استرداد مقاله چیست؟

یابش۱۴۰۲-۰۹-۲۷بازدید ۱۷۴
Posted on

استرداد مقاله چیست؟

استرداد مقاله Paper Retraction چیست؟

پس گرفته شدن یک مقاله ی آکادمیک منتشر شده، بنا به هر دلیلی، استرداد مقاله گفته می شود.

مقاله ی مسترد شده Retracted Paper چیست؟

به مقاله ای که استرداد شده باشد، مقاله ی مسترد شده/بازپس گرفته شده/سلب اعتبار شده، گفته می‌شود. و برای نویسنده یا نویسندگان آن امتیاز منفی محسوب می‌شود. این مقاله از حیظ علمی برای استناددهی و استفاده، مشکوک خواهد بود.

مقدمه:

گاهی اوقات بدون تقصیر محقق، یک مقاله باید پس گرفته شود. در عین حال، غیرمعمول نیست که به اشتباه، به یک مقاله باز پس‌گرفته شده استنادکنید. دستورالعمل های نسبتاً دقیقی در مورد هر دوی این سناریوها وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

نکته اصلی این است که پس گرفتن خبر بدی است. برای تحقیق، برای انتشار، برای محققانی که به مقاله پس گرفته شده استناد می کنند و برای هرکسی که به آن تحقیق به عنوان مبنایی برای درمان، تحقیق خود یا به عنوان منبعی برای تصمیم‌گیری تکیه کرده است.

دلایل پس گرفتن مقاله:

دو دلیل اصلی که مقالات پس گرفته می‌شود مربوط به نیت است. اگر قصد محققی صادقانه و اخلاقی بود، اما به عنوان مثال متوجه شد که در نتیجه‌گیری اشتباهی وجود داشته است، ممکن است محقق تصمیم به بازپس‌گیری مقاله خود بگیرد.

از سوی دیگر، اگر مشخص شود که تحقیق انجام شده یا نتیجه‌گیری به روشی متقلبانه انجام شده است، هیئت تحریریه یک نشریه ممکن است مقاله را پس بگیرد. دلایل این نوع پس گرفتن مقاله عبارتند از داده‌های جعلی، سرقت ادبی، ادعاهای نویسندگی نادرست، ارسال‌های متعدد مقاله، یا سوء رفتار کلی مرتبط با کدهای اخلاق حرفه‌ای.

بدیهی است که تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. جهان دانشگاهی تمایل دارد که از خود پس‌گیری خود محقق بگذرد، اگر دلیل این پس‌گیری مبتنی بر یک اشتباه صادقانه باشد. با این حال، اگر مقاله‌ای به دلیل تقلب و یا دلایل اخلاقی یا اخلاقی گمراه کننده دیگر پس گرفته شود، جامعه کمتر بخشنده است و احتمالاً بر اشتغال آینده، بودجه و البته شهرت محقق تأثیر خواهد گذاشت.

خبر خوب این است که اگر مقاله خود را پس بگیرید، نشان می‌دهید که می‌توانید کار خود را به طور انتقادی بررسی کنید، در برابر چالش‌ها آماده باشید و از اشتباهات خود درس بگیرید. شاید مهمتر از همه این باشد که خودپس‌گیری نشان دهنده صداقت شماست. با این حال، محققانی وجود دارند که از سخاوت دنیای آکادمیک برای بخشیدن اشتباهات خود سوء استفاده کرده‌اند تا از اتهامات سوء رفتار به دلیل انتشار تحقیقاتی که اساساً تقلبی است، جلوگیری کنند.

چگونه یک مقاله را از یک مجله پس بگیرید:

البته، پس گرفتن مقاله، به خصوص زمانی که به دلیل یک اشتباه صادقانه باشد، از نظر احساسی کاری دشوار است. از آنجایی که این چیزها اتفاق می‌افتند، اکثر مجلات دستورالعمل‌هایی برای کمک به شما در این فرآیند دارند. اگرچه ممکن است متفاوت باشند، انتظارات کلی شامل موارد زیر است:

ابتدا به هر یک از نویسندگان همکار در مورد خطا یا دلیل پس گرفتن اطلاع دهید. دوم، با هیئت تحریریه یا سردبیر مجله تماس بگیرید تا دلیل انصراف خود را توضیح دهید. اگر دستورالعمل‌های خودپس‌گیری به‌راحتی آنلاین یافت نمی‌شوند، از سردبیر بپرسید که دستورالعمل‌های آنها چیست. در صورت لزوم، ممکن است بخواهید به دنبال مشاوره حقوقی باشید.

الزویر، هنگامی که با پس گرفتن مقاله مواجه می‌شود، این دستورالعمل‌ها را دنبال می کند:

  • یادداشتی با عنوان «پس‌گیری: (عنوان مقاله)» و امضای نویسندگان و/یا سردبیر در شماره‌ای از مجله منتشر می‌شود. در نسخه الکترونیکی مجله، پیوندی به مقاله داده شده است.
  • با نسخه آنلاین مقاله، صفحه ای قبل از مقاله ظاهر می شود که حاوی یادداشت پس گیری است.
  • مقاله یا مقاله اصلی بدون تغییر باقی می‌ماند، به‌جز «واترمارک» روی هر نسخه PDF، که نشان می‌دهد مقاله «پس گرفته شده است».
  • هر نسخه HTML از مقاله حذف می شود.

آیا می توانم به مقالات پس گرفته شده استناد کنم؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بله، اما…

وقتی به مقالات بازپس‌گرفته‌شده استناد می‌کنید، باید مشروع باشد، و به وضوح در متن دست‌نوشته‌تان ذکر کنید که مقاله مورد استناد، پس گرفته شده است. برخی از محققان هنگام بحث در مورد تحقیق کلی در مورد یک موضوع، استناد به مقالات پس گرفته شده یا نادیده گرفتن «دانش» قبلی بر اساس تحقیقات معیوب را مفید می دانند.

برخی از مطالعات در مورد استناد به مقالات بازپس‌گرفته شده، نشان می‌دهد که کمتر از ۵ درصد از استنادهای مقالات تحقیقاتی بازپس‌گرفته شده، به این صورت شناسایی می‌شوند. این موضوع به وضوح می‌تواند برای محقق مشکل‌ساز باشد و منجر به شک در اعتبار تحقیق و یافته‌های شما شود، بنابراین باید از آن اجتناب کرد. خوشبختانه، ابزارهای جدیدی در دسترس هستند که به شما کمک می کنند مقالاتی که ممکن است پس گرفته شده‌ باشند، را شناسایی کنید، تا به اشتباه آنها را در فهرست منابع خود قرار ندهید.

اگر تصمیم به استناد به یک مقاله پس گرفته شده دارید، باید هم به مقاله و هم به یادداشت پس گرفتن (معمولا برای مقالات ریترکت شده یک آگهی در همان مجله منتشر می شود)، استناد کنید. به طور خلاصه، فقط در صورتی باید به یک مقاله پس گرفته شده استناد کنید که احساس می‌کنید برای دستنوشته خودتان کاملاً ضروری است.

نمونه مقالات ریترکت شده در پایگاه ساینس دایرکت:

https://www.sciencedirect.com/search?qs=retracted&articleTypes=OT&lastSelectedFacet=articleTypes

منبع:

https://scientific-publishing.webshop.elsevier.com/research-process/paper-retraction-meaning-and-main-reasons/

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *