انجمن شیمی آمریکا

همکار یابش - مثنوی2024-01-09بازدید 172
Posted on

انجمن شیمی آمریکا

آشنایی با انتشارات انجمن شیمی آمریکا American Chemical Society (ACS)

انجمن شیمی آمریکا چیست؟

انجمن شیمی آمریکا بزرگترین انجمن علمی و حرفه ای در زمینه علوم شیمی در سطح دنیا است که دفتر مرکزی آن در واشنگتن در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این انجمن به منظور فعالیت های علمی در زمینه علوم شیمی تاسیس شده و با برگزاری کنفرانس ها، دوره های آموزشی، انتشار کتاب ها و مجلات علمی به گردش اطلاعات در جامعه تخصصی شیمی یاری می رساند. منابع اطلاعاتی منتشر شده توسط ACS دارای اعتبار بالایی در جامعه علمی هستند.

تاریخچه ACS:

در سال ۱۸۷۴ زمانی که گروه بزرگی از دانشمندان علم شیمی در خانه پریستلی به مناسبت صدمین سال کشف اکسیژن جمع شده بودند خلاء یک انجمن علمی را که مختص علم شیمی باشد را احساس کردند. در آن زمان علم شیمی در سطح دنیا رشد چشمگیری داشت و وجود یک انجمن حرفه ای که بر روی مسائل علمی و نظری نظارت مستقیم داشته باشد اجتناب ناپذیر بود.

در سال ۱۸۷۶ طی نشستی توسط شیمی دانان برجسته سطح دنیا انجمن شیمی آمریکا ACS در دانشگاه نیویورک تاسیس شد و توانست در سال ۱۸۷۷ منشور فعالیت خود را از ایالت نیویورک دریافت کرده و به رسمیت شناخته شود. فعالیت های علمی این انجمن از همان زمان با قدرت و اعتبار شروع شد و خدمات و نتایج آنها در کمترین زمان ممکن در دسترس کاربران قرار می گرفت.

در سال ۱۸۷۹ اولین مجله علمی شیمی این انجمن با عنوان Journal of the American Chemical Society به منظور انتشار نتایج تحقیقات شیمی منتشر شد و تا به امروز انتشار آن ادامه داشته و همواره یکی از معتبرترین مجلات شیمی در سطح دنیا محسوب می شود. همچنین از سال ۱۹۲۳ یک مجله تجاری هفتگی با عنوان  Chemical & Engineering News توسط این انجمن منتشر می شد که بسیار مورد توجه کاربرات قرار می گرفت.

در سال ۱۸۹۰ با تدوین اساسنامه جدیدی این انجمن به عنوان یک انجمن ملی معرفی شده و در سال ۱۹۰۵ مرکز فعالیت آن از شهر نیویورک به واشنگتن دی سی منتقل شد. این انجمن در سال ۱۹۴۱ به مکان فعلی خود نقل مکان کرده و از آن زمان تا به امروز در این مرکز مشغول به فعالیت است. در حال حاضر این انجمن دارای بیش از ۱۷۳۰۰۰ عضو در بیش از ۲۰۰ کشور در سطح جهان است.

بیش از ۳۸۰۰ متخصص و محقق علوم شیمی با این انجمن در ارتباط علمی بوده و تا به حال بیش از ۸۷۰۰ متن علمی از برندگان جایزه نوبل شیمی در طی سال های فعالیت خود منتشر نموده است. این انجمن هدف خود را پیشبرد علم شیمی در جهت بهبود وضعیت زمین و انسان های حاضر بر روی آن می داند و مجموع فعالیت های خود را به نفع بشریت انجام می دهد.

منابع انتشارات ACS:

بخش انتشارات انجمن شیمی آمریکا همواره با هدف جذب متون علمی با کیفیت بالا از متخصصان و محققین برجسته این رشته در کنار سایر فعالیت های انجمن فعالیت خود را به صورت مستمر داشته است. انتشارات ACS  متعهد است به همان اندازه که چرخهای علم با سرعت در سطح دنیا به حرکت خود ادامه می دهند نتایج تحقیقات علمی محققان را در دسترس کاربران قرار دهد. هر ساله محققان علوم شیمی در بیش از ۵۰۰۰ موسسه در سطح دنیا فعالیت های انتشاراتی خود را به دفاتر این انجمن در سطح دنیا فرستاده تا مورد بررسی تخصصی داوران قرار گرفته و منتشر شوند. مجموعه منابع منتشر شده توسط ACS  در دو دسته کلی مجلات و کتاب ها قرار می گیرند:

  1. مجلات: این انجمن با انتشار بیش از ۸۰ عنوان مجله در همه حوزه های علم شیمی به چرخش علم کمک میکند. تمامی مقالات این مجلات دارای رتبه های بالای استناد و اعتبار در سطح جامعه علمی هستند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط  Clarivate Analytics 2023 مجلات معتبر ACS دارای بیشترین تاثیر در شش دسته علمی مورد بررسی در سطح جهان هستند. موضوعات مورد بررسی این مجلات شامل آموزش شیمی، مهندسی شیمی، شیمی صنعتی، فضا و شیمی محیطی، شیمی معدنی، علوم مواد، علوم نانو، شیمی ارگانیک، شیمی آلی، شیمی فیزیک، علوم پلیمر، شیمی نظری، کاتالیزور، شیمی بیولوژیکی و دارویی و سایر موضوعات هستند. از این تعداد مجله ۱۷ عنوان آن به صورت دسترسی آزاد بوده و سایر عناوین مبتنی بر اشتراک هستند.
  2. کتاب ها: کتاب های الکترونیکی منتشر شده توسط ACS با هدف پیشبرد تحقیقات بین رشته ای منتشر می شوند. این انجمن تا به حال بیش از ۱۷۰۰ عنوان کتاب را منتشر کرده است که همگی توسط نویسندگان و محققان برجسته علم شیمی در سطح دنیا نوشته شده اند، همچنین آثار برندگان جایزه نوبل شیمی نیز در بین این کتاب ها وجود دارد. کتاب های انجمن نیز در موضوعات ذکر شده در بخش مجلات منتشر می شوند.

محصولات و خدمات ACS:

انجمن شیمی آمریکا محصولات و خدمات خود را به منظور اشتراک گذاری حداکثری دانش به صورت رایگان عرضه می نماید. این محصولات و خدمات با استفاده از قوانین دسترسی آزاد در دسترس کلیه کاربران در سطح دنیا هستند. محصولات و خدمات ACS عبارتند از:

  1. ACS Open Access Journals: شامل ۱۷ عنوان مجله است که به صورت کاملا رایگان و دسترسی آزاد در دسترس کاربران قرار دارند. این مجلات شامل تمامی حوزه علوم شیمی بوده و همه موضوعات مورد بررسی انجمن شیمی آمریکا را در بر می گیرند.
  2. ChemRxiv: یک سرویس ویژه ارسال، توزیع و آرشیو رایگان برای پیش چاپ مقالات است که از سوی انجمن شیمی آمریکا از سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده است. محققان و نویسندگان علوم شیمی می توانند مقالات و متون علمی خود را پیش از چاپ در این پلتفرم آنلاین به اشتراک گذاشته و از نقد و بررسی های همکاران خود بهره برده و نقاط ضعف و قوت متون خود را شناسایی نمایند. در این سرویس تا به حال ۱۵۰۰۰۰ پیش چاپ به اشتراک گذاشته شده است.
  3. ACS Hybrid / Transformative Journals: مجلات هیبریدی عنوانی است که انجمن شیمی آمریکا برای این سرویس خود در نظر گرفته است. این سرویس به منظور حمایت از نویسندگان در نظر گرفته شده است. در این سرویس نویسندگان می توانند گزینه اشتراک مقالات را برای موسسات و سازمان ها داشته باشند و مقالت را تنها کاربران عادی به صورت رایگان دریافت نمایند.
  4. SciMeetings: هدف از راه اندازی این سرویس توسط ACS در دسترس قرار دادن اطلاعات ارائه شده در کنفرانس ها با طولانی ترین زمان ممکن است. کاربران در این پلتفرم آنلاین می توانند پوسترهای مقالات ارائه شده در کنفرانس ها، متن سخنرانی ها، اسلایدها و ارائه های علمی خود را به صورت رایگان و با اشتراک گذاری حداکثری ارائه دهند.

روش دسترسی به منابع انتشارت ACS :

برای دسترسی به منابع بسیاری از ناشرین بین المللی، ۴ راه اصلی وجود دارد:

  1. منابع اپن اکسس موجود در وب سایت که براحتی برای کاربر قابل دانلود است.
  2. منابع هزینه ای که با استفاده از دسترسی دانشگاهی، موسسه ای که شما در آن تحصیل می کنید، قابل دانلود مستقیم از ناشر است.
  3. منابعی که می توانید بصورت رایگان با استفاده از DOI یا عنوان آن در بخش  کتابخانه دیجیتال یابش” بصورت رایگان دانلود کنید.
  4. مدارک و مقاله و کتاب هایی که می توانید از طریق “یابش ریکوئست” درخواست موردی ثبت کنید تا همکاران ما با هزینه ای مناسب در اختیار شما قرار دهند.

وب سایت انجمن شیمی آمریکا

ACS

 

منبع

https://www.acs.org/about

https://pubs.acs.org

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *