انجمن روانشناسی آمریکا

همکار یابش - مثنوی2024-03-12بازدید 94
Posted on

انجمن روانشناسی آمریکا

معرفی انجمن روانشناسی آمریکا American Psychological Association

انجمن روانشناسی آمریکا چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا یک سازمان علمی و حرفه ای پیشرو در حوزه علوم روانشناسی است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این انجمن با دارا بودن اعضای بسیاری از جمله محققان، مربیان، متخصصان، اساتید و دانشجویان حوزه روانشناسی یکی از مهمترین سازمان های حوزه علوم روانشناسی در سطح دنیا محسوب می شود. این انجمن مامورریت خود را پیشرفت علوم روانشناسی و کاربرد آن را در جامعه به منظور بهبود زندگی جوامع بشری می داند.

تاریخچه انجمن روانشناسی آمریکا:

انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۱۸۹۲ توسط ۳۱ عضو اولیه که خود را علاقمندان به روانشناسی جدید می نامیدند تاسیس شد و اولین جلسه رسمی خود را در دسامبر همان سال در دانشگاه پنسیلوانیا برگزار کرد. فعالیت های این انجمن تا به امروز به قوت خود باقی است. ظهور رشته های دانشگاهی نوین مانند روانشناسی، اقتصاد، علو سیاسی، بیوشیمی و فیزیولوژی از دلایلی بود که نیاز به یک انجمن حرفه ای در این زمینه در جوامع علمی احساس شد.

این انجمن در طی سال های جنگ جهانی دوم سازمان خود را حفظ نمود و پس از پایان جنگ به سرعت به رشد خود ادامه داد، به گونه ای که طی سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰ بیشترین اعضاء را جذب کرد. APA در حال حاضر با بیش از ۱۵۷۰۰۰ عضو یکی از بزرگترین انجمن های علمی روانشناسی است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

پوشش موضوعی انجمن روانشناسی آمریکا:

با توجه به این مسئله که روانشناسی یک علم چند وجهی بوده و به بسیاری از زوایای زندگی افراد جامعه مربوط می شود، منابع اطلاعاتی ارائه شده توسط APA نیز به چند زیر شاخه موضوعی علم روانشناسی تقسیم می شود. از جمله موضوعاتی که در این انجمن به آن پرداخته می شود عبارتند از:

اضطراب، سالخوردگی، بیش فعالی، اعتیاد، تربیت فرزند، افسردگی، سلامت عاطفی، اخلاق در روانشناسی، هوش، فرزندپروری، جنسیت، فشار عصبی، درمان، ضربه روحی، مسائل محل کار، روانشناسی رفتاری و شناختی، کودکان و نوجوانان، روانشناسی بالینی، مرگ، اندوه، خودکشی، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی، خانواده، زوجین، نابرابری های اجتماعی، روانشناسی سلامت، روانشناسی صنعتی، روانشناسی سازمانی، رواشناسی نظامی، مدیریت درد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی مثبت گرا، روان درمانی، نژاد پرستی، فرهنگ و هویت

محصولات و انتشارات انجمن روانشناسی آمریکا:

انجمن روانشناسی آمریکا به منظور ارائه نتایج پژوهش ها و تحقیقات علمی خود در حوزه علو روانشناسی و در سطح جهانی اقدام به انتشار منابع اطلاعاتی در قالب های گوناگون می نماید. منابع اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا بنا بر نیاز کاربران خود و بر اساس موضوع مورد بررسی به شکل های گوناگونی هستند که عبارتند از:

  1. کتاب ها: انجمن روانشناسی آمریکا یک منبع بینظیر از کتاب های حوزه علوم روانشناسی است. کتاب های ارائه شده این انجمن دارای اعتبار زیادی در جوامع علمی است. APA در حال حاضر دارای بیش از ۱۳۷۰ عنوان کتاب در موضوعات ذکر شده در مجموعه خود است که سالانه نیز بر این تعداد افزوده می شود.
  2. مجلات: مجموعه مجلات APA نیز بسیار گسترده بوده و طیف وسیعی از موضوعات حوزه روانشناسی را شامل می شود. این انجمن دارای ۱۷۸ عنوان مجله در موضوعات علوم روانشناسی است که در مجموع شامل بیش از هزاران مقاله می شوند.
  3. پایگاه های اطلاعاتی: یکی از مهمترین منابع انتشاراتی APA پایگاه های اطلاعاتی آن است که در مجموع بیش از ۵ میلیون رکورد اطلاعاتی را در دسترس کاربران قرار می دهند. انجمن روانشناسی آمریکا دارای ۶ پایگاه مجزا است که هر کدام از آنها یک حوزه موضوعی را تحت پوشش خود دارند. برای آشنایی بیشتر به پایگاه های اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا در یابش مراجعه نمایید.تمامی پایگاه ها در یک پلتفرم واحد به نام APA PsycNet ارائه می شوند پایگاه های APA عبارتند از:
      • APA PsycArticles: در این پایگاه مقالات تمام متن علوم روانشناسی در موضوعات ذکر شده منتشر می شود.
      • APA Books: انتشار کتاب های علوم روانشناسی که توسط پژوهشگران و محققان برجسته این علم نگاشته شده است.
      • APA PsycTests: این پایگاه یک منبع برجسته و معتبر در زمینه ارائه آزمون های روانشناختی است که توسط انجمن روانشناسی آمریکا تولید شده اند.
      • APA PsycInfo: انتشار چکیده نامه ها و داده های کتابشناختی منابع علوم روانشناسی در این پایگاه صورت می گیرد.
      • APA PsycTherapy: این پایگاه اطلاعاتی در واقع یک پایگاه علمی چندرسانه ای است که اقدام به ارائه فیلم های آموزشی در زمینه یادگیری فنون روان درمانی می نماید.
      • APA PsycExtra: این پایگاه مجموعه ای از منابع اطلاعاتی مانند رکوردهای کتابشناختی، ارائه های کنفرانس ها، خبرنامه ها، گزارش ها، بروشورها و مونوگراف های حوزه علوم روانشناسی را منتشر می نماید.
  4. برنامه های آموزشی: یکی از محصولات APA ارائه برنامه های آموزشی است که به منظور آموزش مداوم متخصصان علوم روانشناسی ارائه می شود. این برنامه های آموزشی فرصت های توسعه حرفه ای و فردی را در حین فعالیت های شغلی فراهم می آورد. انجمن روانشناسی آمریکا در حال حاضر بالغ بر ۶۸۰ دوره آموزشی دارد که به شکل مبتنی بر مقاله، مبتنی بر کتاب و دوره آنلاین ارائه می شود.
  5. کتاب های کودکان: کتاب های کودکان APA طیف گسترده ای از کتاب های روانشناسی به شکل ادبیات داستانی هستند که به خوانندگان خود یعنی کودکان، نوجوانان، جوانان، والدین و معلمان تخصص و دانش گذر از چالش های زندگی را آموزش می دهند. APA در حال حاضر دارای بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب کودک با موضوعاتی مانند دوستی، احساسات، مسائل خانوادگی، مهارت های زندگی، اوتیسم، عزت نفس، اعتماد به نفس، طلاق، ترس و اضطراب و بسیاری موارد دیگر است.
  6. ویدئوهای آموزشی: این ویدئوها مهارت های کلیدی و مفیدی را برای مواجه با مسائل روانشناسی در شرایط گوناگون آموزش می دهد. APA دارای بیش از ۴۵۰ ویدئوی آموزشی در موضوعات ذکر شده است.

روش دسترسی به منابع انتشارات انجمن روانشناسی آمریکا:

  1. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به انجمن روانشناسی آمریکا که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  2. خرید مستقیم از بخش دسترسی های شخصی انجمن روانشناسی (احتمالا از طریق عضویت انجمن هم فراهم می شود).
  3. خرید اکانت اختصاصی از شرکت های داخلی مانند یابش که دسترسی به پایگاه های انجمن روانشناسی آمریکا را امکان پذیر می سازد.

 

وب سایت اصلی

APA

منبع

https://www.apa.org/about

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *