همکار یابش - جباری2024-04-03بازدید 111
Posted on

تغییرات برچسب‌گذاری دسترسی آزاد (OA) اسکوپوس

در دسامبر ۲۰۲۰، پایگاه اسکوپوس فیلترهای دسترسی آزاد (OA) را معرفی کرد که شفافیت بیشتری در مورد انواع گزینه‌های دسترسی آزاد برای لیست نتایج جستجو ارائه می‌دهد. با این ویژگی، کاربران اسکوپوس می‌توانستند وضعیت دسترسی آزاد طلایی، طلایی-ترکیبی، برنزی یا سبز را برای هر مدرک مشاهده کنند. همچنین صفحه جستجوی پیشرفته اسکوپوس برای اجازه دادن به کاربران برای ایجاد پرس و جوهای سفارشی به منظور گنجاندن این وضعیت‌های دسترسی آزاد به‌روزرسانی شد.

به گزارش یابش و به نقل از اسکوپوس اگر کاربران نیاز به تفکیک «دسترسی آزاد سبز» به «پذیرفته‌شده سبز» یا «نهایی سبز» داشته باشند، می‌توانند این کار را در صفحه جستجوی پیشرفته و از طریق APIهای اسکوپوس انجام دهند. قابلیت‌های اضافی دسترسی آزاد در ژانویه ۲۰۲۲ با پیوندهای دسترسی به متن کامل مقالات دسترسی آزاد، در صورت وجود، به اسکوپوس اضافه شد.

برچسب‌گذاری دسترسی آزاد (OA) اسکوپوس چه تغییراتی داشته است؟

از آوریل ۲۰۲۴، سیاست برچسب‌گذاری دسترسی آزاد اسکوپوس برای هم‌راستا شدن کامل با تعاریف آن‌پِی‌وال تغییر خواهید کرد. این سیاست همچنین پایگاه‌های داده‌ای دیگر مانند اسکوپوس و سایر پایگاه‌هایی که از برچسب‌های دسترسی آزاد در سطح مقاله استفاده می‌کنند، از جمله SciVal و Compendex را تحت تأثیر قرار خواهد داد. جدول زیر برچسب‌های دسترسی آزاد الزویر (Elsevier) را که برای محتوای موجود و محتوای دسترسی آزاد آینده استفاده خواهد شد، نشان می‌دهد.

تاثیر تغییرات سیاست دسترسی آزاد اسکوپوس بر روی اسناد موجود چیست؟

این تغییر منجر به تغییر تقریباً ۲ میلیون برچسب دسترسی آزاد در اسکوپوس خواهد شد. این رقم تقریباً معادل ۸٫۴ درصد از بیش از ۲۴ میلیون مقاله دسترسی آزاد موجود در اسکوپوس است. این تغییر باعث می‌شود طبقه‌بندی اسناد از برنزی به ترکیبی یا طلایی، یا از ترکیبی به طلایی تغییر کند. این تغییر باعث حذف وضعیت دسترسی آزاد مقالات یا تبدیل شدن مقالات غیر دسترسی آزاد به دسترسی آزاد نمی‌شود. همچنین فقط بر طبقه‌بندی زیرمجموعه‌ای از مقالات دسترسی آزاد تأثیر می‌گذارد.

از فیلترهای دسترسی آزاد در اسکوپوس کجا می‌توانم استفاده کنم؟

اگر با استفاده از فیلترهای دسترسی آزاد در اسکوپوس آشنا نیستید، در اینجا مراحلی برای اعمال فیلترهای دسترسی آزاد در پنجره جستجوی اولیه آورده شده است:

هنگام انجام جستجو در اسکوپوس، فیلترهای جستجو در سمت چپ صفحه ظاهر می شوند. روی نماد فلش در سمت راست «دسترسی آزاد» کلیک کنید تا لیستی از طبقه‌بندی‌های دسترسی آزاد را مشاهده کنید.

کنار طبقه‌بندی‌های مدنظر خود (دسترسی آزاد کامل، سبز، طلایی، برنزی و طلایی ترکیبی) که می‌خواهید از نتایج جستجو خارج کنید یا داخل کنید، علامت بزنید. (انتخاب‌های شما با رنگ نارنجی برجسته می‌شوند)

بر اساس نیازهای جستجوی خود، روی دکمه‌های «خارج کردن» یا «محدود کردن به» کلیک کنید.

با کلیک بر روی این دکمه‌ها، فیلتر دسترسی آزاد اعمال می‌شود و انتخاب شما به صورت گرافیکی در فیلتر دسترسی آزاد نمایش داده خواهد شد.

چگونه به اسناد دسترسی آزاد (OA) دسترسی پیدا کنم؟

اسکوپوس بسته به نوع سند دسترسی آزاد، ممکن است لینک هایی برای دسترسی به متن کامل مقاله ارائه دهد. برای مثال، با سند نمونه دسترسی آزاد طلایی که در زیر نشان داده شده است، کاربران می توانند:

  • روی «مشاهده فایل PDF مقاله» کلیک کنند.
  • روی نماد فلش در سمت راست «گزینه‌های متن کامل» کلیک کنند و از لیست منابع در دسترس سند، انتخاب خود را انجام دهند.

منبع:

https://blog.scopus.com/posts/changes-to-scopus-open-access-oa-document-tagging

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۰

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *