پایگاه اطلاعاتی جی سی آر JCR

همکار یابش - جباری۱۴۰۳-۰۳-۲۳بازدید ۸۰۹۲
Posted on

پایگاه اطلاعاتی جی سی آر JCR

معرفی پایگاه اطلاعاتی جی سی آر JCR

جی سی آر (JCR) چیست؟

JCR مخفف عبارت Journal Citation Report، گزارشی است که کلاریویت هر ساله در اواسط سال منتشر می‌کند و در آن ضرایب تاثیر مجلات (JIF) منتشر می‌کند. در حال حاضر آخرین نسخه گزارش مربوط به سال ۲۰۲۲ است که در ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد و در آن ۲۱۷۶۲ ژورنال ایندکس شده‌اند. لازم به ذکر است که منبع این گزارش وب آو ساینس است.

این گزارش ۲۵۴ حوزه موضوعی را که در ۲۱ موضوع کلی تر دسته بندی شده‌اند در برمی‌گیرد. این ۲۱ موضوع شامل: پزشکی بالینی،مهندسی، علوم اجتماعی، عمومی، چند رشته ای، زیست شناسی و بیوشیمی، فیزیک، شیمی، اقتصاد و تجارت، ادبیات و زبان، علم مواد، علوم گیاهی و جانوری، روانپزشکی/روانشناسی، علوم کامپیوتر، علوم زمین، محیط زیست / اکولوژی، ریاضیات، هنرهای تجسمی و نمایشی، تاریخ و باستان شناسی، هنر و علوم انسانی، میان رشته ای، علوم کشاورزی و فلسفه و دین.

پوشش جغرافیایی جی سی آر شامل ۱۱۲ کشور/ منطقه دنیاست و ۱۵۸ مجله از ایران در JCR 2022 ایندکس شده اند.

مقاله JCR چیست؟

به مقالاتی که در ژورنال های ایندکس شده در جی سی آر چاپ شده اند، مقاله JCR می‌گویند. این مقالات معمولا از سطح کیفی بالایی برخوردارند و در دانشگاه ها و موسسه های علمی از جایگاه و امتیاز ویژه ای برخوردارند.

جی سی آر شامل چه اطلاعاتی است؟

گزارش جی سی آر شامل اطلاعات گسترده ای درباره مجله‌ها است. این اطلاعات برای هر مجله به صورت جداگانه و ارائه شده است و به ارزیابی بهتر و کامل مجله کمک می‌کند. برخی از مهمترین اطلاعاتی که جی سی آر برا هر مجله ارائه میدهد عبارت است از: اطلاعات ناشر، میزان دسترسی آزاد، ISSN, EISSN, کل استنادها، JIF یا ضریب تاثیر ژورنال، چارک JIF، دسته بندی موضوعی و روابط استنادی مجله است.

برای اینکه بتوانید به اطلاعات کامل هر مجله دسترسی پیدا کنید، کافیست پس از اینکه مجله مورد نظر خود را یافتید روی عنوان مجله کلیک کنید و در صفحه مجله تمام اطلاعات مربوط به آن را ببینید.

کارکرد‌های پایگاه جی سی آر:

  1. دریافت لیست مجلات با بالاترین ضریب تأثیر در دنیا
  2. دریافت لیست مجلات در هر زمینه ی موضوعی (به عنوان مثال در مهندسی شیمی چه مجلاتی جزو WOS هستند )
  3. دریافت بالاترین و موثرترین مجلات در هر حوزه ی موضوعی از نظر JCR (به عنوان مثال معرفی معتبرترین مجلات حوزه ی روانشناسی از نظر WOS)
  4. دریافت ضریب تأثیر یک مجله ی خاص
  5. ارزیابی اینکه آیا مجله ای خاص جزو لیست WOS محسوب می شود یا خیر؟
  6. اطلاعات خاص علم سنجی هر نشریه ی WOS
  7. انتخاب مجله برای ارسال مقالات پژوهشگران، دانشجویان و اساتید

دسترسی به JCR

برای دسترسی به JCR نیاز است که اکانت اختصاصی JCR را از کلاریوت خریداری کنید. اما بخاطر تحریم ها پژوهشگران در ایران نمیتوانند این اکانت را خریداری کنند. لذا یابش پیشرو، مطمئن و جامع در ارائه خدمات و منابع اطلاعاتی مورد نیاز پژوهشگران، اعضای هیئت علمی، متخصصان، دانشجویان، سازمان‌ها، کتابخانه ها و صنعت، با درک این نیاز اکانت اختصاصی جی سی آر را با قیمتی بسیار ارزانتر از قیمت اصلی آن به فروش می‌رساند.

خرید اکانت اختصاصی جی سی آر

همچنین یابش دسترسی رایگان به ضریب تاثیر مجلات را از طریق یابش جی سی آر فرآهم نموده است.

در صورتی که عضو کتابخانه هستید و یا در دانشگاه‌ها و موسسات علمی فعالیت دارید امکان دسترسی به پلتفرم JCR را از کتابدار آن موسسه جویا شوید.

وب سایت اصلی JCR:

JCR- Clarivate 

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۳ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۳

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط: