سازمان جهانی کشاورزی

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۲-۱۰-۲۵بازدید ۲۸۲
Posted on

سازمان جهانی کشاورزی

آشنایی با انتشارات سازمان جهانی کشاورزی Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)

سازمان جهانی کشاورزی چیست؟

فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت دارد. فائو به عنوان آژانس اصلی امنیت غذایی سازمان ملل، نقش منحصر به فردی را به عنوان یک انجمن بی طرف ایفا می کند و اطلاعات بی طرفانه و با کیفیت بالا را در تمام زمینه های مربوط به غذا، کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی پایدار در قالب های مختلف و به زبان های مختلف ارائه می دهد. سازمان از نزدیک با کشورها و شرکای خود برای دستیابی به هدف اصلی خود یعنی ریشه کنی گرسنگی همکاری می کند. کلید این تلاش هماهنگ به اشتراک گذاری اطلاعات برای افزایش آگاهی و پیشرفت دانش در مورد غذا، کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه اقتصادی مرتبط است. فائو به عنوان یک ناشر جهانی، دانش چند رشته ای را در سالنامه ها و تحلیل های آماری، ارزیابی های جهانی، بررسی ها و چشم انداز ها، دستورالعمل ها، کتابچه های راهنما و مطالعات تخصصی گرد هم می آورد.

تاریخچه فائو: 

سازمان جهانی کشاورزی یا فائو در سال ۱۹۴۳ در ایالت ویرجینیای آمریکا تاسیس شد. این سازمان اولین نشست خود را در سال ۱۹۴۵ در کانادا برگزار کرد و در آن به عنوان یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد معرفی شد. در سال ۱۹۵۱ دفتر مرکزی فائو از آمریکا به ایتالیا منتقل شد و در سال ۱۹۵۳ ایران به عضویت این سازمان درآمد.

مهمترین فعالیت های فائو شامل برگزاری جلسات بین المللی و  تخصصی در زمینه های مختلف کاری، ارائه کمک های فنی، تخصصی و علمی، ارائه رهنمودهای تخصصی و فنی در زمینه های مختلف کشاورزی همکاری و مشارکت در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، آموزش وترویج و سایر فعالیت هایی است که در نهایت منجر به توسعه کشاورزی و رفع فقر و گرسنگی می گردد.

منابع انتشارات فائو:

انتشارات فائو بسیار گسترده عمل کرده و شامل تعداد بسیار زیادی از منابع اطلاعاتی مانند مجلات، کتاب های الکترونیکی، مستندات، گزارش ها، فایل های آموزشی و سایر موارد است. تمامی منابع اطلاعاتی ارائه شده توسط فائو به صورت کاملا رایگان در دسترس کاربران قرار دارند و تمامی افراد با مراجعه به وب سایت فائو می توانند منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود را از مخرن منابع و یا کتابخانه آن به صورت الکترونیکی دریافت نمایند.

طبق گزارش های فائو مخزن منابع اطلاعاتی این سازمان شامل بیش از ۱۴۲۰۰۰ منبع اطلاعاتی است که به زبان های عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و زبان های دیگر ارائه می شوند. این منابع اطلاعاتی در موضوعاتی مانند امنیت غذایی، کشاورزی، منابع آب، تغییرات آب و هوایی و به طور کلی هر موضوعی که به نوعی زیرمجموعه کشاورزی و صنعت غذایی محسوب شود ارائه می شوند. برخی از منابع اطلاعاتی انتشارات فائو عبارتند از:

  1. مجلات: شامل انبوهی از عناوین که در کتابخانه فائو به صورت آنلاین و چاپی ارائه می شوند. تعداد این مجله ها شامل بیش از یک میلیون جلد و ۱۳۰۰۰ عنوان است که از این تعداد ۱۴۵۰ عنوان آن به صورت الکترونیکی ارائه می شوند. پوشش موضوعی این مجلات شامل کشاورزی، غذا و تغذیه، توسعه روستایی، تولید و حفاظت از گیاهان، تولید و بهداشت دام، ماشین آلات کشاورزی، صنایع کشاورزی، کشاورزی و جنگلداری، جنگلداری، شیلات، توسعه پایدار، آمار، اقتصاد کشاورزی و سایر موضوعات مرتبط است.
  2. کتاب ها: فائو تا به امروز بالغ بر ۸۹۹ عنوان کتاب منتشر کرده کرده است که شامل تک نگاری ها، کتاب های آموزشی، کتاب های مرجع، کتاب های تخصصی و همچنین کتاب های کمیاب است. این کتاب ها نیز از طریق پلتفرم آنلاین فائو به صورت رایگان در دسترس است.
  3. سایر منابع اطلاعاتی: فائو سالانه تعداد زیادی منابع اطلاعاتی که وظیفه آگاهی رسانی دارند را منتشر می کند. در حال حاضر فائو بیش از ۹۷۸ بروشور، ۳۹۲ جزوه آموزشی و ۱۲۸ خلاصه فعالیت منتشر کرده و در دسترس کاربران قرار داده است.
  4. پایگاه های اطلاعاتی: فائو به وسیله تعداد بسیاری از پایگاه های اطلاعاتی منابع علمی و گزارش های خود را منتشر کرده و به رایگان در دسترس کاربران قرار می دهد. این سازمان بیش از ۲۶ پایگاه اطلاعاتی موضوعی دارد.

روش دسترسی به منابع انتشارات فائو:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش “ کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت سازمان جهانی کشاورزی

FAO

منبع

https://www.fao.org/home/about

 

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *