پایگاه اطلاعاتی اولریخ

hesam۱۳۹۴-۱۰-۰۱بازدید ۵۵۱۲
Posted on

پایگاه اطلاعاتی اولریخ

معرفی پایگاه اطلاعاتی اولریخ Ulrich

اولریخ چیست؟

فهرست نشریات ادواری اولریخ یک پایگاه داده کتابشناختی است که اطلاعات دقیق و جامع و معتبری را در مورد مجلات منتشر شده در سراسر جهان را ارائه می دهد. این پایگاه اطلاعاتی همه موضوعات علمی را پوشش داده و شامل نشریاتی می شود که به صورت منظم یا نامنظم و به صورت اشتراکی و رایگان منتشر می شوند. اولریخ دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات ممکن را از نشریات سریالی در سطح دنیا را ارائه می دهد.

تاریخچه اولریخ:

اولریخ اولین بار در سال ۱۹۳۲ به صورت چاپی و با عنوان Periodicals Directory: A Classified Guide to a Selected List of Current Periodicals Foreign and Domestic  منتشر شد. انتشار آن تا سال ۱۹۴۳ با همین نام ادامه پیدا کرد تا اینکه در این سال به افتخار مبتکر این طرح Carolyn Farquhar Ulrich عنوان آن را به فهرست نشریات ادواری اولریخ تغییر دادند. اولریخ از اولین روزهای انتشار خود به عنوان یک منبع جهانی برای اطلاعات نشریات ادواری در سطح بین المللی فعالیت کرد. همچنین این پایگاه از سال ۱۹۸۸ اطلاعات کتابشناختی نشریات نامنظم و سالانه را نیز ارائه داد. اولریخ توسط انتشارات پروکوئست ارائه می شود و هم اکنون نسخه چاپی آن دیگر منتشر نشده و تنها به صورت آنلاین ارائه می شود و بروزرسانی آن به صورت روزانه است. پوشش محتوایی این پایگاه بین المللی بوده و تمامی موضوعات و رشته های علمی را شامل می شود و تاکید آن بیشتر بر انتشارات انگلیسی زبان در سطح دنیا است.

محتوای اولریخ:

پوشش محتوایی اولریخ بسیار گسترده است و طیف وسیعی از منابع اطلاعاتی همچون مجلات علمی، انتشارات دسترسی آزاد، عناوین بررسی شده، مجلات مشهور، روزنامه ها، خبرنامه ها، مجموعه مقالات کنفرانس ها، نشریات تجاری، بولتن ها، کتاب های کمیک، مجلات منتشر شده نامنظم، مجلات منتشر شده منظم، مجلات اشتراکی، مجلات رایگان، منابع ناشران بزرگ تجاری، منابع ناشران کوچک و منابع ناشران مستقل هستند. اولریخ در حال حاضر دارای بیش از ۳۳۶۰۰۰ رکورد اطلاعاتی است که به صورت روزانه نیز بروزرسانی می شوند. اولریخ دارای لینکهایی از بیش از ۳۰۰۰۰۰ مجله فعال و جاری است که قابل استفاده برای کتابداران، کاربران و فهرست های کتابخانه ای هستند.

اطلاعات کتابشناختی اولریخ:

اطلاعات کتابشناختی تمامی منابع اطلاعاتی موجود در اولریخ در ابتدا از ناشران گرفته شده و پس از تائید از سوی کارشناسان در اولریخ منتشر می شوند. اطلاعات موجود در این پایگاه عبارتند از:

ISSN مجلات، عنوان فعالی، عنوان قبلی، تاریخ شروع فعالیت، تاریخ انتشار، محل انتشار، ناشر، هزینه اشتراک، نوع نسخه ارائه شده (الکترونیکی یا چاپی)، شرایط اشتراک، تیراژ تقریبی، اطلاعات موضوع، عبارات موضوعی، طبقه بندی دیویی، اطلاعات نمایه سازی، ویژگی های خاص

کاربردهای اولریخ :

  1. دریافت لیست مجلات موضوعی در حوزه های خاص با فیلترهای فعال بودن یا تعطیل شده، نوع منبع، زبان مجله، محل نشر، ویژگی های خاص، چاپی، آنلاین، تعداد در سال، رایگان،هزینه ای و…
  2. اطلاعات کتابشناختی و خاص هر نشریه
  3.  لیست مجلات یک ناشر خاص بر اساس جستجو
  4.  پایگاه های ایندکس کننده یک مجله
  5. پایگاه های دارای فول تکست مجلات
  6. تاریخچه ی نشریه
  7.  سال های موجودی آنلاین و دیجیتال یک مجله

روش های دسترسی به اولریخ:

  1. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به اولریخ که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  2. خرید اکانت اختصاصی از شرکت های داخلی مانند یابش که دسترسی مستقیم به اولریخ را امکان پذیر می سازد.

وب سایت اصلی

Ulrich

منبع

https://www.ulrichsweb.com/ulrichsweb/faqs.asp

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب: