یافتن مجلات برتر اسکوپوس جهت چاپ مقاله

همکار یابش - جباری۱۴۰۳-۰۲-۲۴بازدید ۲۲۶
Posted on

یافتن مجلات برتر اسکوپوس جهت چاپ مقاله

چاپ مقاله در یک نشریه مناسب و معتبر، گامی مهم در جهت به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی و پژوهشی با جامعه علمی و ارتقای اعتبار و جایگاه نویسنده در میان همتایانش محسوب می‌شود. انتشار مقاله در نشریه‌ای باکیفیت، نشان‌دهنده‌ی داوری دقیق و پذیرش آن توسط متخصصان آن حوزه است و به منزله‌ی مهر تأییدی بر صحت و ارزش علمی پژوهش انجام شده تلقی می‌شود.

انتخاب نشریه مناسب برای چاپ مقاله، از اهمیت بالایی برخوردار است. نویسندگان باید با بررسی شاخص‌های مختلفی مانند اعتبار و رتبه نشریه، فرآیند داوری و دیگر موارد که در مقاله «چطور برای انتشار مقاله خود مجله انتخاب کنیم؟» بیان شده، نشریه‌ای را انتخاب کنند که متناسب با موضوع و محتوای مقاله آن‌ها باشد. در این مقاله میخواهیم با استفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس برترین مجلات مرتبط با مقاله خود را بیابیم.

پایگاه استنادی اسکوپوس چیست؟

اسکوپوس (به انگلیسی: Scopus) یکی از بزرگترین و معتبرترین پایگاه‌های استنادی در جهان است که اطلاعات کتاب‌شناختی و استنادی میلیون‌ها مقاله علمی، کتاب و سایر منابع علمی را در خود جای داده است. این پایگاه توسط شرکت الزویر (Elsevier) که یک ناشر بزرگ علمی است، اداره می‌شود. اسکوپوس طیف گسترده‌ای از منابع علمی را از بیش از ۵۰۰۰ ناشر در سراسر جهان شامل می‌شود. در مقاله «پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس SCOPUS» با این پایگاه بیشتر آشنا شوید.

روش یافتن مجله با استفاده از اسکوپوس

قبل از شروع، لازم به ذکر است که در این این آموزش ما با یافتن مقاله برتر به مجله برتر دست می‌یابیم؛ چرا که عموما اعتقاد بر این است که مقالات برتر در مجلات برتر چاپ می‌شوند.

در قدم اول برای پیدا کردن مجله مناسب مقاله خود وارد اکانت اسکوپوس شوید.

پس از ورود به پایگاه در قسمت جستجو کلمه کلیدی مقاله خود را داخل “دابل کوتیشن” وارد کنید. برای اینکه نتایج محدودتر و مرتبط تر با مقاله شما باشد با استفاده از «AND» چند کلمه کلیدی را با هم ترکیب کنید. در اینجا عبارت “knowledge management” AND “Artificial intelligence” جستجو شد.

همچنین می‌توانید با خواندن مقاله «استراتژی جستجو» با انواع روش های جستجوی بهتر آشنا شوید.

جستجو در اسکوپوس

سپس در صفحه نتایج در قسمت فیلتر ها نوع مقاله خود را انتخاب کنید. به طور مثال اگر مقاله شما پژوهشی است Article و اگر مروری است گزینه Review را انتخاب کنید.

محدود کردن نتایج جستجو به نوع مقاله

برای دیدن نتایجی بهتر، حوزه موضوعی مقاله خود را نیز انتخاب کنید. اگر مقاله شما بین رشته ای است، می‌توانید چند حوزه را انتخاب کنید.

محدود کردن نتایج جستجو در اسکوپوس به نوع حوزه موضوعی

بهتر است نتایج را به زبان نیز محدود کنید.

محدود کردن نتایج جستجو در اسکوپوس به زبان

حال در همان بخش فیلترها، قسمت source title می‌توانید عناوین مجلات مرتبط با موضوع خود را ببینید. عدد رو به روی عنوان مجله مربوط به تعداد مقاله ای است که در موضوع مورد نظر شما چاپ کرده است. مجلاتی که بیشترین مقاله را دارند، مرتبط ترین مجلات به موضوع مقاله شما هستند و احتمال اینکه مقاله شما را نیز بپزیرند بیشتر است.

اما از آنجا که ما به دنبال برترین مجلات هستیم لذا بعد از محدودسازی نتایج، در منوی بالای نتایج، نتایج را بر اساس بیشترین استناد مرتب می‌کنیم. تا مقالاتی که بیشترین استناد را داشته اند بیابیم.

مرتب کردن نتایج جستجو در اسکوپوس بر اساس بیشترین استناد.

در قسمت نتایج اسکوپوس چند امکان برای ما قرار داده است که به ما در یافتن مجله کمک میکند.

  1. با کلیک بر روی گزینه view at publisher میتوانید وارد سایت مجله شوید و در آنجا ویژگی های مجله را بخوانید.
  2. گزینه Related documents تمام مقالات مرتبط را نمایش میدهد لذا شما میتوانید مجله های مرتبط را نیز بیابید.
  3. اما مهم‌ترین بخش در ستون source شما مجلات این مقالات برتر را می‌بینید. با کلیک روی مجله به اطلاعات ارزشمندی درباره مجله دست می‌یابید.
نتایج جستجو در اسکوپوس برای یافتن مجله برتر

با کلیک بر روی یکی از مجلات وارد صفحه جدیدی میشوید که در این صفحه اطلاعاتی همچون عنوان، ناشر، ISSN و سایت اسکور را نمایش میدهد. همچنین از طریق گزینه Save to source list این مجله را برای خود در لیست منابع ذخیره کنید و بعدا به آن دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *