چطور برای انتشار مقاله خود مجله انتخاب کنیم؟

همکار یابش - جباری۱۴۰۳-۰۲-۱۷بازدید ۲۰۰
Posted on

چطور برای انتشار مقاله خود مجله انتخاب کنیم؟

انتشار مقاله یکی از مراحل مهم پژوهش است، چرا که نتایج پژوهش بدون انتشار قابل استفاده نخواهد بود و تمام زحمات پژوهشگر نابود خواهد شد. لذا همیشه توصیه می‌شود که پژوهش خود را در قالب مقاله در مجلات معتبر دنیا منتشر کنید.

اما پس از تصمیم برای انتشار مقاله، اولین قدم انتخاب مجله است. انتخاب مجله آنقدر اهمیت دارد که ممکن است یک انتخاب نادرست باعث دیده نشدن مقاله شود. بنابراین مهم است که پژوهشگر مجله‌ای را انتخاب کند که همسو با مقاله ‌اش است و بیشتر دیده شدن آن شود. در ادامه به چند نکته کلیدی درباره انتخاب مجله میپردازیم.

انتخاب مجله

در چاپ مقاله، انتخاب یک مجله برای چاپ یک گام استراتژیک مهم است و فرصت درخشیدن و جلب توجه افراد را در کار به شما می‌دهد. بنابراین، نباید بدون صرف زمان برای تحقیق در مورد بهترین نشریات موجود، تصمیم بگیرید. حتما این مراخل را دنبال کنید تا حتی الامکان بیشتر به مجله مناسب خود نزدیک شوید:

بررسی مقاله

پنج ویژگی کلیدی کار شما که باید در نظر بگیرید جدید بودن، مرتبط بودن، جذابیت کاربران هدف و انقضا آن است.

«جدید بودن» به این اشاره دارد که یافته‌های شما چقدر جدید است و با مقالاتی که قبلاً در زمینه شما منتشر شده است مقایسه می‌شود. اگر یافته های شما فقط یک گام کوچک به جلو در آنچه قبلاً شناخته شده است ارائه می دهد، مقاله شما برای مجله ای با ضریب تاثیر کم تا متوسط مناسب است. با این حال، اگر احساس می‌کنید یافته‌های شما ممکن است نحوه تفکر محققان در زمینه شما را در مورد یک موضوع خاص تغییر دهد، باید یک مجله با ضریب تاثیر بالا را هدف قرار دهید.

«ارتباط» به کاربرد یافته های شما اشاره دارد. ارتباط ممکن است جغرافیایی باشد: به ​​این معنا که اگر یافته‌های شما فقط تمرکز منطقه‌ای دارند، یک مجله منطقه‌ای انتخاب کنید، اما اگر پیامدهای جهانی دارند، یک مجله بین‌المللی را انتخاب کنید. همچنین مرتبط بودن ممکن است رشته‌ای باشد: اگر یافته‌های شما برای رشته شما بسیار خاص است، یک مجله تخصصی انتخاب کنید، اما اگر برای محققان در زمینه های دیگر پیامدهایی دارد، یک مجله عمومی تر یا بین رشته ای را انتخاب کنید.

«جذابیت» به علاقه موضوعی مطالعه شما اشاره دارد: ویراستاران مجلات مشتاق دستنوشته هایی در مورد موضوعات داغ فعلی یا با برنامه های کاربردی در دنیای واقعی هستند.

کاربران هدف: همچنین باید تمرکز خود را با توجه به خوانندگان مورد انتظار خود محدود کنید. سوالات اصلی که باید به آنها پاسخ داد موارد زیر است. مطالعه شما کاربردی است یا بنیادی؟ آیا یافته ها مربوط به بخش وسیعی از جامعه علمی است یا به محققان در یک زمینه تخصصی؟ آیا یافته ها اولیه هستند یا ثانویه؟ و در نهایت، اگر داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنید، آیا می‌توانید مجله‌ای با ضریب تاثیر بالاتر را امتحان کنید؟ به عنوان مثال، اگر مقاله ای در مورد جامعه آموزش اسپانیا منتشر کنیم، ایده آل این است که در یک مجله ملی که به زبان اسپانیایی یا در هر صورت ایبرو-آمریکایی نوشته شده است، منتشر کنیم. آنچه مسلم است این است که اگر بخواهیم در یک مجله آنگلوساکسون چاپ کنیم، امکانات کمتری خواهیم داشت و علاوه بر این، در صورت پذیرش، ممکن است مورد مطالعه افراد بالقوه علاقمند قرار نگیریم.

مقالات دارای درجه های مختلف انقضا هستند و این خطری است که باعث می شود یک کار هرگز منتشر نشود. اگر مقاله ای داریم و می دانیم که ممکن است در یک سال دیگر جالب نباشد، باید انتخاب مجلات با فرآیندهای ارزیابی سریع را در اولویت قرار دهیم تا در صورت رد شدن، جا داشته باشیم که آن را برای دیگری ارسال کنیم. مجله بهترین آثار معمولاً دارای انقضای بالایی هستند، زیرا آنها وانمود می کنند که پدیده های جاری را مطالعه می کنند و با پژوهشگران دیگر رقابت می کنند (مد علمی).

بررسی مجلات

ضریب تاثیر

ضریب تاثیر هنوز روش پیش‌فرض برای ارزیابی کیفیت و شهرت یک مجله است. کل استنادهای ارائه شده به مقالات مجله را نمایش می دهد. ضریب تاثیر مهمترین عاملی است که محققان هنگام ارائه مقاله در نظر می گیرند و اغلب به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت یک محقق در زمینه خود استفاده می شود. آژانس‌های تأمین مالی، مؤسسات، کارفرمایان و کمیته‌های دانشگاه نیز ضریب تاثیر را بهترین روش برای ارزیابی مقاله می‌دانند. مجلات با ضریب تاثیر بالاتر اغلب نمایه بالاتری دارند و این بدیهی است که دید مقاله شما را افزایش می دهد.

با این وجود، ضریب تاثیر به عنوان معیاری برای کیفیت مجله، به دلیل عوامل زیادی که می‌توانند بر رتبه‌بندی به‌دست‌آمده تأثیر بگذارد، بحث‌برانگیز است. به این دلیل که همه این عوامل به طور مستقیم با کیفیت انتشارات در مجله مرتبط نیستند. اگرچه ارسال مقاله به مجله ای با بالاترین ضریب تاثیر وسوسه انگیز است، اما مهم است که تحقیق خود را به طور عینی ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا واقعاً برای یک مجله با ضریب تاثیر بالا مناسب است یا خیر. در غیر این صورت، با ارسال مکرر مقاله خود به مجلات متعدد، زمان و تلاش ارزشمند خود را هدر خواهید داد.

برای یافتن ضریب تاثیر مجلات به صفحه یابش جی سی آر:ضریب تأثیر مجلات وب آو ساینس و اسکوپوس مراجعه کنید.

اهداف و دامنه

حتی تحقیقات قابل توجه ممکن است رد شوند اگر موضوع با محدوده مجله مطابقت نداشته باشد. این اطلاعات معمولاً به راحتی در صفحه اصلی مجله در دسترس است. بررسی کنید که آیا مجله تحقیقاتی مانند شما را منتشر می‌کند. موضوعات، تمرکز و تازگی و تأثیر بالقوه همه عوامل مهمی هستند.

انواع انتشارات

دریابید که کدام نوع مقاله ( به عنوان مثال ، پژوهشی، مروری، مرور سیستماتیک، فراتحلیل، مطالعه موردی، تصاویر، و غیره) را می‌پذیرد. محدودیت در طول مقاله (تعداد کلمات) یا تعداد تصاویر یا مراجع؛ آیا فایل‌های تکمیلی مجاز هستند یا گنجاندن یک پیش‌نویس (پیش‌نویس ارسال‌نشده) در سرور پیش‌چاپ مانند arXiv یا bioRxiv. ارسال به مجله ای که نوع مقاله شما را نمی پذیرد، راهی مطمئن برای تضمین رد فوری آن است. لطفاً راهنمای نویسندگان را به دقت بخوانید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. چکیده و نامه پوششی (cover letter) راه شما برای ارائه خود به سردبیر است؛ برای آنها وقت بگذارید.

نحوه انتشار و حقوق

شما باید با ویژگی های مجله آشنا باشید. نوع انتشار: فقط چاپ، چاپ به علاوه نسخه آنلاین (PDF)، که ممکن است نسخه طولانی تر باشد، با یا بدون نمایش اولیه («اوایل آنلاین»، «اول آنلاین» یا «پیشاپیش نسخه چاپی») نسخه، یا فقط نسخه آنلاین، که در حال تبدیل شدن به معمول ترین نوع است.

مواد/رسانه‌های تکمیلی و پیوندهای مرتبط: بسیاری از مجلات پیوندهایی به مطالب تکمیلی در یک مخزن آنلاین دارند

نوع اشتراک

مبتنی بر عضویت، پرداخت به ازای هر نمایش، مجوز سایت، اشتراک یا دسترسی آزاد.

دسترسی آزاد

دسترسی آزاد به این معنی است که کل محتوای مقاله به صورت رایگان در دسترس همه خوانندگان است، بدون نیاز به اشتراک در یک مجله یا پرداخت هزینه برای دسترسی به مقاله. بسیاری از محققان این مدل انتشار را ترجیح می دهند زیرا می تواند به انتشار تحقیقات آنها به مخاطبان وسیع تری کمک کند. شکی نیست که افزایش دسترسی به مقاله شما تضمین می کند که مخاطبان هدف شما در سراسر جهان به مقاله شما دسترسی خواهند داشت، اما هزینه ها بالاست. سه فرمت وجود دارد:

دسترسی آزاد سبز: به معنای دسترسی رایگان به نسخه پیش‌چاپ یا پذیرفته‌شده (پیش‌نویس نهایی) در یک وب‌سایت شخصی، وب‌سایت سازمانی یا مخزن غیرانتفاعی مانند Pubmed ، با یا بدون تأخیر زمانی قبل از بارگذاری؛ در بیشتر موارد حق چاپ توسط ناشر محفوظ می ماند.

دسترسی آزاد طلایی: دسترسی رایگان به نسخه نهایی منتشر شده (معمولاً در وب سایت ناشر)، و نویسندگان حق چاپ را حفظ می کنند. دسترسی آزاد طلایی به شما مالکیت کارتان را پس از انتشار می‌دهد و تضمین می‌کند که دقیق‌ترین و نهایی‌ترین شکل مقاله در دسترس همه خوانندگان باشد.

دسترسی باز ترکیبی: (بعضی از محتواها دسترسی باز هستند و برخی مبتنی بر اشتراک هستند؛ این می تواند به انتخاب نویسندگان یا خط مشی مجله بستگی داشته باشد که ممکن است شامل «دسترسی باز تاخیری» باشد.

کپی رایت

ممکن است متعلق به نویسنده یا ناشر مجله باشد. موضوع مهم دیگر این است که آیا مجوز Creative Commons در دسترس است یا خیر.

هزینه انتشار

هزینه‌های انتشار، هزینه‌هایی هستند که برای انتشار در یک مجله از شما دریافت می‌شود. ضروری است که بخش مربوط به هزینه ها را با دقت بخوانید. اگر بودجه محدودی برای مقاله دارید، ممکن است لازم باشد مجلات دسترسی آزاد یا مجلات با هزینه چاپ بالا را رد کنید. چندین نوع هزینه وجود دارد: هزینه ارسال، هزینه تولید و هزینه برای اشکال رنگی (معمولاً تصاویر سیاه و سفید هزینه ای ندارند). دریابید که آیا دسته‌ای از چاپ‌های مجدد یا نسخه‌های آنلاین رایگان و دسترسی آنلاین رایگان برای نویسندگان به مقالات منتشر شده وجود دارد. برخی از سرمقاله ها از هزینه‌های پردازش مقاله برای نویسندگان کشورهای در حال توسعه برای انتشار دسترسی آزاد چشم پوشی می کنند.

دریابید که آیا خدمات زیر رایگان ارائه می شود یا در هزینه انتشار گنجانده شده است:

خدمات ویرایش/تصویرسازی، سرویس انتشار اخبار؛ بازاریابی؛ تبلیغ رسانه های اجتماعی؛ نظرات پس از انتشار و altmetrics.

فرکانس انتشار

فهرست مطالب مجله را برای تعداد مقالات ماهانه/هفتگی، مقالات در هر شماره و شماره در سال، و تعداد دفعات ظاهر شدن مقالات در بخش اول آنلاین مجله بررسی کنید.

زمان از پذیرش تا انتشار

چندین زمان انتشار وجود دارد: از ارسال تا تصمیم اول/نهایی، اولین انتشار آنلاین، انتشار نهایی (آنلاین). اگر به انتشار سریع نیاز دارید، باید به طور خاص به دنبال مجلاتی باشید که زمان پاسخ سریع و دوره های کوتاه از پذیرش تا انتشار را ارائه می دهند.

زمان معمولی که برای چاپ یک نسخه خطی خوب در یک مجله معتبر صرف می شود، حدود ۹ ماه تا ۱۲ ماه است. حداکثر زمان برای رد ۴-۶ هفته است. بهترین زمان این است که منتظر نسخه‌های ویژه مجلات معتبر باشید و سپس مقاله مربوطه را ارسال کنید. با توجه به کمتر بودن تعداد مقالات تحقیقاتی ارسال شده در آن زمان، پژوهش شما شانس بیشتری برای انتشار دارد.

میزان رد

دانستن گزینش پذیری (% درصد پذیرش) مجله مهم است . نرخ پذیرش در مجلات ضعیف بیش از ۹۰٪ است. در حالی که مجلات غارتگر تقریباً همه چیز را منتشر می کنند، آنها می توانند دستشان را دراز کنند اما در مجلات خوب، نرخ پذیرش ۱۰%-۲۰% است.

خوانندگان

علایق خوانندگان را شناسایی کنید. مطمئن شوید که مخاطب هدفی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید بخشی از خوانندگان مجله است. هدف شما فقط انتشار نیست، بلکه این است که در حوزه کاری خود به طور گسترده خوانده شوید. فهرست‌های «بیشترین بارگیری شده» یا «بیشترین استناد» را از مجلات بالقوه خود مرور کنید. اگر متوجه شدید که دستنوشته شما از نظر وسعت به مقالات این فهرست از یکی از مجلات احتمالی شما شبیه است، این نشان می دهد که اگر در این مجله منتشر کنید، مقاله شما نیز به طور گسترده خوانده می شود.

نمایه سازی

برای افزایش دید آنلاین مقاله خود، مطمئن شوید که مجله در پایگاه داده‌های آنلاینی که مخاطبان هدف شما برای یافتن مقالات از آنها استفاده می کنند، نمایه شده است. PubMed و Scopus خدمات نمایه سازی اصلی هستند که توسط محققان در علوم زیست پزشکی استفاده می شود.

ترجیحات ویرایشگر

همچنین شناسایی علایق سردبیر مجله بسیار مفید است. صرفاً به این دلیل که دستنوشته شما ممکن است از نظر دامنه مشابه با مجله باشد، این بدان معنا نیست که ویراستار در حال حاضر به موضوع شما علاقه‌مند است. بررسی کنید که چه زمانی مقالات مشابه در مجله منتشر شده است. اگر مقالات مشابهی در دو یا سه سال گذشته منتشر شده باشد، این نشان می دهد که سردبیر احتمالاً به موضوع شما علاقه‌مند است. به سرمقاله های اخیر منتشر شده، مقالات مروری، و مسائل ویژه نگاه کنید، زیرا این موضوعات معمولاً بر موضوعاتی تمرکز می کنند که سردبیر احساس می کند در حال حاضر برای این حوزه مهم هستند. اگر متوجه شدید که دست‌نوشته‌های شما از نظر دامنه مشابه با نسخه‌های دیگری است که توسط یکی از مجلات بالقوه شما منتشر شده است، این نشان می‌دهد که سردبیر ممکن است موضوع تحقیق شما را مهم بداند.

یابش چطور در انتخاب مجله به شما کمک می‌کند؟

یابش پیشرو، مطمئن و جامع در ارائه خدمات و منابع اطلاعاتی مورد نیاز پژوهشگران، اعضای هیئت علمی، متخصصان، دانشجویان، سازمان‌ها، کتابخانه ها و صنعت، با خدمات مختلفی به شما در انتخاب مجله کمک می‌کند.

۱٫ دسترسی رایگان ضریب تأثیر مجلات – JCR: این خدمت که به صورت رایگان در اختیار پژهشگران قرار گرفته است، به شما این امکان را می‌دهد که مجله مورد نظر خود را بر اساس عنوان، ISSN یا EISSN، جستجو کنید و ضریب تاثیر مجله را در JCR بیابید.

۲٫ اکانت‌های پایگاه‌های اطلاعاتی استنادی در یابش: شما میتوانید با استفاده از پایگاه های استنادی مانند اسکوپوس مجلات برتر در موضوع خود را بیابید. یابش با ارائه اکانت‌ پایگاه‌های اطلاعاتی استنادی به شما در یافتن مجله مورد نظرتان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که دانشجویان میتوانند در صفحه پایگاه‌های رایگان یابش ازین اکانت ها به صورت رایگان استفاده کنند.

۳٫ صفحه ابزارهای انتشار: در این صفحه یابش به معرفی مهم ترین ابزارهای انتشار که به شما در انتخاب مجله کمک میکنند پرداخته است.

۴٫ جعبه ابزار هوش مصنوعی برای پژوهشگران: در این صفحه در کتگوری ابزارهای انتشار، یابش به معرفی ابزارهای هوش مصنوعی که به شما در انتخاب مجله کمک می‌کند، پرداخته است.

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *