همکار یابش - جباری۱۴۰۲-۱۰-۲۳بازدید ۲۶۵
Posted on

رابط کاربری پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر لینک (SpringerLink) تغییر کرد!

پایگاه اطلاعاتی اشپرینگرلینک (SpringerLink) رابط کاربری وب خود را تغییر داد. این تغییر شامل طراحی جدید، ویژگی‌های جدید در صفحه اصلی اشپرینگر لینک، نتایج جستجو و … است.

رابط کاربری اشپرینگر تغییر کرد.

به گزارش یابش رابط کاربری اشپرینگر لینک (SpringerLink) محیطی است که کاربران برای تعامل با محتوای پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر از طریق وب استفاده می‌کنند. این رابط شامل طراحی بصری، عملکرد و ویژگی‌های پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر است. رابط کاربری اشپرینگر برای تسهیل دسترسی به محتوای اشپرینگر و استفاده از آن طراحی شده است. این رابط باید ساده و کاربرپسند باشد تا کاربران بتوانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند و از آن استفاده کنند. در ادامه به برخی از تغییرات رابط کاربری اشپرینگر و نکات مثبت و منفی این تغییر می‌پردازیم.

اشپرینگر نیچر چیست؟

اشپرینگر (Springer Nature) یک ناشر بین‌المللی است که در حوزه اطلاعات علمی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی فعالیت می‌کند. این ناشر سالانه تعداد بسیاری مجلات، کتاب‌ها و مقالات علمی را به صورت الکترونیکی و چاپی منتشر می‌نماید.

اشپرینگر طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد، از جمله:

  • مجلات علمی: اشپرینگر بیش از ۲۵۰۰ مجله علمی را منتشر می‌کند که در زمینه‌های مختلف علمی، فنی و پزشکی فعالیت می‌کنند.
  • کتاب‌های علمی: اشپرینگر بیش از ۱۰۰۰۰ کتاب علمی را در سال منتشر می‌کند.
  • محتوای الکترونیکی: اشپرینگر محتوای علمی خود را به صورت الکترونیکی نیز در دسترس قرار می‌دهد.
  • خدمات پژوهشی: اشپرینگر خدمات مختلفی را به پژوهشگران ارائه می‌دهد، از جمله دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، کمک به نگارش مقالات علمی و برگزاری دوره‌های آموزشی.

برای آشنایی بیشتر با این ناشر به معرفی انتشارات بین المللی اشپرینگر نیچر Springer Nature مراجعه کنید.

پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر چیست؟

پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر (SpringerLink) یک پایگاه اطلاعاتی علمی است که توسط ناشر بین‌المللی اشپرینگر (Springer) ارائه می‌شود. این پایگاه اطلاعاتی شامل بیش از ۱۱ میلیون رکورد از محتوای علمی، از جمله مقالات مجلات، کتاب‌ها، پروتکل‌ها و داده‌های علمی است.

محتوای پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر در موضوعات مختلف علمی، فنی و پزشکی، از جمله: غلوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی، علوم اجتماعی و علوم انسانی پوشش داده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این ناشر به پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر لینک مراجعه کنید.

تغییرات رابط کاربری پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر لینک

رابط کاربری (UI) یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند بر تجربه کاربری (UX) تأثیر بگذارد. یک UI خوب باید کاربرپسند، کاربردی و زیبا باشد. در ژانویه ۲۰۲۳، پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر رابط کاربری وب خود را به‌طور کامل تغییر داد. این تغییر شامل طراحی جدید، ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد بود. در این مقاله، تغییرات مثبت و منفی رابط کاربری جدید اشپرینگر را با نسخه قدیمی مقایسه خواهیم کرد.

تغییرات مثبت رابط کاربری اشپرینگرلینک

 

زیبایی ظاهری رابط کاربری

طراحی جدید اشپرینگر ساده‌تر و کاربرپسندتر است. از رنگ‌ها و فونت‌های روشن‌تری استفاده می‌کند و پیمایش را آسان‌تر می‌کند.

تغییر مکان بعضی از فیلترها از بالای صفحه جستجو به سمت چپ صفحه

در نسخه قدیمی، فیلترهای جستجو در بالای صفحه نتایج قرار داشتند. این امر می‌توانست باعث سردرگمی کاربر شود، زیرا برخی از فیلتر ها در سمت چپ و برخی در بالای صفحه بودند. در نسخه جدید، فیلترها در سمت چپ صفحه قرار دارند. این امر باعث می‌شود که فیلترها در دسترس‌تر و قابل‌فهم‌تر باشند.

تغییرات منفی رابط کاربری اشپرینگرلینک

حذف جستجوی پیشرفته در رابط کاربری جدید

جستجوی پیشرفته به کاربر امکان می‌دهد تا نتایج جستجو را با استفاده از معیارهای مختلف، مانند موضوع، نویسنده و سال انتشار، محدود کند. این ویژگی برای کاربرانی که به دنبال محتوای خاص هستند، مفید بود. در نسخه جدید، جستجوی پیشرفته حذف شده است.

حذف جستجوی پیشرفته در رابط کاربری جدید

حذف برخی از دسترسی های کاربردی از بالای صفحه

در نسخه قدیمی، در بالای صفحه دسترسی‌های کاربردی مختلفی، مانند ویدئو‌ها، مرور کتاب‌ها و ژورنال‌ها و … وجود داشت. این دسترسی‌ها می‌توانستند به کاربر در دسترسی سریع‌تر به محتوای مورد نظر کمک کنند. در نسخه جدید، برخی از این دسترسی‌ها حذف شده‌اند.

نمایش حجم نسبت انتشار در فیلدهای مختلف به صورت گرافیکی در نسخه قدیمی

در نسخه قدیمی، در صفحه اصلی، حجم نسبت انتشار در فیلدهای مختلف به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شد. این امر به کاربر کمک می‌کرد تا به سرعت درک کند که در کدام زمینه‌ها بیشترین محتوای علمی منتشر شده است. در نسخه جدید، این ویژگی حذف شده است.

نمایش حجم نسبت انتشار در فیلدهای مختلف به صورت گرافیکی در نسخه قدیمی

نمایش باز یا بسته بودن دسترسی به منابع با استفاده از رنگ و المان های گرافیکی در نسخه قدیمی

در نسخه قدیمی، در صفحه نتایج جستجو، باز یا بسته بودن دسترسی به منابع با استفاده از رنگ و المان های گرافیکی نمایش داده می‌شد. این امر به کاربر کمک می‌کرد تا به سرعت متوجه شود که آیا می‌تواند به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشد یا خیر. در نسخه جدید، این ویژگی حذف شده است.

نمایش باز یا بسته بودن دسترسی به منابع با استفاده از رنگ و المان های گرافیکی در نسخه قدیمی

نمایش تصویر مجلات در نسخه قدیمی نتایج جستجو

در نسخه قدیمی، در صفحه نتایج جستجو، تصویر مجلات نمایش داده می‌شد. این امر به کاربر کمک می‌کرد تا مجلات مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کند. در نسخه جدید، این ویژگی حذف شده است.

 

نمایش تصویر مجلات در نسخه قدیمی نتایج جستجو

 

تغییر مکان نوع منبع در نتایج جستجو

در نسخه قدیمی، نوع منبع در بالای هر نتیجه جستجو آورده شده بود. این امر باعث می‌شد که نوع منبع به راحتی قابل‌مشاهده باشد. در نسخه جدید، نوع ماده پایین عنوان و سمت چپ ویژگی های ماده آمده است. این امر باعث شده است که پیدا کردن نوع ماده نسبت به نسخه قبلی سخت‌تر شود.

تغییر مکان نوع منبع در نتایج جستجو

تک زبانه شدن نسخه جدید

نسخه قدیمی به دو زبان انگلیسی و آلمانی است و نسخه جدید تنها به زبان انگلیسی است. این امر باعث محدودیت استفاده از این رابط کاربری برای کاربران غیر انگلیسی زبان شده است.

تک زبانه شدن نسخه جدید

نتیجه‌گیری

در مجموع، تغییرات جدید رابط کاربری اشپرینگر آن را به یک تجربه کاربری مدرن‌تر تبدیل می‌کند. با این حال، برخی از تغییرات نیز باعث شده‌اند که این رابط کاربری از نظر کاربرپسند بودن نسبت به نسخه قدیمی دچار افت شود.

اشپرینگر می‌تواند با بهبود برخی از این تغییرات، تجربه کاربری رابط کاربری جدید خود را بهبود بخشد. برای مثال، می‌توان جستجوی پیشرفته را به رابط کاربری جدید اضافه کرد، دسترسی‌های کاربردی حذف شده را به بالای صفحه بازگرداند، حجم نسبت انتشار در فیلدهای مختلف را به صورت گرافیکی نمایش داد، باز یا بسته بودن دسترسی به مواد را با استفاده از رنگ و المان های گرافیکی نشان داد، تصویر مجلات را در نتایج جستجو نمایش داد و امکان انتخاب زبان انگلیسی یا آلمانی را برای کاربران فراهم کرد.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *