Posted on

داستان ناشری به نام الزویر

الزویر چیست؟

الزویر یک ناشر آکادمیک از گروه RELX، است که محصولات مختلفی در حوزه ی آکادمیک، منتشر می کند. این محصولات مقالات و کتاب های افراد، موسسات علمی پژوهشی، دانشگاه ها و .. . می باشند (مانند منابع موجود در ساینس دایرکت). همچنین الزویر دارای پایگاه های اطلاعاتی مانند سایول و اسکوپوس است که نشر محسوب نمی شوند، پایگاه های داده ای هستند. بعضی پایگاه های الزویر تعاملی هستند و بصورت آموزشی قابل استفاده اند.
باید بدانیم که الزویر بیش از ۱۰۰ محصول مختلف در حوزه های محتلف دارد که پژوهشگران باید درباره ی نیازهای مختلف خود راجع به این محصولات اطلاعات داشته باشند.

داستان الزویر:

آقای لوئیس الزویر در سال ۱۵۸۰ میلادی در هلند (شهر لیدن) یک چاپخانه خانوادگی را تأسیس کرد و نام آن را الزویر (Elsevier) گذاشت. ۳۰۰ سال بعد یعنی در سال ۱۸۸۰ این چاپخانه به شکل یک شرکت در هلند شروع به کار کرد و فعالیت‌های خود را رسمی کرد. هم اکنون مقر اصلی این انتشارات در شهر آمستردام هلند قرار دارد.

الزویر در سال‌های بعد از آغاز رسمی فعالیت‌های خود گسترش بسیار زیادی داشته است. هم اکنون این شرکت دارای زیر مجموعه‌های بسیاری است که از جمله آن‌های می‌توان به کلینیکال کی، ساینس دایرکت، اسکوپوس و… اشاره کرد.

ناشر الزویر Elsevier یکی از قدیمی ترین انتشارات دنیا است، این ناشر ابزارهای آنلاینی برای فعالیت های پژوهشی و تحقیق و توسعه ای ارائه می دهد. الزویر یک شرکت اطلاعاتی و تحلیلی و یکی از عمده ترین ارائه دهنده های اطلاعات علمی، فنی و پزشکی در جهان است. محصولات آن شامل نشریاتی چون The Lancet , Cell و مجموعه ای بیش از ۴۰۰۰ هزار نشریات الکترونیکی است. کتاب های معتبر در حوزه های آکادمیک، پایگاه های اطلاعاتی همچون ساینس دایرکت، اسکوپوس، سایول، امبیس، ری اکسیز، کلینیکال کی و… از عمده ترین خدمات الزویر است.

هم اکنون شرکت الزویر بیش از ۸۷۰۰ کارمند در ۲۴ کشور دنیا دارد و بنا به گفته ی خودش ۱۸ درصد انتشار تحقیقات را بر عهده دارد. در طول سال ۲۰۲۲ ، محققان بیش از ۲٫۷ میلیون مقاله تحقیقاتی را به انتشارات مبتنی بر الزویر ارسال کردند. بیش از ۲۰۰۰۰ ویراستار بررسی و انتخاب این مقالات را مدیریت کردند که منجر به انتشار بیش از ۶۰۰۰۰۰ مقاله در بیش از ۲۸۰۰ مجله شد.اعداد و ارقام زیر منتشر شده توسط الزویر از حجم خدماتش است:

در آمد سال ۲۰۲۲ الزویر معادل ۲٫۹۰۹ میلیارد پوند بوده است و چندین سال است که درآمدهای بالای این ناشر و قیمت های زیاد آن در فروش حق اشتراک به دانشگاه ها و محققان اعتراض هایی در سراسر جهان بویژه در آمریکا و کشورهای توسعه یافته بهمراه داشته است.

درباره ی گروه رلکس RELX:

این گروه تشکیل شده از شرکت هلندی رید الزویر و رید اینترنشنال انگلستان در سال ۱۹۹۳ که در سال ۲۰۱۵ نام آن به برند RELX تغییر یافت.  و اکنون شرکت مادر الزویر محسوب می شود. علاوه بر الزویر، LexisNexis نیز  از دیگر برندهای معروف تابعه ی این شرکت محسوب می شود. در چند ساله ی اخیر شرکت ها و  استارت آپ هایی چون PlumX, OSMOSIS, Bepress, Mendeley به تملک گروه رلکس در آمده اند.

در تصویر زیر تایم لاین رلکس رو مشاهده می کنید:

در تصویر زیر تایم لاین الزویر رو مشاهده می کنید:منبع: لایبراری تکنولوژی

محیط آفیس الزویر:

اشتباهات رایج درباره ی الزویر:

بسیاری از افراد اکوسیستم پژوهشی ایران چه آموزش دهندگان چه دانشجویان گاهی اشتباه برخورد می کنند و ساینس دایرکت، اسکوپوس را معادل الزویر یا بالعکس می گیرند. نکته ی کلیدی اینست که الزویر یک ناشر آکادمیک است که محصولات مختلفی را منتشر می کند. این محصولات مقالات و کتاب های افراد، موسسات و .. . می باشند همچنین الزویر دارای پایگاه های اطلاعاتی مانند سایول و اسکوپوس است که نشر محسوب نمی شوند پایگاه های داده ای هستند.

محصولات الزویر در ۵ دسته بندی ارائه شده اند:

  • محصولاتی برای تحقیق و توسعه R & D Solutions – مانند اینجنیرینگ ویلیج، امبیس، ری اکسیز و…
  • محصولات پزشکی-بالینی Clinical Solutions مانند کلینیکال کی، اکسپرت پس و…
  • پلتفرم های پژوهشی Research Platforms مانند ساینس دایرکت، مندلی و…
  • محصولاتی برای پژوهش هوشمندانه Research Intelligence  مانند اسکوپوس، سایول و….
  • آموزشی Education – مانند کلینیکال کی استیودنت، اسموزیس و…
فهرست کامل محصولات الزویر اینجا نمایش داده شده است:
اطلاعات این محصولات به زبان فارسی نیز در پایین این صفحه بخش محصولات قابل مطالعه است.

داستان لوگوی الزویر

Ever wondered what “Non Solus” means in the Elsevier logo?

The Elsevier logo on an old purpose-built office in Amsterdam (dating from around 1912)

Following is an excerpt from “Non Solus: The Story Behind the Elsevier Tree” on the Company History page of the Elsevier website.

There is some debate over the meaning of the original Elzevir printer’s mark that is still used as Elsevier’s logo today and features an old man standing beneath a vine-entwined elm tree. It is inscribed with the Latin term Non Solus (not alone). The mark, first introduced by Isaac Elzevir (son of Lowys) in 1620, was featured on all Elzevir works from that time forth.

That the Elzevir family took pride in their mark is undisputed; what they intended it to mean is less clear. Although most scholars agree that the elm represents the tree of knowledge, they cannot agree on the meaning of the intertwined vine. The Parisian librarian Adry posited in 1806 that the elm tree entwined with the grapevine symbolized the bond between brothers Isaac and Abraham Elzevir and that the old man, a hermit, symbolized the seclusion of study. However, contemporary art historian Lucy Schlüter suggests more persuasively that the old man represents a wise scholar, a philosopher – evoking Erasmus’ image of Socrates sitting under a tree in a rural setting delivering fruitful and inspiring lectures.

In this context, the intertwined tree and vine represent a fruitful relationship – and the story therefore carries a moral. As Erasmus said, referring to the classic metaphor of tree and vine: “Like the vine which, though the most distinguished of all trees, yet needs the support of canes or stake or other trees which bear no fruit, the powerful and the learned need the help of lesser men.”

Viewed this way, the logo represents, in classical symbolism, the symbiotic relationship between publisher and scholar. The addition of the Non Solus inscription reinforces the message that publishers, like the elm tree, are needed to provide sturdy support for scholars, just as surely as scholars, the vine, are needed to produce fruit. Publishers and scholars cannot do it alone. They need each other. This remains as apt representation of the relationship between Elsevier and its authors today – neither dependent, nor independent, but interdependent.


یابش :

ما در یابش معرفی محصولات الزویر را برای مخاطبان فارسی زبان فراهم کرده ایم. آموزش استفاده از پایگاه های محتلف آن و همچنین در بعضی محصولات امکان خرید اختصاصی اکانت برای پژوهشگران را فراهم کرده ایم. اکانت دسترسی به اسکوپوس، اکانت دسترسی به ساینس دایرکت، اکانت دسترسی به امبیس، اکانت دسترسی به کلینیکال کی، اکانت دسترسی به اینجنیرینگ ویلیج، اکانت دسترسی به سایول محصولاتی هستند که یابش پشتیبانی دسترسی دارد.
همچنین مقالات و کتاب های الزویر را می توانید از طریق یابش سفارش دهید.

https://yabesh.ir/request

مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *