دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی ریسرچ گیت

hesam۱۳۹۸-۰۲-۲۵بازدید ۲۷۷۲
Posted on

دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی ریسرچ گیت

معرفی ابزار اطلاعاتی و اپلیکیشن موبایلی ResearchGate

 

 

 شبکه اجتماعی ریسرچ گیت چیست؟

ریسرچ‌گیت یک شبکه اجتماعی علمی اروپایی برای دانشمندان و محققان برای به اشتراک گذاشتن مقالات، پرسیدن و پاسخ به سؤالات،به روز رسانی در مورد پروژه های تحقیقاتی، و یافتن شغل و همکاران و ارتباط آسان با دیگر پزوهشگران است. در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد و بیش از ۲۵ میلیون عضو ثبت نام شده (۲۰۲۳) وجود دارد. این سرویس ارتباط با محققان رشته دانشگاهی خود را برای شما آسان می کند. ریسرچ گیت به ویژه در علوم زیستی مورد توجه قرار گرفته است.بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ توسط نیچر[۱] و مقاله ای در سال ۲۰۱۶ دراجیوکیشن هایر تایمز[۲] (متیو، ۲۰۱۶)، ریسرچ گیت بزرگترین شبکه اجتماعی دانشگاهی از نظر کاربران فعال است، در نتایج این مطالعه امده است که ریسرچ گیت دو برابر محبوب تر از آکادمیا در بین پژوهشگران بوده است و ۶۱ درصد از پاسخ دهندگانی که حداقل یک مقاله منتشر کرده اند از ریسرچ گیت استفاده کرده اند. اگرچه سایر سرویس ها کاربران ثبت نامی بیشتری دارند و یک نظرسنجی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ نشان می دهد که تقریباً به همان اندازه دانشگاهیان دارای نمایه های گوگل اسکالر[۳] هستند در حالی که خواندن مقالات نیازی به ثبت نام ندارد، افرادی که مایل به عضویت در سایت هستند باید یک آدرس ایمیل در یک موسسه معتبر داشته باشند یا به صورت دستی به عنوان محقق دارای آثار منتشر شده، تایید شوند تا بتوانند برای یک حساب ثبت نام کنند. اعضای سایت هر کدام یک نمایه کاربری دارند و می توانند خروجی تحقیق شامل مقالات، داده ها، فصل ها، نتایج منفی، پتنت ها، پیشنهادات تحقیق، روش ها، ارائه ها و کد منبع نرم افزار را بارگذاری کنند. کاربران همچنین می توانند فعالیت های سایر کاربران را دنبال کرده و با آنها درگیر بحث و گفتگو شوند. کاربران همچنین می توانند تعامل با سایر کاربران را مسدود کنند.

تاریخچه شبکه اجتماعی ریسرچ گیت

ریسرچ گیت در سال ۲۰۰۸  توسط یک ویروس شناس به نام اِجد مَدیش [۴] و یک پزشک به نام سورن هافمایر[۵] و یک دانشمند حوزه کامپیوتر به نام هورست فیکنشر[۶] در بوستون آمریکا راه‌اندازی شد و چندی بعد به برلین آلمان انتقال یافت تا مشکلاتی را که در نحوه ایجاد و اشتراک‌گذاری علم دیده بودند، برطرف کنند. دور اول تامین مالی شرکت، در سال ۲۰۱۰، توسط شرکت سرمایه گذاری  بنچمارک [۶]رهبری شد. این وب‌سایت با ویژگی‌های کمی شروع به کار کرد و بر اساس اطلاعات دانشمندان توسعه یافت. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، تعداد کاربران سایت از ۲۵۰۰۰ به بیش از ۱ میلیون نفر افزایش یافت. دور دوم بودجه به رهبری صندوق بنیانگذاران پیتر تیل [۷] در فوریه ۲۰۱۲ اعلام شد. در ۴ ژوئن ۲۰۱۳، قرارداد تامین مالی دور سوم را به مبلغ ۳۵ میلیون دلار با سرمایه گذارانی از جمله بیل گیتس بست. این شرکت از ۱۲ کارمند در سال ۲۰۱۱ به ۱۲۰ کارمند در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت. از سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰۰ کارمند داشت که شامل ۱۰۰ کارمند فروش بود. از ژانویه ۲۰۲۳، ریسرچ گیت با سیج [۸]برای توزیع محتوای دسترسی آزاد شریک شده است. ریسرچ گیت در حال حاضر دارای ۲۵ میلیون کاربر از ۱۹۰ کشور دنیا، ۱۴۰ میلیون ارتباط علمی بین دانشمندان،و ۸۰ عضو برنده جایزه نوبل، ماهانه به طور میانگین ۴۹ میلیون بازدیدکننده، و ارتباط با ۱۵۰۰ برند دارد.

قابلیتها و کاربردهای ریسرچ گیت

شاید بتوان گفت ریسرچ گیت در واقع نسخه علمی و آکادمیک ایکس(توییتر) و فیسبوک است و همچنین ویژگی وبلاگ نویسی برای کاربران دارد که می توانند نظرات کوتاهی را در مورد مقالات بررسی شده بنویسند. ریسرچ گیت اطلاعات منتشر شده خود را در نمایه‌های کاربر فهرست‌بندی می‌کند تا به اعضا پیشنهاد کند با دیگرانی که علایق مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند. هنگامی که یک عضو سؤالی را پست می‌کند، برای دیگرانی که در نمایه کاربری خود تشخیص داده‌اند که دارای تخصص مرتبط هستند، ارسال می‌شود. همچنین دارای اتاق‌های چت خصوصی است که در آن کاربران می‌توانند داده‌ها را به اشتراک بگذارند، اسناد مشترک را ویرایش کنند، یا درباره موضوعات محرمانه بحث کنند.

ریسرچ گیت در بین پژوهشگران جهان یک منبع تجزیه و تحلیل محبوب است. این برنامه دسترسی به بیش از ۱۶۰ میلیون انتشارات را فراهم می کند. از این رو، محققان با وقایع موجود در زمینه های کاری خود به روز می شوند. این سایت کلیه مباحث ، از جمله مهندسی ، پزشکی و موارد دیگر را در بر می گیرد. با این کار ، محققان با جامعه علمی خود همکاری و ارتباط برقرار می کنند. جامعه کاربران ریسرچ گیت در ۱۹۰ کشور جهان وجود دارد. این پلتفرم رایگان است و فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات فراهم می کند. این امکان را ایجاد می کند تا ببیند چه کسی کار شما را می خواند و ردیابی استناد را امکان پذیر می کند.

این سایت همچنین دارای یک هیئت شغلی متمرکز بر تحقیق است. از سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد، که بزرگترین پایگاه های کاربری آن از اروپا و آمریکای شمالی می آیند. اکثر کاربران ریسرچ گیت از حوزه پزشکی یا زیست شناسی هستند، اگرچه شرکت کنندگانی از مهندسی، حقوق، علوم کامپیوتر، علوم کشاورزی، و روانشناسی و غیره نیز دارد. اگر سوال پژوهشی داشته باشید، می توانید در بخشی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، مطرح کنید و دیگر پژوهشگران در صورت اطلاع به شما پاسخ خواهند داد.

 

 

ریسرچ گیت بخشی را به نام کانون­های تحقیقاتی [۹] به سایت خود اضافه کرده است. اسپات لایتها [۱۰] با اجازه دادن به شما برای نمایش بخشی از تحقیق به افرادی که هنوز شما را دنبال نمی‌کنند، به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری از خوانندگان دسترسی پیدا کنید. هنگامی که یک اسپات لایت ایجاد می‌کنید، جزئیات و کلمات کلیدی را اضافه می‌کنید تا تحقیقات خود را آنطور که می‌خواهید ارائه کنید. سپس از یک الگوریتم مخاطب خاص برای نشان دادن آن به محققان مرتبط در حوزه شما استفاده می‌ شود. اسپات لایتها همچنین به دنبال کنندگان شما نشان داده می شود، به این معنی که افرادی که می شناسید نیز می توانند تحقیقاتی را که به نمایش می گذارید ببینند و با آنها آشنا شوند. می‌توانید از بخش فید صفحه اصلی، نمایه و بخش آمار، اسپات لایت ایجاد کنید. با نظرات خود با مخاطبان خود درگیر شوید با افزودن جزئیات و کلمات کلیدی در مورد تحقیق خود، می توانید با دیگران در مورد کار خود گفتگو کنید. سایر محققان می‌توانند در مورد اسپات لایت شما نظر بدهند تا سؤال بپرسند، ایده‌ها را به اشتراک بگذارند و حمایت خود را به شما نشان دهند. این به شما کمک می کند با افرادی که به تحقیق شما علاقه مند هستند و روی موضوعات یا چالش های مشابه کار می کنند، تعامل داشته باشید. همچنین می‌توانید در مورد اسپات لایت سایر پژوهشگران نظر دهید تا در مورد کار خود با آنها درگیر شوید. کانونهای تحقیقاتی ریسرچ گیت یک ویژگی بتا است که ریسرچ گیت هنوز در حال آزمایش آن هست. همه اعضای ریسرچ گیت با انتشار کمتر از ۲ سال می توانند اسپات لایت پست کنند و همه محققان می توانند اسپات لایت را بخوانند و نظر بدهند.

 

 

موتور جستجوی ریسرچ گیت دسترسی خود را به سیستم‌های خود و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی (از جمله PubMed، CiteSeer، arXiv و کتابخانه HQ NASA) گسترش داده است. همچنین می‌توانید توصیه‌هایی درباره گروه‌ها و ادبیاتی که ممکن است برای شما جالب باشد، همراه با سایر کاربران علاقه‌مند به موضوعات مشابه دریافت کنید.علاوه بر این، ریسرچ گیت اطلاعاتی در مورد مقالات شما که مشاهده، دانلود و استناد می شوند در اختیار شما قرار می دهد. برای ایجاد پروژه ها و شرکت در بحث ها در انجمن ها احساس راحتی کنید – می توانید در مورد موضوعات و موضوعات دانشگاهی بپرسید و نظر دهید. این وب سایت همچنین دارای لیست مشاغل آزاد دانشگاهی است.

قبل از آپلود نشریات خود در ریسرچ­ گیت، حق چاپ را در نظر داشته باشید. از ناشر، تأمین کننده مالی یا سازمان تحقیقاتی خود مجوز به اشتراک گذاری مطالب تحقیقی را بگیرید. بسیاری از ناشران محدودیت هایی برای اشتراک گذاری مقالات در شبکه های اجتماعی تجاری دارند. همیشه مطمئن شوید که می دانید کدام نسخه (منتشر شده، پیش نویس نهایی (یعنی نسخه پذیرفته شده)، یا پیش چاپ (یعنی نسخه ارسال شده)) قابل اشتراک گذاری است و آیا می توان از شبکه های اجتماعی تجاری استفاده کرد.همچنین، با بارگیری نشریات سایر محققان از ریسرچ گیت برای استفاده شخصی خود، مجوز بگیرید. کاربر همیشه مسئول استفاده از مطالب دانلود شده است. در صورت نیاز، حقوق استفاده را از منبع اصلی اطلاعات بیابید یا از نویسنده یا صاحب نشریه اجازه استفاده بخواهید.

این واقعیت که ریسرچ گیت حساب‌های کاربری خود را به افراد در موسسات شناخته‌شده و محققان منتشر شده محدود می‌کند، ممکن است باعث کمتر بودن کاربران این شبکه اجتماعی علمی نسبت به دیگر شبکه های مشابه مانند آکادمیا باشد. اما تمام حسابهای ریسرچ گیت معتبر و فعال هستند نسبت به دیگر شبکه ها.

از امکانات خوب ریسرچ گیت دسترسی به محتواها و دستاوردهای علمی ارزشمند پژوهشگران است. در بیشتر مواقع پژوهشگران آثارشان را قابل دانلود می کنند و اگر هم قابل دانلود نباشد کافی است یک درخواست برای پژوهشگر مدنظر خود بفرستید که در بیشتر مواقع در کوتاه ترین زمان ممکن مقاله را برای شما می فرستند.

مدیش گفته است که استراتژی تجاری این شرکت بر تبلیغات بسیار هدفمند مبتنی بر تجزیه و تحلیل فعالیت‌های کاربران متمرکز شده است و می‌گوید «تصور کنید می‌توانید روی میکروسکوپ ذکر شده در مقاله کلیک کنید و آن را بخرید» و هزینه‌های علمی را به ازای هر یک تریلیون دلار تخمین زد.اگر علاقمند هستید در بخش تبلیغات از سایت ریسرچ گیت می توانید راه حل های درآمدی , بازاریابی و سیاستهای تبلیغاتی این شبکه علمی را ببینید. این شبکه از تبلیغات ایمیلی، تبلیغات دیسپلی[۱۱]، تبلیغات محتوایی و… استفاده می کند.

دسترسی به شبکه اجتماعی ریسرچ گیت

برای یافتن مدارک (مقالات ژورنال ها و مجلات علمی، مقالات همایش ها و کنفرانس ها، دیتاست ها، و دیگر مدارک و انتشارات علمی محققان) در ریسرچ گیت بایستی در این شبکه اجتماعی عضو باشید. اگر عضو نیستید از طریق این لینک با استفاده از ایمیل دانشگاهی خود عضو شوید. در صورت عضویت، از طریق این لینک وارد حساب کاربری خود شوید. همچنین می توانید با استفاده از حساب گوگل خود وارد سایت شوید.

در ریسرچ گیت ثبت نام کنید و پروفایل کاربری خود را ایجاد کنید. تحصیلات، شایستگی ها، تجربه کاری و علایق شخصی خود را در زمینه های مختلف تحصیلی ارائه دهید. نمایه عمومی حرفه ای شما پوشش شما را در وب افزایش می دهد و پشتیبانی همه کاره را در شبکه به شما ارائه می دهد. ریسرچ گیت به شما این امکان را می‌دهد که انتشارات خود را به اشتراک بگذارید. به آثار مکتوب سایر کاربران دسترسی داشته باشید و مقالاتی را از سایر محققان درخواست کنید.استفاده از ریسرچ گیت برای همه رایگان است. برای استفاده از این شبکه علمی شما نیاز به یک حساب کاربری دارید و پیش نیاز آن داشتن یک ایمیل سازمانی است. بنابراین شما با داشتن یک ایمیل سازمانی می توانید در ریسرچ گیت ثبت نام کنید و از این شبکه علمی استفاده کنید. علاوه بر این ریسرچ گیت اپلیکیشن موبایل نیز دارد و رایگان هست. البته در حال حاضر تمام قابلیتهای نسخه وب ریسرچ گیت در اپلیکیشن موبایل قابل دسترس نیست.مثلا ویرایش پروفایل یا افزودن انتشارات به پروفایل پژوهشگران.

 

 

اپلیکیشن های موبایلی ریسرچ گیت

 

دسترسی از طریق وب

 

 

جستجو و بازیابی مدارک علمی و آموزش ساخت پروفایل در ریسرچ گیت

 

برای دریافت فایل کتاب آموزشی ساخت پروفایل در ریسرچ گیت کلیک کنید

برای آموزش چگونگی جستجو و بازیابی مدارک علمی در ریسرچ گیت کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[۱] . Nature

[۲] . Times Higher Education

[۳] . Google Scholar

[۴].Ijad Madisch

[۵].Sören Hofmayer

[۶].Benchmark

[۶]..Horst Fickenscher

[۷].Peter Thiel

[۸].Sage

[۹].Research Spotlights

[۱۰].Spotlights

[۱۲].Display Ads

 

 

 

 

 

 

منابع

https://www.researchgate.net

Matthews, David (7 April 2018). “Do academic social networks share academics’ interests?”Times Higher Education

https://www.nature.com/news/online-collaboration-scientists-and-the-social-network-1.15711

.https://www.timeshighereducation.com/features/do-academic-social-networks-share-academics-interests

https://en.wikipedia.org/wiki/ResearchGate

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: