چرا یادداشت برداری کنیم؟
یادداشت برداری، رونویسی اطلاعات با استفاده از تکنیک های کوتاه کردن برای ایجاد یک منبع حافظه خارجی است. پژوهشگران برای ثبت اطلاعات و کمک به درک و تفکر، یادداشتبرداری میکنند. یادداشتبرداری بخش مهمی از نوشتن هر مقاله تحقیقاتی است زیرا درک بهتری از مطالب به شما میدهند. هنگام نوشتن مقاله تحقیقاتی، باید اطلاعات را از منابع مختلف جمعآوری و ترکیب کنید. دانستن اینکه چه نوع اطلاعاتی را چگونه و به طور موثر از منابع جمع آوری کنید، به نوبه خود به شما احساس روشنتری از نحوه شروع مقاله خود میدهد و شکاف اغلب ترسناک بین تحقیق و نوشتن را پر میکند.
برای یادداشت برداری میتوانید از نرمافزارهایی هم چون وان نوت استفاده کنید.
چه چیزی را ثبت کنیم؟
یک اشتباه رایج در یادداشت برداری نوشتن بیش از حد است. قبل از خواندن یک مقاله، هدف روشنی در ذهن داشته باشید و آن هدف را به صورت یک سوال تحقیقاتی آزمایشی و در عین حال متمرکز شکل دهید که به جستجوی شما کمک می کند. در حین خواندن از خود بپرسید: «چه حقایق، آمار، نظرات یا اطلاعات دیگری در این مقاله به سوال تحقیق من مربوط می شود؟»
کادربندی یادداشت حول یک هدف خاص به شما این امکان را می دهد که در هنگام انجام تحقیق بین مطالب مرتبط و نامربوط حرکت کنید و از گرفتار شدن شما با اطلاعات بیش از حد جلوگیری می کند.
در سناریوی زیر، پژوهشگر میخواهد مقالهای در مورد کتاب آنجلا داکورت، «سرسختی : قدرت شور و پشتکار» بنویسد، که در آن جوانب مثبت و منفی اصطلاح «سرسختی» در ارتباط با ایدههای آمریکایی موفقیتآمیز بررسی میکند. نمونهای از یک سؤال پژوهشی متمرکز ممکن است به این صورت باشد:
کارکردهای مثبت و منفی «سر سختی» در درک فرهنگی آمریکایی از موفقیت چیست؟
چگونه ثبت کنیم؟
گام اول: مهم است که اطلاعات کتابشناسی مانند نام نویسنده، عنوان منبع، سال و شماره صفحه را با یادداشت های خود ثبت کنید تا از ارجاع به منبع اصلی خودداری کنید.
نکته: عادت کنید هنگام یادداشت برداری، کل نقل قول را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات فهرست لازم را دارید و در زمان شما صرفه جویی می کند تا یک کتابشناسی در مراحل بعدی ایجاد کنید.
گام دوم: اطلاعات جمعآوریشده را با کلمات خود فشرده کنید و فقط زمانی که ممکن است از آن نقل قول در مقاله خود استفاده کنید، دقیقاً از منبع کپی کنید. پیدا کردن کلمات خود شما را ترغیب می کند تا ایده های خود را در مورد یک متن توسعه دهید و از خطر سرقت ادبی در هنگام شروع فرآیند نوشتن جلوگیری کنید. از نوشتن زیاد یا کپی برداری دقیق از متن خودداری کنید. در عوض، از اختصارات استفاده کنید، بازنویسی کنید و ایده های اصلی متن را خلاصه کنید.
در سناریوی زیر، پژوهشگر آنچه را که بهعنوان یک نقل قول مفید برای مقالهاش در نظر میگرفت، شناسایی کرد، زیرا تعریفی از «سرسختی» ارائه میدهد.
«این ترکیبی از اشتیاق و پشتکار بود که افراد موفق را خاص کرد. در یک کلام، آنها سر سختی داشتند» (داکورت، ۸)
گام سوم: یادگیری سازماندهی یادداشتها به شیوهای مفید باعث شکلگیری تحقیق شما میشود. یک شکل مفید از سازماندهی یادداشت ها، ایجاد کارت های شاخص است. در این روش شما تکههایی از اطلاعات را از یک منبع بر روی کارت فهرست می نویسید. پس از ضبط همه منابع خود، میتوانید یادداشتهای خود را بر اساس موضوع سازماندهی کنید، که به نوبه خود به شما در سازماندهی مقاله کمک میکند. در این روش، هر منبع باید یک کارت کتابشناسی داشته باشد که شامل استناد کامل باشد. هر کارت شاخصی که از آن منبع می آید باید شامل نام خانوادگی نویسنده و شماره صفحه مربوطه نیز باشد.
نکته: در یادداشت های خود فضایی برای پرسیدن سؤالات، نوشتن نظرات و تأمل بگذارید. گنجاندن افکار و ایده های خود در یادداشتهای خود در صورت لزوم نه تنها به هدایت تفکر شما کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تا ایده های اصلی را نیز شکل دهید!
مزیت اصلی روش یادداشتبرداری به سبک شاخص این است که به شما امکان میدهد به راحتی یادداشتها را در هم ریخته و بررسی کنید که چگونه ترکیبهای مختلف ایدهها و موضوعات ممکن است در مقاله شما شکل بگیرد.
با این حال، روش مشابهی را می توان با یک دفترچه یادداشت یا سند تطبیق داد. در این روش شما اطلاعات کتابشناسی را در بالای صفحه از هر منبع ثبت می کنید. در حاشیه سمت چپ، نام موضوع مربوطه را فهرست میکنید، و در حاشیه سمت راست، شماره صفحه مربوط به یادداشتهای خود را ثبت میکنید. وسط صفحه جایی است که یادداشت های کوتاه شده خود را ضبط می کنید. مانند روش index style، باید برای هر منبع یک صفحه جدید شروع کنید.
نتیجهگیری
در این مقاله، اهمیت یادداشت برداری برای مقالات پژوهشی همراه با نکاتی برای نوشتن و تنظیم آن توضیح داده شد. داشتن سیستمی که کار می کند، زمینه را برای نوشتن موفقیت آمیز مقاله تحقیقاتی شما فراهم می کند. نوشتن یک مقاله میتواند یک کار دلهرهآور باشد، اما یادداشت برداری موثر به شما امکان میدهد اطلاعات را بهتر اولویتبندی کرده و به خاطر بسپارید، مهارتهای سازمانی را بهبود ببخشید و متمرکز بمانید – نوشتن مقاله شما را بسیار آسان تر می کند!