بانک جهانی

همکار یابش - مثنوی2021-01-23بازدید 2329
Posted on

بانک جهانی

معرفی انتشارات بانک جهانی worldbank

بانک جهانی چیست؟

بانک جهانی یکی از بزرگترین منابع جهانی در راستای کمک به توسعه است که مرکز توجه اصلی آن کمک به رفع فقر است. بانک جهانی که نام حقیقی آن بانک بین المللی ترمیم و توسعه  “است، مهمترین سازمان بین المللی اعتباری است که درخصوص تامین مالی برای توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه جهان فعالیت دارد. در حال حاضر بانک جهانی دو هدف دارد که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ محقق شده باشند. هدف اول این است که تعداد افرادی که درآمدشان کمتر از ۱٫۹۰ دلار در روز است به زیر ۳ درصد جمعیت جهان برسد و با این کار، فقر شدید پایان یابد. گروه بانک جهانی یکی از بزرگترین منابع مالی و دانش در جهان برای کشورهای در حال توسعه است. پنج موسسه آن به کاهش فقر، افزایش رفاه مشترک و ترویج توسعه پایدار تعهد مشترک دارند. انتشارات بانک جهانی با ارائه مجلات و اسناد اقتصادی و مرتبط با موضوع بانکداری در سطح بین المللی فعالیت می نماید.

تاریخچه بانک جهانی:

بانک جهانی همراه با صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴ ایجاد شد و در نوامبر ۱۹۴۷با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌صورت رسمی درآمد و به جرگه نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد پیوست. بانک جهانی نخست برای کمک به بازسازی خرابی‌های جنگ جهانی دوم به‌وجود آمد، اما در سال ۱۹۴۹ به‌سمت ارتقای توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه‌نیافته معطوف شد.
دامنه فعالیت بانک جهانی به سرعت گسترش یافت و حوزه عمل آن از بازسازی اروپا مبدل به کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه و عقب مانده شده و اولین وام آسیایی این بانک نیز به مبلغ ۳۴ میلیون دلا ر در سال ۱۹۴۹ به هندوستان اعطا شد. دولت ایران نیز در دسامبر سال ۱۹۴۵ به عضویت بانک جهانی درآمده و هم اکنون نیز یکی از سهامداران آن می باشد. در حال حاضر گروه بانک جهانی دارای ۱۸۹ کشور عضو است و ۱۲۰۰۰ پروژه در حمایت از توسعه در سطح دنیا انجام داده و بزرگترین سازمان بین المللی تامین کننده وام و خدمات مشاوره ای به کشورهای در حال توسعه و عقب مانده می باشد.

منابع انتشارات بانک جهانی:

فعالیت های انتشاراتی بانک جهانی بسیار گسترده هستند تا آنجایی که از سوی این بانک از مجموع منابع اطلاعاتی خود با نام مخزن دانش نام می برد. منابع اطلاعاتی ارائه شده از سوی بانک جهانی در موضوعاتی همچون کشاورزی، تنوع زیستی، تغییر اقلیم، آب و هوا، توسعه جامعه محور، رقابت پذیری، مدیریت ریسک، آموزش و فناوری، انرژی، بازار مالی، امنیت غذایی، جنگل ها، جنسیت، اقتصاد جهانی، حکومت، سلامتی، نابرابری و رفاه مشترک، شرایط سرمایه گذاری، مشاغل و توسعه، بازارهای کار، قانون، عدالت و توسعه، مهاجرت، فقر، آموزش ابتدایی، بهداشت باروری، توسعه مهارت ها، توسعه اجتماعی، توسعه پایدار، آموزش دانشگاهی، تجارت، حمل و نقل، توسعه شهری، مدیریت منابع آب و بسیاری موارد دیگر است.

بانک جهانی مجموع منابع اطلاعاتی خود را بالغ بر ۳۰۰۰۰ مجله می داند که همگی آنها به صورت رایگان در جهت افزایش آگاهی عمومی و جمعی ارائه می شوند. منابع اطلاعاتی بانک جهانی به شکل های گوناگونی ارائه می شوند که عبارتند از:

  1. Annual Reports & Independent Evaluations: گزارش های سالانه که شامل ۱۰۳۷ مورد گزارش از مجموع فعالیت های سالانه بانک جهانی در سطح دنیا است.

  2. Books: شامل بیش از ۲۷۰۰ عنوان کتاب به صورت الکترونیکی و چاپی بوده که همگی در موضوعات ذکر شده و به صورت رایگان منتشر می شوند.

  3. Journals: مجلات بانک جهانی که شامل بیش از ۲۹۰۰ مقاله از مجلات بانک جهانی توسط نویسندگان داخلی و خارجی بوده و همگی دسترسی آزاد دارند.

  4. Serial Publications: شامل بیش از ۱۸۰۰ مورد گزارش دوره ای از مجموعه فعالیت های بانک مرکزی در سطح دنیا بوده که به صورت دوره ای و شش ماهه منتشر می شوند.

  5. Technical Papers: این منابع مجموع گزارش های با کیفیت بالا و غیر رسمی هستند که نتیجه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی بوده که تحت هدایت بانک مرکزی انجام می شوند. ۶۳۱ عنوان از این نوع منابع توسط بانک جهانی تا به حال منتشر شده است.

  6. Country Strategy Documents: اسناد استراتژی کشورها اسناد سیستماتیکی هستند که اهداف کلیدی توسعه را برای هر کشور با توجه به شاخص آن معرفی می نماید. ۲۵۸ نمونه از این اسناد موجود است.

  7. Economic and Sector Work (ESW) Studies: مطالعات اقتصادی بخشی از گزارش های تحلیلی هستند که توسط بانک جهانی به منظور تاثیرگذاری بر سیاست ها و برنامه های کشورهای زیرمجموعه طراحی شده اند. بیش از ۹۸۰۰ عنوان از این نوع اطلاعات موجود است.

  8.  Working Papers: شامل بیش از ۱۲۰۰۰ اوراق کاری که اغلب آنها مواردی هستند که نیاز به بحث و گفتگو میان متخصصان و محققان داشته و نتایج این گفتگوها به صورت مقالات تخصصی منتشر می شوند.

  9. Knowledge Notes: شامل بیش از ۴۰۰۰ یادداشت کوتاه بوده که حاصل درس های تجربی از عملیات و تحقیقات بانک ها هستند که در قالبی مختصر و مفید ارائه می شوند.

روش دسترسی به منابع انتشارات بانک جهانی:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت بانک جهانی 

world bank

منبع

https://www.worldbank.org/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: