دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی لب آرکایوز

همکار یابش - زنگنه2024-03-26بازدید 122
Posted on

دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی لب آرکایوز

معرفی ابزار اطلاعاتی و اپلیکیشن موبایلی لب آرکایوز LabArchives

اپلیکیشن لب آرکایوز چیست؟

لب آرکایوز یک برنامه مبتنی بر وب است که به عنوان یک دفترچه یادداشت آزمایشگاهی دیجیتال عمل می کند و به محققان کمک می کند تا کار و یادداشت های خود را سازماندهی کنند تا بهره وری را در کارهای آزمایشگاهی خود بهبود بخشند. کاربران می‌توانند از این بستر برای یادداشت‌برداری، ذخیره تصاویر و داده‌ها استفاده  کنند. از بیمارستان‌های تحقیقاتی گرفته تا استارت‌آپ‌های فناوری غذایی، دانشمندان در نوآورترین سازمان‌های جهان می توانند از لب آرکایوز برای بهبود فرآیندهای تحقیقاتی، حفظ تعالی و ساده‌سازی همکاری‌ها استفاده کنند. نوت بوکهای آزمایشگاهی الکترونیکی مبتنی بر ابر، جمع‌آوری و دسترسی به داده‌ها، استانداردسازی و مدرن‌سازی گردش‌های کاری و همسویی با الزامات نظارتی و سازمانی را برای تیم‌هایی با هر اندازه آسان می‌کند. این سیستم نوت بوک آزمایشگاهی الکترونیکی [۱] محققان را قادر می سازد تا اطلاعات و داده های تولید شده از تحقیقات را جمع آوری، مدیریت، ذخیره و به اشتراک بگذارند. لب آرکایوز برای تسهیل همکاری بین محققان در داخل یک آزمایشگاه، در موسسه و خارج از موسسه طراحی شده است.

تاریخچه نرم افزار لب آرکایوز

لب آر کایوز در سال ۲۰۰۹ توسط ارل بی بیوتلر[۲] و کرک اشنایدر[۳] تأسیس شد.این برنامه توسط اینسایت فول ساینس[۴] (در حال حاضر دات متیکس [۵]) در سال ۲۰۲۱ خریداری شد. به این ترتیب، لب آرکایوز بخشی از دات متیکس، پلتفرم قدرتمند نرم افزار تحقیق و توسعه علمی جهان شد. دات متیکس بزرگترین ارائه دهنده اتوماسیون فرآیندهای علمی و نرم افزار تحقیق و توسعه برای تجزیه و تحلیل داده ها، ژنومیک، فلوسایتومتری[۶] و غیره است. داتمتیکس با ترکیب یک چارچوب انفورماتیک داده‌های باز با بهترین برنامه‌های کاربردی مانند گراف پد پرایزم[۷]،اسنپ جن[۸]، جنی اس[۹] و پروتین متریکس[۱۰]، راه‌حل‌های واقعی را برای مدیریت، ضبط  دستیابی و امنیت داده ها در زیست‌شناسی، شیمی، فرمول‌بندی، مدیریت داده، فلوسایتومتری و غیره ارائه می‌دهد.

قابلیتها و کاربردهای  لب آرکایوز

لب آرکایوز یک دفترچه یادداشت آزمایشگاهی الکترونیکی است که می‌تواند به مربیان، فراگیران و محققان کمک کند تا یادداشت‌های پژوهشی، داده‌ها، پروتکل‌ها و اسناد مرتبط را بهتر مدیریت کنند، به اشتراک بگذارند و منتشر کنند. برخی از ویژگی های لب آرکایوز عبارتند از: امکان اشتراک گذاری و همکاری روی نوت بوک توسط چندین نفر، دیجیتالی کردن سریع یادداشتهای حین کار با کمک نوت بوک آزمایشگاهی الکترونیکی با کاربری آسان، امکان کار تیمی،امکان استفاده از انواع فایل های ورد، اکسل، پاور پوینت و …، ارسال دعوت به همکاری و افزودن کاربر جدید ( در منوی مدیریت آزمایشگاه، “کاربران” را در سمت چپ انتخاب کنید. یک آدرس ایمیل معتبر و واحد را در قسمت مشخص شده وارد کنید و روی «ارسال دعوت» کلیک کنید. برای افزودن چند کاربر همزمان، روی پیوند دعوت از افراد بیشتر کلیک کنید تا حداکثر ۱۱ کاربر اضافه شود. به طور پیش فرض، همه کاربران جدید با نقش Lab Member اضافه می شوند).

لب آرکایوز با چندین برنامه کاربردی ادغام می شود تا فرآیندهای تحقیقاتی کاربران خود را تسهیل کند. برخی از ادغام های رایج در زیر فهرست شده اند:

پلاگین مایکروسافت آفیس

این افزونه به کاربران اجازه می دهد تا با Microsoft Word، Excel و Powerpoint یکپارچه شوند. پس از نصب، کاربران می‌توانند هنگام کار خارج از نوت بوک، مستقیماً در لب آرکایوز ذخیره کنند. نسخه های ویندوز و مک این افزونه وجود دارد. برای دانلود و نصب پلاگین مایکروسافت و کار با این افزونه ها روی لینکهای مک و ویندوز کلیک کنید.

GraphPad Prism

این نرم افزار یکپارچه شده است تا امکان صادرات مستقیم داده ها از گراف پد به نوت بوک لب آرکایوز را فراهم کند.

SnapGene

این نرم افزار یکپارچه شده است تا امکان صادرات مستقیم داده ها از SnapGene Viewer به نوت بوک لب آرکایوز را فراهم کند.

FlowJo
این ادغام، از ویندوز و مک، به کاربران امکان می دهد مستقیماً در LabArchives ذخیره کنند.

در مجموع ضبط داده ها و یادداشتها با کمک اسنپ جن انجام می شود.داده ها حتی می توانند عکس و ویدیو باشند. مدرن سازی جریان کار علمی با کمک گراف پد پرایزم انجام می گیرد. یکپارچگی و امنیت پژوهش با مایکروسافت تامین می شود. و در نهایت دستیابی و مدیریت داده با کمک آی کم لبز ichemLabs انجام می شود.

لب آرکایوز یک پکیج برای استارتاپ ها نیز دارد.

از جمله دیگر ویژگیهای خوب این برنامه:

-بهینه سازی مدیریت داده های تحقیقاتی: با ابزارهایی برای اتصال یادداشت ها، موجودی و داده های آزمایشی با شناسه ها و ابرداده های سفارشی، ویژگی همه داده ها را حفظ کنید. انبارهای دانش را با ادغام با نرم افزارهای محبوب از جمله اسنپ جن وگراف پد تجزیه کنید.

– وجود توابع جستجوی کاربر پسند، ذخیره و به اشتراک گذاری داده ها را بین اعضای تیم شما آسان می کند. شما حتی می توانید فایل های توالی DNA را در بیش از ۳۰ فرمت به اشتراک بگذارید!

– امنیت داده در این بستر به شما امکان می‌دهد محدودیت‌های دسترسی و اشتراک‌گذاری فایل را تعیین کنید، بنابراین دقیقاً خواهید دانست چه کسی و چه زمانی فایل‌های شما را مشاهده می‌کند.

-به ۷۵۰۰۰۰ دانشمند در سازمان های دانشگاهی، غیرانتفاعی و تجاری خدمات ارائه می دهد. به عنوان مرکز اطلاعات مرکزی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ساخته شده است، ضبط داده‌ها را خودکار می‌کند، همکاری را افزایش می‌دهد، جریان‌های کاری یکپارچه ایجاد می‌کند و کارایی آزمایشگاه را بهبود می‌بخشد.

-یکپارچگی با دیگر نرم افزارها

همچنین نسخه‌های اندروید و آی.اُ.اس این برنامه در اپ استور اپل و اپ استور گوگل پلی موجود است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از دستگاه‌های اندرویدی، آیفون و آی‌پد خود به نوت‌بوک‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشند و از هر کجا به همه داده‌های خود دسترسی داشته باشند.

منابع آموزشی لب آرکایوز را از اینجا ببینید.  این آموزشها در چهار بخش یا چهار موضوع و به شکل گام به گام و تصویری و گاهی ویدیویی ارائه شده اند. این چهار بخش شامل نوت بوکهای آزمایشگاهی الکترونیکی، فهرستها، جداول و نوت بوکهای الکترونیکی آموزشی هستند.

دسترسی به نرم افزار لب آرکایوز

لب آرکایوز را می توان در ,Windows، mac، Linux، ,iOS Android  مشاهده کرد و می توانید از تبلت، لپ تاپ یا دسکتاپ استفاده کنید.

لب آرکایوز برای استفاده شخصی یا تیم های کوچک یک نسخه رایگان دارد. شامل ۲ دفترچه یادداشت، ۱ گیگابایت برای هر کاربر، محدودیت فایل ۲۵ مگابایت، ادغام باSnapGene ,GraphPad Prism. اما نسخه حرفه ای این برنامه با هزینه و خرید اشتراک قابل استفاده است برای استفاده آکادمیک سالیانه ۳۳۰ دلار(یک کاربر) و برای استفاده در سازمانهای بزرگ ۵۷۵ دلار در سال هزینه به ازای یک کاربر باید بپردازید. نسخه‌های Premium و Enterprise این پلتفرم برای استفاده و همکاری پیشرفته‌تر وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه استفاده از لب آرکایوز اینجا را ببینید.

اپلیکیشن های موبایلی لب آرکایوز

[۱].electronic lab notebooks (ELNs)

[۲].Earl B. Beutler

[۳].Kirk Schneider

[۴].Insightful Science

[۵].Dotmatics

[۶].فلوسایتومتری یک روش آزمایشگاهی است که برای بیان مولکول‌ها، شناسایی و شمارش سلول‌های خاص استفاده می‌شود و اولین بار توسط ایمونولوژیست‌هایی ابداع شد که نیازمند جداسازی سلول‌های ایمنی از یکدیگر بودند. این روش همچنین می‌تواند اجزای خاص درون سلول‌ها را شناسایی کند. این اطلاعات بر اساس مشخصات فیزیکی یا نشانگرهایی به نام آنتی‌ژن در سطح یا درون سلول‌ها است که منحصر به نوع سلول هستند. این روش ممکن است برای ارزیابی سلول‌های خون، مغز استخوان، مایعات بدن مانند مایع مغزی نخاعی (CSF) یا تومورها مورد استفاده قرار گیرد.

[۷]. GraphPad Prism

[۸].SnapGene

[۹].Geneious

[۱۰].Protein Metrics

 

 

منابع

https://www.labarchives.com/

https://blog.faradars.org

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۴

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *