص ژنتیک در ایتالیا به نام اورازی رومئو به وی جواب داده و یک همکاری بین‌المللی شکل گرفت. طی سه سال، دو دانشمند با هم روی عفونت‌های قارچی در آفریقا کار کردند. نادی نمونه‌هایش را برای رومئو در دانشگاه مسینا برای تحلیل می‌فرستاد و آن‌ها هرگز دیدار حضوری نداشتند.
  • رصد خوانش و استناد به مقالات: یکی از امکاناتی که شبکه­‌های اجتماعی علمی به افراد می­‌دهند این است که رصد کنند که تولیدات علمی­‌شان چقدر خوانده، استناد، و یا دانلود شده حتی این­که چقدر پروفایل­‌شان دیده شده است. با اهمیتی که امروزه سنجش فعالیت­‌های علمی پیدا کرده برای پژوهشگران مهم است که دائم وضعیت‌شان را از لحاظ علمی رصد کنند.
  • پرسش و پاسخ‌های علمی: در شبکه‌های اجتماعی علمی، افراد می‌توانند سوال بپرسند و به سوالات دیگران پاسخ دهند. جالب است که ریسرچ‌گیت به محققان برای این پرسش و پاسخ‌ها امتیاز داده و رتبه آر.جی آن‌ها را ارتقا می‌دهد.
  • بارگذاری همه انواع تولیدات علمی و حتی مقالات منتشر نشده: در شبکه‌های اجتماعی علمی می‌توان علاوه بر مقالات و دیگر آثار منتشر شده، فیلم، تصاویر، مقالات منتشر نشده، داده‌های پژوهشی، اسلایدهای پاورپوینت، گزارش‌های فنی، گزارش ثبت اختراع و … را نیز قرار داد. این قابلیت به پژوهشگران کمک می‌کند که یک بانک اطلاعاتی از تمام آثار علمی خود در فضای آنلاین داشته باشند و آن‌ها را در معرض دید همگان قرار دهند. (منبع: صراف زاده، مریم: ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی)

————————–این سرویس فعلا فعال نمی باشد———————
شرکت یابش هم اینک در بخش خدمات داده و علم‌سنجی خود خدمت جدیدی برای پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ایجاد کرده است. در این سرویس افراد می‌توانند با اشتراک ۶ ماهه یا یک ساله و ارسال رزومه‌ی کاری خود صفحه اختصاصی داشته باشند.

(البته تولید رزومه‌ی پژوهشی شامل مقالات تولید شده در اسکوپوس، وب آو ساینس، آی اس سی و … می تواند بخشی از خدمات ما باشد)

همکاران ما اقدام به وارد کردن کلیه‌ی اطلاعات پژوهشی شما در شبکه‌های اجتماعی معتبر جهانی می‌کنند.

پژوهشگر گرامی ما به عنوان دستیار دیجیتال شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم و شما با اطمینان خاطر حضورتان در این شبکه‌ها را برای رشد برند شخصیتان به ما بسپارید.

 

در جدول زیر شبکه‌های اجتماعی فهرست شده‌اند و برای دریافت هزینه‌ی خدمات کافیست از طریق ایمیل، تلگرام، واتس آپ، پیامک و… با ما تماس بگیرید:

عنوان شبکه اجتماعیResearchers  Social Networksخدمات
اسکوپوسScopusچک کردن پروفایل و در صورت نیاز مرج کردن
وب آو ساینس/ریسرچر آی دیResearcherIDساخت و مرتب‌سازی پروفایل /مقالات وب آو ساینس
ارکیدORCIDساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
ریسرچ گیتResearchGateساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
پابلونزpublonsساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
گوگل اسکالرGoogle Scholarساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
مندلیmendeleyساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
فیگ شیرfigshareساخت پروفایل و ورود اطلاعات/مقالات/کتاب/پایان نامه
اسلایدشیرSlideshareساخت پروفایل و ورود اسلایدهای آموزشی
لینکدینLinkedinساخت پروفایل و بارگذاری اطلاعات مناسب برای این شبکه

دیگر شبکه‌های اجتماعی علمی عبارتند از :impactstory، mysciencework، growkudos, zenodo که به نظر می‌رسد لازم است پژوهشگران ما با همه‌ی این شبکه‌ها آشنایی اولیه داشته باشند.

روش انجام کار:

  1. دریافت اسم و وابستگی سازمانی و (روزمه در صورت موجود بودن) و پاورپوینت‌ها، مقالات و …
  2. دریافت فیش واریزی جهت اشتراک شش ماهه یا یک ساله
  3. شروع کار یابش
  4. ساخت یک ایمیل جهت کلیه‌ی فعالیت‌های پژوهشگر در شبکه‌های اجتماعی
  5. شروع ساخت پروفایل‌ها
  6. با تکمیل هر بخش یک پرینت از پروفایل‌ها و بارگزاری‌ها به عنوان گزارش کار به مشتری ارسال می‌گردد
  7. در پایان واریزها پرینت تمام فعالیت‌ها به مشتری تحویل می‌گردد.
  8. پژوهشگر از هر کار جدیدی از تاریخ شروع کار به ما اطلاع‌رسانی می‌کند تا در طول دوره‌ی قرارداد بتوانیم سریعاً پاورپوینت‌های جدید، مقالات جدید، اطلاعات پایان‌نامه، کتاب و… سریعاً در شبکه به روز رسانی کنیم.
  9. این فرآیند تا پایان شش ماه یا یک‌سال به صورت مداوم انجام می‌شود.