ابزارهای کتابداران

hesam2015-01-30بازدید 6652
Posted on

ابزارهای کتابداران

ابزارهای کتابداران چیست؟

ابزارهای کتابداران به آن دسته از پایگاه ها، نرم افزارها و سایت هایی گفته می شود که، مکمل فعالیت های روزمره کتابداران بوده و با استفاده از آنها پاسخگویی به نیاز مراجعان بهتر و کامل تر انجام می گیرد. برخی از اینگونه ابزارها رایگان بوده و تعدادی برای دسترسی نیازمند پرداخت هزینه هستند. در این جدول سعی شده فهرستی از ابزارهای مورد نیاز کتابداران، معرفی گردد.

فهرستی از ابزارهای کتابداران در اینجا چینش شده است:

 
WorldCat archive authorities

پایگاه ورلد کت

WorldCat

ورلدکت یک پایگاه اطلاعاتی گسترده و معتبر است که اطلاعات بیش از ۷۲۰۰۰ کتابخانه را از ۱۷۰ کشور جهان جمع آوری کرده و آنها را در دسترس کاربران خود قرار می دهد.

آشنایی بیشتر

آرشیو اینترنت

Archive

پایگاه آرشیو اینترنت ماموریت خود را دسترسی جهانی به همه دانش بشری می داند. این کتابخانه دیجیتال امکان دسترسی رایگان عموم مردم را به منابع الکترونیکی در همه زمینه ها مانند منابع چاپی فراهم آورده است.

آشنایی بیشتر

کتابخانه کنگره

library of congress

کتابخانه کنگره استفاده از سرویس رایگان مارک را برای کاربران خود فراهم آورده است. با استفاده از این سیستم قدرتمند امکان جستجوی کتاب ها بر اساس موضوع،عنوان، نویسنده و یا ترکیب هر یک از آنها برای کاربران امکان پذیر است.

آشنایی بیشتر

جعبه ابزار پژوهشگران

راهنمای موضوعی

کتابخانه د.یجیتال یابش

yabesh library

جستجو و دانلود متن کامل مقالات انگلیسی فارسی، کتاب، استاندارد، …

آشنایی بیشتر

واژه یاب کتابداری و علم اطلاعات
Libguids Saman noosa

پایگاه لیب گاید

پلت فرم لیب گاید که یک پلت فرم از اشپرینگرشیر است. توسط کتابخانه ها خریداری می شود و توسط کتابداران تولید محتوا می شود. ما در اینجا وب سایت شبکه ای این پلت فرم را توضیح می دهیم که بسیار بسیار برای کتابداران، پژوهشگران و کتابخانه ها راهگشا و مفید است. با این منابع انتظار داریم در وب سایت های کتابخانه ای دانشگاهی راهنماهای موضوعی مفید تولید شود

سامان
samanpl   این نرم ­افزار توسط نهاد کتابخانه ­های عمومی کشور و برای استفاده در کتابخانه ­های عمومی طراحی شده است که هم اکنون بیش از ۲۲۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور از آن استفاده می ­کنند.  آشنایی بیشتر
شبکه سیمرغ

Simorgh

پورتال سیمرغ از شرکت نوسا نسخه بومی شده و توسعه­ یافته‌ای از سیستم مدیریت محتوای دات نت نیوک است که به منظور پوشش نیازهای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و آرشیوها بهینه شده است.

آشنایی بیشتر

British-Library gateway

hathitrust

بریتیش لایبرری

British Library

کتابخانه ملی انگلستان با نام بریتیش لایبرری خدمات اطلاعاتی خود را به جامعه دانشگاهی،محققان و پژوهشگران ارائه می دهد. این مجموعه شامل بیش از ۱۷۰ میلیون منبع است که سالانه حدود ۳ میلیون منبع به آن افزوده می شود.

آشنایی بیشتر

گیت وی z3950

Gateway

با استفاده از این دروازه اطلاعاتی امکان جستجو در فهرست کتابشناسی کتابخانه کنگره برای کاربران فراهم میشود. 

آشنایی بیشتر

هاثی تراست

HathiTrust

هاثی تراست یک کتابخانۀ مشارکتی مشتمل بر مواد دیجیتالی و چاپی است که هم تحت نظر قانون کپی‌رایت و هم با مجوز عمومی در حال فعالیت است و برای کتابخانه­ های عضو، قابل دسترسی است.

آشنایی بیشتر

nls markstandard webdewey
کتابخانه نابینایان کنگره

NlsCatalog

این کتابخانه با هدف ارائه منابع چاپی به صورت بریل و فایل صوتی از سال ۱۹۳۱ توسط کتابخانه کنگره به منظور ارائه خدمات به نابینایان بزرگسال راه اندازی شد.

آشنایی بیشتر

استاندارد کتابشناختی مارک ۲۱

MarcStandards

دسترسی کامل و چکیده ای به داده های کتابشناسی موجود در وب سایت در قالب استاندارد مارک توسط این سایت امکان پذیر است. در هر کتابشناسی اطلاعاتی راجع به نوع اثر همراه با مثال ها و تاریخچه آنها برای کاربران در دسترس است.

آشنایی بیشتر

وب دیویی

Webdewey

وب دیویی نسخه الکترونیک سیستم رده بندی دیویی است که توسط OCLC منتشر شده است. این سیستم رده بندی امکان نمایش تمامی نسخه های منتشر شده از یک کتاب به علاوه تمامی تک نگاشت ها و اصطلاحات جدید ساخته شده توسط هیئت تحریره را فراهم می آورد.

آشنایی بیشتر

classificationweb SOLOSearchOxfordLibrariesOnline- CutterSanborn
 

رده بندی کنگره

Library of Congress Classification Web
این وب سایت یک سرویس اشتراک منابع مبتنی بر وب است که طبق نظام رده بندی کنگره تمامی منابع را همراه با موضوعات، عناوین و متن کامل در دسترس کاربران قرار می دهد.

آشنایی بیشتر

سولو 

SOLO: Search Oxford Libraries Online 

سولو یک رابط کاربر اینترنتی است که به کاربران این امکان را می دهد که به جستجوی منابع موجود در کتابخانه دانشگاه آکسفورد پرداخته و منابع مورد نظر خود را بازیابی نمایند.

آشنایی بیشتر

حروف کاتر سنبورن

CutterSanborn

حروف کاتر به جدول طبقه بندی گفته می شود که با استفاده از آن تمامی آثار یک نویسنده در رده بندی کنگره کنار یکدیگر قرار می گیرند. با استفاده از حروف کاتر و یافتن کاتر هر نویسنده می توان به تمامی منابع آن نویسنده دست یافت.

آشنایی بیشتر

classify.

رده بندی او سی ال سی

OCLC Classify

این پایگاه داده شامل اطلاعات طبقه بندی شده در مورد منابع موجود است. منابع موجود در پایگاه شامل بسیاری از کتب، مجلات، ژورنال ها، موسیقی ها و فیلم ها است.

آشنایی بیشتر

مجله کتابدار ۲٫۰
journalseek elsevier issn
ژورنال سیک

journalseek

این پایگاه اطلاعاتی رایگان دارای اطلاعات طبقه بندی شده از مجلات است که شامل عنوان،اهداف، دامنه موضوعی، و مشخصات انتشار و همچنین لینک اتصال به وب سایت مجلات را برای شناسایی بیشتر به منظور انتشار مقالات در دسترس کاربران قرار می دهد.

آشنایی بیشتر

 

ژورنال اینسایتس

در صورتی که یک پژوهشگر نیاز به بررسی سه معیار ضریب تاثیر، سرعت انتشار، محدوده انتشار مجلات داشته باشد می تواند با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی ژورنال اینسایتس به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. منبع اطلاعات موجود در این وب سایت پایگاه اطلاعاتی الزویر است.

آشنایی بیشتر

 

آی اس اس ان

ISSN

در این سامانه کلیه اطلاعات انتشار مجلات به منظور دسترسی و آشنایی آسان برای کاربران قرار داده شده است. کاربران با دارا بودنISSN می توانند به این وب سایت مراجعه کرده و اطلاعات کامل یک مجله را دریافت نمایند.

آشنایی بیشتر

 

ebsco cassi road
اپن ساینس دایرکتوری

Open Science Directory

…….

آشنایی بیشتر

 

انجمن شیمی آمریکا

CASSI

این پایگاه اطلاعاتی یک ابزار انتشارات رایگان است که به منظور ارائه اطلاعات نشریات حوزه شیمی در قالب الکترونیکی مشغول به فعالیت است. مجلات نمایه شده در این پایگاه از سال ۱۹۰۷ تا ۲۰۲۱ را شامل می شود که به صورت مداوم بروزرسانی می شوند. 

آشنایی بیشتر

 

روود

ROAD

این پایگاه اطلاعاتی یک برنامه جهانی از سوی یونسکو است که به منظور دسترسی همه جانبه و یکپارچه افراد در سطح دنیا به اطلاعات علمی راه اندازی شده است. 

آشنایی بیشتر

 

 

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: