داستان ناشری به نام الزویر

یابش2023-11-04بازدید 676
Posted on

داستان ناشری به نام الزویر

الزویر چیست؟

الزویر یک ناشر آکادمیک از گروه RELX، است که محصولات مختلفی در حوزه ی آکادمیک، منتشر می کند. الزویر Elsevier یکی از قدیمی ترین انتشارات دنیا است، این ناشر ابزارهای آنلاینی برای فعالیت های پژوهشی و تحقیق و توسعه ای ارائه می دهد. الزویر همچنین یک شرکت اطلاعاتی و تحلیلی و یکی از عمده ترین ارائه دهنده های اطلاعات علمی، فنی و پزشکی در جهان است. محصولات آن شامل نشریاتی چون The Lancet , Cell و مجموعه ای بیش از ۴۰۰۰ هزار نشریات الکترونیکی است. کتاب های معتبر در حوزه های آکادمیک، پایگاه های اطلاعاتی همچون ساینس دایرکت، اسکوپوس، سایول، امبیس،ری اکسیز، کلینیکال کی و… از عمده ترین خدمات الزویر است.

خوب است بدانیم، الزویر بیش از ۱۰۰ محصول مختلف در حوزه های محتلف دارد که لازم است پژوهشگران درباره‌ی نیازهای مختلف خود راجع به این محصولات اطلاعات داشته باشند. همچنین این شرکت با خریداری شرکت های دیگر، محصولات آن ها را در سبد محصولات خودش قرار میدهد، مانند پایگاه اطلاعاتی اسموزیس OSMOSIS.

داستان الزویر

در سال ۱۵۸۰ بود که مردی به نام لوئیس الزویر در حالی که از آزار و شکنجه کاتولیک‌ها فرار می‌کرد، کسب و کار خانوادگی خود را در در لیدن هلند با نام چاپخانه الزویر راه اندازی کرد. اما چاپخانه الزویر یک کسب و کار کوچک باقی نماند و با چاپ آثار نویسندگان بزرگی همچون گالیله و دکارت نام خود را در قرن هفدهم ماندگار کرد.

 

داستان الزویر

پس از گذشت سیصد سال یعنی در سال ۱۸۸۰ جاکوبوس رابرز همراه با چهار تاجر دیگر تصمیم گرفتند الزویر مدرن را در روتردام هلند تأسیس کنند. آنها با الهام از ناشران تاریخی، نام خود و علامت چاپگر Non Solus  (به معنی «نه به تنهایی») را انتخاب کردند که نشان دهنده رابطه بین نویسندگان و ناشران است.

آرم Elsevier بر روی یک دفتر قدیمی در آمستردام (با قدمت حدوداً 1912)
آرم Elsevier بر روی یک دفتر قدیمی در آمستردام (با قدمت حدوداً ۱۹۱۲)

 

لوگوی الزویر
اولین لوگوی Elsevier، الهام گرفته از Non Solus کلاسیک.

 

در سال ۱۹۴۷، شرکت الزویر اولین مجله علمی خود را با نام «Biochimica et Biophysica Acta» منتشر کرد. این مجله به سرعت به یکی از معتبرترین مجلات علمی اروپا تبدیل شد و الهام‌بخش انتشار مجلات علمی دیگر در سراسر جهان شد.

در سال‌های بعد، شرکت الزویر به انتشار کتاب‌ها و مجلات علمی بیشتری ادامه داد و به یکی از بزرگ‌ترین ناشران علمی جهان تبدیل شد. در سال ۱۹۹۳ شرکت رید الزویر و با شرکت رید اینترنشنال باهم تلفیق شدند و در سال ۱۹۹۷، شرکت الزویر ساینس دایرکت را راه اندازی و شروع به انتشار محتوای علمی خود در قالب دیجیتال و آنلاین کرد.

راه اندازی اسکوپوس در سال ۲۰۰۴ از اتفاقات مهم دیگر تاریخ الزویر است. این شرکت، اسکوپوس را در رقابت با وب آو ساینس طراحی و اجرا کرد.

تاریخ الزویر را می‌توان به سه دوره اصلی تقسیم کرد:

  • دوره اول (۱۵۸۰-۱۸۰۰): در این دوره، شرکت الزویر به‌عنوان یک کتابفروشی و ناشر سنتی فعالیت می‌کرد و به انتشار کتاب‌های علمی و پزشکی می‌پرداخت.
  • دوره دوم (۱۸۰۰-۱۹۹۷): در این دوره، شرکت الزویر به‌عنوان یک ناشر علمی پیشرو فعالیت می‌کرد و به انتشار مجلات علمی معتبری مانند «Biochimica et Biophysica Acta» می‌پرداخت.
  • دوره سوم (۱۹۹۷-اکنون): در این دوره، شرکت الزویر به‌صورت آنلاین درآمد و شروع به انتشار محتوای علمی خود در قالب دیجیتال کرد. پلتفرم‌هایی مانند ساینس دایرکت و اسکوپوس را ارائه داد.

هم اکنون شرکت الزویر بیش از ۸۷۰۰ کارمند در ۲۴ کشور دنیا دارد و بنا به گفته ی خودش ۱۸ درصد انتشار تحقیقات را بر عهده دارد. در طول سال ۲۰۲۲ ، محققان بیش از ۲٫۷ میلیون مقاله تحقیقاتی را به انتشارات مبتنی بر الزویر ارسال کردند. بیش از ۲۰۰۰۰ ویراستار بررسی و انتخاب این مقالات را مدیریت کردند که منجر به انتشار بیش از ۶۰۰۰۰۰ مقاله در بیش از ۲۸۰۰ مجله شد.اعداد و ارقام زیر منتشر شده توسط الزویر از حجم خدماتش است:

در آمد سال ۲۰۲۲ الزویر معادل ۲٫۹۰۹ میلیارد پوند بوده است و چندین سال است که درآمدهای بالای این ناشر و قیمت های زیاد آن در فروش حق اشتراک به دانشگاه ها و محققان اعتراض هایی در سراسر جهان بویژه در آمریکا و کشورهای توسعه یافته بهمراه داشته است.

درباره ی گروه رلکس RELX:

رلکس شرکتِ مادرِ الزویر، این گروه تشکیل شده از شرکت هلندی رید الزویر و رید اینترنشنال انگلستان در سال ۱۹۹۳ که در سال ۲۰۱۵ نام آن به برند RELX تغییر یافت.  و اکنون شرکت مادر الزویر محسوب می شود. علاوه بر الزویر، LexisNexis نیز  از دیگر برندهای معروف تابعه ی این شرکت محسوب می شود. در چند ساله ی اخیر شرکت ها و  استارت آپ هایی چون PlumX, OSMOSIS, Bepress, Mendeley به تملک گروه رلکس در آمده اند.

در تصویر زیر تایم لاین رلکس رو مشاهده می کنید:

عکس های محیط اداری الزویر:

اشتباهات رایج درباره ی الزویر:

بسیاری از افراد اکوسیستم پژوهشی ایران، چه آموزش دهندگان چه دانشجویان، گاهی اشتباه برخورد می کنند و ساینس دایرکت یا اسکوپوس را معادل الزویر یا بالعکس می گیرند. نکته ی کلیدی اینست که الزویر یک ناشر آکادمیک است که محصولات مختلفی را منتشر می کند. این محصولات مقالات و کتاب های افراد، موسسات و .. . می باشند همچنین الزویر دارای پایگاه های اطلاعاتی مانند سایول و اسکوپوس است که نشر محسوب نمی شوند پایگاه های داده ای هستند.

محصولات الزویر در ۵ دسته بندی ارائه شده اند:

  • محصولاتی برای تحقیق و توسعه R & D Solutions – مانند اینجنیرینگ ویلیج، امبیس، ری اکسیز و…
  • محصولات پزشکی-بالینی Clinical Solutions مانند کلینیکال کی، اکسپرت پس و…
  • پلتفرم های پژوهشی Research Platforms مانند ساینس دایرکت، مندلی و…
  • محصولاتی برای پژوهش هوشمندانه Research Intelligence  مانند اسکوپوس، سایول و….
  • آموزشی Education – مانند کلینیکال کی استیودنت، اسموزیس و…

برندهای خریداری شده توسط الزویر:

اسموزیس سال  ۲۰۲۳
The Lancet سال ۱۹۹۱
در تصویر زیر تایم لاین الزویر رو مشاهده می کنید:
فهرست کامل محصولات الزویر اینجا نمایش داده شده است:
اطلاعات این محصولات به زبان فارسی نیز در پایین این صفحه بخش محصولات قابل مطالعه است.

 


روش دسترسی به منابع الزویر:

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.
  5. محصولات این شرکت که توسط یابش پشتیبانی می شوند، هم در پایین محتوا قابل دیدن است و هم از این لینک.

منابع این محتوا:

https://librarytechnology.org/vendor/elsevier

https://web.archive.org/web/20230529223546/https://www.elsevier.com/about/history

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *