انجمن مهندسی برق و الکترونیک

همکار یابش - مثنوی2024-01-09بازدید 116
Posted on

انجمن مهندسی برق و الکترونیک

معرفی انتشارات انجمن مهندسی برق و الکترونیک آمریکا IEEE

انجمن مهندسی برق و الکترونیک چیست؟

انجمن مهندسی برق و الکترونیک بزرگترین سازمان فنی و حرفه ای در جهان است که با فعالیت در جهت پیشرفت فناوری با هدف خدمت به بشریت در سطح دنیا فعالیت می نماید. این انجمن در کنار کلیه فعالیت های علمی خود اعم از برگزاری دوره های آموزشی، ارتقاء سطح علمی اعضاء، برگزاری کنفرانس های علمی و دیگر فعالیت ها در بخش انتشارات خود با تهیه و نشر مقالات علمی، استانداردها، مقالات کنفرانس ها، ارائه نتایج پژوهش های علمی و منابع علمی دیگر الهام بخش جامعه علمی مهندسی برق و الکترونیک در سطح دنیا است.

تاریخچه IEEE:

IEEE که مخفف عنوان Institute of Electrical and Electronics Engineers است و در تلفظ جامعه علمی “Eye-triple-E” خوانده می شود به معنی موسسه مهندسین برق و الکترونیک است که هسته اولیه تشکیل آن به سال ۱۸۸۴ میلادی بر میگردد. در این سال تعدادی از متخصصان حوزه برق در نیویورک گردهم آمدند تا از نیروی برق برای اعمال نوآوری در جهت بهبود زندگی بشریت بهره ببرند و انجمن مهندسی برق آمریکا یعنی AIEE را پایه گذاری نمودند.

در سال ۱۹۱۲ با پدید آمدن صنعت ارتباطات رادیویی گروهی از متخصصان این حوزه نیز برای نوآوری در این صنعت موسسه مهندسین رادیو را با نام IRE تشکیل دادند و در آن به بررسی علم روز دنیا و تبادل اطلاعات پرداختند. در دهه ۱۹۴۰ با پیشرفت این دو صنعت در جوامع صنعتی آن زمان رشد و پیشرفت این دو انجمن نیز سرعت گرفت و هر دو به گروه های بزرگتری تبدیل شدند.

به مرور با به وجود آمدن مرزهای مشترک علمی بین این دو شاخه از صنعت این دو انجمن به منظور کارایی بهتر و عملکرد و تبادل اطلاعات عمیق تر در سال ۱۹۶۳ با یکدیگر ادغام شده و موسسه مهندسی برق و الکترونیک IEEE را تاسیس نمودند. این موسسه در حال حاضر در سطح دنیا دارای بیش از ۴۲۷۰۰۰ عضو در بیش از ۱۹۰ کشور جهان است که بیش از ۶۴ درصد آنها خارج از ایالات متحده آمریکا هستند و این روند رو به رشد آن همچنان ادامه دارد.

فعالیت های علمی IEEE در سطح دنیا بسیار گسترده است به گونه ای که تا به حال حامی بیش از ۲۰۰۰ کنفرانس علمی و میزبان بیش از ۱۰۰۰۰ نشست محلی، منطقه ای و جهانی بوده است. این انجمن خود نیز دارای ۳۹ انجمن به صورت زیر مجموعه است که جمعا دارای بیش از ۶ میلیون سند علمی در کتابخانه دیجیتال خود هستند.

 بیش از ۱۴۵۰۰۰ عضو این انجمن را دانشجویان مهندسی برق و الکترونیک تشکیل می دهد که این دانشجویان نیز در بیش از ۱۰۰ کشور و ۳۷۰۰ موسسه آموزشی بیش از ۳۶۲۵ انجمن فنی را تشکیل داده اند. این انجمن در کنار فعالیت های بشر دوستانه خود تمامی اعضاء را ملزم به آموزش مداوم و به روز نگه داشتن دانش خود می کند تا بتوانند با توسعه حرفه ای علوم خود به نوآوری فناوری در سطح دنیا بپردازند.

منابع انتشارات IEEE:

یک بخش ویژه هر انجمن علمی در کنار فعالیت های علمی و دانشگاهی آن بخش انتشارات است. در بخش انتشارات هر انجمن است که بخش زیادی از فعالیت های علمی نمود پیدا کرده و نتایج این فعالیت ها به شکل مقالات، گزارش های علمی، نتایج پروژه ها، مقالات کنفرانس ها منتشر می شود. تا زمانی که نتایج فعالیت ها علمی به دست جامعه علمی در سطح دنیا نرسد فعالیت های علمی انجمن ها به هدف نهایی خود دست نخواهد یافت.

موسسه IEEE نیز دارای بزرگترین انتشارات انجمن های علمی در سطح دنیا است که سالانه با ارائه تعداد بسیاری از منابع علمی به گردش اطلاعات در سطح دنیا یاری می رساند. منابع علمی ارائه شده توسط انجمن مهندسی برق و الکترونیک عبارتند از:

  1. مجلات: مجموعه مجلات این انجمن بسیار گسترده بوده به گونه ای که طبق ادعای انجمن بیش از یک سوم متون علمی حوزخ مهندسی برق و الکترونیک در سطح دنیا توسط این انجمن تهیه و منتشر می شود. مجموعه مجلات IEEE به بیش از ۴۹۰ عنوان می رسد که تقریبا همه این عناوین از طریق IEEE Xplore قابل دسترسی هستند. از مجموع این منابع برخی مبتنی بر اشتراک بوده و برخی نیز به صورت دسترسی آزاد ارائه می شوند.
  2. مجلات کنفرانس ها: برگزاری کنفرانس های علمی در سطح دنیا یکی از مهمترین فعالیت های IEEE است. این انجمن سالانه بیش از ۱۲۰۰ مجموعه مقالات از این کنفرانس به جامعه علمی ارائه می دهد. تمامی این مقالات حاصل نشست ها و بررسی های علمی ارائه شده در کنفرانس ها هستند که از طریق پلتفرم این انجمن قابل دسترسی هستند.
  3. کتاب ها: این انجمن تا کنون بیش از ۷۰۰۰ عنوان کتاب فنی در موضوع های مختلف حوزه علوم الکترونیک و برق به صورت چاپی و الکترونیک منتشر کرده است. این کتاب ها همگی دارای اعتبار بالای در جوامع علمی بوده و به نوعی کتاب های درسی و راهنمای علمی محسوب می شوند.

محصولات و خدمات IEEE:

این انجمن دارای محصولات و خدماتی است که همه آنها نیز در جهت فعالیت های علمی این مجموعه بوده و با هدف گردش اطلاعات در جامعه علمی انجام می دهد. محصولات و انتشارات این انجمن جدا از یکدیگر نبوده و فعالیت های آنان در یک راستا و در جهت نشر علم است، به گونه ای که منابع علمی منتشر شده توسط انتشارات از طریق خدمات این انجمن به دست کاربران می رسد. خدمات و محصولات IEEE عبارتند از:

  1. IEEE Xplore: انجمن مهندسی برق و الکترونیک دارای یک پلتفرم با نام IEEE Xplore است که تمامی منابع ارائه شده توسط این انجمن از طریق این پلتفرم به شکل الکترونیک قابل دسترسی هستند. منابع علمی در این پلتفرم به صورت مبتنی بر دسترسی و دسترسی آزاد ارائه می شوند.
  2. استانداردها: یکی از مهمترین محصولات ارائه شده توسط IEEE استانداردهای آن است که در موضوعاتی مانند الکترونیک، هوا و فضا، قدرت و انرژی، مهندسی هسته ای، رباتیک، فناوری بلاک چین، امنیت سایری، سلامت دیجیتال، مبانی شبکه هوشمند، فناوری اطلاعات، فناوری خودرو، تحقیقات شبکه هوشمند، مخابرات، رادیو و بسیاری موضوعات دیگر ارائه می شود.
  3. دوره های آموزشی: هر انجمن علمی ارائه دوره های آموزشی را به منظور ارتقاء سطح علمی اعضاء و به روز نگه داشتن دانش آنان را یکی از برنامه های خود می داند. IEEE نیز با ارائه دوره های آموزشی خود در موضوعاتی همچون هوا فضا، مهندسی زیستی، توسعه شغلی، ارتباطات، قطعات و مدارها، فناوری های نوظهور، میدان ها و امواج الکترومغناطیسی، فتونیک، نیرو و انرژی، رباتیم، پردازش و تجزیه و تحلیل سیگنال ها، مخابرات و حمل و نقل این فعالیت را به خوبی انجام می دهد.

روش دسترسی به منابع انتشارات انجمن مهندسی برق و الکترونیک:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

 

وب سایت انجمن مهندسی برق و الکترونیک

IEEE

منبع

https://www.ieee.org/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *