استراتژی جستجو

همکار یابش - جباری۱۴۰۳-۰۲-۱۲بازدید ۶۲۴
Posted on

استراتژی جستجو

  • استراتژی جستجو شامل  ترکیبی از کلمات کلیدی، سرفصل‌های موضوعی و محدودکننده‌ها (زبان، تاریخ، نوع انتشار و غیره)
  • یک استراتژی جستجو باید قبل از اجرای جستجوی نهایی در پایگاه داده برنامه ریزی و تمرین شود.
  • یک استراتژی جستجو و نتایج جستجو باید در طول فرآیند جستجو مستند شود.

استراتژی جستجو چیست؟

استراتژی جستجو ترکیبی سازمان یافته از کلمات کلیدی، عبارات، عناوین موضوعی و محدود کننده هایی است که برای جستجو در پایگاه داده استفاده می شود.

استراتژی جستجوی شما شامل موارد زیر خواهد بود:

  • کلید واژه ها 
  • عملگرهای بولی
  • انواع عبارات جستجو (مترادف، پسوند)
  • سرفصل های موضوعی 

استراتژی جستجوی شما  ممکن است  شامل موارد زیر باشد:

  • کوتاه کردن (در صورت لزوم)
  • عبارات (در صورت لزوم)
  • محدودیت‌ها (تاریخ، زبان، سن، نوع انتشار و غیره)

یک استراتژی جستجو معمولاً به چندین تکرار نیاز دارد. برای اطمینان از یافتن مقالات مرتبط، باید استراتژی را در طول مسیر آزمایش کنید. همچنین ایده خوبی است که استراتژی جستجوی خود را با نویسندگان همکار خود مرور کنید. آنها ممکن است ایده هایی در مورد اصطلاحات یا مفاهیمی داشته باشند که ممکن است آنها را از دست داده باشید.

علاوه بر این، هر پایگاه داده ای که جستجو می کنید به طور متفاوتی توسعه یافته است. شما باید استراتژی خود را برای هر پایگاه داده جستجوی خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، Embase یک پایگاه داده اروپایی است، بسیاری از اصطلاحات پزشکی کمی متفاوت از اصطلاحات استفاده شده در MEDLINE و PubMed هستند.

عبارات جستجو را انتخاب کنید

تا آنجا که می توانید اصطلاحات مربوط به سوالتان را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر اصطلاحات یا مفاهیم را می توان به روش های مختلف بیان کرد. چند نکته را باید در نظر گرفت:

  • مترادف: “سرطان” ممکن است به عنوان “نئوپلاسم”، “تومور” نامیده شود.
  • اختصارات: به جای مخفف کردن کلمه را هجی کنید
  • پسوندها
  • اصلاحات متفاوت برای یک معنا

استراتژی جستجو را طراحی کنید

عبارت دقیق را جستجو کنید

اگر می خواهید کلمات در یک عبارت دقیق در کنار یکدیگر ظاهر شوند، از علامت نقل قول استفاده کنید، به عنوان مثال “عزت نفس”.

جستجوی عبارت تعداد نتایجی را که به دست می آورید کاهش می دهد. اکثر پایگاه های داده به شما امکان می دهند عبارات را جستجو کنید، اما اگر مطمئن نیستید راهنمای پایگاه داده را بررسی کنید.

برش و حروف عام

بسیاری از پایگاه های داده از یک ستاره (*) به عنوان نماد برش خود  برای یافتن انتهای کلمات مختلف مانند مفرد و جمع استفاده می کنند.  اگر مطمئن نیستید از کدام نماد استفاده کنید، بخش راهنمای پایگاه داده را بررسی کنید. 

“Therap*”

آنچه بازیابی می‌کند: therapy, therapies, therapist or therapists.

برای یافتن املاهای مختلف مانند املای بریتانیایی و آمریکایی از علامت عام (؟) استفاده کنید.

“Behavio?r” که آنچه بازیابی میشود behaviour و behavior است.

جستجو با عناوین موضوعی

عناوین موضوعی پایگاه داده اصطلاحات واژگانی کنترل شده ای هستند که یک پایگاه داده برای توصیف موضوع یک مقاله استفاده می کند.

استفاده از عناوین موضوعی مناسب به شما کمک می کند تا نتایج مرتبط تری به موضوع خود پیدا کنید. این به این دلیل است که سرعنوان موضوعی مقاله‌ها را بر اساس موضوع خود پیدا می‌کنند، حتی اگر مقاله از کلمات کلیدی انتخابی شما استفاده نکرده باشد.

شما باید در استراتژی جستجوی خود برای هر یک از مفاهیمی که شناسایی می کنید، هم عنوان موضوع و هم کلمات کلیدی را ترکیب کنید. اگر در حال انجام یک مرور سیستماتیک یا یک کار عمیق هستید، این امر به ویژه مهم است.

عناوین موضوعی ممکن است بین پایگاه‌های داده متفاوت باشد، بنابراین باید هر پایگاه داده‌ای را جداگانه بررسی کنید تا عناوین موضوعی مورد استفاده آنها را بیابید. به عنوان مثال، برای MEDLINE می توانید از MeSH (عناوین موضوع پزشکی) و برای Embase می توانید از اصطلاحنامه EMTREE استفاده کنید.

نکته جستجو:  در پایگاه‌های داده Ovid، یک مقاله کلیدی شناخته شده را بر اساس عنوان جستجو کنید، دکمه “complete reference (مرجع کامل)” را انتخاب کنید تا ببینید فهرست‌کننده‌های پایگاه‌داده چه سرفصل‌های موضوعی را به آن مقاله داده‌اند، و موارد مرتبط را به استراتژی جستجوی خود اضافه کنید.

از منطق بولی برای ترکیب عبارات جستجو استفاده کنید

عملگرهای بولی برای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی

عملگرهای بولی (AND، OR و NOT) به شما این امکان را می دهند که ترکیبات مختلفی از عبارات جستجو یا عنوان موضوع را امتحان کنید.

پایگاه‌های داده اغلب عملگرهای بولی را به‌عنوان دکمه‌ها یا منوهای کشویی نشان می‌دهند که می‌توانید برای ترکیب عبارات یا نتایج جستجوی خود، روی آنها کلیک کنید.

عملگرهای بولی اصلی عبارتند از:

  • یا (OR)
  • و (AND)
  • نه (NOT)

OR: برای یافتن مقالاتی استفاده می شود که به  یکی  از موضوعاتی که جستجو می کنید اشاره می کند.

AND: برای یافتن مقالاتی که  هر دو  موضوع جستجو شده را ذکر می کنند استفاده می شود.

NOT: یک عبارت یا مفهوم جستجو را مستثنی می کند. باید با احتیاط از آن استفاده کرد زیرا ممکن است ناخواسته منابع مربوطه را حذف کنید.

برای مثال، جستجوی عبارت «عزت نفس NOT اختلالات خوردن» مقالاتی را پیدا می‌کند که به عزت نفس اشاره می‌کنند، اما مقالاتی را که به اختلالات خوردن اشاره می‌کنند حذف می‌کند.

نکات جستجوی پیشرفته

جستجوی مجاورت 

از عملگرهای مجاورت برای جستجو بر اساس عبارت یا با دو یا چند کلمه در رابطه با یکدیگر استفاده کنید. دستورات جستجوی djacency در بین پایگاه داده ها متفاوت است. اگر مطمئن نیستید از کدام دستورات جستجو استفاده کنید، بخش راهنمای پایگاه داده را بررسی کنید. 

در Ovid Medline

عبارت “breast ADJ3 cancer” کلمه breast را با فاصله سه کلمه به cancer با هر ترتیبی پیدا می کند.

این شامل breast cancer یا cancer of the breast می‌شود.

جستجوی مرجع ذکر شده

جستجوی مرجع استناد شده به آن روشی برای یافتن مقالاتی است که توسط انتشارات دیگر به آنها استناد شده است. 

از جستجوی مرجع ذکر شده برای:

  • کلمات کلیدی یا عباراتی را که ممکن است لازم باشد در استراتژی جستجوی خود بگنجانید، پیدا کنید
  • مقالات محوری با موضوع موضوعی مشابه یا مشابه را پیدا کنید
  • نویسندگان محوری را در حوزه موضوعی مشابه یا مشابه پیدا کنید
  • نحوه توسعه یک موضوع در طول زمان را پیگیری کنید

جستجوی مرجع ذکر شده از طریق این ابزار در دسترس است:

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۴ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۸

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *