راهنمای ثبت سفارش منابع اطلاعاتی
اینجا صفحه راهنمای ثبت و پیگیریِ سفارشِ منابع اطلاعاتی در سایتِ یابش است . لطفا بعد از ثبت نام در سایت، این صفحه را مطالعه نموده و در هر زمان که سوالی درخصوص نحوه ثبت و پیگیری سفارش منابع اطلاعاتی داشتید ابتدا در این صفحه پاسخ آن را جستجو بفرمایید. ما تلاش می کنیم تا بصورت مستمر این صفحه را به روز رسانی کرده و همه ابهامات شما را در این زمینه برطرف نماییم.
- ثبت سفارش :
۱- پیش نیاز : اولین قدم در ثبت سفارش منابع اطلاعاتی در یابش ، ایجاد حساب کاربری است که بدون هزینه و در کوتاهترین زمان قابل انجام است. دقت نمایید که بعد از ثبت اطلاعات در فرمِ ثبت نام، لینک تاییدیه برای شما ایمیل می شود که باید این لینک را وارد شوید تا حساب کاربری شما فعال و قابل ورود باشد. لطفا از ثبت ایمیل هایی با مشخصه های وب سایتی ( www , .com , …) خودداری فرمایید.
۲- مزیت: یابش دسترسی به ناشرین منابع اطلاعاتی (مثل elsevier , springer , wiley , …) را با قیمت های مناسبی در اختیار کاربران قرار می دهد اما از آنجایی که معمولاً کاربران سفارشاتی از ناشرین مختلف دارند، خرید اکانتِ یک یا همه این ناشرین برای آنها مقرون به صرفه نیست. ضمن آنکه دسترسی هایی که از سوی کارشناسانِ یابش برای تامین منبع اطلاعاتی ِ درخواستیِ شما مورد استفاده قرار میگیرد نسبت به اکانت های ارائه شده متنوع تر و جامع تر است. پس برای ثبت هرگونه منبع اطلاعاتی (مقاله/کتاب/پایان نامه /استاندارد/ثبت اختراع/گزارش/مجله/کنفرانس و…) ، توصیه ما به ثبت سفارش از طریق سایت است.
۳- نحوه انجام : به دو طریق میتوان سفارش منابع اطلاعاتی را در سایت یابش ثبت کرد:
– سبد خرید : این گزینه معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما هنوز نسبت به انتخابِ منبع/منابع درخواستی خود اقدام نکرده اید. پس بایستی براساسِ پژوهشِ علمی خود، کلیدواژه های مرتبط را جستجو و منبع/منابع موردنظر را انتخاب نمایید. یابش موتور سرچِ جستجوی منابع را برای شما فراهم کرده است:
ورود به صفحه اصلی سایت یابش >> در وسط صفحه اصلی سایت – ” جستجو در تمام منابع اطلاعاتی” >>> وارد کردن کلیدواژه ها >> کلیک بر روی علامت جستجو
****************************
>>> رویت نتیجه جستجو ها و انتخاب نوع منبع از سمت راستِ صفحه ( مقاله/استاندارد/پایان نامه/ و …)
نکته : صفحه سرچ کتب موقتا غیرفعال است اما سایر موتورسرچ های منابع اطلاعاتی فعال هستند.
****************************
>>> انتخاب منبع/منابع >>> “افزودن به سبد خرید” >>> بازکردن سبد خرید >>> ارسال و تکمیل خرید
قبل ازنهایی کردنِ سفارش امکانِ حذف درخواست/درخواست ها و یا ادامه فرآیند خرید و افزودن مورد جدید به سبد خرید وجود دارد
****************************
****************************
– دانلود رایگان مقاله : چنانچه نسبت به جستجوی مقالات براساسِ کلیدواژه های موردنظرتان در یابش اقدام کردید با دو گزینه مواجه می شوید : افزودن به سبد خرید و دانلود رایگان درصورت وجود
افزودن به سبد خرید که قبلاً توضیح ارائه شد اما در خصوص دانلود رایگان ، زمانی که شما روی آیکونِ “دانلود رایگان در صورت وجود” کلیک می نمایید، سامانه اقدام به بررسیِ وجود نسخه ی رایگان مقاله ی مذکور می نماید. چنانجه نسخه ی رایگانی از مقاله ی مذکور یافت کند گزینه دانلود را برای شما فعال می سازد، در غیر اینصورت پیغام زیر را برای شما نمایش می دهد.
در این خصوص توجه داشته باشید که شما در طول یک روز فقط ۵ نوبت امکانِ تستِ رایگان بودن دانلودِ مقالاتِ جستجو شده را دارید. البته که ممکن است هر ۵مقاله ای که گزینه دانلودشان را کلیک کرده اید به شما دانلود بدهد و یا ممکن است هیچ کدام از آنها نسخه رایگانی نداشته باشند اما درهرحال موفق یا ناموفق بودنِ دانلودِ مقاله کمکی تاثیری در افزایش یا کاهشِ این ۵ نوبت ندارد. درهرحال برای بیش از این تعداد ، شما با پیغام جدیدی مبنی بر کامل شدن تعداد نوبت های استفاده مواجه می شوید. در این هنگام یا بایستی اقدام به ثبت سفارشِ مقاله ی موردنظر کنیدو یا در روز دیگری برای مقالاتِ موردنظر تست رایگان را ادامه دهید.
– فرمِ درخواست موردی: این گزینه زمانی استفاده می شود که شما از قبل منبع/منابعِ درخواستیِ خود را انتخاب کرده و بعد به یابش مراجعه کرده اید. اگرچه استفاده از مسیر اول هم در این حالت میسر است اما استفاده از فرمِ درخواست موردی می تواند موجب صرفه جویی در زمان شود. استفاده از فرمِ درخواست موردی منابع اطلاعاتی :
ورود به صفحه اصلی سایت یابش >> نوار ابزارِ بالای صفحه اول سایت – فرمِ درخواست ” >>> فرمِ درخواست موردی منابع اطلاعاتی >>> انتخاب نوع منبع و ورود اطلاعات >>> درصورت لزوم کلیک بر روی علامت + و اضافه کردن منبع جدید >>> درصورت لزوم بارگذاری فایل (برای زمانی که میخواهید مشخصات را از طریق یک فایل از قبل آماده شده ارسال کنید) >>> ارسال
****************************
توجه داشته باشید که برای تعداد بیش از ۵عنوان بهتر است فایل اکسلی آماده نموده و برای ما ارسال فرمایید تا از بهم ریختگی ناشی از تعدد درخواست ها در یک سفارش نیز جلوگیری شود.
****************************
- پیگیری سفارش :
بعد از ثبت موفق سفارش ، در هر لحظه امکان بررسی وضعیت سفارش برای شما میسر است : ورود به بخش حساب کاربری در یابش >>> سمت راست – گزینه ی منابع اطلاعاتی >>> رویت سفارشِ ثبت شده با یکی از وضعیت های ذیل :
“در حال بررسی ” : در این حالت سفارش شما در حال بررسی توسطِ کارشناسان یابش است اما هنوز نتیجه ای برای آن ثبت نشده است. مدت زمانی که یک سفارش در این مرحله باقی می ماند (وابسته به اینکه چه نوع منبعی باشد) حداکثر ۲۴ ساعت در ایام کاری می باشد.
“ارجاع به کارشناس “ : در این حالت سفارش شما توسط یک کارشناس بررسی شده لیکن به جهت بررسی و اعلام نظر دقیق تر و نهایی به کارشناس دیگری ارجاع داده شده است. نتیجه بررسی کارشناس دوم نیز حداکثر ظرف ۴۸ ساعت به مشتری اعلام می شود.
“یافت نشده “ : در این حالت کارشناس یابش سفارش شما را بررسی نموده لیکن نسخه الکترونیکی از مورد درخواستی یافت نکرده است. در این حالت چنانچه شما از وجود نسخه الکترونیکی منبع درخواستی اطمینان دارید بایستی لینک سایتی که این نسخه را برای ارائه/فروش قرار داده است، از طریق تیکت برای کارشناس ارسال نموده تا لینک ارسالی شما را نیز مورد بررسی قرار و اعلام نظر نماید.
“عدم دسترسی “ : در این حالت کارشناس یابش سفارش شما را بررسی نموده و نسخه الکترونیکیِ قابل خرید از مورد درخواستی یافت نکرده است.
“لغو شده ” : زمانی که مشتری به دلایلی مثل انصراف از درخواست یا ارسال تکراری، قصد حذف سفارش را داشته باشد، با یابش هماهنگی کرده و در نتیجه کارشناس یابش وضعیت سفارش را به لغو شده تغییر می دهد.
“در انتظار پاسخ مشتری “ : این حالت معمولاً زمانی پیش می آید که کارشناس در بررسی درخواست شما با نبودِ اطلاعاتِ کافی روبرو شده و ناچار است ابتدا اطلاعاتِ تکمیلی را از شما دریافت کرده و سپس نظر قطعی خود را اعلام کند. پس ضمن ارسالِ تیکت برای شما، وضعیتِ سفارش را در حالت “در انتظار پاسخ مشتری ” قرار می دهد. البته در برخی موارد هم کارشناس مربوطه به درخواست شما واقف بوده لیکن با توجه به شرایطِ فایل و نسخه ای که می تواند تهیه کند، به شما اعلام نظر می کند تا شما تصمیم گیری کنید
“در انتظار پرداخت” : در این حالت کارشناس یابش سفارش شما را بررسی نموده و شرایطِ تامینِ نسخه الکترونیکی هم میسر بوده و قیمتِ تهیه ی فایل را نیز به شما اعلام کرده است. زمانی که سفارش در این وضعیت باشد، ستونِ مبلغ حاوی مقدار بوده و آیکونِ پرداخت نیز در آخرین ستون از ردیفِ سفارشِ مذکور قابل رویت است. در این حالت می توانید با کلیک بر روی آیکونِ پرداخت، نسبت به پرداخت وجه سفارش اقدام نمایید. همچنین اگر به هر دلیلی از ادامه خرید منصرف شده اید می توانید پرداخت را صورت ندهید اما باید توجه داشته باشید که قیمت اعلامی فقط برای مدت کوتاهی ( ۲۰ روز ) معتبر بوده و بعد از این زمان ، ضمن حذفِ اتوماتیکِ آیکون پرداخت، نیازبه استعلام مجدد قیمت از کارشناس یابش دارید. حتی گاهی با گذشت زمان دسترسی ما برای تهیه یک منبع ممکن است از بین برود. فلذا چنانچه قصد خرید داشتید نسبت به زمان توجه کافی را داشته باشید.
“پرداخت شده” : زمانی که پرداخت شما با موفقیت صورت گرفته باشد وضعیتِ سفارش شما به “پرداخت شده” تغییر حالت خواهد داد. در این حالت کارشناسِ یابش در حالِ تهیه ی فایل مورد نظر شما بوده و نتیجه نهایی را به شما اعلام می کند. این وضعیت بسته به شرایطِ منبعِ درخواستی ممکن است تا ۴۸ساعت بطول انجامد.
نکته : کتب الکترونیکی نسبت به سایر منابع معمولاً هم در بررسی و هم در ارائه فایل زمانبرتر هستند که این موضوع ناشی از دلایل مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از : ارائه کتاب در سایت ناشرین غیر معروف، ارائه کتاب بصورت فصل به فصل در برخی ناشرین مثل Elsevier، نیاز به بررسی کتاب و اقدامات تکمیلیِ تهیه توسط دو کارشناس، متفاوت بودن فایل ارائه شده توسط برخی سایت های لاتین با مشخصاتی که اظهار نموده اند و …
“ارسال شده” : بعد از پرداختِ موفقِ شما و تهیه و بارگذاری و ارسالِ فایل از سوی کارشناسِ یابش، وضعیت سفارشِ شما به “ارسال شده” تغییر می یابد. در این حالت به جای آیکونِ پرداخت، آیکونِ دانلود با رنگ آبی در ستونِ آخر قرار می گیرد. با کلیک بر روی این گزینه میتوانید فایل خود را دانلود کنید.
نکته : چنانچه از مرورگر کروم استفاده کردید و موفق به دانلود فایل نشدید حتما فرآیند را در مرورگر فایرفاکس نیز امتحان کنید.
نکته : آخرین نکته در بحث پیگیری یک سفارش این است که ممکن است علیرغم اینکه شما پرداخت خود را انجام داده و منتظر دریافت فایل هستید اما باز کارشناسِ ما موفق به تهیه و ارسال فایل نشود.گاهی نیز کارشناسِ ما فایل را ارسال می کند اما مشتری اعلام می کند که فایل ارسالی دچار نواقصی می باشد. دراین گونه موارد اولاً پوزش ما را پذیرا باشید. ثانیاً در خصوص وجه پرداختی نگرانی نداشته باشید زیرا چنانچه قصور از جانبِ ما باشد قطعاً وظیفه خود می دانیم نسبت به بازگشت وجه به شما در اسرع وقت اقدام کنیم. اما از بابِ توضیح باید بگوییم که اتفاقاتِ مختلفی در مسیر تهیه یک فایل تا لحظه ی آخر ممکن است رخ بدهد که برخی از این موارد کاملا از حیطه ی کنترل ما خارج هستند. مثلاً گاهی در لحظه آخر دسترسیِ ما برای تهیه کتاب از بین می رود یا گاهی سایتِ لاتینی که مشخصاتِ کتاب را به عنوان موجودی به نمایش گذاشته بود عملاً فایل دیگری یا نسخه دیگری از کتاب را به ما تحویل می دهد که مورد انتظار مشتری نیست. فلذا ناچاراً در این گونه موارد کارشناسِ ما با ارسال تیکت موضوع را به اطلاع شما خواهد رساند.
- تیکت :
ارسال تیکت:
۱- ورود به بخش حساب کاربری >>> از منوی سمت راست انتخاب گزینه ی ” تیکت های من”
۲- کلیک بر روی گزینه “ایجاد تیکت جدید” .
۳- در این حالت لیستِ سفارشاتِ شما نمایش داده می شود. برای سفارشی که میخواهید درخصوصِ آن تیکت ارسال کنید، بر روی آیکونِ مشکی رنگِ ” تیکت” کلیک کنید
۴- ثبت موضوع و توضیحات و درصورت لزوم بارگزاری فایل >>> “ارسال”
رویت تیکتِ ارسالی :
ورود به بخش حساب کاربری >>> انتخاب گزینه ی ” تیکت های من” از منوی سمت راست >>> کلیک بر روی تیکت موردنظر و باز کردن آن >>> مشاهده پیام های ارسالی و دریافتی و درصورت لزوم ارسال پاسخ
نکته : هر تیکت مختص یک سفارش بوده اما ممکن است برای یک سفارش چند تیکت وجود داشته باشد. در اغلبِ موارد علت در این است که تیکتِ یک سفارش از سوی کارشناس بسته می شود اما بعداً مجدداً تیکت جدیدی با موضوع جدیدی برای آن سفارش ایجاد می شود.
دریافت تیکتِ پاسخ از یابش:
ورود به بخش حساب کاربری >>> انتخاب گزینه ی ” تیکت های من” از منوی سمت راست >>> کلیک بر روی “گزینه تیکتِ فعال” در داشبورد
مشاهده تیکت های باز و باز کردنِ تیکت موردنظر با کلیک بر روی ردیفِ سفارش >>> مشاهده ارسال شده از سوی کارشناس یابش
یابش “تلاش برای خدمات با کیفیت و بموقع همراه با پشتیبانی کامل“