پژوهش کمی چیست؟

همکار یابش - جباری2024-04-13بازدید 88
Posted on

پژوهش کمی چیست؟

پژوهش از نظر نوع داده به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شود. در این مقاله از یابش به پژوهش کمی، انواع و ابعاد آن می‌پردازیم.

پژوهش کمی چیست؟

تحقیقات کمی شامل تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده‌های عددی برای کشف روندها، محاسبه میانگین‌ها، ارزیابی روابط و به دست‌آوردن بینش‌های کلی است. در زمینه‌های مختلف از جمله علوم طبیعی و اجتماعی استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از تکنیک‌های آماری برای پردازش و تفسیر داده‌های عددی استفاده می‌کند.

درباره پژوهش بیشتر بدانید!

پژوهش کمی چیست؟

پژوهش کمی (Quantitative Research) عبارت از بررسی سیستماتیک پدیده‌ها با جمع آوری داده‌های قابل سنجش و انجام تکنیک‌های آماری، ریاضی یا محاسباتی است. تحقیق کمی را می‌توان یک استراتژی تحقیقاتی نامید که بر کمی‌سازی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها تمرکز دارد. از یک رویکرد قیاسی شکل می گیرد که در آن تأکید بر آزمایش نظریه است که توسط فلسفه‌های تجربه‌گرایانه و پوزیتیویستی شکل گرفته است .

این استراتژی تحقیق که با علوم طبیعی ، کاربردی ، رسمی و اجتماعی مرتبط است، بررسی تجربی عینی پدیده‌های قابل مشاهده را برای آزمایش و درک روابط ترویج می‌کند. این کار از طریق طیف وسیعی از روش‌ها و تکنیک‌های کمی‌سازی انجام می‌شود.

یکی از ویژگی های اصلی این نوع تحقیق این است که نتایج را می‌توان به صورت عددی به تصویر کشید. پس از جمع‌آوری دقیق مشاهدات ساختاریافته و درک این اعداد، می‌توان آینده یک محصول یا خدمات را پیش‌بینی کرد، روابط علّی یا تحقیقات علّی را ایجاد کرد و بر این اساس تغییراتی ایجاد کرد. تحقیقات کمی عمدتاً بر تجزیه و تحلیل داده‌های عددی متمرکز است و از آمار استنباطی برای به دست‌آوردن نتایجی استفاده می‌کند که می‌تواند به جمعیت گسترده‌تر تعمیم داده شود.

نمونه‌ای از یک مطالعه تحقیقاتی کمی، نظرسنجی است که برای درک مدت زمانی که پزشک به بیمار مراجعه می‌کند، انجام می‌شود. نظرسنجی رضایت بیمار را می توان برای پرسیدن سوالاتی مانند مدت زمانی که پزشک برای ویزیت بیمار طول می کشد، تعداد دفعات مراجعه بیمار به بیمارستان و سایر سوالاتی از این دست که متغیرهای وابسته در تحقیق هستند، انجام داد. این نوع روش تحقیق اغلب در علوم اجتماعی به کار می‌رود و شامل استفاده از چارچوب‌ها و نظریه‌های ریاضی برای ارائه مؤثر داده‌ها، حصول اطمینان از منطقی بودن، از نظر آماری صحیح و بی‌طرفانه بودن نتایج است.

جمع‌آوری داده‌ها در تحقیقات کمی از یک روش ساخت‌یافته استفاده می‌کند و معمولاً بر روی نمونه‌های بزرگ‌تری انجام می‌شود که کل جامعه را نشان می‌دهند. محققان از روش‌های کمی برای جمع‌آوری داده‌های عددی استفاده می‌کنند که سپس برای تعیین یافته‌های آماری معنی‌دار مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می‌گیرند. این رویکرد هم در تحقیقات تجربی و هم در تحقیقات اجتماعی ارزشمند است، زیرا به تصمیم گیری آگاهانه و نتیجه گیری قابل اعتماد بر اساس داده های کمی کمک می کند.

ویژگی های پژوهش کمی

تحقیقات کمی دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است که آن را برای پروژه‌های خاص مناسب می‌کند. با بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها می‌توانید آنها را هنگام برنامه‌ریزی پروژه تحقیقاتی بعدی خود در نظر بگیرید:

  • ابزارهای ساختاریافته: تحقیقات کمی بر ابزارهای ساختار یافته مانند پرسشنامه برای جمع آوری داده های کمی تکیه دارد. استفاده از چنین روش‌های ساختاری به جمع‌آوری داده‌های عددی عمیق و عملی از پاسخ‌دهندگان کمک می‌کند و انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • حجم نمونه: تحقیقات کمی بر روی حجم نمونه قابل توجهی انجام می‌شود که بازار هدف  را نشان می‌دهد. روش‌های نمونه‌گیری پیمایشی مناسب، یکی از جنبه‌های اساسی روش‌های تحقیق کمی، باید هنگام استخراج نمونه برای تقویت هدف تحقیق و اطمینان از پایایی نتایج به کار گرفته شود.
  • مطالعات قبلی: قبل از جمع‌آوری بازخورد از پاسخ‌دهندگان، محققان اغلب به بررسی‌های قبلی مرتبط با موضوع تحقیق می‌پردازند. این تحقیق مقدماتی به چارچوب بندی مطالعه به طور موثر کمک می کند و تضمین می کند که فرآیند جمع آوری داده ها به خوبی آگاه است.
  • داده‌های کمی: معمولاً داده‌های کمی با استفاده از جداول، نمودارها، نمودارها یا سایر اشکال عددی نمایش داده می‌شوند. این نمایش بصری به درک داده های جمع آوری شده کمک می کند و برای تجزیه و تحلیل دقیق داده ها، جزء کلیدی روش های تحقیق کمی، ضروری است.
  • تعمیم نتایج: یکی از نقاط قوت تحقیقات کمی، توانایی آن در تعمیم نتایج به کل جامعه است. به این معنی که یافته‌های به دست آمده از یک نمونه را می توان برای تصمیم گیری آگاهانه و انجام اقدامات مناسب برای بهبود بر اساس تجزیه و تحلیل داده های عددی برون یابی کرد.
  • سؤالات بسته: سؤالات بسته که به طور خاص برای همسویی با اهداف تحقیق طراحی شده اند، سنگ بنای تحقیقات کمی هستند. این سؤالات جمع آوری داده های کمی را تسهیل می‌کند و به طور گسترده در فرآیندهای جمع آوری داده‌ها استفاده می شود.

نمونه سوالات تحقیق کمی

  • ترکیب جمعیتی سنگاپور در سال ۲۰۲۰ چگونه است؟
  • میانگین دمای جهانی در طول قرن گذشته چگونه تغییر کرده است؟
  • آیا آلودگی محیط زیست بر شیوع زنبورهای عسل تأثیر می گذارد؟
  • آیا کار از خانه باعث افزایش بهره وری برای افرادی با رفت و آمد طولانی می شود؟

روش تحقیق کمی

روش‌های تحقیق کمی، رویکردهای سیستماتیکی هستند که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های عددی برای درک و نتیجه‌گیری درباره یک پدیده یا جمعیت استفاده می‌شوند. در اینجا روش‌های تحقیق کمی آورده شده است:

  • روشهای تحقیق کمی اولیه
  • روشهای تحقیق کمی ثانویه

روش‌های تحقیق کمی اولیه

تحقیقات کمی اولیه پرکاربردترین روش انجام تحقیقات است. ویژگی متمایز تحقیق اولیه این است که محقق به جای وابستگی به داده‌های جمع آوری شده از تحقیقات انجام شده قبلی، بر گردآوری مستقیم داده‌ها تمرکز می‌کند. طرح تحقیق کمی اولیه را می‌توان به سه مسیر متمایز دیگر و جریان فرآیند تقسیم کرد.

این سه جریان فرآیند شامل

  • فنون و انواع مطالعات
  • روش‌های جمع آوری داده‌ها
  • تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها

فنون و انواع مطالعات

انواع مختلفی از تحقیقات کمی اولیه وجود دارد. آنها را می‌توان به چهار روش متمایز زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

۰۱٫ تحقیق پیمایشی

تحقیق پیمایشی برای همه روش‌ها و مطالعات تحقیق با نتایج کمی بنیادی است. نظرسنجی ها برای پرسیدن سوال از نمونه ای از پاسخ دهندگان، با استفاده از انواع مختلفی مانند نظرسنجی آنلاین، پرسشنامه های کاغذی، نظرسنجی‌های رهگیری وب و غیره استفاده می‌شود. ، عملکرد ویژگی‌های جدید در بازار چقدر خوب است و جزئیات دیگری از این دست.

با انجام تحقیقات نظرسنجی، یک سازمان می تواند چندین سؤال نظرسنجی بپرسد، داده‌ها را از مجموعه‌ای از مشتریان جمع‌آوری کند و این داده‌های جمع‌آوری شده را برای تولید نتایج عددی تجزیه و تحلیل کند. این اولین گام برای جمع آوری داده ها برای هر تحقیق است. می‌توانید از سوالات ساده تکی استفاده کنید . یک سوال تک آسان، یک پرسش ساده است که پاسخی مختصر و بدون پیچیدگی را به همراه دارد.

این نوع پژوهش را می توان با یک گروه مخاطب هدف خاص انجام داد و همچنین می تواند در چند گروه همراه با تحلیل تطبیقی ​​انجام شود . پیش نیاز این نوع تحقیق این است که نمونه پاسخ دهندگان باید اعضایی داشته باشند که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. به این ترتیب، محقق به راحتی می‌تواند دقت نتایج به‌دست‌آمده را حفظ کند، زیرا طیف عظیمی از پاسخ‌دهندگان با استفاده از انتخاب تصادفی مورد خطاب قرار خواهند گرفت. 

به طور سنتی، تحقیقات پیمایشی به صورت چهره به چهره یا از طریق تماس تلفنی انجام می‌شد . با این حال، با پیشرفت رسانه‌های آنلاین مانند ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی، تحقیقات نظرسنجی به رسانه‌های آنلاین نیز گسترش یافته است. دو نوع نظرسنجی وجود دارد که هر کدام را می‌توان بر اساس زمان در اختیار و نوع داده‌های مورد نیاز انتخاب کرد. :

نظرسنجی های مقطعی: نظرسنجی های مقطعی ، نظرسنجی های مشاهده ای هستند که در شرایطی انجام می‌شوند که محقق قصد دارد داده هایی را از نمونه ای از جامعه هدف در یک مقطع زمانی معین جمع آوری کند. محققان می‌توانند متغیرهای مختلف را در یک زمان خاص ارزیابی کنند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از این نوع پیمایش از افرادی است که در همه متغیرها به جز متغیرهایی که برای تحقیق در نظر گرفته شده‌اند مشابهت را به تصویر می‌کشند . در طول بررسی، این یک متغیر ثابت خواهد ماند.

  • نظرسنجی‌های مقطعی در خرده‌فروشی، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و صنایع مراقبت‌های بهداشتی محبوب هستند. اطلاعات بدون تغییر هیچ پارامتری در اکوسیستم متغیر جمع آوری می شود.
  • نمونه های متعدد را می توان با استفاده از روش تحقیق پیمایشی مقطعی تجزیه و تحلیل و مقایسه کرد.
  • با استفاده از این نوع تحقیقات پیمایشی می توان متغیرهای چندگانه را ارزیابی کرد.
  • تنها نقطه ضعف بررسی های مقطعی این است که رابطه علت و معلولی متغیرها را نمی توان برقرار کرد زیرا معمولاً متغیرها را در یک زمان خاص و نه در یک بازه زمانی پیوسته ارزیابی می کند.

نظرسنجی های طولی: نظرسنجی‌های طولی نیز نظرسنجی های مشاهده‌ای هستند ، اما بر خلاف نظرسنجی‌های مقطعی، بررسی‌های طولی در طول زمان های مختلف برای مشاهده تغییر در رفتار پاسخ دهنده و فرآیندهای فکری انجام می‌شود. این زمان می تواند روزها، ماه‌ها، سال‌ها یا حتی‌دهه‌ها باشد. به عنوان مثال، محققی که قصد دارد تغییر عادات خرید نوجوانان بالای ۵ سال را تجزیه و تحلیل کند، نظرسنجی‌های طولی انجام خواهد داد.

  • در بررسی‌های مقطعی، متغیرهای یکسان در یک زمان معین ارزیابی می‌شوند و در بررسی‌های طولی، متغیرهای مختلف در فواصل زمانی متفاوت قابل تحلیل هستند.
  • بررسی های طولی به طور گسترده در زمینه پزشکی و علوم کاربردی استفاده می شود. جدای از این دو زمینه، آنها همچنین برای مشاهده تغییر در تجزیه و تحلیل روند بازار ، تجزیه و تحلیل رضایت مشتری یا کسب بازخورد در مورد محصولات / خدمات استفاده می شوند.
  • در شرایطی که توالی رویدادها بسیار ضروری است، از بررسی های طولی استفاده می شود.
  • محققان می گویند زمانی که افراد تحقیق باید قبل از نتیجه گیری به طور کامل بازرسی شوند، بر بررسی های طولی تکیه می کنند.

۰۲٫ تحقیقات همبستگی

مقایسه بین دو موجودیت غیر قابل تغییر است. تحقیقات همبستگی برای ایجاد رابطه بین دو موجودیت نزدیک و نحوه تأثیرگذاری یکی بر دیگری و اینکه در نهایت چه تغییراتی مشاهده می شود، انجام می شود. این روش تحقیق برای ارزش بخشیدن به روابط طبیعی انجام می شود و حداقل دو گروه مختلف برای انجام موفقیت آمیز این روش تحقیق کمی مورد نیاز است. بدون فرض جنبه های مختلف، باید بین دو گروه یا موجودیت رابطه برقرار کرد.

محققان از این طرح تحقیق کمی برای همبستگی دو یا چند متغیر با استفاده از روش های تحلیل ریاضی استفاده می کنند. الگوها، روابط، و روندهای بین متغیرها همانطور که در تنظیم اولیه خود وجود دارند، به نتیجه می رسند. تأثیر یکی از این متغیرها بر دیگری مشاهده می شود، همراه با اینکه چگونه رابطه بین دو متغیر را تغییر می دهد. محققان تمایل دارند یکی از متغیرها را دستکاری کنند تا به نتایج مورد نظر دست یابند.

در حالت ایده آل، توصیه می شود که صرفاً بر اساس تحقیقات همبستگی نتیجه گیری نکنید. این به این دلیل است که اجباری نیست که اگر دو متغیر همگام هستند، به هم مرتبط باشند.

نمونه سوالات تحقیق همبستگی :

  • رابطه استرس و افسردگی.
  • معادله شهرت و پول.
  • رابطه بین فعالیت های کلاس سوم راهنمایی و دانش آموزان آن

۰۳٫ تحقیق علی- مقایسه ای

این روش تحقیق عمدتاً به عامل مقایسه بستگی دارد. این روش تحقیق کمی که تحقیقات شبه تجربی نیز نامیده می شود ، توسط محققان برای نتیجه گیری معادله علت و معلولی بین دو یا چند متغیر استفاده می شود که در آن یک متغیر به متغیر مستقل دیگر وابسته است. متغیر مستقل ایجاد شده اما دستکاری نشده است و تاثیر آن بر متغیر وابسته مشاهده می شود. این متغیرها یا گروه ها باید همانطور که در تنظیمات طبیعی وجود دارند تشکیل شوند. از آنجایی که متغیرهای وابسته و مستقل همیشه در یک گروه وجود دارند، توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن همه عوامل، نتیجه‌گیری به دقت ایجاد شود.

تحقیق علی-مقایسه ای به تجزیه و تحلیل آماری دو متغیر محدود نمی شود، بلکه به تجزیه و تحلیل چگونگی تغییر متغیرها یا گروه های مختلف تحت تأثیر تغییرات یکسان گسترش می یابد. این تحقیق بدون توجه به نوع رابطه ای که بین دو یا چند متغیر وجود دارد انجام می شود. برای ارائه نتیجه با استفاده از این روش تحقیق کمی از طرح تحلیل آماری استفاده می شود.

نمونه سوالات تحقیق علی- مقایسه ای:

  • تاثیر مواد مخدر بر نوجوان
    تاثیر آموزش خوب بر دانشجوی سال اول.
    تأثیر تأمین غذای قابل توجه در روستاهای آفریقا.

۰۴٫ تحقیقات تجربی

این روش تحقیق که به آزمایش واقعی نیز معروف است، بر یک نظریه تکیه دارد. همانطور که از نام آن پیداست، تحقیقات تجربی معمولاً بر اساس یک یا چند نظریه است. این نظریه هنوز قبلاً اثبات نشده است و صرفاً یک فرض است. در تحقیقات تجربی، تحلیلی حول اثبات یا رد گزاره انجام می شود. این روش تحقیق در علوم طبیعی استفاده می شود. روش های تحقیق سنتی موثرتر از روش های مدرن هستند.

در تحقیقات تجربی می توان چندین نظریه وجود داشت. نظریه عبارتی است که می توان آن را تأیید یا رد کرد.

پس از تثبیت بیانیه، تلاش می شود تا صحت یا عدم اعتبار آن را درک کنیم. این روش تحقیق کمی عمدتاً در علوم طبیعی یا اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا باید درست یا غلط بودن گزاره های مختلف را ثابت کرد.

  • روش های تحقیق سنتی موثرتر از روش های مدرن هستند.
  • برنامه های آموزشی سیستماتیک به کودکانی که برای کنار آمدن با دوره مشکل دارند کمک می کند.
  • داشتن کادر پرستاری مسئول برای والدین بیمار یک موهبت است.

روش‌های جمع آوری داده‌ها

دومین گام مهم در تحقیقات کمی اولیه، جمع آوری داده ها است. جمع آوری داده ها را می توان به روش های نمونه گیری و جمع آوری داده ها با استفاده از نظرسنجی و نظرسنجی تقسیم کرد.

۰۱٫ روش های جمع آوری داده ها: روش های نمونه گیری

دو روش نمونه گیری اصلی برای تحقیق کمی وجود دارد: نمونه گیری احتمالی و نمونه گیری غیراحتمالی .

نمونه‌گیری احتمالی: از یک نظریه احتمال برای فیلتر کردن افراد از یک جمعیت و ایجاد نمونه در نمونه‌گیری احتمالی استفاده می‌شود . شرکت کنندگان یک نمونه با فرآیندهای انتخاب تصادفی انتخاب می شوند. هر مخاطب هدف فرصت برابری برای انتخاب در نمونه دارد.

چهار نوع اصلی نمونه گیری احتمالی وجود دارد:

  1. نمونه گیری تصادفی ساده: همانطور که از نام آن پیداست، نمونه گیری تصادفی ساده چیزی نیست جز انتخاب تصادفی عناصر برای یک نمونه. این روش نمونه گیری در جایی اجرا می شود که جمعیت هدف به طور قابل توجهی زیاد باشد.
  2. نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای: در روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ، جمعیت زیادی به گروه‌ها (اقشار) تقسیم می‌شوند و اعضای یک نمونه به‌طور تصادفی از این اقشار انتخاب می‌شوند. اقشار مختلف تفکیک شده در حالت ایده آل نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  3. نمونه‌گیری خوشه‌ای: نمونه‌گیری خوشه‌ای یک روش نمونه‌گیری احتمالی است که با استفاده از آن بخش اصلی به خوشه‌ها تقسیم می‌شود که معمولاً از تقسیم‌بندی جغرافیایی و پارامترهای تقسیم‌بندی جمعیتی استفاده می‌کنند.
  4. نمونه گیری سیستماتیک: نمونه گیری سیستماتیک تکنیکی است که در آن نقطه شروع نمونه به طور تصادفی انتخاب می شود و سایر عناصر با استفاده از یک فاصله زمانی ثابت انتخاب می شوند. این فاصله با تقسیم حجم جامعه بر حجم نمونه هدف محاسبه می شود.

نمونه گیری غیر احتمالی: نمونه گیری غیراحتمالی جایی است که از دانش و تجربه محقق برای ایجاد نمونه استفاده می شود. به دلیل مشارکت محقق، همه اعضای جامعه هدف شانس یکسانی برای انتخاب شدن به عنوان بخشی از نمونه ندارند.

پنج مدل نمونه گیری غیر احتمالی وجود دارد:

  1. نمونه گیری در دسترس: در نمونه گیری در دسترس، عناصر یک نمونه تنها به یک دلیل اصلی انتخاب می شوند: نزدیکی آنها به محقق. اجرای این نمونه ها سریع و آسان است زیرا هیچ پارامتر دیگری برای انتخاب وجود ندارد.
  2. نمونه‌گیری متوالی: نمونه‌گیری متوالی کاملاً شبیه نمونه‌گیری آسان است، با این تفاوت که محققان می‌توانند یک عنصر یا گروهی از نمونه‌ها را انتخاب کنند و به طور متوالی در یک دوره زمانی قابل توجه تحقیق کنند و سپس همان فرآیند را با نمونه‌های دیگر انجام دهند.
  3. نمونه‌گیری سهمیه‌ای: با استفاده از نمونه‌گیری سهمیه‌ای ، محققان می‌توانند با استفاده از دانش خود از ویژگی‌ها و شخصیت‌های هدف، عناصر را برای تشکیل اقشار انتخاب کنند. سپس اعضای اقشار مختلف را می توان به عنوان بخشی از نمونه بر اساس درک محقق انتخاب کرد.
  4. نمونه برداری گلوله برفی: نمونه برداری گلوله برفی با مخاطبان هدفی انجام می شود که تماس و کسب اطلاعات دشوار است. در مواردی که مخاطبان هدف برای تحقیق تحلیلی به ندرت جمع آوری شوند، محبوب است.
  5. نمونه گیری قضاوتی: نمونه گیری قضاوتی یک روش نمونه گیری غیراحتمالی است که در آن نمونه ها تنها بر اساس تجربه و مهارت پژوهشی محقق ساخته می شوند .

۰۲٫ روش های جمع آوری داده ها: استفاده ازپرسشنامه

پس از تعیین نمونه، می توان برای جمع آوری داده ها برای تحقیقات کمی، پرسشنامه توزیع کرد.

استفاده از پرسشنامه برای تحقیقات کمی اولیه

نظرسنجی با استفاده از پرسشنامه به عنوان یک روش تحقیق برای جمع‌آوری داده‌ها از یک گروه از پیش تعریف‌شده از پاسخ‌دهندگان برای کسب اطلاعات و بینش در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه تعریف می‌شود . سهولت توزیع نظرسنجی و تعداد زیادی از افراد که بسته به زمان و هدف تحقیق می تواند به آن برسد، آن را به یکی از مهمترین جنبه های انجام تحقیقات کمی تبدیل می کند.

سطوح بنیادی اندازه گیری – مقیاس های اسمی، ترتیبی، فاصله و نسبت

چهار مقیاس اندازه گیری برای ایجاد یک سوال چند گزینه ای در یک نظرسنجی اساسی است. آنها مقیاس های اندازه گیری اسمی، ترتیبی، فاصله ای و نسبتی هستند که بدون مبانی آن ها هیچ سوال چند گزینه ای ایجاد نمی شود. از این رو، درک این سطوح اندازه گیری برای ایجاد یک بررسی قوی بسیار مهم است.

استفاده از انواع مختلف سوال

برای انجام تحقیقات کمی، باید از سؤالات بسته در نظرسنجی استفاده شود. آنها می توانند ترکیبی از چندین نوع سؤال، از جمله سؤالات چند گزینه ای مانند سؤالات مقیاس تفاضلی معنایی ، سؤالات مقیاس رتبه بندی و غیره باشند.

توزیع پرسشنامه و جمع آوری داده های نظرسنجی

در بالا، روند ساخت نظرسنجی همراه با طرح تحقیق برای انجام تحقیقات کمی اولیه را مشاهده کردیم . توزیع پرسشنامه برای جمع آوری داده‌ها جنبه مهم دیگر فرآیند نظرسنجی است. روش های مختلفی برای توزیع پرسشنامه وجود دارد. برخی از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • ایمیل: ارسال نظرسنجی از طریق ایمیل پرکاربردترین و موثرترین روش توزیع نظرسنجی است. نرخ پاسخ این روش بالا است زیرا پاسخ دهندگان برند شما را می شناسند. می توانید از ویژگی مدیریت ایمیل QuestionPro برای ارسال و جمع آوری پاسخ های نظرسنجی استفاده کنید.
  • تعبیه پرسشنامه در یک وب سایت: تعبیه نظرسنجی در یک وب سایت، تعداد زیادی از پاسخ ها را افزایش می دهد، زیرا زمانی که نظرسنجی ظاهر می شود، پاسخ دهنده از قبل در نزدیکی برند قرار دارد.
  • توزیع در شبکه‌های اجتماعی: استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای توزیع نظرسنجی به جمع آوری تعداد بیشتری از پاسخ ها از سوی افرادی که از برند آگاه هستند کمک می کند.
  • نظرسنجی پیامکی: نظرسنجی پیامکی روشی سریع و با زمان موثر برای جمع آوری تعداد زیادی پاسخ است.

تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها

سومین جنبه طراحی تحقیقات کمی اولیه، تجزیه و تحلیل داده ها است . پس از جمع‌آوری داده‌های خام، باید تحلیلی از این داده‌ها صورت گیرد تا استنتاج آماری از این تحقیق به دست آید. ارتباط نتایج با هدف تحقیق و تعیین ارتباط آماری نتایج بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید که جنبه‌هایی از تحقیق را که برای فرآیند جمع‌آوری داده‌ها در نظر گرفته نشده‌اند در نظر بگیرید و تفاوت بین آنچه برنامه‌ریزی شده و آنچه واقعاً اجرا شده است را گزارش کنید.

سپس برای تجزیه و تحلیل داده های کمی، لازم است روش های تحلیل آماری دقیق ، مانند SWOT، Conjoint، Cross-tabulation و غیره انتخاب شود.

  • تجزیه و تحلیل SWOT: تجزیه و تحلیل SWOT مخفف عبارت Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threat Analysis است. سازمان ها از این تکنیک تجزیه و تحلیل آماری برای ارزیابی عملکرد خود در داخل و خارج برای توسعه استراتژی های موثر برای بهبود استفاده می کنند.
  • تجزیه و تحلیل مشترک: تجزیه و تحلیل مشترک یک روش تجزیه و تحلیل بازار برای یادگیری چگونگی تصمیم گیری های پیچیده خرید توسط افراد است. معاوضه ها در فعالیت های روزانه یک فرد دخیل هستند، و این توانایی آنها را در تصمیم گیری از لیست پیچیده ای از گزینه های محصول/خدمات منعکس می کند.
  • جدول بندی متقابل: جدول بندی متقاطع یکی از روش های اولیه تحلیل آماری بازار است که روابط، الگوها و روندها را در پارامترهای مختلف تحقیق ایجاد می کند.
  • تجزیه و تحلیل TURF: تجزیه و تحلیل TURF ، مخفف عبارت Totally Unduplicated Reach and Frequency Analysis، در شرایطی اجرا می شود که دسترسی به یک منبع ارتباطی مطلوب همراه با فرکانس این ارتباط تحلیل شود. برای درک پتانسیل یک بازار هدف استفاده می شود.

همچنین می توان از روش های آمار استنباطی مانند فاصله اطمینان، حاشیه خطا و غیره برای ارائه نتایج استفاده کرد.

روشهای تحقیق کمی ثانویه

تحقیق کمی ثانویه یا تحقیق رومیزی یک روش تحقیقی است که شامل استفاده از داده های موجود یا داده های ثانویه است. داده های موجود برای افزایش اثربخشی کلی پژوهش خلاصه و گردآوری می شوند.

این روش تحقیق شامل جمع‌آوری داده‌های کمی از منابع داده‌های موجود مانند اینترنت، منابع دولتی، کتابخانه‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی و غیره است. تحقیقات کمی ثانویه به اعتبار داده‌های جمع‌آوری‌شده از تحقیقات کمی اولیه کمک می‌کند و به تقویت یا اثبات یا رد داده‌های جمع‌آوری‌شده قبلی کمک می‌کند. .

در زیر پنج روش رایج تحقیق کمی ثانویه استفاده می شود:

  1. داده های موجود در اینترنت: با نفوذ بالای اینترنت و دستگاه های تلفن همراه، انجام تحقیقات کمی با استفاده از اینترنت به طور فزاینده ای آسان شده است. اطلاعات در مورد بیشتر موضوعات تحقیق به صورت آنلاین در دسترس است و این به افزایش اعتبار داده های کمی اولیه کمک می کند.
  2. منابع دولتی و غیردولتی: تحقیقات کمی ثانویه را نیز می توان با کمک منابع دولتی و غیردولتی که با گزارش های تحقیقات بازار سروکار دارند انجام داد. این داده ها بسیار قابل اعتماد و عمیق هستند و از این رو می توان از آنها برای افزایش اعتبار طرح تحقیق کمی استفاده کرد.
  3. کتابخانه‌های عمومی: امروزه روشی کم استفاده برای انجام تحقیقات کمی است، اما هنوز منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی است. کتابخانه های عمومی نسخه هایی از تحقیقات مهمی دارند که قبلاً انجام شده است. آنها انباری از اطلاعات و اسناد ارزشمند هستند که می توان اطلاعات را از آنها استخراج کرد.
  4. مؤسسات آموزشی: مؤسسات آموزشی تحقیقات عمیقی را در مورد موضوعات متعدد انجام می دهند و از این رو، گزارش هایی که منتشر می کنند منبع مهم اعتبارسنجی در تحقیقات کمی است.
  5. منابع اطلاعات تجاری: روزنامه‌ها، مجلات، مجلات، رادیو و ایستگاه‌های تلویزیونی محلی منابع خوبی برای به دست آوردن داده‌ها برای تحقیقات کمی ثانویه هستند. این منابع اطلاعات تجاری دارای اطلاعات دست اول و عمیق در مورد تحقیقات بازار، تقسیم بندی جمعیتی و موضوعات مشابه هستند.

نمونه های تحقیق کمی

چند نمونه از تحقیقات کمی عبارتند از:

  1. اگر هر سازمانی بخواهد یک نظرسنجی رضایت مشتری (CSAT) انجام دهد، می‌توان از الگوی رضایت مشتری استفاده کرد . از طریق این نوع نظرسنجی، یک سازمان می تواند داده ها و معیارهای کمی را در مورد حسن نیت برند یا سازمان در ذهن مشتری بر اساس پارامترهای متعددی مانند کیفیت محصول، قیمت گذاری، تجربه مشتری و غیره جمع آوری کند. این داده ها را می توان با پرسش از سؤال امتیاز خالص پروموتر (NPS) ، سؤالات جدول ماتریسی و غیره که داده ها را به شکل اعداد قابل تجزیه و تحلیل و کار بر روی آنها ارائه می دهد.
  2. نمونه دیگری از تحقیقات کمی سازمانی است که رویدادی را برگزار می کند و بازخورد شرکت کنندگان را در مورد ارزشی که از رویداد می بینند جمع آوری می کند. با استفاده از نظرسنجی رویداد ، سازمان می تواند بازخورد عملی در مورد سطوح رضایت مشتریان در مراحل مختلف رویداد مانند فروش، قبل و بعد از رویداد، احتمال توصیه سازمان به دوستان و همکاران خود، ترجیحات هتل برای جمع آوری کند. وقایع آینده و سوالات دیگر از این دست.

مواردی منع استفاده از تحقیق کمی

چندین موقعیت وجود دارد که تحقیقات کمی ممکن است مناسب‌ترین یا مؤثرترین روش برای استفاده نباشد:

  1. هنگام کاوش در موضوعات عمیق یا پیچیده.
  2. هنگام مطالعه تجربیات ذهنی و نظرات شخصی.
  3. هنگام انجام تحقیقات اکتشافی.
  4. هنگام مطالعه موضوعات حساس یا بحث برانگیز.

ارتباط بین پژوهش کمی و کیفی

طرح‌های تحقیقاتی در قلمرو کمی نحوه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با روش‌هایی مانند آزمایش‌ها و بررسی‌ها مشخص می‌کنند. روش‌های کیفی با تمرکز بر داده‌های غیر عددی، تحقیقات کمی را تکمیل می‌کنند و به درک عمق می‌بخشند.

در بیشتر علوم فیزیکی و زیستی ، استفاده از روش های کمی یا کیفی بحث برانگیز است و هر کدام در مواقع مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در علوم اجتماعی، به‌ویژه در جامعه‌شناسی ، انسان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی ، استفاده از روش کمی یا روش‌های دیگر می‌تواند موضوع مناقشه و حتی ایدئولوژی باشد.

گرایش اکثریت در طول تاریخ علوم اجتماعی، استفاده از رویکردهای التقاطی – با ترکیب هر دو روش است. روش‌های کیفی ممکن است برای درک معنای نتیجه‌گیری های حاصل از روش‌های کمی استفاده شود. با استفاده از روش های کمی می توان به ایده‌های کیفی، بیان دقیق و قابل آزمون داد. این ترکیب از جمع‌آوری داده‌های کمی و کیفی اغلب به عنوان تحقیقات ترکیبی شناخته می‌شود. محققان اغلب از ترکیبی از هر دو رویکرد برای دستیابی به درک جامعی از پدیده‌ها استفاده می کنند.

سوالات متداول درباره روش کمی

تفاوت بین روش های کمی و کیفی چیست؟

تحقیقات کمی با اعداد و آمار سروکار دارند، در حالی که تحقیقات کیفی با کلمات و معانی سروکار دارند.

روش های کمی به شما این امکان را می دهد که به طور سیستماتیک متغیرها را اندازه گیری کنید و فرضیه ها را آزمایش کنید . روش های کیفی به شما امکان می دهد مفاهیم و تجربیات را با جزئیات بیشتری بررسی کنید.

تحقیق ترکیبی چیست؟

در تحقیق ترکیبی , شما از دو روش جمع آوری و تحلیل داده های کیفی و کمی برای پاسخ به سوال تحقیق خود استفاده می کنید.

جمع آوری داده ها چیست؟

جمع آوری داده ها فرآیندی سیستماتیک است که از طریق آن مشاهدات یا اندازه گیری ها در تحقیق جمع آوری می شوند. در بسیاری از زمینه های مختلف توسط دانشگاهیان، دولت ها، مشاغل و سازمان های دیگر استفاده می شود

عملیاتی شدن چیست؟

عملیاتی شدن یعنی تبدیل ایده های مفهومی انتزاعی به مشاهدات قابل اندازه گیری.

به عنوان مثال، مفهوم اضطراب اجتماعی به طور مستقیم قابل مشاهده نیست، اما می توان آن را به صورت عملیاتی بر اساس نمرات خود ارزیابی، اجتناب رفتاری از مکان های شلوغ، یا علائم اضطراب فیزیکی در موقعیت های اجتماعی تعریف کرد.

قبل از جمع آوری داده ها ، مهم است که در نظر بگیرید که چگونه متغیرهایی را که می خواهید اندازه گیری کنید عملیاتی کنید.

تفاوت بین پایایی و روایی چیست؟

پایایی و اعتبار هر دو به این موضوع می‌پردازند که یک روش چقدر چیزی را اندازه‌گیری می‌کند:

  • پایایی به سازگاری یک اندازه گیری اشاره دارد (آیا نتایج را می توان تحت شرایط یکسان بازتولید کرد).
  • روایی  به  دقت اندازه گیری اشاره دارد (اینکه آیا نتایج واقعاً نشان دهنده چیزی است که قرار است اندازه گیری کنند).

اگر در حال انجام تحقیقات تجربی هستید، باید اعتبار داخلی و خارجی آزمایش خود را نیز در نظر بگیرید.

آزمون فرضیه چیست؟

آزمون فرضیه یک روش رسمی برای بررسی ایده های ما در مورد جهان با استفاده از آمار است. توسط دانشمندان برای آزمایش پیش‌بینی‌های خاص، که فرضیه نامیده می‌شوند ، با محاسبه اینکه چقدر احتمال دارد که یک الگو یا رابطه بین متغیرها به طور تصادفی به وجود آمده باشد، استفاده می‌شود .

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *