پژوهش کاربردی چیست؟

همکار یابش - جباری۱۴۰۳-۰۱-۲۰بازدید ۹۰۹
Posted on

پژوهش کاربردی چیست؟

هر پژوهشی با هدف خاصی انجام می‌شود که در ابتدا پژوهشگر هدف خود را مشخص می‌کند. پس از تعیین هدف پژوهش، نوع پژوهش نیز تعیین می‌شود. معمولا در ابتدای مقالات یا پایان نامه به نوع پژوهش از حیث هدف اشاره می‌‌شود لذا آشنایی پژوهشگر با انواع پژوهش از حیث هدف می‌تواند به او کمک کند.

پژوهش کاربردی چیست؟

در مقاله «پژوهش چیست» به انواع پژوهش اشاره شد. پژوهش را بر اساس هدف به دو دسته پژوهش کاربردی و پژوهش بنیادی تقسیم می‌کنند. در این مقاله از یابش به توضیح پژوهش کاربردی و انواع آن و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

پژوهش کاربردی چیست؟

پژوهش کاربردی (Applied research) نوعی از تحقیق است که به دنبال حل مشکلات یا یافتن راه‌حل‌های عملی برای مسائل دنیای واقعی است. این نوع تحقیق از یافته‌های پژوهش بنیادی استفاده می‌کند و آن‌ها را به کار می‌برد تا به نتایج ملموس و قابل استفاده منجر شود. در واقع می‌توان گفت پژوهش‌های بنیادی پایه و اساس پژوهش‌های کاربردی هستند.

انواع پژوهش کاربردی

تحقیقات کاربردی را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

۱٫ تحقیق ارزشیابی (Evaluation research). این نوع از تحقیقات بر تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در مورد پدیده به منظور ایجاد نتایج تحقیق عینی متمرکز است. مطالعه در مورد روش‌های کاهش هزینه‌های زنجیره تامین را می‌توان به عنوان نمونه‌ای برای یک تحقیق ارزیابی ذکر کرد.

۲٫ تحقیق و توسعه (Developmental research). این یک نوع تحقیق کاربردی است که بر توسعه محصولات و خدمات جدید برای ارضای نیازها و خواسته‌های بخش مشتری هدف تمرکز دارد. این نوع تحقیق به دنبال توسعه و بهبود محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدید است.

۳٫ اقدام پژوهی(Action research). این نوع مطالعه با هدف مقابله با مشکلات خاص تجاری انجام می شود. به عنوان مثال، تحقیق در مورد راه‌های بازگرداندن تصویر برند استارباکس در انگلستان پس از رسوایی مالیاتی را می توان به عنوان یک اقدام تحقیقاتی طبقه بندی کرد.

نمونه هایی از تحقیقات کاربردی

در زیر نمونه‌هایی برای تحقیقات کاربردی آورده شده است. می‌توانید متوجه شوید که هدف هر یک از این مطالعات حل یک مشکل خاص و فوری است.

  • مطالعه در مورد راه‌های پرورش خلاقیت در بین کارکنان.
  • مطالعه ای در مورد استراتژی های بازاریابی برای جلب توجه به یک کمپین بازاریابی.
  • توسعه استراتژی‌هایی برای ایجاد تغییر در مدیریت زنجیره تامین دیجی‌کالا با دیدگاه کاهش هزینه.
  • بررسی راه های بهبود انگیزه کارکنان در هتل.

مزایای و معایب پژوهش کاربردی

مزایا:

  • کاربردی بودن: نتایج پژوهش کاربردی مستقیماً قابل استفاده در دنیای واقعی هستند.
  • حل مسائل: پژوهش کاربردی به حل مشکلات واقعی در جامعه کمک می‌کند.
  • ارتقای کیفیت زندگی: پژوهش کاربردی می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها کمک کند.
  • توسعه علم و دانش: پژوهش کاربردی می‌تواند به توسعه علم و دانش در زمینه‌های مختلف کمک کند.

معایب:

  • زمان‌بر بودن: پژوهش کاربردی می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.
  • پیچیدگی: پژوهش کاربردی می‌تواند پیچیده و چالش‌برانگیز باشد.
  • محدودیت در تعمیم‌پذیری: نتایج پژوهش کاربردی ممکن است به سایر contextos تعمیم‌پذیر نباشند.

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱٫۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *