رقابت سختی آغاز شده وقتی بیش از ۱۷ درصد ایرانیان عضو تلگرام هستن هرکس که سرش برای جذب مشتری درد می کنه و میخاد روی گوشی ها باشه رو به راه اندازی کانال میاره، حتما شما هم که درحال مطالعه این کوتاه نوشت هستید یا خود در این نرم افزار شبکه ی اجتماعی موبایلی حضور دارید یا اینکه اطلاعاتی در باره آن دارید.
در عرض یک هفته – ده روزی که موسسین تلگرام تصمیم گرفتن قابلیت جدیدی تحت عنوان راه اندازی کانال در اختیار استفاده کنندگان بدهند، بسیاری از افراد حقیقی و شرکت های حقوقی کانال های اختصاصی خود را راه اندازی کرده اند.
و هر کسی سعی دارد در این بازار مکاره سریعتر و زودتر و بیشتر مخاطبین خود را بیابد. از این رو شاهد هستیم که خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی،شرکت ها و سازمان ها، افراد مشهور، …. و حتی افراد عادی که مجالی برای عرض اندام میبینند فرصت را غنیمت شمرده و کانال های اختصاصی راه اندازی میکنند.
و اما آینده یی که من میبینم آینده ی مبهم و خاکستریست. در ایران هیچ چیز معلوم نیست آیا فردا تلگرام فیلتر شود و همه ی رشته ها پنبه!
ولی اگر بنا را بر ادامه یافتن شبکه ی موبایلی تلگرامی بگذرایم این ابزار فوق قراگیر شده در ایران میتواند تحول فوق العاده ای بر آداب، رسم و رسوم، کسب و کارها و … بگذارد. و به هرحال در دنیای مصرف گرای امروز بزرگترین سود از آن کسانیست که بتوانند مخاطبین و مشتریان وفادار خود را بیابند.
لذا این واقعیت باعث شکل گیری شبکه ی وسیعی از کانال های مختلف شده است. کانال هایی که یکطرفه است و مخاطب فقط جذب کننده ی محصول می باشد. البته اگر روال سابق حاکم باشد بسیاری از کانال های پر جمعیت را “تفریحی و سرگرمی” تشکیل میدهد کانال های بدون هیچ نظارتی از نظر محتوایی و اغلب محتوای زرد، کپی پیستی و فرهنگ زدا و ….
ولی همانند بازار اینترنت خیلی ها که دیر به عصر دات کام رسیدند و هر چه زمان گذشت باید سخت تر جذب میکردند الان همه دنبال سریعتر و زودتر به مخاطب رسیدن هستند. لذا جنگی عظیم در این ابندا شکل خواهد گرفت “جذب مشتری کانال”
هم اکنون باید به نظاره بشینیم و ببینیم چه کانال هایی در زمینه های مختلف برنده ی این رقابت خواهند بود. البته زیرساخت ها مطمئنا به کمک قدرتمندان خواهد آمد ولی همه چیز تا چند ماه آینده واضح تر خواهد بود.