0
اکانت پایگاه های اطلاعاتی 0 سبد منابع اطلاعاتی 0
ورود
  • یابش و خدمات
    • درباره‌ی یابش
    • بروشورها و مستندات
    • خدمات برای پژوهشگران/دانشجویان
      • خدمات یابش برای پژوهشگران
      • پایگاه های رایگان آنلاین یابش
      • جعبه ابزار پژوهشگران
      • خدمات استخراج داده
    • خدمات برای کتابخانه ها/موسسات
    • خدمات برای صنعت/کسب و کارها
    • خدمات نرم افزاری
    • نگاشت : علم سنجی
  • فروشگاه آنلاین
    • اکانت پایگاه‌های اطلاعاتی
      • اکانت های پایگاه های مرجع علمی-پژوهشی
      • اکانت پایگاه های و اپلیکیشن های پزشکی
      • اکانت های سیستماتیک ریویو
      • اکانت های علم سنجی
      • دسترسی رایگان دانشجویی
      • اکانت های هدیه-رایگان
    • منابع اطلاعاتی
      • مقالات
      • مقالات پزشکی
      • کتاب‌ها
      • استانداردها
      • پایان نامه ها
      • پتنت‌ها
      • گزارشات فنی و تحلیلی
    • دیگر محصولات یابش
    • روش ورود به محصولات الزویر
  • فرم درخواست
    • درخواست موردی منابع اطلاعاتی
    • خرید گزارش از استاتیستا Statista
  • مدرسه پژوهش
    • مقالات آموزشی
    • فیلم های آموزشی
    • اسلایدهای آموزشی
  • نکست بلاگ
  • یابش و خدمات
    • درباره‌ی یابش
    • بروشورها و مستندات
    • خدمات برای پژوهشگران/دانشجویان
      • خدمات یابش برای پژوهشگران
      • پایگاه های رایگان آنلاین یابش
      • جعبه ابزار پژوهشگران
      • خدمات استخراج داده
    • خدمات برای کتابخانه ها/موسسات
    • خدمات برای صنعت/کسب و کارها
    • خدمات نرم افزاری
    • نگاشت : علم سنجی
  • فروشگاه آنلاین
    • اکانت پایگاه‌های اطلاعاتی
      • اکانت های پایگاه های مرجع علمی-پژوهشی
      • اکانت پایگاه های و اپلیکیشن های پزشکی
      • اکانت های سیستماتیک ریویو
      • اکانت های علم سنجی
      • دسترسی رایگان دانشجویی
      • اکانت های هدیه-رایگان
    • منابع اطلاعاتی
      • مقالات
      • مقالات پزشکی
      • کتاب‌ها
      • استانداردها
      • پایان نامه ها
      • پتنت‌ها
      • گزارشات فنی و تحلیلی
    • دیگر محصولات یابش
    • روش ورود به محصولات الزویر
  • فرم درخواست
    • درخواست موردی منابع اطلاعاتی
    • خرید گزارش از استاتیستا Statista
  • مدرسه پژوهش
    • مقالات آموزشی
    • فیلم های آموزشی
    • اسلایدهای آموزشی
  • نکست بلاگ
خانه / مدرسه پژوهش / آموزش سواد پژوهشی / داستان آلتمتریکس
Posted on 2020-06-01 2023-12-07

داستان آلتمتریکس

داستان آلتمتریکس

آلتمتریکس چیست؟

آلتمتریکس یکی از جدیدترین رویکردها و شاخه‌های وب‌سنجی و زمینه پژوهشی نوینی در ارزشیابی آثار پژوهشی در محیط وب ۲٫۰ یا وب اجتماعی با هدف ارائه شاخصی جدید در محیط شبکه‌های اجتماعی علمی است (لیزنا، ۱۳۹۳). منظور از آلتمتریکس، سنجش از طریق سنجه‌های جایگزین و غیرمتداول هست (ویکی پدیا، ۱۳۹۴). آلتمتریکس به‌طور عام «سنجه حاصل از استفاده از آثار علمی در رسانه‌های اجتماعی» و به‌طور خاص «سنجه حاصل از ذکر آثار علمی در فیس بوک، توئیتر، ویکی پدیا، وبلاگ‌ها، ابزارهای مدیریت استناد نظیر مندلی، زوترو، سایت یو لایک، رسانه‌های خبری، و … تعریف می‌شود (زاهدی، ۱۳۹۴).

تاریخچه آلتمتریکس:

نخستین بار پریم و همکارانش در سال ۲۰۱۰، ایده آلتمتریکس به‌عنوان یک سطح از سنجه‌های مقالات را مطرح و پیشنهاد کردند. از اواخر سال ۲۰۱۱، کم‌کم مبحث کاربرد آلتمتریکس شکل جدی‌تری به خود گرفت.

تفاوت آلتمتریکس با شاخص‌های سنتی:

امروزه آلتمتریکس رویکرد جدیدی است که با هدف تکمیل شاخص‌های سنتی و نه جایگزینی برای آن‌ها، به کار می‌رود. این شاخص برخلاف شاخص‌های سنتی دارای تنوع است و به ارزیابی مطالب علمی از جنبه‌های مختلف می‌پردازد. مثلاً یک مقاله چقدر توصیه شده است؟ یا این که چقدر در رسانه‌های مختلف آمده است، میزان ذخیره و دانلود شدن، میزان بازدید از یک مقاله یا مطلب علمی و بررسی میزان مورد بحث و گفتگو قرار گرفتن مطالب علمی مختلف و… جنبه‌هایی هستند که در آلتمتریکس مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند (محمدی، ۱۳۹۳). در این رویکرد، اطلاعاتی در مورد مقالات علمی از وب اجتماعی گردآوری می‌شود. مثلاً توئیت ها یک یا دو هفته بعد از انتشار مقاله در وب منتشر می‌شوند و می‌توان بر این اساس خیلی سریع یک مقاله را ارزیابی کرد در مقایسه با استناد که باید دو تا سه سال منتظر ماند که استناد دریافت کند. این رویکرد بیشتر برای ارزیابی تولیدات علمی که در پایگاه‌های استنادی نمایه نمی‌شوند و یا استناد به مفهوم سنتی قادر به سنجش اثربخشی آن‌ها نیست ولی درعین‌حال مقالات خوبی هستند، می‌تواند از ابعاد دیگر مفید باشد.

مزایای آلتمتریکس:

  • عدم محدودیت به نویسنده؛
  • دسترسی باز و سریع به داده‌ها؛
  • شناخته بودن کاربرها؛
  • سنجش وسیع‌تر تأثیرگذاری پژوهش‌ها؛
  • سرعت (جواب دهی در زمان کم)؛
  • سنجش مقالاتی که به‌صورت خود ناشری انتشاریافته‌اند؛
  • سنجش آثار بدون استناد رسمی؛
  • سنجش انواع مختلف تولیدات پژوهشی (کتاب‌ها، مجموعه داده‌ها، سخنرانی‌ها، فیلم‌ها، صفحات وب و غیره)؛
  • سنجش تأثیرگذاری بر مخاطبان غیر پژوهشگر؛
  • ارائه اطلاعات اضافی در مورد پژوهش‌ها؛
  • پوشش آثار چاپ‌نشده؛
  • استفاده از چند رسانه‌ای‌ها در سنجش؛
  • رفع معضل خود استنادی؛
  • رفع نگاه تک‌بعدی در سنجش مقالات (سلاجقه و محمدیان، ۱۳۹۴؛ محمدی، ۱۳۹۳؛ ویکی پدیا، ۱۳۹۴).

معایب و محدودیت‌ها:

  • این شاخص‌ها بیشتر برای پژوهش‌هایی که در محیط وب صورت گرفته است و یا پژوهشگرهایی که در این زمینه پژوهش انجام داده‌اند، کاربرد دارند؛
  • عدم وجود کنترلی بر روی روابط موجود در محیط وب؛
  • عدم استانداردسازی در این حوزه به دلیل نوپا بودن آن؛
  • اعتبار کم آلتمتریکس در مقایسه با سنجه‌های استنادی؛
  • مشکل در مورد گردآوری داده‌های مربوط به پادکست‌ها و ویدئوکست ها؛
  • وجود مقالات تکراری و نسخه‌های مختلفی از یک مقاله با مشخصات متفاوت در سایت‌های گوناگون؛
  • وجود داده‌های مختلف در نتیجه تنوع منابع داده‌ها و درنتیجه پیچیده شدن گردآوری داده‌ها و یکسان نبودن ارزش داده‌ها؛
  • گیج‌کننده بودن به خاطر تنوع آلتمتریکس (سلاجقه و محمدیان، ۱۳۹۴؛ محمدی، ۱۳۹۳).

ارائه‌دهنده‌های آلتمتریکس:

در حال حاضر برخی از سرویس‌ها مانند Altmetric Explorer ،Plum Analytics ،ImpactStory و ناشران مجلات علمی مانند Public Library of Science با ایجاد وب‌گاه‌هایی به جمع‌آوری این نوع شاخص‌ها جهت ارزیابی مقالات، به‌خصوص مقالات جدید که استنادهای دریافتی آن‌ها مشخص‌کننده وضعیت علمی آن‌ها نیست می‌پردازند.

معادل‌های آلتمتریکس:

  • در انگلیسی: Altmetrics، Alternative Metrics، Article-Level Metric، ALMs
  • در فارسی: دگر سنجه‌ها

منبع

دسته بندی: آموزش سواد پژوهشی, مدرسه پژوهش

برچسب ها: alternative metrics, altmetric, altmetrics, altmetrics story infographics, article level metrics, آلتمتریک, آلتمتریکس, آموزش, آموزش آلتمتریکس, آموزش دگرسنجه ها, آموزش دگرسنجی, اینفوگرافی, اینفوگرافی آلتمتریکس, دگرسنجه, دگرسنجی, شاخص علم سنجی مقاله, شاخص مقاله
مطالب مرتبط:

محصولات ناشر

پایگاه سنجش تاثیر مقالات آلتمتریک

محصولات یابش

اکانت مستقیم پایگاه آلتمتریک – Altmetric

راهبری نوشته

Previous post: ابزار شبکه های اجتماعی علمی کیوداس
Next post: دگرسنجی و دگر سنجه ها چیست؟ درباره‌ی آلتمتریکس
سوادها
  • مدرسه سواد اطلاعاتی
  • سواد اطلاعاتی و رسانه ای
    • تعریف سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای
    • سرفصل های آموزش
    • کلاس آپ (آموزش های آنلاین)
  • سواد دیجیتال
    • تعریف سواد دیجیتال
    • سرفصل های آموزش
    • کلاس آپ (آموزش های آنلاین)
  • سواد پژوهشی
    • آموزش سواد پژوهشی
    • سرفصل های آموزش
    • کلاس آپ (آموزش های آنلاین)
  • سواد کارآفرینی
    • آموزش سواد کارآفرینی
    • سرفصل های آموزش
    • کلاس آپ (آموزش های آنلاین)


کتابخانه دیجیتال یابش

تأمین کننده ی منابع اطلاعاتی برای پژوهشگران، اعضای هیئت علمی، متخصصان و دانشجویان

yabesh.ir@gmail.com ۰۵۱-۳۸۷۹۷۴۴۳ ۰۹۳۵۴۲۷۷۸۳۷
وب سایت های نگاشت
  • سای اکسپلور
  • پرشین دی‌اسپیس
  • علم سنجی نگاشت
  • جعبه ابزار پژوهشگران
  • مجله ی کتابدار ۲٫۰
وبلاگ و اخبار
  • ویدیو معرفی ژورنال پزشکی نیوانگلند NEJM
  • ویدئو معرفی پدیاتریک کِیر آنلاین با زیرنویس فارسی
  • تشخیص مالانوما به کمک هوش مصنوعی
  • ویدئوی معرفی وب سایت اسکوپوس – زیرنویس فارسی
  • الزویر اسکوپوس را با هوش مصنوعی ارتقاء می دهد!
برچسب محصولات
ebscohost health sciences life sciences MEDICAL EDUCATION pharmacy physical science آسیب شناسی آموزش پزشکی ابسکو ابسکوهاست اطلاعات دارویی اطلاعات پزشکی اپلیکیشن پزشکی داروخانه داروسازی داروشناسی دسترسی باز دسترسی بسته روانشناسی سلامت و درمان علوم انسانی علوم رفتاری علوم پایه علوم پزشکی فنی و مهندسی فیزیوتراپی لاتین مراقبت های ویژه مراقبت و درمان پزشکی ویدئو و چندرسانه ای ویدئو و چند رسانه ای پایگاه اطلاعاتی پایگاه اطلاعاتی پزشکی پایگاه تمام متن پایگاه لاتین پایگاه مجلات پایگاه مقالات پایگاه های لاتین پایگاه کتاب ها پرستاری پزشکی پزشکی و پیراپزشکی پیراپزشکی چند موضوعی یک موضوعی
  • My Account
  • Search
  • 0
تمام حقوق محفوظ است © 2023