موسسه فیزیک انگلستان

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۲-۱۰-۱۹بازدید ۲۰۲
Posted on

موسسه فیزیک انگلستان

آشنایی با انتشارات موسسه فیزیک (Institute of Physics (IOP

موسسه فیزیک چیست؟

انجمن فیزیک یک موسسه علمی در زمینه علم فیزیک و علوم وابسته به آن است که دفتر مرکزی آن در بریتانیا قرار دارد. این موسسه با مجموعه فعالیت های علمی خود در تلاش است که نقش فعالی در ترویج علم فیزیک در سطح جهان داشته باشد و با هدف دسترسی علم فیزیک برای همه افراد این رشته علمی فعالیت می نماید. این انجمن با انتشار کتاب ها و مجلات علمی نقش مهمی در گردش اطلاعات در موضوع فیزیک در سطح دنیا را دارد.

تاریخچه موسسه فیزیک IOP:

هسته اولیه انجمن فیزیک به سال ۱۸۷۴ باز می گردد. در این سال پروفسور فردریک گاتری به همراه دستیارش ویلیام بارت از کالج سلطنتی نامه ای به دیگر همکاران خود نوشته و پیشنهاد تاسیس جامعه ای برای تحقیقات فیزیک را دادند. دیگر متخصصان این حوزه نیز این پیشنهاد را پذیرفته و با عضویت ۲۹ نفر انجمن فیزیک لندن تاسیس شد. این انجمن به مدت ۲۲ سال بدون تغییر باقی ماند و جلسات هم اندیشی آن هر دو هفته یکبار در کالج سلطنتی لندن تشکیل میشد.

اولین نمایشگاه دستاوردهای انجمن فیزیک در سال ۱۹۰۲ برگزار شد و این امر موجب شناسایی هرچه بیشتر انجمن و خدمات آن به جامعه جهانی شد. در سال ۱۹۱۷ شورای انجمن فیزیک شروع به بررسی چگونگی بهبود وضعیت حرفه ای فیزیکدانان کرد. این شورا با بررسی شرایط موجود برای بهبود شرایط پیشنهاد ادغام انجمن فیزیک را با موسسات Faraday Society، the Optical Society، Roentgen Society را داد. برای اولین بار موسسه فیزیک در سال ۱۹۲۱ با ادغام سه انجمن فوق شکل گرفت.

در سال ۱۹۲۲ اولین مجله موسسه فیزیک با نام Journal of Scientific Instruments منتشر شد و انتشار آن تا سال ۱۹۳۴ به صورت مداوم ادامه داشت. در سال ۱۹۳۲ موسسه فیزیک اولین شعبه های بین المللی خود را در شهرهای منچستر، استرالیا و هند تاسیس کرد. فعالیت این موسسه تا به امروز رو به گسترش بوده و با مشارکت بیش از ۱۰۰۰ موسسه و انجمن در سطح دنیا به فعالیت های علمی خود می پردازد.

منابع انتشارات موسسه فیزیک IOP:

انتشارات موسسه فیزیک یکی از ناشران پیشگام در زمینه علوم فیزیک در سطح دنیا به شمار می آید که در این زمینه نیز بسیار شناخته شده و معتبر است. این ناشر در زمینه نشر مجلات و کتاب های حوزه علوم فیزیک و رشته های مرتبط به آن فعالیت می نماید. این ناشر سالانه بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و مجله را به شکل های گوناگون منتشر کرده و به جامعه جهانی فیزیک خدمت می نماید.

موسسه فیزیک همواره یکی از حامیان نشر دسترسی آزاد بوده و اولین مجله دسترسی آزاد خود را با عنوان New Journal of Physics را در سال ۱۹۹۸ با مشارکت انجمن فیزیک آلمان منتشر کرد و در حال حاضر ۱۷ عنوان از مجلات خود را به شکل دسترسی آزاد منتشر می نماید. منابع منتشر شده توسط انتشارات موسسه فیزیک عبارتند از:

  1. کتاب ها: موسسه فیزیک کتاب های خود را به شکل های چاپی و الکترونیکی در موضوعاتی همچون نجوم و اخترفیزیک، فیزیک اتمی و مولکولی، مهندسی پزشکی، فیزیک کلاسیک، ماده و چگال، محیط زیست و انرژی، مواد، ریاضیات و محاسبات، فیزیک پزشکی، بیوفیزیک، اپتیک و فوتونیک، ذرات و فیزیک هسته ای، پلاسماها و عاوم کوانتومی منتشر می نماید. این موسسه تا به حال بیش از ۹۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است.
  2. مجلات: مجموعه مجلات این ناشر بسیار متنوع بوده و بالغ از ۱۰۹ عنوان را شامل می شود. این مجلات شامل مجلات پژوهشی، مقالات کنفرانس ها، مجلات موضوعی و آرشیو مجلات هستند که همگی از طریق پلتفرم آنلاین موسسه فیزیک به آدرس IOPscience قابل دسترسی هستند. از این تعداد مجلات بیش از ۳۰۰۰۰ مقاله پژوهشی و ۶۰۰۰۰ مقاله کنفرانس به روش دسترسی آزاد و به شکل رایگان قابل دسترسی هستند.

روش دسترسی به منابع انتشارات موسسه فیزیک:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت موسسه فیزیک

IOP

منبع

https://www.iop.org/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *