انتشارات دانشگاه آکسفورد

همکار یابش - مثنوی2022-02-05بازدید 679
Posted on

انتشارات دانشگاه آکسفورد

معرفی انتشارات دانشگاه آکسفورد Oxford University Press

انتشارات دانشگاه آکسفورد چیست؟

انتشارات دانشگاه آکسفورد یک ناشر بین المللی و معتبر دانشگاهی است که زیر مجموعه دانشگاه آکسفورد به شمار می آید. این انتشارات بیش از ۵۰۰ سال است که به عنوان انتشارات دانشگاهی مشغول به فعالیت است و یکی از معتبرترین انتشارات ها در سطح جهان محسوب می شود. این ناشر با ارائه کتاب های علمی، مجلات و مقاله ها، پادکست ها و کتاب های درسی نقش مهمی در پیشبرد علم در سطح دنیا دارد.

تاریخچه انتشارات آکسفورد:

انتشارات آکسفورد بیش از ۵۰۰ سال است که فعالیت های نشر خود را به صورت مداوم پیگیری کرده است. بنا بر شعار این ناشر فعالیت آنها به دوران پیدایش چاپ برمیگردد به گونه ای که اولین کتاب چاپ شده توسط این انتشارات در سال ۱۴۷۸ چاپ و در دسترس عموم قرار گرفته است. یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی این ناشر که از شهرت جهانی برخوردار است فرهنگ لغات آکسفورد است که اولین نسخه آن در سال ۱۸۸۴ به چاپ رسیده و تا بحال نیز چاپ های مجدد آن منتشر شده اند.

همچنین اولین اطلس آکسفورد در سال ۱۹۵۱به چاپ رسید و در دانشگاه ها مورد استفاده قرار گرفت. این ناشر طیف وسیعی از مخاطبان را مدنظر خود قرار داده و متناسب با نیازهای هر گروه منابع اطلاعاتی آنها را تهیه و منتشر می نماید به گونه ای که در سال ۱۹۰۶ اولین کتاب کودک خود را منتشر نمود و این امر در زمانی اتفاق افتاد که در جامعه آن روز کمترین توجهی به کتاب کودک نمی شد.

در سال ۱۹۱۴ آکسفورد اولین نمایندگی خود را در آفریقا تاسیس نمود و این روند ادامه داشت تا جایی که در حال حاضر انتشارت آکسفورد در ۵۰ کشور بیش از ۵۰۰۰ کارمند در نمایندگی های خود در سطح دنیا دارد. برنامه انتشاراتی این مجموعه بسیار متنوع بوده به گونه ای که هم اکنون در بسیاری از کشورها و به بیش از ۴۰ زبان منابع اطلاعاتی این انتشارات به شکل های چاپی و الکترونیکی منتشر می شوند.

در سال ۲۰۰۴ انتشارات به جنبش حق دسترسی آزاد به اطلاعات پیوست و تعدادی از منابع اطلاعاتی خود را به صورت دسترسی آزاد در اختیار کاربران قرار داد به گونه ای که تا سال ۲۰۲۲ انتشارات آکسفور بیش از ۷۵۰۰۰۰ عنوان کتاب را در سطح دنیا به رایگان عرضه کرده است.

پوشش موضوعی انتشارات دانشگاه آکسفورد:

منابع اطلاعاتی این انتشارات شامل طیف بسیار گسترده ای از منابع در حوزه های موضوعی و مقاطع تحصیلی مختلف می شود. این منابع اطلاعاتی از دبستان ها تا مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهی را شامل شده و هدف آن انتشار منابع آموزشی با کیفیت با هدف پیشبرد آموزش جهانی با پشتیبانی از دانش است. پوشش موضوعی این انتشارات بسیار گسترده بوده و شامل بخش ها و سایت های متنوعی است.

کاربران می توانند برای دستیابی به منابع اطلاعاتی در رشته های مختلف مانند علوم انسانی و اجتماعی، پزشکی و پیراپزشکی و علوم پایه به این ناشر مراجعه نمایند. رشته های تحت پوشش موضوعی این ناشر شامل حسابداری، مالیات، مدیریت کسب و کار، اقتصاد، تاریخ، قانون، زبان شناسی، ادبیات، فلسفه، روانشناسی، دین شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، جرم شناسی، فیزیک، علوم زیستی، علوم شیمی، جغرافیا، محیط زیست، ریاضیات، موسیقی، دنددانپزشکی، پرستاری، مامایی و داروسازی است.

منابع انتشارات آکسفورد:

منابع اطلاعاتی آکسفورد همانطور که ذکر طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می شود که در این مطلب تنها به معرفی منابع اطلاعاتی متناسب با نیاز کاربران یعنی جامعه علمی و دانشگاهی پرداخته می شود. منابع اطلاعاتی آکسفورد در این بخش عبارتند از:

  1. مجلات: مجلات علمی منتشر شده توسط آکسفورد در موضوعات ذکر شده به بیش از ۵۰۰ عنوان می رسد که در حال حاضر حدودا به ۱۰۰ زبان زنده دنیا در بیش از ۵۰ کشور منتشر می شوند. این مجلات همی شامل هزاران مقاله علمی معتبر در سطح دنیا هستند که مبتنی بر اشترام بوده و تعدادی از آنها نیز به صورت دسترسی آزاد منتشر می شوند.
  2. کتاب ها: پوشش موضوعی آکسفورد در بخش انتشارات کتاب ها نیز بسیار متنوع بوده تا جایی که می توان ادعا داشت هر رشته دانشگاهی را شامل می شود. این ناشر تا کنون بیش از ۵۰۰۰۰ عنوان کتاب دانشگاهی را منتشر و روانه بازار و جامه علمی کرده است.

برای آشنایی بیشتر با سایر منابع اطلاعاتی منتشر شده توسط آکسفورد از لینک های زیر می توانید بهره ببرید:

وب سایت مجلات آکسفورد academic.oup                                                                آشنایی بیشتر

• وب سایت کتاب های روانشناسی آکسفورد Oxford Clinical Psychology                آشنایی بیشتر

وب سایت مطالعات اسلامی آکسفورد Oxford Islamic Studies Online                   آشنایی بیشتر

وب سایت اطلاعات پزشکی آکسفورد Oxford Medicine Online                               آشنایی بیشتر

• وب سایت داده های کتاب شناختی مقالات آکسفورد Oxford Bibliographies 

• وب سایت کتاب های حقوقی آکسفورد Oxford Law Trove

• وب سایت کتاب های علوم سیاسی آکسفورد Oxford Politics Trove

• وب سایت مقالات مددکاری اجتماعی آکسفورد Oxford Social Work

• وب سایت کتاب های ادبیات کلاسیک جهان آکسفورد Oxford Worlds Classics

خدمات انتشارات دانشگاه آکسفورد:

این ناشر علاوه بر فعالیت انتشاراتی خود خدماتی را نیز برای نویسندگان و محققان به منظور ارائه هر چه بهتر متون علمی ارائه می دهد. از جمله خدمات انتشارات آکسفورد به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  1. خدمات جستجو و کشف: کاربران با استفاده از این پلتفرم می توانند به داده ها و فراداده های منابع اطلاعاتی دست یافته و از آنها به منظور جستجوی محتوای منابع اطلاعاتی، کشف موضوعات بررسی نشده و بررسی متون استفاده نمایند. همچنین کتابداران و فروشندگان منابع اطلاعاتی نیز می توانند با بهره گیری از این اطلاعات منابع اطلاعاتی را دسته بندی کرده و مجموعه سازی بهتری داشته باشند.
  2. خدمات نویسندگان: نوسندگان و محققان می توانند با استفاده از این پایگاه از خدماتی مانند چکیده نویسی، نمایه سازی و استناد متون خود بهره برده تا متون نوشته شده خود را با کیفیت بالا منتشر نمایند.

روش دسترسی به منابع انتشارت دانشگاه آکسفورد:

ای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش  کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریقیابش ریکوئست درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت انتشارات دانشگاه آکسفورد

oxford university press

منبع

axford academic about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: