دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی ردکپ

همکار یابش - زنگنه۱۴۰۲-۱۲-۱۳بازدید ۱۸۶
Posted on

دستیار پژوهشگر: ابزار اطلاعاتی ردکپ

معرفی ابزار اطلاعاتی و اپلیکیشن موبایلی ردکپ REDCap

اپلیکیشن ردکپ چیست؟

REDCap (Research Electronic Data Capture) ردکپ یک برنامه وب امن برای ساخت و مدیریت نظرسنجی ها و پایگاه های داده آنلاین است.  یک راه حل ایمن ضبط اطلاعات الکترونیکی (وب، گوشی هوشمند، تبلت و آی پد) برای ساخت فرم های گزارش پرونده الکترونیکی و مدیریت پایگاه های داده است. ردکپ در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه واندربیلت[۱] ایجاد شد. در آن زمان، بیشتر پلتفرم‌های ثبت اطلاعات الکترونیکی برای آزمایش‌های بالینی بزرگ طراحی شده بودند. با این حال، اینها برای محققان زیست پزشکی دانشگاهی که به ابزاری برای ورود داده نیاز دارند که استانداردهای انطباق HIPAA و ICH-GCP را داشته باشند، بسیار گران بود. بنابراین هدف از این پروژه، توانمندسازی محققان با امکان مدیریت به تنهایی پایگاه داده های خود، بدون نیاز به برنامه نویسی یا دانش فنی بود. در آوریل ۲۰۱۵، ردکپ برنامه iOS و Android خود را منتشر کرد که عملکرد پلتفرم را به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گسترش داد و جمع‌آوری داده‌ها را در مکان‌هایی با اینترنت کند یا بدون اینترنت فعال کرد. ردکپ در بیش از ۱۳۰ کشور توسط بیش از ۳۶۰۰ موسسه استفاده می شود. سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند به کنسرسیوم ردکپ بپیوندند و مجوز رایگان نرم‌افزار را دریافت کنند که به آنها اجازه می‌دهد ردکپ را بر روی زیرساخت فناوری اطلاعات خود نصب و مدیریت کنند. ردکپ بوسیله مرکز پزشکی دانشگاه وندر بلت طراحی شده است.

ویژگیها، کاربردها و قابلیتهای نرم افزار ردکپ

-طراحی پروژه آنلاین یا آفلاین
آنلاین با استفاده از طراح آنلاین یا آفلاین با استفاده از یک الگوی «دیکشنری داده» در مایکروسافت اکسل که می‌تواند بعداً در ردکپ آپلود شود.

-دسترسی
نرم افزار بدون هیچ هزینه ای برای شرکای کنسرسیوم ردکپ در دسترس است.

-مسیرهای ممیزی
برای ردیابی دستکاری داده ها و فعالیت کاربر

-کاملا قابل تنظیم
شما کنترل کاملی بر شکل دادن به پایگاه داده یا نظرسنجی خود دارید.

-استفاده مستقل
گروه های تحقیقاتی دارای استقلال و کنترل کامل برای افزودن کاربران جدید هستند.

-امکان ایجاد خروجی مطلوب
ایجاد خروجی به صورت Excel، PDF، و قایبل کاربرد برای بسته های آماری رایج (SPSS، SAS، Stata، R).

-قابلیت همکاری با پرونده های سلامت

این کار از طریق وب سرویس Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR) در داخل یک EHR انجام می شود که می تواند داده های ساختار یافته را با استفاده از مجوز OAuth2 به داخل ردکپ بکشد.  صفحه خدمات تعاملی داده های بالینی (CDIS) را ببینید.
-ردکپ به چندین زبان موجود است
چندین ترجمه به زبان قبلاً برای ردکپ گردآوری شده است (مانند چینی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی)، و پیش‌بینی می‌شود که زبان‌های دیگر در نسخه‌های کامل ردکپ به زودی در دسترس باشند. اگر هر یک از شرکای کنسرسیوم ردکپ بتواند و مایل به ترجمه ردکپ به یک زبان جدید باشد، تیم ردکپ بسیار علاقه مند به دریافت کمک در این مورد هست.

بسیاری از ویژگی های پیشرفته  دیگر مانند منطق انشعابی، آپلود فایل، فیلدهای محاسبه شده،سرعت و انعطاف پذیری، دسترسی چندسایتی، امن و مبتنی بر وب، جمع آوری داده های طولی، فرم های آفلاین، تصادفی سازی، میزبانی در محل ردکپ را به یک بستر مطلوب برای کاربران تبدیل کرده است. راهبرد ردکپ برای حفظ امنیت شامل پاکسازی داده، فیلتر کردن داده، بررسی نوع داد و فرار است.

برای استفاده های سازمانی لازم است بدانید که ردکپ داده های خود و تمام اطلاعات سیستم و پروژه را در جداول پایگاه داده رابطه ای مختلف (به عنوان مثال با استفاده از کلیدها و شاخص های خارجی) در یک پایگاه داده MySQL ذخیره می کند که یک منبع باز سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای است. قسمت جلویی ردکپ به زبان PHP نوشته شده است که یک زبان برنامه نویسی متن باز، قوی و پرکاربرد برای برنامه های کاربردی وب است. راه اندازی وب سرور و سرور پایگاه داده و ایمن سازی ارتباط سرورها با یکدیگر و کاربر نهایی از وظایف موسسه همکار نصب کننده ردکپ است و بنابراین باید قبل از نصب ردکپ تکمیل شوند. مؤسسه ای که ردکپ را نصب می کند، تمام داده های گرفته شده در ردکپ را در سرورهای خود ذخیره می کند. بنابراین، تمام داده‌های پروژه در آنجا در مؤسسه محلی ذخیره و میزبانی می‌شوند و هیچ داده پروژه در هیچ زمانی توسط ردکپ از آن مؤسسه به مؤسسه یا سازمان دیگری منتقل نمی‌شود.

ردکپ از مایکروسافت اکسل یا مایکروسافت اکسس ایمن تر است و از هر دستگاهی با اتصال اینترنت و مرورگر وب قابل دسترسی است. همچنین با HIPAA سازگار است و کاربر این امکان را دارد که اطلاعات خود را در حین خروجی گرفتن،حذف کند.

دسترسی به نرم افزار ردکپ

ردکپ برای سازمان های غیرانتفاعی رایگان است. برای اینکه بیشتر و دقیق تر در مورد این نرم افزار بدانید، یک دستور العمل فنی در مورد ردکپ در اینجا وجود دارد.

اپلیکیشن های موبایلی ردکپ

پانویس:

[۱] .Vanderbilt

 

منابع

https://www.project-redcap.org/

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *