همکار یابش - جباری2023-12-28بازدید 99
Posted on

آیا هوش مصنوعی جایگزین غریزه پزشکان خواهد شد؟

شهود پزشکان، حتی زمانی که کامپیوترها رویکرد درمانی دیگری را پیشنهاد می کنند، نقش کلیدی در مراقبت های بهداشتی ایفا می کند. اما با پیشرفت هوش مصنوعی، آیا همه چیز در حال تغییر است؟

آیا هوش مصنوعی جایگزین غریزه پزشکان خواهد شد؟

ارزش شهود کارکنان مراقبت های بهداشتی در مراقبت بالینی موثر بارها و بارها توسط گزارش هایی در سراسر جهان تأیید شده است.

از توانایی پزشکان برای تشخیص سپسیس در کودکان به شدت بیمار، تا «نگرانی پرستار» به عنوان یک «علامت حیاتی» پیش‌بینی‌کننده وخیم شدن بیمار، تا کمک به پزشکان عمومی برای پیمودن مسیر پیچیده مراقبت از بیمار – به نظر می‌رسد شهود نقش بزرگی در حمایت از بیماران پرخطر ایفا می‌کند، حتی زمانی که داده ها یا خروجی های کامپیوتر رویکرد درمانی دیگری را پیشنهاد می کنند.

هوش مصنوعی (AI) از قبل شروع به تحول در مراقبت‌های بهداشتی کرده است و بخش بهداشت فقط نوآوری‌های هوش مصنوعی را در سال ۲۰۲۴ و فراتر از آن در نظر خواهد گرفت.

در این دنیای به طور فزاینده تکنولوژیک، سوالات زیادی در مورد نقش این حدس‌های انسانی در عمل مراقبت‌های بهداشتی و اینکه آیا هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین «احساسات درونی» پزشکان خواهد شد، مطرح می‌شود.

همانطور که توماس Davenport از Babson College و مشاور Deloitte Ravi Kalakota در جای دیگری توضیح می دهند، مراقبت های بهداشتی هوش مصنوعی شامل «سیستم های خبره مبتنی بر قانون» است که از قوانین مبتنی بر دانش تجویز شده برای حل یک مشکل استفاده می کند و «اتوماسیون فرآیند رباتیک» که از فناوری‌های اتوماسیون استفاده می‌کند. برای تقلید از برخی وظایف کارگران انسانی.

چنین فناوری می‌تواند به نظارت خودکار بیمار کمک کند، جایی که هشدارها پس از برآورده شدن معیار قانون، یادآوری‌های برنامه‌ریزی بیمار و مدیریت دارو ارسال می‌شوند.

سایر اشکال هوش مصنوعی که در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود شامل ربات ها، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین است.

ربات ها می توانند به جابجایی و انبار تجهیزات پزشکی، بلند کردن و تغییر موقعیت بیماران و کمک به جراحان کمک کنند. یک بیمارستان فنلاندی پروژه ۷ میلیارد یورویی را آغاز کرده است که قرار است در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود و در آن ربات ها برای جمع آوری داده‌های بیمار که به طور معمول به لمس فیزیکی انسان متکی هستند، استفاده می شوند: از اندازه گیری نبض تا گرفتن دما و محاسبه اشباع اکسیژن.

انتشار ChatGPT در سال ۲۰۲۳ جهشی رو به جلو برای هوش مصنوعی در آگاهی عمومی بود. این نوع هوش مصنوعی که نیاز به آموزش در مجموعه داده‌های بزرگ (با حمایت بازخورد انسانی) دارد، بر روی دادن توانایی خواندن، پشتیبانی و دستکاری زبان انسانی به کامپیوترها متمرکز است. چنین پردازش زبان طبیعی با تقلید زبان، چشم‌انداز ارتباط را تغییر داده است.

در حالی که برخی اشاره می‌کنند که این هیاهو کاملاً در واقعیت منعکس نشده است، متخصصان در طیف گسترده‌ای از بخش‌ها – از جمله مراقبت‌های بهداشتی – اکنون از ChatGPT برای مکاتبات، مانند نوشتن «یادداشت‌های بیمار»، مدیریت دارو یا مدیریت اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند.

پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که پردازش زبان طبیعی مراقبت‌های بهداشتی تا سال ۲۰۲۸ به یک تجارت ۷٫۲ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد، با این نوع هوش مصنوعی برای کمک به ترجمه مقالات پیچیده منتشر شده برای مصرف عمومی، برای تجزیه و تحلیل سوابق سلامت الکترونیکی برای کمک به شناسایی بیماران در معرض خطر، و برای تعامل با بیماران. برای کمک به تریاژ یا پاسخ به سوالات مراقبت های بهداشتی.

در سال ۲۰۲۴، برخی می گویند این نوع هوش مصنوعی احتمالاً روی مدل های زبان پیچیده تری متمرکز خواهد شد که چت بات ها و دستیارهای مجازی را قدرت می دهند و در برنامه های پردازش کلمه ساخته خواهند شد.

یادگیری ماشینی به کامپیوترها توانایی یادگیری بدون برنامه ریزی صریح برای یک کار معین را می دهد. الگوریتم‌هایی که این نوع هوش مصنوعی را هدایت می‌کنند، بر اساس مدل‌های آماری و پیش‌بینی‌کننده هستند.

منبع: https://codeblue.galencentre.org/2023/12/18/will-ai-replace-doctors-gut-instincts/

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *