بیان مسئله خلاصه ای از مشکلی است که نویسنده آن امیدوار است حل کند. جزئیات مربوط به طرفهای متاثر از مشکل، هزینههای مالی و سایر هزینههای مرتبط با موضوع، و در صورت لزوم، دلایل اصلی آن را نشان میدهد.
بیان مسئله چیست؟
بیانیه مسئله به طور خلاصه مشکلی را که میخواهید اصلاح کنید توضیح میدهد. در بیشتر موارد، راه حل پیشنهادی را شامل نمی شود. بلکه به سادگی یک مشکل را بیان می کند و جزئیات آن را بیان می کند. در برخی موارد، یک بیانیه مشکل به عنوان یک بیانیه فرصت شناخته می شود – به طور کلی زمانی که بیانیه فرصتی برای نوآوری یا رشد ارائه می دهد تا مشکلی که باید حل شود.
بیان مسئله اغلب در خلاصه های اجرایی برای پروژه ها، پیشنهادات تجاری و پیشنهادات تحقیقاتی استفاده می شود. با بیان یک چالش خاص، بیان مسئله نشان می دهد که چرا پروژه یا پیشنهاد ضروری است.
بخش هایی از بیان مسئله
یک بیان مسئله باید حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد. لازم نیست بیش از حد توصیفی باشد، اما باید چند جمله باشد و اطلاعات کافی برای درک کامل موضوع برای خواننده فراهم کند. یک بیانیه مشکل قوی شامل اطلاعات زیر است:
علت(های) مشکل و جزئیات پس زمینه
بیان مشکل خود را با علت مشکل شروع کنید—اگر یکی وجود دارد و می توانید آن را نام ببرید. ممکن است ندانید چه چیزی باعث این مشکل شده است. در چنین مواردی، حدس و گمان نزنید یا به دنبال مقصر دانستن نباشید. در عوض، به سادگی آنچه را که در حال وقوع است بیان کنید.
تاثیر مشکل
پس از معرفی مشکل، در مورد افراد آسیب دیده و چگونگی تأثیر آن بر آنها بحث کنید.
سایر اثرات ناشی از مشکل
آخرین مؤلفه یک بیان مشکل، پیامدهای مشکل است. به اینها به عنوان تأثیر گسترده تری که مشکل بر یک گروه یا سازمان می گذارد فکر کنید.
نحوه نوشتن بیان مسئله در ۵ مرحله
۱. پنج W را پاسخ دهید
اولین گام در نوشتن یک بیان مسئله، پاسخ به سؤالاتی است که به عنوان پنج W شناخته می شوند :
- چی؟ (What)
- کجا؟ (Where)
- چرا؟ (Why)
- چه کسی؟ (Who)
- چه زمانی؟ (When)
مشکل چیست؟ مشکل از کجا رخ می دهد؟ چرا رخ می دهد؟ چه کسی را تحت تأثیر قرار می دهد؟ چه زمانی مشکل ایجاد میشود؟
پاسخ به این سوالات باید نگاه جامعتری به وضعیت ارائه دهد و درک بهتر جنبههای مسئله ممکن است نوشتن یک بیانیه مشکل را آسانتر کند.
۲. وضعیت ایده آل را شرح دهید
گام بعدی نوشتن شرحی از سناریوی ایده آل است. اگر مشکل وجود نداشت، واقعیت چیست؟ بررسی موقعیت ایدهآل به شما کمک میکند تا علل، جزئیات و عوارض جانبی مشکلی را که ممکن است در ابتدا از دست داده باشید، مشخص کنید. عناصر این موقعیت ایده آل ممکن است به بیان مسئله یا بیانیه هدف بعدی شما راه پیدا کنند.
۳٫ مشکل و چرایی اهمیت آن را توضیح دهید
با یک تصویر واضح و چند زاویه ای از مشکل، شما آماده هستید تا یک بیان مسئله حرفهای بنویسید که وضعیت موجود را بیان کند. در این مرحله، اطلاعات را به ترتیب منطقی ارائه دهید : مشکل، دلیل (یا دلایل) مشکل بودن آن را بیان کنید، و بنابراین، چرا باید برطرف شود.
۴٫ هزینه های مشکل را بررسی کنید
در این مرحله، با بررسی اینکه چه هزینهای برای افراد متاثر از نظر مالی و غیرمالی دارد، توضیح دهید که چرا مشکل اهمیت دارد. برای مثال، ممکن است نشان دهید که اتکای شرکت شما به نرمافزار قدیمی برای تعمیرات مکرر هزینه دارد و زمان از کار افتادگی ناشی از آن نیز به بهای بهرهوری کارکنان تمام میشود.
۵٫ ادعای خود را با حقایق پشتیبانی کنید
در آخر، مطمئن شوید که حقایق و آمار مربوط به ادعای خود را دارید. در غیر این صورت، دلیل کمی وجود دارد که خواننده به تحقیق شما کمک مالی کند یا از تغییراتی که ادعا می کنید مشکل را حل می کند حمایت کند.
بیان مسئله در مقابل بیانیه هدف
بیان مسئله و بیان هدف را می توان به راحتی با هم اشتباه گرفت. یک بیان هدف به دنبال بیان مسئله میآید . پس از شرح یک مشکل در بیان مسئله، بیان هدف شرح داده میشود که نویسنده چگونگی رفع مشکل را پیشنهاد می کند. هنگامی که توسط یک شرکت یا سازمان ارائه می شود، این اظهارات اغلب در کنار یک بیانیه ماموریت ارائه می شود .
مثال های بیان مسئله
مثال ۱
از زمان بازگشت به دفتر تمام وقت، بهره وری گروه کاری تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافته است. اعضای تیم که به دلیل ترافیک در ساعات شلوغی با تأخیر مواجه می شوند، اغلب بعد از ساعت ۹ صبح به محل کار خود می رسند هنگامی که وارد می شوند، استرس دارند و نمی توانند در اولین ساعت از روز کاری خود تمرکز کنند. این اغلب به این معنی است که در هر روز هشت ساعت حدود پنج ساعت کار انجام می شود، برخلاف نرخ بهره وری بالاتر تیم هنگام کار از خانه. اعضای تیمی که در طول ناهار کار می کنند به طور قابل توجهی از همتایان خود که ناهار می خورند بازدهی بیشتری ندارند. کاهش بهره وری ما، جذب مشتریان جدید را در سال گذشته دشوار کرده است. با تعداد مشتریان جدید کمتری نسبت به سالهای گذشته، پیشبینی نمیشود که گروه Hartsgrove به اهداف درآمدی ما برای این سال مالی دست یابد.
مثال ۲
در سه سال تحصیلی گذشته، معلمان مدرسه ابتدایی ما، ماه سپتامبر را صرف بررسی مطالبی که دانشآموزان خود در کلاسهای قبلی خود آموختهاند، به جای معرفی مطالب جدید، پرداختهاند. این روند در کلاس های کلاس اول، دوم، سوم و چهارم مشاهده شده است. در حال حاضر، دانش آموزان ملزم به انجام تکالیف خواندن تابستانی نیستند، همچنین مدرسه ما منابع علمی در طول تعطیلات تابستانی ارائه نمی دهد. از آنجایی که مهارتهای دانشآموزان در تابستان کاهش مییابد و هر سپتامبر دوباره به آنها آموزش داده میشود، معلمان در اواخر سال برای اینکه دانشآموزان را برای آزمون دولتی در بهار آماده کنند، با عجله مطالب سطح بالاتر را مطالعه میکنند. هنگامی که بر روی این مواد سطح بالاتر آزمایش می شود، مشخص می شود که ۴۰ درصد از دانش آموزان پایه اول و دوم و ۵۰ درصد از دانش آموزان کلاس سوم و چهارم زیر معیارهای سطح پایه که توسط برنامه درسی اصلی ایالت تعریف شده است، عمل می کنند.
سوالات متداول بیان مشکل
بیان مشکل چیست؟
بیان مسئله یک پاراگراف کوتاه است، حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کلمه، که به وضوح یک مشکل خاص را که نیاز به حل دارد، ترسیم می کند.
هدف از بیان مسئله چیست؟
هدف از بیان مسئله بیان یک مشکل، علل و پیامدهای آن است.
بخش های بیان مسئله چیست؟
بیانیه مشکل باید شامل اطلاعات زیر باشد:
- دلایل مشکل و جزئیات پس زمینه
- افرادی که تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته اند
- سایر اثرات ناشی از مشکل
منبع: https://www.grammarly.com/blog/business-writing/problem-statement