نرم افزار علم سنجی هیست سایت

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۰-۰۴-۰۵بازدید ۵۲۱۶
Posted on

نرم افزار علم سنجی هیست سایت

 

معرفی نرم افزار علم سنجی HistCite

نرم­‌افزار هیست سایت توسط تیم گارفیلد در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) تولید شده و برای تحلیل داده‌­ها با شیوه‌­های علم­‌سنجی و کتاب­‌سنجی به کار می ­رود . دکتر یوجین گارفیلد در مورد این نرم افزار می‌گوید: «هیست سایت به تفکری مرتبط با تصویرسازی و نقشه ­برداری روابط داده ­های استناد در ۴۰ سال پیش بازمی­ گردد.»

هیست سایت شامل یک موتور جستجو است که جستجوی منابع اطلاعاتی موردنیاز کاربر را انجام می‌دهد. در این نرم‌افزار با یک کلیک بر روی کلمه عنوان، نویسنده، یا نام نشریه لیستی از رکوردهای حاوی آن اصطلاح جستجو مشاهده می‌شود. یک کاربر می‌تواند زیرمجموعه‌ای از رکوردها را با اضافه نمودن برچسب‌هایی بر اساس نام کاربر ذخیره کند. زیرمجموعه رکوردها می‌تواند به‌منظور تحلیل‌های بیشتر از مجموعه استخراج شود.

طیف گسترده‌ای از کاربران از قبیل پژوهشگران، مدیران پژوهشی، کتابداران، مورخان، ویراستاران مجلات، ناشران و … که به تجزیه‌وتحلیل متون علمی مختلف نیازمندند، از جمله مخاطبان اصلی این نرم‌افزار می‌باشند. هیست سایت یک نرم افزار کم حجم و با قابلیتی است که بر روی رایانه‌های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز و با استفاده از مرورگر وب نسخه Explorer v.6 Internet به بالا قابل استفاده است.

خروجی‌های این نرم‌افزارشامل تحلیل زیر مجموعه‌های داده‌های آن در فرمت‌های مختلف برای تحلیل در برنامه‌های دیگر، مشارکت در انتشارات و ارائه در وبسایت­‌های است. این خروجی­‌ها حاوی فایل‌های سازگار با اکسل از تمامی جداول تحلیلی است. خروجی‌های داده­‌ها با برخی برنامه‌های تحلیل شبکه مانند پاژک، و نت درو سازگار ‌است. بازنمونه­‌های تکمیل شده یا انتخاب شده با فرمت اچ. تی. ام. ال. که برای ارائه در وب­سایت مناسب ‌است.

این نرم‌افزار قادر است منابع مورد استفاده در مقالات را بازیابی کند و نشان دهد که کدامیک از آنها در مجموعۀ بازیابی شده، وجود دارد و کدامیک در جستجوی انجام شده بازیابی نشده یا در پایگاه وب آو ساینس حضور ندارد. این قابلیت مدارکی را مشخص می‌کند که با حوزه بازیابی شده در ارتباطند، ولی در مجموعۀ بازیابی شده و در پایگاه وب آو ساینس قرار ندارند. با استفاده از این امکان می‌توان به دریای عظیمی از مدارک مرتبط خارج از پایگاه وب آو ساینس نیز دست یافت.

این نرم افزار به صورت رایگان توسط شرکت سازنده آن تامسون رویترز با یک ثبت نام ساده از طریق این لینک قابل دریافت است.

 

آشنایی بیشتر

HistCite

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: