در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۴ مسابقه ای تحت عنوان “ایده خلاقانه برای جذب افراد به کتابخانه” در گروه تلگرامی Librarian2.0 برگزار گردید.
سه نفر ایده های خود را ارسال کردند که هر سه نفر به عنوان برندگان مسابقه انتخاب شدند.
#جشنواره: خانم معصومه انصاری
به نظر من از اونجایی که کاربران(مراجعان),منابع و کتابدار سه ضلع مثلث اطلاع رسانی هستند و البته این سه در محیطهای اطلاعاتی معنا پیدا میکنند,برای جذابیت یک کتابخانه یا مرکز اطلاع رسانی (عمومی),باید:
۱-کتابدار فردی اگاه و اطلاع دان,توانا جهت پاسخگویی,خوش برخورد باشه, چه بسا کتابخانه هایی که به دلیل نداشتن کتابدار خوش اخلاق و اگاه باعث دفع کاربران از کتابخانه و از بین بردن علاقه افراد به مطالعه میشوند,اگر کتابدار حوصله و توانا مصاحبه با کاربران رو داشته باشه قطعا باعث جذب کاربران و ایجاد علاقه در مراجعه کنندگان جهت مطالعه میشه, من خودم واقعا به این قضیه ایمان دارم, بنابراین تعاملات انسانی بسیار کارا خواهد بود
۲-مورد بعدی منابع و متون و محملهای اطلاعاتی هستند, روزامدی, جامعیت و ارتباط موضوعی منابع با جامعه کاربران البته مرتبط با نوع کتابخانه بسیار اهمیت داره,
۳- و البته محیط کتابخانه,تجهیزات و جذابیت های بصری و استفاده از فناوری های جدید که به نوعی ایجاد جذابیت در استفاده رو به همراه داره, کتابخانه های عمومی زیادی در سطح شهر وجود دارند که البته هدف اصلی همه انها به نوعی اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانیست اما اگر کاربری وجود نداشته باشه همه زحمات بیهوده خواهد بود بنا براین کتابخانه های عمومی سعی دارند با ترفند هایی کاربران خود و استفاده از محیط و منابع خود را افزایش بدهند؛
– ایجاد سالنهای مطالعه مناسب از نظر طراحیهای داخلی و تجهیزات با ارگونومی مناسب
– استفاده از فناوریهای جدید و سیستم های نسبتا پیشرفته جهت جستجو و امانت منابع
– اجازه استفاده از خخدمات ویژه به کاربران ویژه
– استفاده از طراحی های مناسب جهت فضاهای استراحت بین مطالعه افراد
– پیش بینی فضاهای گفتگوی گروهی واقعی و مجازی
– ایجاد امکان ارتباط بین اعضای هم رشته و هم تخصص
– ایجاد امکاناتی جهت تبادل پیشنهادات بین اعضا و مدیر یا مدیران مجموعه
ترفندهای زیادی وجود داره, من کتابخانه عمومی رو میشناسم که پیوسته با کاربران خود در ارتباطه و به محض اینکه اعضا در حوزه تخصصی خودشون موفقیتی کسب میکنند از سوی کتابخانه مورد تشویق واقع می شوند,هر ساله پذیرفته شدگان کنکور ,ازمونهای کارشناسی,ارشد,دکتری و تخصص و … با اهدای امکانات ویژه مثل تمدید عضویت رایگان,استفاده از سراهای پژوهش و … مورد تشویق قرار می گیرند. ورود و خروج کاربران به صورت الکترونیکی ثبت میشه فضای ازاد جهت هواخوری و استراحت کاربران مهیاست و سالنی جهت صرف غذا و پذیرایی,کارگاههای اموزشی مناسب با گروه های مراجعه کننده مختلف و …. همه اینها و طراحی داخلی مجموعه,وجود سایت اطلاع رسامی یا درگاهی جهت معرفی کتابخانه,امکانات و تجهیزات موجود قطعا کارساز خواهد بود.
———————————————————————————–
#جشنواره : مهندس حسین حیدری
https://yabesh.ir/blog/1393/Library-MarKeting-YaBeSH-10-93.pdf
———————————————————————————-
#جشنواره : خانم عاطفه عبدی
۱. ایجاد یک تور مجازی کتابخانه گردی در وبسایت کتابخانه که میتونه بطور ۲۴ ساعته در دسترس عموم باشه. افراد با استفاده از این تور از بخش های موجود در کتابخانه و خدماتش بطور شبانه روزی میتونن اطلاع پیدا کنن.
۲. استفاده از سامانه پیامکی، مخصوصا در کتابخانه های تخصصی و سازمانی برای اطلاع دادن اخبار، رویدادها، تازه های نشر و نشست ها و همایش ها مربوط به سازمان و اون حوزه تخصصی
۳. استفاده از شبکه های اجتماعی و وب ۲ برای تعامل بیشتر با مخاطبان. مخصوصا شبکه های اجتماعی موبایلی که بصورت رایگان و بدون وجود فیلتر در دسترس هستند. برای مثال ایجاد صفحه اینستاگرام برای کتابخانه مربوطه تا از این طریق فعالیت های کتابخانه در قالب عکس برای عموم مردم معرفی بشن
۴. جذب مخاطب حداکثری به کتابخانه میتونه از طریق افزایش آگاهی ، خلاقیت و سواد اطلاعاتی کتابداران و نیروی انسانی صورت بگیره!
۵. فراهم آوردن موقعیتی برای مخاطب که خودش با توجه به نیازهاش بتونه کتاب موردنظرش رو فهرست نویسی کنه. مثلا به مخاطب کتابخانه این فرصت داده بشه که برای کتابی که امانت گرفته کلیدواژه و موضوع درنظر بگیره! در واقع میشه گفت یه فهرست شخصی بتونه برای خودش درست کنه