آشنایی با مقالات داغ و پر استناد در وب آو ساینس

یابش۱۴۰۲-۰۹-۲۱بازدید ۴۳۸
Posted on

آشنایی با مقالات داغ و پر استناد در وب آو ساینس

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مقدمه:

مقالات پژوهشی معمولاً دو، سه یا چهار سال پس از انتشار به اوج استناد خود می‌رسند. با این حال، گروه کوچکی از مقالات، خیلی زود پس از انتشار، شناسایی می‌شوند و با تعداد زیادی استناد به سرعت و قابل توجهی منعکس می‌شوند. این مقالات اغلب مقالات کلیدی در زمینه خود هستند و به عنوان مقالات داغ شناخته می شوند.

مقالات داغ Hot papers چیست ؟

مقالات داغ مقالاتی هستند که در دو سال اخیر منتشر شده اند، و به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در رشته موضوعی خود در زمره مقالات یک دهم درصد برتر قرار می گیرند. برای این افتخار، باید مقدار کافی استناد دهی در دو ماه اخیر مورد محاسبه را دریافت کرده باشند. مثلا مقاله :

Cancer statistics, 2022

Jan 2022 | Jan 2022 (Early Access) |CA-A CANCER JOURNAL FOR CLINICIANS 72 (1) , pp.7-3

که در تاریخ نوشتن این محتوا (۲۰ آذر ۱۴۰۲) تعداد ۶۳۳۸ استناد دریافت کرده است و برای محاسبه در ماه های July/August 2023 مقدار کافی استنادات برای قرار گرفتن در بین مقالات ۰٫۱% حوزه ی Clinical Medicine دریافت داشته است. توجه داشته باشیم داده ها از ESI بدست می آیند.

مقالات پراستناد Highly cited papers چیست ؟

مقالات پراستناد، مقالاتی هستند که در ده سال اخیر منتشر شده اند وبه لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در رشته موضوعی خود در زمره مقالات یک درصد برتر قرار می گیرند .

Mar 29 2021 | BMJ-BRITISH MEDICAL JOURNAL 372

برای این مقاله ، با توجه به اینکه مقاله در ده سال اخیر (البته کمی باید دقت بفرمایید در این تاریخ ما ۱۰ سال و هشت ماه اخیر را داشتیم و نه ده سال دقیق و هنگامی که به ده سال و دوازده ماه برسد آنگاه سال اول حذف می شود و دوباره از ابتدای ده سال شروع می شود) منتشر شده (۲۰۲۳) و تعداد ۸۵,۱۲۸ استنادی که دریافت کرده جزء مقالات ۱ درصد برتر هم قرار گرفته است

نکته: هر مقاله ی هات پیپر، الزاما پر استناد محسوب نمی شود.

مقالات برتر چیست ؟ (Top papers) :

به مجموع مقالاتی که تعداد استنادهای زیادی را دریافت کرده‌اند گفته می شوند. این مقالات از دو دسته مقالات داغ و مقالات پراستناد، توضیح داده شده در بالا بدست می آید. یعنی هر مقاله ی هات پیپر و یا هایلی سایتد الزاماً تاپ پیپر هم محسوب می شود.

با استفاده از پایگاه ESI کاربر می تواند در فیلدهای مختلف موضوعی تاپ پیرها و زیر شاخه های آن را مشاهده کند. این معیارها در بخشی از اِی اس آی دسته بندی شده اند:

توجه کنید که برای این جدول نمایش داده شده در تصویر بالا داده ها در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شده اند و ضمنا هر دو ماه یکبار جدول مزبور بروزرسانی می شود :

The Essential Science Indicators database has been updated as of January 09, 2020, to cover a 10 year and 10 months period, January 1, 2009 – October 31, 2019. Data is updated bi-monthly (six times a year). This is the fifth bi-monthly update of 2019.

همچنین در پلتفرم وب آو ساینس، امکان مشاهده ی اطلاعات هات پیپر و هایلی سایتد وجود دارد، عکس زیر را مشاهده کنید:

این ویدئو را ببینید و بیشتر یاد بگیرید:

https://www.aparat.com/v/SGDcY

روش کار:

  1. اگر می خواهیم بررسی کنیم یک مقاله جزء مقالات پر استناد است کافیست DOI مقاله، یا عنوان آن را در وب آو ساینس جستجو کنیم و ببینیم آیا در کنار آن علامت “جام” وجود دارد یا خیر؟
  2. اگر می خواهیم مقالات داغ و یا پر استناد یک دانشگاه/حوزه ی موضوعی خاص/ سال انتشار خاص و … دست یابیم کافیست جستجو را مطابق معیارهایمان انجام دهیم و سپس از فیلتر سمت چپ، مقالات داغ و یا مقالات پر استناد را انتخاب کرده و خروجی بگیریم.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۲٫۸ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۴

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *