انتشارات بین المللی ام دی پی آی

همکار یابش - مثنوی2023-12-20بازدید 270
Posted on

انتشارات بین المللی ام دی پی آی

معرفی انتشارات بین المللی ام دی پی آی MDPI Publication

 

انتشارات ام دی پی آی چیست؟

انتشارات MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute) یک ناشر بین المللی و علمی است که تمامی منابع اطلاعاتی خود را به صورت دسترسی آزاد در سطح دنیا منتشر می نماید. این ناشر هدف خود را انتشار تمامی اشکال متون علمی مانند مقالات، کتاب ها، تک نگاری ها توسط هر محققی مطابق با استانداردها به منظور عدالت در دستیابی به اطلاعات می داند. طبق نظر MDPI سرعت رشد علم به اندازه ای بالا است که تمامی محققین و جامعه علمی نباید به دلیل عدم پرداخت اشتراک از دسترسی به منابع علمی محروم بمانند.

تاریخچه انتشارات MDPI:

شکل اولیه این انتشارات در سال ۱۹۹۵ به منظور ترویج و حفظ نمونه های ترکیبات شیمیایی حاصل از نتایج تحقیقات فعالیت خود را در بازل سوئیس آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ با همکاری دکتر شو کان لین و دکتر بنوا آر فعالیت این مجموعه گسترش یافت و به عنوان نهادی به منظور حفاظت و انتشار اطلاعات مربوط به تنوع مولکولی و حفظ تنوع ترکیبات شیمیایی معرفی شد و اولین مجله الکترونیکی در حوزه علوم شیمی را راه اندازی کرده و به نوعی پیشگام در این عرصه هستند.

در سال ۱۹۹۷ دومین مجله این مجموعه در حوزه علوم مولکولی فعالیت خود را آغاز کرد و منتشر و به صورت رایگان به منظور انتقال اطلاعات و تجربیات محققان در دسترس کاربران قرار گرفت. روند رشد و پیشرفت این مجموعه همچنان ادامه داشت تا جایی که در سال ۲۰۱۰ طبق قوانین سوئیس این ناشر به یک نهاد حقوقی مستقل و به عنوان پیشگام در عرصه ارائه آزاد اطلاعات شناخته شد.

روند انتشار مقالات و کتاب های علمی این ناشر همچنان با قدرت ادامه دارد تا جایی که در حال حاضر تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰۰۰۰ مقاله توسط این ناشر مورد بررسی قرار گرفته و منتشر شده اند. این ناشر دفاتری در کشورهای چین، اسپانیا، صربستان، بریتانیا، ژاپن، رومانی، کانادا، لهستان، سنگاپور، تایلند و کره جنوبی داشته و تا کنون آثار بیش از ۳۳۰۰۰۰ نویسنده را منتشر کرده است. طبق آمار ارائه شده توسط این ناشر وب سایت آنها ماهانه بیش از ۲۵ میلیون بازدید را دارد.

پوشش موضوعی انتشارات MDPI: 

پوشش موضوعی این ناشر با توجه به حجم انتشار منابع اطلاعاتی توسط آن بسیار گسترده بوده و تقریبا تمامی حوزه های موضوعی علم را شامل می شود. به طور کلی می توان گفت این ناشر در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی منابعی را برای انتشار دارد. این موضوعات هم به شکل مقالات در مجله های دسترسی آزاد و هم به شکل کتاب های الکترونیکی رایگان منتشر می شوند.

از موضوعات مورد بررسی این ناشر به مواردی همچون علوم زیستی، زیست شناسی، تجارت، اقتصاد، شیمی، علم مواد، علوم کامپیوتر، ریاضیات، زمین شناسی، محیط زیست، فارماکولوژی، فیزیک، علوم اجتماعی، هنر، بهداشت عمومی، مراقبت های سلامت و بسیاری موارد دیگر می توان اشاره نمود.

منابع انتشارات MDPI:

منابع علمی منتشر شده توسط این ناشر به دلیل وجود سیاست دسترسی آزاد در سطح جهانی بسیار گسترده هستند و طبق روال سایر ناشران در دو دسته کلی کتاب ها و مجلات تقسیم بندی می شوند. با این حال تمرکز بیشتر این ناشر بر روی مجلات علمی به دلیل امکان ارائه متون علمی نویسندگان بیشتر بوده و شامل تعداد زیادی مجله علمی می باشد. کتاب های منتشر شده توسط آن نیز جایگاه خود را داشته و آنها نیز به صورت رایگان در سطح جهانی ارائه می شوند. منابع این ناشر عبارتند از:

  1. کتاب ها: پلتفرم ارائه کتاب های این ناشر از پلتفرم مجلات مجزا بوده و به منظور ارائه مجموعه کتاب ها، تک نگاری ها، کتاب های ویرایش شده، کتاب های چاپ مجدد و ویژه نامه ها در موضوعات ذکر شده است. مجموع کتاب های دسترسی آزاد این ناشر به بیش از ۱۵۰۰۰ هزار جلد می رسد که همگی به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارند.
  2. مجلات: پوشش موضوعی مجلات این ناشر بسیار گسترده بود به گونه ای که در مجموع ۴۳۱ مجله توسط این ناشر منتشر می شوند که همگی به صورت دسترسی آزاد هستند. از این تعداد مجلات ۴۲۰ عنوان آن مقالات خود را به صورت داوری منتشر می نمایند و ۹ عنوان از آن مربوط به انتشار مقالات کنفرانس ها است.

روش دسترسی به منابع MDPI:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریقیابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت انتشارات ام دی پی آی

MDPI Publication

منبع

https://www.mdpi.com/about

https://www.mdpi.com/books

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:

One thought on “انتشارات بین المللی ام دی پی آی

  1. […] انتشارات MDPI                                                                آشنایی بیشتر با انتشارات ام دی پی آی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *