همکار یابش - زنگنه2024-02-22بازدید 97
Posted on

موسسه تحقیقاتی استنفورد اچ. ای.آی

موسسه تحقیقاتی Stanford HAI (استنفورد اچ. ای.آی) و گزارش فهرست هوش مصنوعی

هوش مصنوعی دنیایی را که ما می‌شناسیم تغییر می‌دهد و آینده‌ای را ایجاد می‌کند که در آن با روش‌هایی که امروز یک رویاست، بر زندگی انسان‌ها تأثیر بگذارد. از دانشگاه گرفته تا صنعت، دولت و جامعه مدنی، رهبران به دنبال درک و تأثیرگذاری بر ایجاد و تأثیر هوش مصنوعی هستند. دانشگاه استنفورد موسسه هوش مصنوعی انسان محور را در سال ۲۰۱۹ برای هدایت و ساختن آینده هوش مصنوعی تأسیس کرد.

موسسه استنفورد اچ. ای. آی چیست؟

موسسه استنفورد اچ. ای. آی. Stanford HAI به هدایت و ساختن آینده هوش مصنوعی (AI) اختصاص دارد. ماموریت HAI پیشبرد تحقیقات، آموزش، سیاست و تمرین هوش مصنوعی برای بهبود شرایط انسانی است. این تحقیقات به رهبری اساتیدی از بخش‌های مختلف در سراسر استنفورد، بر توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی با الهام از هوش انسانی متمرکز است. مطالعه، پیش‌بینی و هدایت تأثیرات انسانی و اجتماعی هوش مصنوعی؛ و طراحی و ایجاد برنامه های کاربردی هوش مصنوعی که توانایی های انسان را افزایش می دهد. از طریق کار آموزشی مؤسسه، دانشجویان و رهبران در تمام مراحل، طیف وسیعی از اصول و دیدگاه‌های هوش مصنوعی را به دست می‌آورند. در عین حال، سیاست های HAI بحث های منطقه ای و ملی را تقویت می کند که منجر به تأثیر مستقیم قانونی می شود. HAI منحصربه‌فرد است زیرا مهارت‌های متنوع و ادغام هوش مصنوعی را در سیستم‌ها و برنامه‌های انسان محور در محیطی که فقط توسط دانشگاه استنفورد ارائه می‌شود، متعادل می‌کند. هفت مدرسه پیشرو استنفورد در همان پردیس، از جمله یک بخش علوم کامپیوتر مشهور جهان، دسترسی HAI را به تحقیقات چند رشته‌ای از دانشمندان برتر امکانپذیر کرده است.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بر هر جنبه از زندگی و تمدن ما تأثیر بگذارد، از پیوندهای اجتماعی و اخلاق گرفته تا اقتصاد و مراقبت های بهداشتی، آموزش و دولت. اعضای هیئت علمی و کارکنان HAI نه تنها با دانشمندان پیشرو، بلکه با دانشمندانی که تلاش می‌کنند جنبش‌های اجتماعی را معنا کنند، مربیانی که تعلیم و تربیت را ارتقا می‌دهند، وکلا و قانون‌گذارانی که برای حمایت از حقوق و بهبود نهادها کار می‌کنند و هنرمندانی که تلاش می‌کنند یک درک انسان‌گرایانه ایجاد کنند، در ارتباط هستند. حساسیت نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنیم سبب شده است که  ما با هم به ساختن آینده هوش مصنوعی کمک کنیم.

هدف این موسسه ارائه داده‌های بی‌طرفانه، دقیق بررسی‌شده و منبع جهانی برای سیاست‌گذاران، محققان، روزنامه‌نگاران، مدیران اجرایی و عموم مردم است تا درک عمیق‌تری از حوزه پیچیده هوش مصنوعیپیدا کنند.

این موسسه یک گزارش “فهرست هوش مصنوعی” دارد. “فهرست هوش مصنوعی” یک ابتکار مستقل در موسسه استنفورد برای هوش مصنوعی انسان محور (HAI) است که توسط کمیته راهبری فهرست هوش مصنوعی- یک گروه بین رشته‌ای متشکل از کارشناسان از سراسر دانشگاه و صنعت- هدایت می‌شود. گزارش سالانه، داده‌های مربوط به هوش مصنوعی را ردیابی، جمع‌آوری، خالص و مصور می‌کند و به تصمیم‌گیرندگان این امکان را می‌دهد تا اقدامات معناداری برای پیشبرد هوش مصنوعی مسئولانه و اخلاقی با در نظر گرفتن انسان‌ها انجام دهند.

“فهرست هوش مصنوعی” با بسیاری از سازمان‌های مختلف برای پیگیری پیشرفت در هوش مصنوعی همکاری می‌کند. این سازمان ها عبارتند از: مرکز امنیت و فناوری های نوظهور در دانشگاه جورج تاون، لینکدین، نت بیس کوید، لایت کست و مک کینزی.

این موسسه ویرایش ششم از گزارش “فهرست هوش مصنوعی” را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. هدف این گزارش این است که معتبرترین و موثق ترین منبع جهان برای داده ها و بینش در مورد هوش مصنوعی باشد.

گزارش ۲۰۲۳ داده های جمع آوری شده توسط خود موسسه و تجزیه و تحلیل اصلی را بیشتر از ویرایشهای قبل ارائه می دهد. گزارش ۲۰۲۳ شامل تحلیل‌های جدیدی در مورد مدل‌های پایه، از جمله ژئوپلیتیک و هزینه‌های آموزشی آن‌ها، تأثیر زیست‌محیطی سیستم‌های هوش مصنوعی، آموزش هوش مصنوعی و نظام آموزشی و نیز روند افکار عمومی در هوش مصنوعی بود. فهرست هوش مصنوعی همچنین ردیابی قوانین جهانی هوش مصنوعی را از ۲۵ کشور در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۷کشور در سال ۲۰۲۳ گسترش داد.

در مقدمه این گزارش آمده است : ” در طول سال ۲۰۲۲ و آغاز سال ۲۰۲۳، هر ماه مدل‌های جدید هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ منتشر می‌شوند. این مدل‌ها، مانند ChatGPT، Stable Diffusion، Whisper و DALL-E 2، قادر به انجام طیف گسترده‌ای از وظایف، از دستکاری و تجزیه و تحلیل متن، تولید تصویر، تا تشخیص بی‌سابقه خوب گفتار هستند. این سیستم‌ها قابلیت‌هایی را در پاسخ‌گویی به سؤالات و تولید متن، تصویر و کدی که یک دهه پیش تصور نمی‌شد نشان می‌دهند، و در بسیاری از معیارهای قدیمی و جدید، از آخرین فناوری ها پیشی می‌گیرند. با این حال، آنها مستعد توهم هستند، به طور معمول مغرضانه هستند، و می توان آنها را فریب داد تا به اهداف پلید و غیر اخلاقی خدمت کنند، که چالش های اخلاقی پیچیده مرتبط با استقرار آنها را برجسته می کند. اگرچه سال ۲۰۲۲ اولین سال در دهه‌ای بود که سرمایه‌گذاری خصوصی در هوش مصنوعی کاهش یافت، اما هوش مصنوعی همچنان موضوعی است که مورد توجه سیاست‌گذاران، رهبران صنعت، محققان و عموم مردم قرار می‌گیرد. سیاستگذاران بیش از هر زمان دیگری در مورد هوش مصنوعی صحبت می کنند. رهبران صنعتی که هوش مصنوعی را در کسب و کار خود ادغام کرده اند، مزایای هزینه و درآمد ملموسی را مشاهده می کنند. تعداد انتشارات و همکاری های هوش مصنوعی همچنان در حال افزایش است. و افکار عمومی را در مورد هوش مصنوعی و اینکه کدام عناصر را دوست دارند یا دوست ندارند، شکل می دهند. هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و به این ترتیب بخش بزرگی از زندگی ما خواهد شد. با توجه به حضور فزاینده این فناوری و پتانسیل آن برای اختلال گسترده، همه ما باید به طور انتقادی تر در مورد اینکه دقیقاً چگونه می خواهیم هوش مصنوعی توسعه و به کار گرفته شود، فکر کنیم. ما همچنین باید در مورد اینکه چه کسی آن را به کار می‌گیرد سؤالاتی بپرسیم. “

گزارش عملکردسال ۲۰۲۲ موسسه استنفورد اچ. ای. آی. را در اینجا ببینید.

گزارش سالانه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را در اینجا ببینید.

منابع

https://aiindex.stanford.edu/

Nestor Maslej, Loredana Fattorini, Erik Brynjolfsson, John Etchemendy, Katrina Ligett, Terah Lyons, James Manyika, Helen Ngo, Juan Carlos Niebles, Vanessa Parli, Yoav Shoham, Russell Wald, Jack Clark, and Raymond Perrault, “The AI Index 2023 Annual Report,” AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University, Stanford, CA, April 2023

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *