انتشارات دانشگاه کمبریج

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۲-۱۰-۰۶بازدید ۳۱۳
Posted on

انتشارات دانشگاه کمبریج

معرفی انتشارات دانشگاه کمبریج Cambridge University Press

انتشارات دانشگاه کمبریج چیست؟

انتشارات دانشگاه کمبریج یک دپارتمان از مجموعه دانشگاه کمبریج است که یک ناشر دانشگاهی و آموزشی محسوب می شود. این انتشارات در کنار انتشارات دانشگاه آکسفورد قدیمی ترین ناشران دانشگاهی در سطح دنیا هستند. انتشارات کمبریج آثار محققان بزرگی همچون جان میلتون، ویلیام هاروی، برتراند راسل، استیون هاوکینگ و سایر دانشمندان را چاپ و منتشر کرده است. این ناشر با انتشار کتاب ها و مجله های علمی و آموزشی نقش پررنگی در انتقال دانش در سطح بین المللی ایفا می کند.

تاریخچه انتشارات دانشگاه کمبریج:

هسته اولیه این انتشارات به سال ۱۵۳۴ زمانی که هنری هشتم حق چاپ کتاب را به دانشگاه کمبریج داد بر میگردد. این ناشر اولین کتاب خود را در سال ۱۵۸۴ با عنوان Two Treatises of the Lord His Holie Supper به چاپ رساند. اولین نسخه انجیل در سال ۱۵۹۱ توسط این ناشر به چاپ رسید و از آنجا به آمریکا منتقل شده که در واقع همان نسخه ای است که ویلیام شکسپیر در نوشته های خود به آن اشاره کرده است.

تا سالها این ناشر بیشترین فعالیت خود را بر روی انتشار کتاب های دینی و مقدس متمرکز کرده بود، اما در سال ۱۷۱۳ کتاب Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica اثر اسحاق نیوتن که پایه و اساس مکانیک کلاسیک بوده و یکی از مهمترین آثار تاریخ علم است توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد. در سال ۱۸۰۵ این ناشر به عنوان پیشگام چاپ کلیشه ای در سطح دنیا معرفی شد و توانست چاپ انبوه و متعدد از منابع خود را انجام داده و در سطح وسیع توزیع نماید.

در سال ۱۸۹۳ برنامه انتشار مجلات علمی این ناشر کلید خورد و اولین نمونه مجله علمی آن با عنوان Journal of Hygiene and Biometrika به چاپ رسید. این ناشر تا سال ۱۹۱۰ به یک ناشر موفق در زمینه انتشار متون علمی تبدیل شد و توانست اولین مجله علوم انسانی را منتشر نماید. در سال ۱۹۵۶ نیز اولین مجله مکانیک سیالات نیز توسط آن به انتشار رسید.

در سال ۱۹۱۰ این ناشر یازدهمین ویرایش دایره المعارف بریتانیکا را در ۲۹ جلد منتشر کرد. در سال ۱۹۴۹ اولین شعبه بین المللی این ناشر در نیویورک افتتاح شده و زمینه گسترش فعالیت های انتشاراتی این ناشر فراهم شد. در سال ۱۹۹۹ دیکشنری آنلاین کمبریج به عنوان اولین دیکشنری آنلاین راه اندازی شد و دامنه آن بسیار گسترش یافت به گونه ای که در سال ۲۰۲۰ با آمار ۵۰۰ میلیون بازدید در سال به عنوان پربازدیدترین دیکشنری تاریخ شناخته شد.

پوشش موضوعی انتشارات دانشگاه کمبریج:

پوشش موضوعی این ناشر به طور کلی بیشتر بر موضوعات حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی متمرکز است، اما نمونه هایی از موضوعات فنی و مهندسی و علوم پایه و علوم پزشکی نیز در این بین مشاهده می شود. موضوعات مورد بررسی این ناشر در حوزه علوم انسانی شامل مواردی همچون مردم شناسی، باستان شناسی، مطالعات منطقه ای، هنر، مطالعات کلاسیک، مطالعات نمایشی، اقتصاد، زبان انگلیسی، ارتباطات جمعی، جغرافیا، تاریخ، زبان شناسی، قانون، ادبیات، مدیریت، موسیقی، فلسفه، سیاست و روابط بین الملل، روانشناسی، دین شناسی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی است.

همچنین در دیگر حوزه های علوم موضوعاتی همچون ریاضیات، شیمی، فیزیک، نجوم، مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم مواد، آمار و احتمال، تغذیه، داروشناسی، روانپزشکی، محیط زیست، علوم زمین و زیست شناسی مورد بررسی قرار می گیرند. پوشش موضوعی این ناشر گسترده بوده و در کتاب ها و مجلات علمی منتشر شده توسط آن به موضوعات مختلف پرداخته می شود.

منابع انتشارات دانشگاه کمبریج:

انتشارات کمبریج همچون سایر ناشران با چاپ و انتشار کتاب ها و مجلات علمی اقدام به توزیع نتایج تحقیقات محققان در سطح بین المللی نموده و چرخش علم را در سطح دنیا فراهم می آورد. تمامی منابع منتشر شده این ناشر که شامل کتاب های علمی، مجلات و کتاب های درسی است در یک پلتفرم آنلاین به نام Cambridge Core گردآوری شده اند. یکی از امتیازات این پلتفرم رابط کاربری بسیار مناسب و قوی آن است که پیش از بهره برداری توسط ۱۰ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته است. منابع موجود در کمبریج کور عبارتند از:

  1. کتاب ها: این انتشارات طیف بسیار گسترده ای از کتاب ها شامل کتاب های دانشگاهی، کتاب های مرجع، تک نگاری ها و کتاب های درسی را منتشر می نماید. تا به حال مجموعه کتاب های منتشر شده این ناشر به بیش از ۴۶۰۰۰ عنوان می رسد و سالانه نیز ۱۵۰۰ عنوان جدید در موضوعات ذکر شده به این مجموعه اضافه می شود.
  2. مجلات: مجلات این ناشر نیز بسیار متنوع بوده و همانطور که ذکر شد در موضوعات علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم پزشکی مقالاتی را منتشر می کند. این ناشر بیش از ۴۲۰ عنوان مجله را با داوری همتا منتشر می نماید که از این تعداد عناوینی نیز به صورت دسترسی آزاد منتشر می شوند. در سال ۲۰۲۳ این ناشر بیش از ۲۷۰۰۰ مقاله را توسط مجلات خود منتشر کرده است.
  3. کتاب های درسی: این بخش از انتشارات دانشگاه کمبریج شامل وب سایتی است که کتاب های درسی مورد نیاز دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و مربیان را فراهم می آورد. این کتاب ها دارای قابلیت هایی همچون حاشیه نویسی، امکان مطالعه در موبایل، کپی و پیست کردن و همچنین امکان تبدیل گفتار به متن را دارند. این کتاب ها در موضوعاتی در علوم پایه، مهندسی، پزشکی، پرستاری، علوم انسانی و علوم اجتماعی را شامل می شود.

روش دسترسی به منابع انتشارات دانشگاه کمبریج:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت انتشارات دانشگاه کمبریج

Cambridge University Press

منبع

https://www.cambridge.org/universitypress/about-us

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *