سایول Scival پایگاه اطلاعاتی آماری و علم سنجی که بر پایه ی اطلاعات اسکوپوس فعالیت می کند و اجازه می دهد که افراد، موسسات پژوهشی و دانشگاهی، گروه های پژوهشی، کشورها و … شاخص های متعدد علم سنجی را استخراج کنند و یا خود را با دیگران مقابسه کنند. سایول اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت الزویر Elsevier به جامعه علمی معرفی شد و به کاربران این امکان را میدهد که مقالات خود را با استفاده فناوری رایانهای پیشرفته آن تجزیه و تحلیل کنند و آن را با دیگر مقالات منتشر شده مقایسه و بررسی نمایند.
هدف الزویر این است که سایول SciVal را برای پیمایش راحتتر کند و محتوا راحتتر پیدا شود. پس از صدها ساعت آزمایش گسترده، الزویر طراحی جدید سایول را معرفی می کند. پس از یک دوره انتقال ۱۲ هفته ای، رابط قبلی در اوایل ژوئن ۲۰۲۴ از نمای پیش فرض حذف می شود و سایول با طراحی جدید دراختیار محقان قرارمی گیرد.
چرا طراحی سایول تغییر کرد؟
در طول ۱۰ سال گذشته، سایول رشد زیادی داشته است. ماژولها، صفحات، منابع دادهها و معیارهای بیشتری اضافه شد. در عین حال، هدف الزویر این است که سایول به راحتی قابل پیمایش باشد تا کاربران بتوانند به جای تلاش برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود، بر تحلیلهای خود تمرکز کنند. ساختار جدید سایول همه صفحات موجود را برای همه انواع موجودیت قابل مشاهده و دسترسی سریعتر میکند و نیاز به پیمایش در میان ماژولها یا حرکت از میان صفحات پیچیده تو در تو را از بین میبرد. صفحات بر اساس عملکرد به گروه هایی سازماندهی می شوند.
تغییرات مهم چه هستند؟
- پانل موجودیت (به طور پیش فرض جمع شده است)
- ایجادمیانبرهایی برای جستجو و تعریف موجودیت ها یا بازگشت به انتخاب سازمان اصلی خود
- همه ماژولهای تک موجودی که در زیر « Explor» گروهبندی شدهاند.
- پیمایش از طریق گروه های صفحه و صفحات
- قابلیت انتخاب چندگانه در زیر ” Compare ” گروه بندی شده است.
از ماژول ها تا پیمایش مبتنی بر صفحه
الزویر در طراحی جدید سایول از ساختار مبتنی بر ماژول فاصله گرفته است و به جای آن صفحات در سایول را به ۲ بخش تجزیه و تحلیل سازماندهی مجدد کرده است: ” Explor ” , ” Compare “, ” Reporting” و My SciVal دست نخورده باقی می مانند.
“Explore” صفحات را از تمام ماژول های یک موجودیت (نمای کلی، همکاری، روندها، تاثیر و کمک هزینه ها) ترکیب می کند. هنگامی که یک موجودیت را انتخاب می کنید، به طور خودکار تمام صفحات موجود را مشاهده می کنید، صرف نظر از اینکه از کدام ماژول آمده اند. اشتراک ماژولِ موسسه شما تعیین می کند که کدام صفحات در دسترس شما هستند. برای صفحاتی که در بیش از یک ماژول وجود دارند که به آنها دسترسی دارید، به طور خودکار نسخه “غنی تر” در اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر به یک موضوع، حوزه تحقیقاتی یا مجموعه انتشارات نگاه می کنید و به نمای کلی و روندها(گرایشهای جامعه علمی) دسترسی دارید، وقتی روی صفحه “نویسندگان” کلیک می کنید، به فهرست نویسنده از ماژول روندها هدایت می شوید، زیرا دارای داده ها و فیلترهای بیشتری نسبت به صفحه نویسندگان از ماژول نمای کلی است.
“Compare” حاوی صفحاتی است که از انتخاب چندین موجودیت پشتیبانی میکنند: صفحاتی که قبلاً در زیر بنچمارک[۱] گروهبندی شدهاند، و همچنین داشبورد Grants (اکنون به Grants Matrix تغییر نام داده است) برای مشترکین ماژول Grants.
“Benchmark all metrics ” “Benchmark rankings metrics” و “Grants matrix” مستقل از یکدیگر هستند: موجودیتهایی که در یک صفحه انتخاب میشوند، میتوانند با موارد موجود در صفحه دیگر متفاوت باشند.
تغییرات در پنل انتخاب موجودیت
در پیمایش جدید، ماده ای که انتخاب میکنید، موضوع مشترک تحلیل شماست: با انتخاب یک موجودیت، تمام صفحات موجود برای آن موجودیت در اختیار شما قرار میگیرد. .می توانید از هر یک از صفحات Explore به پنل موجودیت در بالا سمت چپ دسترسی داشته باشید. موجودیتهای شما از طریق دکمههای “Entity list” و Search entities” “ قابل دسترسی هستند.
- برای افزودن چندین موجودیت از یک نتیجه جستجو به پانل خود، روی گزینه “افزودن به پنل”[۴] که نمایش داده می شود کلیک کنید.
میانبرها
پیوند “تعریف موجودیت جدید” در قسمت سرصفحه گزینه هایی را برای تعریف موجودیت خود از هر نوع در اختیار شما قرار می دهد.
اگر مؤسسه خانگی دارید، میانبر مؤسسه خود را نیز در قسمت سرصفحه مشاهده خواهید کرد. این پیوند موسسه شما را به عنوان یک موجودیت جهت تجزیه و تحلیل انتخاب می کند.
پاسخ به برخی سوالات
چگونه می توانم طراحی جدید سایول را روشن و خاموش کنم؟
با استفاده از گزینه بنر و جابجایی در بالای صفحه می توانید به راحتی بین رابط های قبلی و جدید سوئیچ کنید.
برای روشن کردن پیمایش جدید:
برای خاموش کردن پیمایش جدید:
پیمایش جدید چگونه با اشتراک ماژول موسسه من مرتبط است؟
در حالی که ماژولها دیگر در رابط قابل مشاهده نیستند، اطلاعاتی که به آنها دسترسی پیدا میکنید همچنان به ماژولهایی بستگی دارد که موسسه شما در آنها مشترک است. پیمایش شامل صفحاتی است که در ماژول هایی که به آنها دسترسی دارید گنجانده شده است.
چگونه می توانم تشخیص دهم که چه اطلاعاتی از کدام ماژول می آید؟
در حالی که اغلب برای تجزیه و تحلیل ها مهم نیست، ما می دانیم که گاهی اوقات مهم است که بفهمیم یک صفحه معین از کدام ماژول بازیابی می شود. یک راه آسان برای تشخیص اینکه در کدام ماژول هستید، بررسی URL صفحه است که حاوی نام ماژول است. برای مروری جامع تر از نحوه ترسیم صفحات، لطفاً با نماینده فروش Elsevier خود تماس بگیرید.
چه اتفاقی برای موجودیتها و گزارش های من می افتد؟
هنگام جابجایی به پیمایش جدید یا جابهجایی بین نسخههای مختلف پیمایش، همه موجودیتهای شما حفظ میشوند. موجودیت هایی که به پنل خود اضافه کرده اید در پانل باقی می مانند. اگر تجزیه و تحلیل های گزارش را از صفحاتی که دیگر در دسترس شما نیستند ذخیره کرده اید، همچنان می توانید به آنها دسترسی داشته باشید و در صفحه اصلی آن ها را ویرایش کنید.
در طول دوره انتقال، ممکن است با محدودیتهایی در گزارشهای خود مواجه شوید: اگر هنگام استفاده از طراحی جدید، گزارشی ایجاد کنید و بعداً به نسخه قبلی برگردید، ممکن است در باز کردن، بارگیری یا ویرایش گزارش خود با مشکل مواجه شوید. برای حل این مشکل به طراحی جدید بروید
رابط قبلی تا چه زمانی در دسترس خواهد بود؟
رابط قبلی تا آغاز ژوئن ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود. پس از آن، ازدسترس خارج می شود و طراحی جدید تنها راه برای پیمایش سایول خواهد بود. بهتراست تا قبل از آن تاریخ، طراحی جدید را بررسی کرده و با آن آشنا شوید. پس از دوره انتقال، همه کاربران به طور خودکار جابجا می شوند.
چگونه می توانم بازخورد بدهم؟
میتوانید دکمه «بازخورد» را در سمت راست پایین هر صفحه در سایول پیدا کنید – «ارائه بازخورد محصول» را انتخاب کنید و نظر خود را برای الزویر بگویید!
بازخوردی که ارائه می کنید ناشناس است. اگر سؤالی دارید یا نیاز به کمک دارید، لطفاً از طریق کانالهای معمول با تیم پشتیبانی الزویر تماس بگیرید تا پاسخ سؤال خود را دریافت کنید.
مقدمه ای بر طراحی جدید سایول (وبینار)
در این وبینار ۳۰ دقیقه ای، طراحی جدید معرفی می شود و تغییرات اصلی آن در سایول توضیح داده می شود.
پانویس ها
[۱] . قضاوت دربارهی کیفیت چیزی بر اساس مقایسهی آن با چیزهای مشابه. بنچ مارک و بنچ مارکینگ در زبان مدیران، جزئیات و ظرافتهای بسیار بیشتری دارد و در یک توصیف کلی خلاصه نمیشود. در بنچ مارکینگ، مدیران، عملکرد و کارایی محصولات و فرایندهای خود را با رقیبان، شرکتهای سرآمد و واحدهای دیگر در مجموعهی خود – که فعالیت مشابهی را انجام میدهند – مقایسه میکنند؛و با بهکارگیری بهترین شیوههای اجرایی در فروش و عملیات سازمانی، عملکرد را بهبود میبخشند.
[۲] . list mode
[۳] . search mode
[۴] . Add to panel
منابع
https://service.elsevier.com/app/answers/detail/a_id/37400/supporthub/scival/
https://motamem.org/%D8%A8%D9%86%DA%86-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF/