همکار یابش - جباری2024-02-05بازدید 218
Posted on

هوش مصنوعی و آموزش عالی در ۲۰۲۴

امسال هوش مصنوعی چه تأثیری روی دانشگاه ها و کالج ها خواهد داشت؟ برای پیش‌بینی مهم‌ترین موضوعاتی که باید با پیشرفت و گسترش این فناوری در نظر گرفت، از متخصصان هوش مصنوعی و رهبران آموزش عالی سؤال شده است . در این مقاله از یابش به خلاصه ای از نظرات آنها پرداخته می‌شود.

هوش مصنوعی برای آموزش عالی در 2024

۱٫ هوش مصنوعی مسئولانه در سال ۲۰۲۴ با پیچیدگی های پایدار

در سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی در آموزش با پیشرفت‌های جدید در معماری‌ها و مدل‌های ترانسفورمری مانند GPT-5 و Gemini 2 به تکامل خود ادامه می‌دهد. با این حال، پیچیدگی توسعه راه‌حل‌های GenAI ممکن است پذیرش مدل‌های متن باز در فناوری آموزشی را کُند کند.

مؤسسات آموزشی بین راه‌حل‌های مختلفی مانند دستیاران هوش مصنوعی، پلتفرم‌های کم‌کد، اتصالات API و پشته‌های سفارشی برای یافتن تعادلی بین سهولت استفاده، حریم خصوصی داده‌ها و نیازهای سفارشی خود حرکت خواهند کرد.

مهم‌ترین ملاحظات برای مؤسسات آموزشی، دسترسی و اجرای اخلاقی این فناوری‌ها خواهد بود. دستیاران هوش مصنوعی و پلتفرم‌های کم‌کد به دلیل سهولت استفاده، محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد، اما برخی ممکن است به سمت مدل‌های میزبانی محلی یا اتصالات API به خدمات پیشرفته برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر تمایل داشته باشند.

صرف نظر از رویکرد انتخابی، ادغام شیوه‌های هوش مصنوعی مسئولانه مانند بهبود تاییدیه منبع، کاهش سوگیری مجموعه داده‌ها و تضمین حریم خصوصی حیاتی خواهد بود. این اقدامات نه تنها الزامات اخلاقی هستند، بلکه برای حفظ اعتماد و اثربخشی در محیط‌های آموزشی نیز ضروری هستند.

آموزش عالی همچنان با سوالات پیچیده و حل نشده ای که هوش مصنوعی مولد مطرح می کند، دست و پنجه نرم خواهد کرد. سوالات حقوقی مربوط به مالکیت معنوی وجود دارد. نه تنها در مورد چگونگی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد، بلکه مهمتر برای فعالیت های تحقیقاتی و سایر فعالیت‌های خلاقانه. چگونه استفاده از هوش مصنوعی مولد ممکن است بر مالکیت کار ما تأثیر بگذارد. همچنین برای مؤسسات آموزشی ضروری است که به طور عمیق درباره مسائل مربوط به سوگیری و نادرستی‌هایی که از نحوه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مولد و نحوه کار آنها برای تولید خروجی ناشی می شود، فکر کنند. در همه رشته‌ها و مشاغل ما، هنوز در حال درک این هستیم که استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی مولد به ویژه در روش‌هایی که مردم را به عنوان عوامل تصمیم‌گیری توانمند می‌سازد، چیست. (تری کانستسر، دکترا، مدیر مرکز ارتقای یادگیری و تدریس، دانشگاه کنتاکی)

۲٫ آموزش مهارت‌های هوش مصنوعی برای کارکنان دانشگاه ضروری است

نیاز به آموزش و توسعه در زمینه هوش مصنوعی مولد برای اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها به شدت احساس می شود. این موضوع پیچیده و با سرعت در حال پیشرفت است، در حالی که منابع آموزشی فعلی محدود و بیش از حد برنامه ریزی شده اند. مواد دیجیتال محبوب‌تر از کتاب‌ها هستند. انتظار می رود دانشگاهیان در ارائه آموزش‌های حرفه ای پیشگام باشند.

برای اینکه یک موسسه آموزشی هوش مصنوعی نوظهور را جدی بگیرد، ممکن است نیاز به ایجاد یک بخش جدید یا تشکیل یک کمیته یا تیم با ترکیب متنوع از ذینفعان داشته باشد. گره‌های سازمانی موجود مانند علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات ممکن است مناسب نباشند و تجربه کافی در زمینه آموزش هوش مصنوعی در رشته های غیر کامپیوتری را نداشته باشند.

در حال حاضر، هوش مصنوعی مولد در “عصر قهرمانانه” خود به سر می برد. پیشرفت های عظیمی در حال وقوع است و تغییرات با سرعت زیادی رخ می دهند. به احتمال زیاد، اوضاع به زودی آرام تر خواهد شد، زیرا فناوری های جدید به خدمات و ابزارهای کاربردی تبدیل می شوند و دولت ها و سرمایه گذاران بزرگ برای کنترل هوش مصنوعی تلاش خواهند کرد.

دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشگران مستقل فرصت دارند در حالی که این حوزه هنوز پویاست، بر آن تأثیر بگذارند. آنها می توانند به عنوان مشتری، شریک و متخصص فکری در پروژه‌های هوش مصنوعی مشارکت کنند. این مشارکت می تواند شامل ایجاد پروژه های متن باز، مذاکره برای قراردادهای بهتر با ارائه دهندگان، اعمال فشار برای ایجاد مقررات و انتشار تحقیقات عمومی باشد.

«نویسنده این متن، برایان الکساندر، آینده پژوه و برگزارکننده انجمن روندهای آینده، در مقاله “از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ در هوش مصنوعی، قسمت ۲” به این موضوعات پرداخته است.»

۳٫ ارتقای سواد هوش مصنوعی، نوآوری در آموزش و یادگیری را تقویت خواهد کرد.

در سال آینده، آموزش عالی از ارتقای تسلط دیجیتال به پیشبرد سواد و توانمندسازی هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد. این تغییر برای همگام شدن با حضور فزاینده هوش مصنوعی و تبدیل آن از یک ابزار صرف به بخشی جدایی ناپذیر از کارهای دانشگاهی و خلاقانه ضروری است.

مرحله اول تقویت سواد هوش مصنوعی است. مؤسسات برنامه های درسی را با اصول، کاربردها و ملاحظات اخلاقی هوش مصنوعی غنی می کنند. این امر تضمین می کند که جامعه دانشگاهی نه تنها در استفاده از هوش مصنوعی توانایی کافی داشته باشد، بلکه تأثیر و پیامدهای آن را نیز از نظر انتقادی ارزیابی کند. مربیان آموزش را برای تأکید بر بینش ها و مهارت های انسانی غیرقابل تکرار توسط هوش مصنوعی، در عین حفظ استقلال فکری، دوباره هماهنگ خواهند کرد.

در مسیر پیشرفت و توانمندسازی هوش مصنوعی، شاهد خواهیم بود که موسسات آموزشی از کاربردهای نوآورانه آن برای شخصی سازی یادگیری، پیشبرد تحقیقات و افزایش کارایی اداری استفاده می‌کنند. این پذیرش گسترده، هوش مصنوعی را از یک موجود محاسباتی پیچیده به یک همکار در فرایند همکاری‌های دانشگاهی تبدیل می‌کند.

برای تحقق این چشم‌انداز، وجود خط مشی‌های اخلاقی، رویکردهای آموزشی راهبردی و زیرساخت‌های دیجیتالی امن قوی ضروری است. هدف برای سال آینده، یکپارچه‌سازی جامع هوش مصنوعی است که توانایی‌های انسانی را غنی می‌سازد و نشان‌دهنده صداقت و درستی کار دانشگاهی است.

۴٫ نفوذ هوش مصنوعی فراتر از تدریس و یادگیری

هوش مصنوعی تولیدکننده در سال ۲۰۲۴ به طور فزاینده‌ای در آموزش عالی حضور خواهد داشت. شاهد ادغام آن در برنامه‌های درسی رشته های مختلف خواهیم بود، با تمرکز بر توسعه سواد انتقادی و مهارت های قابل انتقال در زمینه هوش مصنوعی، این فناوری نه تنها در آموزش و یادگیری، بلکه در عملیات و مدیریت دانشگاه ها نیز نقش خواهد داشت. هوش مصنوعی تولیدکننده در پشتیبانی دانشجویی، ارتباطات و سایر جنبه‌های عملیات دانشگاه ادغام خواهد شد و مدل‌های هوش مصنوعی به طور ایمن برای استفاده عمومی در دسترس خواهند بود.

تأثیرات هوش مصنوعی فراتر از آموزش و یادگیری خواهد بود. گفتگوها در مورد چگونگی بهبود تجربه دانشجویان، افزایش کارایی عملیاتی، ارتقای تحقیقات و انجام سایر وظایف دانشگاه با استفاده از هوش مصنوعی گسترش خواهد یافت. برنامه های درسی برای آماده سازی دانشجویان برای دنیای کار با هوش مصنوعی تکامل خواهد یافت و مهارت‌ها و نقش‌های مورد نیاز کارکنان دانشگاه تغییر خواهد کرد. سیاست‌ها و حاکمیت دانشگاه‌ها نیز باید برای پذیرش و استفاده از هوش مصنوعی به روز شوند.

دانشگاه هایی که استراتژی هوش مصنوعی یکپارچه برای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان ایجاد می کنند، مزیت رقابتی خواهند داشت. این استراتژی باید شامل روش‌هایی برای اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) و هزینه های راه حل های هوش مصنوعی باشد. نسل جدید ابزارهای هوش مصنوعی، انتظارات دانشجویان را در مورد نحوه تعامل و دریافت خدمات از دانشگاه ها تغییر خواهد داد. سال ۲۰۲۴ زمان برنامه ریزی و سازماندهی برای استفاده کامل از هوش مصنوعی در آموزش عالی است.

هوش مصنوعی با توانایی خود در درک زبان طبیعی و ارائه پاسخ‌های خودکار هوشمند و اقداماتی بر اساس طیف وسیعی از اطلاعاتی که در مورد هر دانشجو داریم، نوید زیادی برای تحول شیوه دریافت خدمات توسط دانشجویان می دهد.

 

 

منبع: https://campustechnology.com/Articles/2024/01/22/4-AI-Imperatives-for-Higher-Education-in-2024.aspx

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *