یابش2023-10-25بازدید 360
Posted on

هفته جهانی سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای

هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از سال ۲۰۱۱ به صورت یک رویداد سالانه توسط یونسکو از ۲۴ تا ۳۱ اکتبر (دوم تا نهم آبان) به صورت مشترک بین کشورهای جهان برگزار می‌شود.
امسال، این هفته با شعار «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضاهای دیجیتال» برگزار خواهد شد.

تمرکز بر فضاهای دیجیتال در نسخه امسال هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ۲۰۲۳ فرصتی را برای کاوش راه‌های تقویت همکاری چندجانبه با پلتفرم‌های دیجیتال و سایر ذینفعان در یکپارچه‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سیاست‌ها، عملیات و محصولات فراهم می‌کند. سپس از جامعه جهانی خواسته می‌شود تا برای پیشبرد سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضاهای دیجیتال، نیروهای موجود را تقویت کند و اقدامات جدیدی را توسعه دهد.

فراخوانی برای جامعه جهانی وجود دارد تا نه تنها تأکید و تقویت تعهد خود به آموزش رسانه و اطلاعات (MIL) برای همه را انجام دهند، بلکه برای پرورش اعتماد نیز مبادرات جدیدی در MIL ایجاد کنند.

این رویداد اقدامات امیدبخش گذشته در زمینه آموزش رسانه و اطلاعات و چگونگی کمک MIL به ساختن اعتماد و مبارزه با عدم اعتماد را برجسته می‌کند.

یونسکو برای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی چه کار می‌کند؟

یونسکو نقش پیشرو در ارتقاء و ترویج سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی (MIL) ایفا می‌کند. در زیر برخی از اقدامات کلیدی یونسکو در این زمینه آورده شده است:

  1. توسعه MIL: یونسکو از توسعه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای همه حمایت می‌کند، که قابلیت تفکر انتقادی و کلیک هوشمندانه افراد را فعال می‌کند.
  2. افزایش ظرفیت: این سازمان در تلاش است تا ظرفیت‌های سیاست‌گذاران، مربیان، متخصصان اطلاعات و رسانه‌ها، سازمان‌های جوانان، و جمعیت‌های محروم در این حوزه را ارتقا دهد.
  3. تدوین سیاست: یونسکو به کشورهای عضو کمک می‌کند تا سیاست‌ها و استراتژی‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ملی را تدوین کنند.
  4. ترویج تفکر انتقادی: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باعث می‌شود که افراد به صورت انتقادی درباره اطلاعات فکر کنند و از ابزارهای دیجیتال به صورت خردمندانه استفاده کنند. این به مردم کمک می‌کند تا درباره چگونگی مشارکت خود در ایجاد صلح، برابری، آزادی بیان، گفتگو، دسترسی به اطلاعات، و توسعه پایدار، انتخاب‌های آگاهانه داشته باشند.
  5. ابتکارات جهانی: یونسکو حامی ابتکارات سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سراسر جهان است.
  6. منابع و دوره‌ها: یونسکو فهرست منابع و دوره‌های باز و آنلاین (MOOCs) مربوط به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را فراهم می‌آورد.

به طور خلاصه، هدف یونسکو در MIL، توانمندسازی شهروندان، به خصوص جوانان، با مهارت‌هایی است که آن‌ها را قادر می‌سازد به طور انتقادی با اطلاعات آنلاین و آفلاین درگیر شوند، و محتوای آگاهانه و متنوع ایجاد و به اشتراک بگذارند.

در ایران نیز برنامه‌های مختلفی در طول این هفته برگزار می‌شود، از جمله نشست‌های مختلف با مشارکت رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی.
هدف از برگزاری این هفته، ترویج و تقویت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در جامعه است.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *