شرکت خدمات اطلاعاتی ابسکو

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۳-۰۲-۱۹بازدید ۵۳
Posted on

شرکت خدمات اطلاعاتی ابسکو

معرفی شرکت ابسکو EBSCO 

ابسکو چیست؟

ابسکو یک شرکت خدمات اطلاعاتی است که تولید کننده و مالک، پایگاه های اطلاعاتی بی شماری، در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و تجاری است. این شرکت توسط هزاران موسسه و میلیون ها کاربر در سطح جهان استفاده می شود. در واقع ابسکو یک ارائه دهنده پیشرو پایگاه های اطلاعاتی است. ابسکو فعالیت هایی همچون ارائه مجلات علمی، اشتراک مجلات الکترونیکی، توسعه و مدیریت و جمع آوری کتاب های علمی، ارائه دهنده فناوری کتابخانه ای، ارائه دهنده کتاب های الکترونیکی و توسعه دهنده نرم افزارهای کتابخانه ای برای دانشگاه ها، کالج ها، بیمارستانها، شرکت ها، مراکز دولتی و کتابخانه های عمومی است. ابسکو یکی از ۲۰۰ شرکت برتر در ایالات متحده آمریکا است.

تاریخچه ابسکو:

 ابسکو در سال ۱۹۴۴ فعالیت خود را در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک آژانس انتشاراتی کوچک آغاز کرد و به سرعت به یک پیشگام در صنعت خدمات کتابخانه ای تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۹۸۷ انتشارات EBSCO را به منظور افزایش دامنه های فعالیت خود خریداری کرد. این شرکت اطلاعاتی تا به حال با ادغام دیگر انتشارات ها و پلتفرم های میزبان اطلاعات همچون HW Wilson ، Metapress، Zepheira در حال گسترش فعالیت های خود است. ابسکو خدمات خود را مدیریت منابع علمی، خدمات اشتراک منابع، کشف و حمایت از منابع اطلاعاتی بالینی، ارائه خدمات اطلاعاتی به کتابخانه ها، انجام خدمات یادگیری و تحقیق و توسعه مراقبت های بهداشتی در موسسات پزشکی، ایجاد امکان دسترسی به محتوای معتبر و منابع اطلاعاتی مطمئن در سازمان های دولتی، شرکت ها و مراکز علمی و دانشگاه ها تعریف می کند.

محتوای ابسکو:

ابسکو بیش از ۴۰۰ پایگاه اطلاعاتی را ارائه می دهد که هر کدام از آنها برای یک حوزه موضوعی خاص طراحی و راه اندازی شده اند و کاربران مخصوص به خود را دارند. کاربران ابسکو طیفی از دانش آموزان، دانشجویان، متخصصان تا محققان پیشرفته هستند. معیار اصلی ارائه پایگاه های اطلاعاتی توسط ابسکو اعتبار منابع اطلاعاتی و ارتباط موضوعی با کاربران است. دسته بندی منابع اطلاعاتی ابسکو با توجه به کاربران عبارتند از:

  1. منابع دانشگاهی                           Academic Libraries
  2. کتابخانه های عمومی                          Public Libraries
  3. مدارس                                                           Schools  
  4. مراکز مراقبت های بهداشتی                 Health Libraries
  5. شرکت های تجاری                                  Corporations
  6. ناشران                                                      Publishers

محصولات ابسکو:

محصولات ابسکو بصورت کلی شامل چند دسته می شوند که عبارتند از :

  • EbscoHost: ابسکو برای دسترسی یکپارچه به پایگاه های اطلاعاتی از یک رابط کاربری مخصوص به خود به نام ابسکو هاست بهره می برد. در واقع ابسکو هاست پلتفرم آنلاین ابسکو بوده و روشی است که ابسکو برای دسترسی کاربران به پایگاه های اطلاعاتی متنوع ایجاد کرده است. بسیاری از محصولات و خدمات ابسکو در بستر ابسکوهاست برای کاربران ارائه می شوند. از ویژگی های مهم ابسکوهاست می توان به موارد زیر اشاره نمود:
    1. ارائه گزینه های جستجوی ساده و پیشرفته
    2. ارائه محتوای اطلاعاتی معتبر و با کیفیت از ناشران معتبر و شناخته شده برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی محققان
    3. ارائه استنادها و نقل قول ها در قالبهای اطلاعاتی مختلف
    4. امکان ذخیره جستجوها و نتایج حاصل از آنها در یک فایل شخصی
    5. امکان سفارشی سازی صفحه کاربر با نام های تجاری، ویژگی های رابط کاربر، گزینه های جستجو، زبان و گزینه های چاپ
    6. ارائه نسخه های سازگار با موبایل و کامپیوتر
    7. قابلیت تبدیل متن به گفتار
    8. عدم درخواست اطلاعات شخصی برای دسترسی به اطلاعات
  • Databases: ابسکو دارای تعداد زیادی دیتابیس در دسته بندی ها با موضوعات گوناگون است که هر کدام پوشش موضوعی و منابع مخصوص به خود را دارا هستند. دیتابیس های ابسکو با توجه به نوع منابع اطلاعاتی خود به ۶ دسته پایگاه تقسیم می شوند که عبارتند از :

Research Databases : این دسته از پایگاه های اطلاعاتی به ارائه جدیدترین منابع اطلاعاتی تمام متن در موضوعات تحت پوشش خود می پردازد و کاربران بسیاری دارد. دیتابیس های تحقیقاتی ابسکو به ۶ دسته کلی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها در پلتفرم ابسکوهاست به تفکیک ارائه می شوند. مجموعه های تحقیقاتی ابسکو که شامل تعداد بسیاری از پایگاه های اطلاعاتی هستند عبارتند از:

  • Academic Search Ultimate  
  • Business Source Ultimate  
  • Applied Science & Technology Source Ultimate  
  • Humanities Source Ultimate  
  • Sociology Source Ultimate  
  • Featured Databases

EBSCO eBooks: مجموعه کتاب های الکترونیکی ابسکو یک مجموعه بینظیر از کتاب های علمی است که به صورت جامع از سوی این شرکت ارائه می شوند. ابسکو متعهد است که بهترین و با کیفیت ترین کتاب های الکترونیکی را برای همکاری با کتابخانه ها ارائه دهد. مجموعه کتاب های الکترونیکی ابسکو بالغ بر۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عنوان است که توسط برترین کتابداران و مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه می شوند.

 Historical Digital Archives : آرشیو تاریخی دیجیتال ابسکو یک منبع آنلاین است که سندها و منابع اطلاعاتی تاریخی ایالات متحده آمریکا را ارائه می دهد. در این پایگاه آرشیو نشریات تاریخی با موضوعاتی همچون تاریخ اسپانیا، آرشیو مجلات تاریخی هنر آمریکا، مردم، مکانها و سازمان های نیویورک در قرن نوزدهم، تک نگاری های تاریخی، مونوگراف های تاریخی، دوران جنگ و انقلاب و موضوعاتی از این قبیل ارائه می شود.

DynaMed : داینامد یک منبع اطلاعاتی بینظیر برای پزشکان است که منابع اطلاعاتی مبتنی بر شواهد را با بالاترین کیفیت ممکن برای پزشکان ارائه می دهد. برای آشنایی بیشتر می توانید به داینامد در یابش مراجعه نمایید.

 DynaMedex: یک پایگاه اطلاعاتی و اپلیکیشن پزشکی است که محتوای بالینی و درمانی مبتنی بر شواهد داینامد را با اطلاعات دارویی و قابلیت های جستجوی دارویی میکرومدکس ترکیب کرده و یک پایگاه اطلاعاتی جامع را در زمینه راهنمای درمانی بیماران ایجاد نموده است. برای آشنایی بیشتر به داینامدکس در یابش مراجعه نمایید.

Dynamic Health: این پایگاه یک ابزار مبتنی بر شواهد است که پاسخ های سریع به سوالات پزشکان و پرستاران را در کمترین زمان ممکن فراهم آورده و در روند درمان بسیار موثر است.

  • Flipster Digital Magazines: فیلیپسر یک پلتفرم اشتراک مجلات دیجیتال برای کتابخانه ها است. این محصول از ابسکو امکان دسترسی به صدها عنوان محبوب از مجلات الکترونیکی را به صورت جامع با استفاده از یک رابط کاربری مناسب و اپلیکیشن موبایلی برای کاربران خود فراهم می آورد. فلیپسر دسترسی سریع و آسان را به تازه ترین مجلات منتشر شده و محبوب در سطح دنیا را امکان پذیر می سازد.
  • LearningExpress: لرنینگ اکسپرس مجموعه ای از منابع آموزشی الکترونیکی است که برای کمک به دانش آموزان و متخصصان در زمینه دستیابی به اهداف آموزشی و شغلی ارائه می شوند. آموزش های تعاملی، تست های تمرینی، کتاب های الکترونیکی، فلش کارت های آموزشی، آزمون های استاندارد و موارد دیگر ابزارهایی هستند که توسط این پایگاه از ابسکو ارائه می شوند.

خدمات ابسکو:

ابسکو علاوه بر ارائه ی پایگاه های اطلاعاتی ، خدمات مهم  دیگری را برای کاربران خود عرضه می دارد. مهمترین این خدمات عبارتند از:

  1. EBSCO Discovery Service: ابسکو دیسکاوری سرویس یک راه حل جستجوی همه جانبه است که دستیابی به منابع اطلاعاتی را برای تحقیقات بنیادی و عمیق آسان می کند. این محصول از ابسکو برای ایجاد یک فهرست یکپارچه و سفارشی از منابع اطلاعاتی یک موسسه و به عنوان ابزاری برای دسترسی به محتوای اطلاعاتی آن موسسه است. سرویس دیسکاوری با جمع آوری ابرداده ها از منابع داخلی و خارجی و سپس ایجاد یک سرویس از پیش نمایه شده کار می کند.
  2. Full Text Finder : این سرویس از ابسکو یک پایگاه دانش است که با استفاده از ابزارهای کاربردی خود خدماتی همچون کشف مجلات، کتاب های الکترونیکی و منابع انتشارات ها را جستجو کرده و با ادغام اطلاعات یافت شده و ارائه لینک آنها یک دسترسی سریع و مطمئن را برای کاربران فراهم می نماید.
  3. Explora Search Platform: این سرویس از ابسکو یه تجربه تحقیقاتی مدرن و کارآمد است که به طور خاص برای پشتیبانی از یادگیری و آموزش مدارس طراحی شده است. ابسکو برای ارائه خدمات اطلاعاتی خود در این سرویس از منابع کتابخانه های عمومی بهره می برد.

روش های دسترسی به منابع ابسکو:

  1. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به ابسکو که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  2. خرید اکانت اختصاصی از شرکت های داخلی مانند یابش که دسترسی مستقیم به ابسکو را امکان پذیر می سازد.

اپلیکیشن های ابسکو

وب سایت اصلی

EBSCO

منبع

https://www.ebsco.com/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *