پایگاه های اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا

همکار یابش - مثنوی۱۴۰۰-۱۰-۰۷بازدید ۷۱۳
Posted on

پایگاه های اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا

معرفی پایگاه های اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا APA

انجمن روانشناسی آمریکا چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا یک انجمن حرفه ای است که به صورت اختصاصی در زمینه علوم روانشناسی مشغول به فعالیت است. هدف این انجمن در دسترس قرار دادن تازه ترین پژوهش های علمی برای جامعه روانشناسی در سطح دنیا است. این انجمن یکی از بزرگترین انجمن های حرفه ای در حوزه علوم روانشناسی در سطح دنیا است. برای آشنایی بیشتر به انجمن روانشناسی آمریکا در یابش مراجعه نمایید.

پایگاه های اطلاعاتی انجمن روانشناسی آمریکا:

انتشارات انجمن روانشناسی آمریکا منابع اطلاعاتی خود را به شکل های گوناگون در دسترس کاربران قرار می دهد. پایگاه های اطلاعاتی یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی این انجمن هستند که بالغ بر ۵٫۹۰۰٫۰۰۰ رکورد اطلاعاتی را در زمینه علوم روانشناسی منتشر می کنند. تمامی این پایگاه های شش گانه مکمل یکدیگر بوده و همگی در پلتفرم APA PsycNET  ارائه می شوند. ای پی ای سای نت به صورت یکپارچه در یک پلتفرم پایگاه های شش گانه انجمن روانشناسی آمریکا را ارائه می دهد.

این پایگاه های شش گانه عبارتند از سای آرتیکلز PsycArticles، سای بوکز Psycbooks، سای تست Psyctests، سای اینفو Psycinfo، سای تراپی PsycTherapy و سای اکسترا  Psycextra که هر کدام در حوزه تخصصی خود منابع اطلاعاتی را ارائه می دهند. کاربران این انجمن می توانند با خرید اشتراک و یا دستیابی سازمانی به تازه ترین پژوهش های منتشر شده از سوی انجمن روانشناسی آمریکا دست یابند. 

تمامی پایگاه های اطلاعاتی APA به وسیله ابسکو ارائه می شوند، ابسکو یک سازمان پیشرو در زمینه ارائه پایگاه های اطلاعاتی، مجلات الکترونیکی، توسعه و مدیریت مجموعه کتاب های الکترونیکی و سایر منابع اطلاعاتی است. همچنین کاربران می توانند علاوه بر ابسکو این پایگاه ها را در دیگر پلتفرم ها مانند پروکوئست، اوید و … نیز بیابند. مجموعه یابش اکانت پایگاه های موجود در ابسکو را به صورت مستقیم در دسترس کاربران قرار می دهد. پایگاه های اطلاعاتی ۶ گانه انجمن روانشناسی آمریکا به این شرح هستند:

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای آرتیکل APA PsycArticles

 

این پایگاه اطلاعاتی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده است به انتشار مقالات تمام متن علوم روانشناسی و رفتاری می پردازد. ای پی ای سای آرتیکل دسترسی به طیف گسترده ای از مطالعات روانشناسی، تحقیقات پیشرفته محققان برجسته علم روانشناسی، زیربنای تاریخی علم روانشناسی و علوم رفتاری و بسیاری از موارد دیگر را برای کاربران امکان پذیر می سازد. این پایگاه اطلاعاتی یک مجموعه ارزشمند برای محققان، دانشجویان، پزشکان و کاربران این حوزه است که منابع آن در حال حاضر بیش از ۲۳۷۰۰۰ مقاله تمام متن از بیش از ۱۲۰ عنوان مجله است. از ویژگی های این پایگاه می توان به انتشار تمامی مجلات انجمن روانشناسی آمریکا، انتشار مجلات انجمن روانشناسی کانادا، پوشش کامل جلات از جلد ۱ شماره ۱ و دسترسی به مقالات با فرمت های گوناگون اشاره نمود.

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای بوکز PsycBOOKS 

ای پی ای سای بوکز جدیدترین و فراگیرترین مجموعه از کتاب های علمی و تخصصی منتشر شده روانشناسی توسط انجمن روانشناسی آمریکا را دربرمی گیرد. سای بوکز با ایجاد مسیری در طول تکامل نظریات روانشناختی، برای دانشجویان، پژوهشگران و مدرسان، داده های روانشناسی و دیگر موضوعات مرتبط را فراهم می کند. یکی از جنبه های مهم این مجموعه کتاب، فراهم آوردن بیش از ۲۸۰۰ منبع کلاسیک و کتاب هایی است که به سختی پیدا می شوند یا به علت قدیمی بودن دیگر چاپ نمی شوند؛ که در نتیجه این پایگاه به ابزار پژوهشی مهمی برای روانشناسی و علوم رفتاری تبدیل می شود. وجود هزاران کتاب و فصل در این پایگاه باعث بینش کامل کاربران نسبت به تکامل روانشناسی از سال های ابتدایی قرن ۱۷ تا قرن ۲۱ می شود.کاربران با دسترسی به فصول نوشته شده توسط دانشمندان و نویسندگان پیشرو از طریق این پایگاه، با شناخته شده ترین کارها در هر زمینه آشنا می شوند. 

کتاب های ای پی ای توسط پژوهشگران و درمانگران برجسته در زمینه روانشناسی و علوم رفتاری نوشته شده اند و جدیدترین علوم را در اختیار می گذارند. این کتاب ها با تئوری ها پیوند قوی دارند، پژوهش های علمی را گزارش داده اند و کاربردهای عملی تئوری ها و پژوهش ها را توضیح داده اند. هر کتابی پیش از انتشار باید فرایند داوری را طی کند. در حال حاضر این پایگاه دارای بیش از ۶۹۰۰۰ فصل از بیش از ۴۶۰۰ عنوان کتاب است که توسط داوران علمی و معتبر بررسی شده و منتشر شده اند.

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای تست PsycTESTS 

 

ای پی ای سای تست منبع برجسته ای از اطلاعات ساختارمند درباره آزمون های حوزه های متفاوت روانشناسی می باشد. ای پی ای سای تست که توسط انجمن روانشناسی آمریکا تولید می شود، شامل هزاران ابزار آزمون گیری است که بیشتر آن ها قابل دانلود فوری هستند و برای تدریس و پژوهش قابل استفاده هستند. پوشش گسترده هزاران ابزار پژوهش،این پایگاه را به یک نقطه شروع ایده آل برای طراحی تحقیقات جدید توسط پژوهشگران تبدیل کرده است. سای تست گستره متنوعی از ابزارها شامل آزمون های استعدادیابی، مقیاس های شخصیت و ابزارهای اندازه گیری عملکرد شناختی را در برمی گیرد.

هر رکوردی در این پایگاه به حداقل یک منبع لینک داده شده است که تکامل ابزار آن رکورد را توصیف می کند، استفاده از آن را توضیح می دهد یا به مرور آن ابزار می پردازد. هم چنین ممکن است لینک هایی به مطالب داوری شده، گزارش های تخصصی یا پایان نامه ها داده شده باشد. همچنین اسنادی مانند دستورالعمل، فرم پاسخ و راهنمای نمره گذاری هم برای ابزارها فراهم شده است. تمامی ابزارهای اندازه گیری موجود در سای تست، از طریق انجام فراتحلیل در میان ژورنال های هم ترازخوانی شده منتشر شده در ای پی ای، گروه انتشاراتی هگرف و دیگر انتشارات های بزرگ جمع آوری شده اند. ابزارهای موجود در سای تست به بیش از ۴۰ زبان و با پوشش زمانی بیش از ۱۰۰ سال ارائه می شوند.

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای اینفو APA PsycInfo

 

ای پی ای سای اینفو بزرگترین پایگاه اطلاعاتی در جهان است که به صورت اختصاصی در زمینه روانشناسی و علوم رفتاری اقدام به ارائه اطلاعات می نماید. این پایگاه از سوی APA راه اندازی شده است و به عنوان یک منبع ضروری برای جستجو کشف منابع علمی در زمینه علوم روانشناسی در سطح دنیا محسوب می شود. این مجموعه در حال گسترش تحقیقات روانشناسی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی، پایان نامه ها، چکیده مقالات و بسیاری منابع اطلاعاتی دیگر را شامل می شود. همچنین در این پایگاه اطلاعاتی با ایجاد ارتباط علوم روانشناسی با سایر رشته های علمی مرتبط همچون علوم اعصاب، پرستاری و مشاوره منابع علمی بیشماری بررسی شده و منابع مورد نیاز محققین را با بررسی دقیق و عمیق علمی ارائه می دهد. به همین دلیل با ایجاد ارتباط بین تحقیقات بین رشته ای به یک منبع بی نظیر برای یافته های پژوهشی و علمی در زمینه علوم روانشناسی و علوم وابسته آن تبدیل شده است.

محتوای منابع اطلاعاتی موجود در ای پی ای سای اینفو دارای بالاترین میزان اعتبار علمی در زمینه علوم روانشناسی در سطح دنیا است. این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد از ۲۴۰۰ عنوان مجله روانشناسی است که آنها را نمایه می کند. این پایگاه اطلاعاتی منابع علمی تمام متن را ارائه نمی دهد بلکه تنها اطلاعات کتابشناختی و چکیده آنها را ارائه داده و با لینک های مستقیم به محل اصلی مقالات و کتاب ها هدایت می نماید. پوشش زمانی منابع اطلاعاتی موجود به سال ۱۸۰۰ میلادی تا کنون باز میگردد. اطلاعات کتابشناختی منابع اطلاعاتی بیش از ۵۰ کشور و به ۲۹ زبان در سطح دنیا در این پایگاه ارائه می شود.

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای تراپی APA PsycTherapy

 

ای پی ای سای تراپی در واقع یک پایگاه علمی چندرسانه ای است که اقدام به ارائه فیلم های آموزشی در زمینه یادگیری فنون روان درمانی می نماید. این ویدئوهای آموزشی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا تولید می شوند شامل فایل های ویدئویی جلسات درمانی روانشناختی توسط دانشجویان و متخصصان این حوزه است که از لحاظ علمی دارای اعتبار بالایی هستند. مجموع ویدئوهای آموزشی این پایگاه بالغ بر ۹۰۰ فایل است که روش های مختلف روان درمانی را نمایش می دهد که دارای اهداف آموزشی در زمینه بالینی و روانشناسی هستند. این نوع از روش آموزش در سطح دنیا بسیار معتبر و پذیرفته شده است که منجر به آموزش بیش از ۱۵۰ رویکرد روانشناختی مانند مراقبت های روانشناختی فردی، رفتار درمانی، درمان شناختی و بسیاری موارد دیگر هستند.

معرفی پایگاه اطلاعاتی ای پی ای سای اکسترا PsycEXTRA 

این پایگاه نیز توسط انجمن روانشناسی آمریکا تولید می شود برای پژوهشگران حوزه علوم رفتاری این فرصت را فراهم می کند که فراتر از مطالب هم ترازخوانی شده سنتی بروند. ای پی ای سای اکسترا رکوردهای کتابشناختی را با مطالب تمام متن منحصر به فرد ترکیب می کند؛ هم چنین متون ارائه های کنفرانس ها، خبرنامه ها، گزارش ها، بروشورها، مجلات و مونوگراف ها را در دسترس قرار می دهد. مطالب نمایه شده در پایگاه سای اکسترا، آن را تبدیل به منبع ارجح گزارش ها، مقالات کنفرانس ها، ایده های در حال شکل گیری و تحقیقات جدیدتر از آن چه به طور معمول در کتاب ها و ژورنال ها یافت می شود، کرده است. هنگامی که این مطالب با مواد تحقیقاتی مرسوم ترکیب می شوند به کاربران بینش عمیقی از علوم رفتاری و علوم اجتماعی می دهند.

کاربران می توانند با استفاده از سای اکسترا در میان جدیدترین یافته های موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی، مراکز نظامی و دیگر بنیادها و سازمان هایی که به دقت توسط ای پی ای انتخاب شده اند، به جستجو بپردازند. علاوه بر این به این علت که سای اکسترا بر محتوایی متمرکز است که خارج از سیستم داوری شدن قرار دارند، پژوهش ها را قبل از آن که در ژورنال ها منتشر شوند، نمایه می کند و در دسترس قرار می دهد. این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از ۳۳۵۰۰۰ رکورد اطلاعاتی است.

هر منبعی که در این پایگاه وجود دارد توسط گروهی از متخصصان که دارای مدرک روانشناسی هستند انتخاب می شود. رکوردها بسیار ساختارمند هستند و با استفاده از واژه های اصطلاحنامه واژگان نمایه روانشناختی، نمایه شده اند تا نتایج جستجو کاملا دقیق و مرتبط باشند. این پایگاه شامل انواع متنوعی از سندها می شود و در نتیجه کاربران می توانند به راحتی محتوایی را که با نیازهایشان بهتر هم خوانی دارد انتخاب کنند. سالانه به طور متوسط بیش از ۲۵۰۰۰ رکورد اطلاعاتی به این پایگاه افزوده می شود.

روش دسترسی به منابع انجمن روانشناسی آمریکا:

  1. استفاده از دسترسی های دانشگاهی و موسسات پژوهشی دارای دسترسی به انجمن روانشناسی آمریکا که با مراجعه به کتابخانه محل تحصیل امکان پذیر است.
  2. خرید مستقیم از بخش دسترسی های شخصی انجمن روانشناسی (احتمالا از طریق عضویت انجمن هم فراهم می شود).
  3. خرید اکانت اختصاصی از شرکت های داخلی مانند یابش که دسترسی به پایگاه های انجمن روانشناسی آمریکا را امکان پذیر می سازد.

 

وب سایت اصلی پایگاه های انجمن روانشناسی آمریکا

APA Databases

منبع

https://www.apa.org/pubs

https://psycnet.apa.org/home

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۲

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: