پیکوپرتال PICO Portal یک ابزار قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی است. پیکوپرتال با بهرهگیری از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی فرآیند پیچیده مرور سیستماتیک را سادهسازی میکند. همچنین به پژوهشگران کمک میکند تا به سرعت و دقت، منابع مرتبط با سوال پژوهشی خود را از میان حجم عظیمی از اطلاعات استخراج کنند.
با استفاده از چارچوب ساختیافته PICO، پیکوپرتال به شما امکان میدهد تا سوال پژوهشی خود را به صورت دقیق و شفاف تعریف کنید. سپس با استفاده از قابلیتهای جستجوی هوشمند، مقالات، کتابها و سایر منابع مرتبط را شناسایی و ارزیابی نمایید. این پلتفرم همچنین امکانات مفیدی مانند مدیریت منابع، ایجاد یادداشتها و همکاری با سایر پژوهشگران را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید به صورت موثرتر و کارآمدتر به پژوهش خود بپردازید.
در مقاله «نرمافزارسیستماتیک رویوی پیکوپرتال» این نرمافزار را به شما معرفی کردیم. در مقاله پیش رو قصد داریم کار با این نرمافزار را به شما آموزش دهیم. با ما همرا باشید.
ایجاد پروژه در پیکوپرتال
هنگام اولین ورود به پیکوپرتال، شما باید یک پروژه جدید شروع کنید یا به یک پروژه موجود بپیوندید.
وقتی دکمه Create Project را کلیک کنید. پنجره زیر نشان داده میشود با این محتوا : «برای ایجاد یک پروژه، دامنه ایمیل شما باید در یک کشور تایید شده ثبت شده باشد. با ایمیل ثبت شده فعلی خود، فقط به شرکت در پروژههای موجود محدود میشوید». به دلیل همین محدودیت ما فقط با پروژه پیش فرض پیکوپرتال میتوانیم کار کنیم و در واقع این امکان به شما داده میشود که امکانات و قابلیتهای برنامه پیکوپرتال را ببینید.
حالا فرض را براین بگذارید ما نسخه نامحدود و پولی را تهیه کردهایم مراحل ایجاد پروژه به شرح زیر می باشد:
شماره ۱ نامی برای پروژه در نظر بگیرید. شماره ۲ نام کلاینت، شماره ۳ تاریخ ایجاد پروژه، شماره ۴ یک توصیف و یا توضیحی برای پروژه، و شماره ۵ معیارهای جستجو را بنویسید. بعداز ایجاد پروژه پنجرهای جدید باز می شود که ۶ تب (منو) را در خود دارد: Dashboard, settings, Sceening, Reports, Downloads, Export Dashboar
منوهای پیکوپرتال
- Dashboard (داشبورد): نمای کلی از پروژه های در حال انجام و نتایج حاصل شده را به شما ارائه می دهد. می توانید به سرعت به پروژه های مختلف دسترسی پیدا کرده و وضعیت پیشرفت آنها را بررسی کنید.
- Settings (تنظیمات): در این منو، شما می توانید تنظیمات شخصی خود را در نرم افزار پیکوپرتال انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید زبان نرم افزار را تغییر دهید.
- Screening (غربالگری): مقالات اولیه را بر اساس معیارهای ورود و خروج مطالعه مورد نظر، غربالگری کنید.
- Reports (گزارشها): گزارشهای مختلفی از نتایج مرور سیستماتیک خود تهیه کنید. این گزارشها می توانند شامل خلاصهای از مقالات انتخاب شده، جدول ویژگیهای مطالعات و نمودارهای مختلف باشند.
- Downloads (دانلودها): فایل های مختلفی را که در طول انجام پروژه دانلود کردهاید، مشاهده و مدیریت کنید.
- Export Dashboard (صادرات داشبورد): با استفاده از این منو، میتوانید دادههای موجود در داشبورد خود را به فرمتهای مختلفی مانند اکسل یا CSV صادر کنید (خروجی بگیرید.)
بارگذاری مقالات
پیکوپرتال فرمتهای مختلف فایل (مثلاً ris، xml و غیره) پشتیبانی میکند. میتوانید فایل را مستقیماً در بخش «آپلود فایل» بکشید و رها کنید یا فایل خود را بهصورت دستی مرور کنید.
توصیه میشود فایلها ترجیحا فرمت XML باشد. هنگامی که تمام مقالات شما در پروژه آپلود شد، سیستم به طور خودکار موارد تکراری را پیدا کرده و حذف میکند.
مرحله بعد سفارشی کردن گردش کار پروژه و براساس نیازهای مطالعه شما
حتما کلمات کلیدی و برچسبها را اضافه کنید. کلمات کلیدی با برجسته کردن معیارهای مرتبط ورود یا خروج، غربالگری استنادها را تسریع میکنند. همچنین کلمات کلیدی، مراجع را بر اساس ارتباط اولویتبندی میکنند، بنابراین اولین مراجعی که مشاهده خواهید کرد، احتمالاً پذیرفته خواهند شد. میتوانید کلمات کلیدی را اضافه و ویرایش کنید تا “قابل قبول یا پذیرفته” یا “حذف” شوند، آنها را بر اساس عناصر PICO طبقهبندی کنید یا برجستهسازی را قویتر کنید تا تأکید بیشتری داشته باشید. (نکته: هنگام افزودن دستی یک کلمه کلیدی، به طور پیشفرض به عنوان “سایر” طبقهبندی میشود. میتوانید آن را در داشبورد پروژه به P، I، C یا O تغییر دهید.) برچسبها به شما امکان میدهند استنادات را برچسبگذاری کنید (مثلاً “آزمایش تصادفی”randomized trial، “پروتکل” یا “مطالعه روشهای ترکیبی”) و برچسبها را گروهبندی کنید (گروه مثلاً “طراحی مطالعه” Study Design). همچنین به مدیریت و شناسایی سریع استنادات مرتبط در پروژه شما و خروجی استنادات برچسبدار با فرمت اکسل کمک میکند.
و بعد مقالات را غربال (اسکرین) کنید.
صفحه غربالگری، عنوان و چکیده مقالات وارد شده را نمایش میدهد. کلمات کلیدی PICO برجسته میشوند که به شما یک نمای کلی سریع میدهد و در تعیین اینکه آیا مقالات را برای بررسی متن کامل وارد کنید یا آنها را حذف کنید، کمک میکند. در صورت موجود بودن، پیکوپرتال یک DOI قابل کلیک پیدا میکند که شما را مستقیماً به انتشار آنلاین میبرد.
استخراج داده
قبل از انجام استخراج دادهها، باید دستههایی را برای یادداشتهای خود تنظیم کنید. یادداشتهای اضافه شده در این دستهها به شما در تجزیه و تحلیل دادهها پس از خروجی گرفتن با فرمت اکسل کمک میکنند. برای ایجاد و مدیریت این دستهها، به Project بروید و روی setting> Data Extraction کلیک کنید. صفحه دستهها ظاهر میشود.
بخش تنظیمات ترجیحات به شما امکان میدهد مجوزهای مربوط به دسته انتخاب را مدیریت کنید. این بخش گزینههای زیر را ارائه میدهد:
اجازه دادن به داوران برای افزودن دسته انتخاب در استخراج دادهها: اگر میخواهید به داوران اجازه دهید هنگام انجام استخراج دادهها دستههای انتخاب جدید اضافه کنند، این گزینه را انتخاب کنید.
اجازه دادن به بازبینها برای افزودن دسته انتخاب در استخراج دادهها: اگر میخواهید به بازبینها اجازه دهید هنگام انجام استخراج دادهها دستههای انتخاب جدید اضافه کنند، این گزینه را انتخاب کنید.
افزودن دسته یادداشتها
به بخش دسته یادداشتها بروید و دستههای مورد نیاز را اضافه کنید. به عنوان مثال، در تصویر زیر، ما چهار دسته یادداشت را به پروژه اضافه میکنیم. این دستهها هنگام انجام استخراج دادهها ظاهر میشوند.
روی دکمه افزودن کلیک کنید تا دسته بندی های جدید ذخیره شوند.
بهطور پیشفرض، پیکوپرتال تمام دستهها را فعال میکند و یک ترتیب نمایش به آنها اختصاص میدهد. برای تغییر ترتیب نمایش یا افزودن توضیحات به دسته، روی نماد “ویرایش” کلیک کنید.
فرایند استخراج دادهها
پس از انجام بررسی چکیده و غربالگری متن کامل یک استناد، مرحله نهایی استخراج دادهها است. میتوانید در مرحله استخراج دادهها، یادداشتهایی ایجاد کرده و آنها را به دستههای مرتبط اختصاص دهید. میتوانید برای یک دسته یادداشتهای متعددی اضافه کنید.
تمام استنادهایی که برای استخراج دادهها در دسترس هستند، در صفحه داشبورد پروژه نمایش داده میشوند. برای دسترسی به داشبورد پروژه، به پروژه بروید و مطمئن شوید که در صفحه داشبورد هستید. به بخش استخراج دادهها اسکرول کنید که در آن اعداد مهمی مانند استنادهای در انتظار، تکمیل شده یا در مرحله بررسی نمایش داده میشود. به عنوان مثال، در تصویر زیر، ۲ استناد وجود دارد که در انتظار هستند.
روی عددی که در کنار Pending به معنی”در انتظار” قرار دارد کلیک کنید تا استنادهای در انتظار را مشاهده کنید. صفحه استخراج دادهها نمایش داده میشود.
چک لیستها در پیکوپرتال
تب چک لیست، فهرستی از تمام دستههای انتخاب و یادداشتها را ارائه میدهد.
در مثال بالا، هنوز هیچ یادداشتی برای دسته در استناد اضافه نشده است. به محض افزودن یک یادداشت، تعداد در کنار دسته ظاهر میشود.
اطمینان حاصل کنید که یادداشتهایی برای هر دسته اضافه میکنید. اگر یادداشتی برای یک دسته اضافه نکنید، در برگه صادر شده خالی ظاهر میشود. با این حال، اگر دکمه Skip را فعال کنید، در برگه صادر شده NR (نامرتبط) ظاهر میشود. متن NR در برگه صادر شده به شما در تمایز بین دستههایی که توسط بازبین اضافه نشدهاند در مقابل دستههایی که بهعنوان نامرتبط علامتگذاری شدهاند، کمک میکند.
افزودن یادداشتها
تب یادداشتها به شما امکان میدهد دادههای استخراج شده را در چندین یادداشت وارد کنید و دستههای مورد نیاز را اختصاص دهید. برای افزودن یادداشتها، روی تب Notes کلیک کنید و سپس دسته را از فهرست کشویی انتخاب کنید. اگر یک دسته را رد کرده باشید، در فهرست کشویی ظاهر نمیشود. در این حالت، Population را به عنوان دسته انتخاب کنید.
اطلاعات استخراج شده را در فیلد متن وارد کنید و روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید تا یادداشت همانطور که در زیر نشان داده شده است، ذخیره شود.
هنگامی که یادداشت با موفقیت ذخیره شد، نام فردی که یادداشت را اضافه میکند، همراه با تاریخ و زمان همانطور که در زیر نشان داده شده است، نمایش داده میشود.
برای افزودن یادداشتهای بیشتر، روی نماد “+” کلیک کنید و مراحل افزودن یادداشتها را تکرار کنید. پس از افزودن یادداشتها، میتوانید تعداد را در تب چک لیست مشاهده کنید.
دانلود دادههای اصلاح شده در پیکوپرتال
پس از تکمیل افزودن یادداشتها برای استنادهای خود، میتوانید از آنها با کلیک بر روی Downloads > Data Extraction خروجی بگیرید. پیامی ظاهر میشود که دانلود را تأیید میکند.
روی OK کلیک کنید. می توانید فایل خود را از داشبورد Export دانلود کنید. فایل اکسل را باز کنید و اطلاعات استخراج شده خود را بررسی کنید.
افزودن برچسب
با استفاده از برچسبها میتوانید منابع علمی خود را سازماندهی کنید. این کار مثل گذاشتن برچسب روی پوشههای مختلف است. هر برچسب نشاندهنده یک ویژگی خاص از منبع است (مثلاً نوع مطالعه، موضوع، سال انتشار). با این کار، به راحتی میتوانید منابع مورد نظرتان را پیدا کنید و آنها را به روشهای مختلف گروهبندی و تجزیه و تحلیل کنید
در نرمافزار، به پروژههای مورد نیاز بروید و آنها را باز کنید. سپس به Settings > Tags بروید. صفحه مدیریت برچسبها نمایش داده میشود.
در فیلد Add Tags در سمت راست، برچسبهایی که میخواهید اضافه کنید را وارد کنید. میتوانید چندین برچسب را با کاما جدا کنید.
پس از وارد کردن تمام برچسبهای مورد نیاز در فیلد Add Tags ، روی دکمه Add کلیک کنید. برچسبها به لیست اضافه میشوند، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
ایجاد برچسب گروهی
به پروژه مورد نظر بروید و آن را باز کنید. سپس به Settings > Tags بروید. صفحه مدیریت برچسبها نمایش داده میشود.
در بخش Tags ، برچسب مورد نظر را پیدا کنید و روی نماد Edit کلیک کنید. صفحه مدیریت اطلاعات برچسب نمایش داده میشود.
تنظیم برچسبها
برچسبها به شما امکان میدهند استنادها را در دستههای منطقی گروهبندی کنید. میتوانید استنادهای برچسبگذاری شده را در یک فایل اکسل صادر کنید و از آن برای تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده کنید. به طور پیشفرض، یک بازبین میتواند هنگام غربالگری برچسبها را اختصاص دهد. با این حال، به عنوان مالک پروژه، میتوانید این ویژگی را غیرفعال کنید.
برای تغییر تنظیمات برچسبها: به پروژه بروید و روی Settings> Tags کلیک کنید. صفحه مدیریت برچسبها همانطور که در زیر نشان داده شده است، نمایش داده میشود.
بخش تنظیمات بازبین شامل گزینههای زیر است:
اجازه دادن به بازبینها برای افزودن برچسبها: در صورت فعال بودن، بازبینهای پروژه قادر خواهند بود هنگام غربالگری، برچسبهای جدید اضافه کنند. اگر نمیخواهید بازبینها برچسبهای جدید اضافه کنند، دکمه را برای غیرفعال کردن آن تغییر دهید.
اسکرین شات جایی که بازبین مجاز به افزودن برچسب نیست
به بازبین اجازه دهید مقالههای حذف شده را برچسبگذاری کند. در صورت اجازه، بازبین میتواند به مقالههایی که میخواهد حذف کند، برچسب اختصاص دهد. اما اگر این گزینه را غیرفعال کنید، بازبین قادر نخواهد بود هیچ برچسبی به مقالههای حذف شده اختصاص دهد. پس از انجام هر تغییری، روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید.
دانلود استنادهای برچسبگذاری شده
پس از اتمام فرآیند غربالگری، میتوانید استنادهای برچسبگذاری شده را برای پردازش بیشتر دانلود کنید.
برای دانلود استنادهای برچسبگذاری شده، روی Downloads > Tagged Citations کلیک کنید. گزارش دانلود شده و به آدرس ایمیل شما ارسال میشود.
فایل را دانلود و باز کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
مشاهده داشبورد مقالات من
داشبورد مقالات من یک نمای آماری از بررسی انتزاعی و بررسی متن کامل شما ارائه می دهد. همچنین فهرستی از تمام استنادهایی که شما بررسی کرده اید و انتخاب شما در طول غربالگری چکیده و متن کامل ارائه می دهد. اگر داور یا بازبین هستید، روی دکمه My Articles کلیک کنید. اگر مالک/مالک مشترک پروژه هستید، روی Screening > My articles کلیک کنید.
بخش بررسی چکیده و بررسی کامل متن اعدادی را برای دادههای زیر ارائه میدهد:
شامل (Included): تعداد مقالاتی که در طول فرآیند غربالگری وارد کردید. برای مشاهده لیستی از تمام مقالات ارائه شده می توانید روی شماره کلیک کنید.
حذفیات (Excluded): تعداد مقالاتی که در طول فرآیند غربالگری حذف کردهاید. برای مشاهده لیستی از تمام مقالات حذف شده می توانید روی شماره کلیک کنید.
مجموع ساعات تا کنون: تعداد کل ساعاتی که برای مرور مقالات صرف کرده اید.
مقالات در ساعت: تعداد مقالاتی را که در هر ساعت مرور کردهاید محاسبه و نمایش میدهد.
غربالگری من به عنوان بازبین: تعداد نقل قول هایی که به عنوان بازبین غربال شده است.
غربالگری من به عنوان داور: تعداد استنادهایی که به عنوان داور غربال شده است.
Average accuracy: میانگین درصد دقت را نمایش می دهد.
اگر میخواهید از مقالههایی را که بازبینی کردهاید خروجی بگیرید، روی دکمه Export در بالای جدولی که فهرست استنادها را نشان میدهد، کلیک کنید. می توانید فرمت فایل مورد نیاز را انتخاب کنید و آن را خروجی بگیرید تا در هر ابزار پشتیبانی شده دیگری وارد کنید.
منابع
https://docs.picoportal.org/docs/intro/