همکار یابش - جباری2024-01-22بازدید 130
Posted on

هشدار سازمان جهانی بهداشت: هوش مصنوعی پزشکی می‌تواند برای کشورهای فقیر خطرناک باشد!

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار می دهد که هوش مصنوعی پزشکی (AI) می تواند برای کشورهای فقیر خطرناک باشد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت: هوش مصنوعی پزشکی می‌تواند برای کشورهای فقیر خطرناک باشد!

به گزارش یابش و به نقل از نیچر این سازمان گزارشی را منتشر کرد که دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد مدل‌های چندوجهی بزرگ (LMMs) تشریح کرد، می‌گوید ضروری است که استفاده از فناوری در حال توسعه، فقط توسط شرکت‌های فناوری و کشورهای ثروتمند شکل نگیرد. آژانس می‌گوید اگر مدل‌ها بر روی داده‌های افراد در مکان‌های کم‌منابع آموزش ندیده باشند، ممکن است به آن جمعیت ها، توسط الگوریتم‌ها خدمات ضعیفی داده شود.

راهنمای مدل‌های چندوجهی بزرگ (LMMs) سازمان جهانی بهداشت

WHO اظهار دارد که AI می‌تواند به بهبود مراقبت‌های بهداشتی در این کشورها کمک کند، اما می‌تواند منجر به نابرابری بیشتر نیز شود. کشورهای فقیر اغلب داده های پزشکی کافی برای آموزش مدل‌های AI ندارند. این بدان معناست که مدل های AI ممکن است برای این کشورها کمتر دقیق و مفید باشند. علاوه بر این، کشورهای فقیر ممکن است منابع کافی برای نظارت و تنظیم استفاده از AI در مراقبت های بهداشتی نداشته باشند. این بدان معناست که AI می تواند برای اهدافی مانند تبعیض یا سوء استفاده از داده‌های پزشکی استفاده شود.

WHO توصیه می کند که کشورهای فقیر قبل از اجرای AI در مراقبت های بهداشتی، اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهند. این اقدامات شامل جمع آوری داده های بیشتر برای آموزش مدل های AI، ایجاد خطوط راهنمای اخلاقی برای استفاده از AI و سرمایه گذاری در نظارت و تنظیم استفاده از AI است.

نگرانی های خاص WHO در مورد AI در مراقبت های بهداشتی کشورهای فقیر

  • عدم دسترسی به داده ها: کشورهای فقیر اغلب داده های پزشکی کافی برای آموزش مدل های AI ندارند. این بدان معناست که مدل های AI ممکن است برای این کشورها کمتر دقیق و مفید باشند.
  • عدم دسترسی به منابع: کشورهای فقیر ممکن است منابع کافی برای نظارت و تنظیم استفاده از AI در مراقبت های بهداشتی نداشته باشند. این بدان معناست که AI می تواند برای اهدافی مانند تبعیض یا سوء استفاده از داده های پزشکی استفاده شود.
  • عدم دسترسی به آموزش: کشورهای فقیر ممکن است منابع کافی برای آموزش کارکنان مراقبت های بهداشتی در مورد نحوه استفاده ایمن و اخلاقی از AI نداشته باشند.

 

این نگرانی ها باید توسط کشورهای فقیر و سازمان های بین المللی برای اطمینان از استفاده ایمن و اخلاقی از AI در مراقبت های بهداشتی مورد توجه قرار گیرند.

 

منبع: https://www.nature.com/articles/d41586-024-00161-1

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *