همکار یابش - جباری2024-02-24بازدید 106
Posted on

انتشار جبهه‌های پژوهشی ۲۰۲۳

جبهه‌های پژوهشی ۲۰۲۳ (Research Fronts 2023) توسط موسسه علوم و توسعه آکادمی علوم چین، کتابخانه ملی آکادمی علوم چین و شرکت کلریویت منتشر شد.

به گزارش یابش و به نقل از کلریویت، شناسایی و ردیابی پژوهش‌های علمی به ویژه حوزه‌های نوظهور علمی با توجه به کمبود و محدودیت منابع، مزیت رقابتی خوبی برای مدیران، سیاستگذارن علمی و سایر ذینفعان محسوب می‌شود.

 

گزارش جبهه های پژوهشی

 

جبهه پژوهشی چیست؟

منظور از جبهه‌های پژوهشی، خوشه‌هایی از مقالات هستند که اغلب با یکدیگر در منابع دیگر مورد استناد قرار می‌گیرند. زمانی که تعداد این مقالات به سطح مشخصی جهت تجزیه و تحلیل کمی برسد یک جبهه تحقیقاتی تشکیل می‌شود که این مقالات در آن جبهه پژوهشی پراستناد[۱] و هسته[۲] محسوب می‌شوند. در واقع جبهه‌های پژوهشی شامل هسته‌ای از مقالات با استناد بالا هستند که از نظر استناد در زمینه موضوعی مقالات حوزه خود (دسته‌بندی ESI) و در همان سال انتشار جزو ۱% برتر محسوب می‌شوند. تجزیه و تحلیل جبهه‌های تحقیقاتی نقطه عطفی برای توجه به جلوه‌های مهم علمی و شناسایی آخرین پیشرفت‌ها و جهت‌گیری‌های علمی حوزه های مختلف علمی است.

گزارش جبهه‌های پژوهش

تهیه گزارش جبهه‌های پژوهش از سال ۲۰۱۳ توسط شرکت کلریویت و با معرفی ۱۰۰ جبهه داغ پژوهشی آغاز شد. از سال ۲۰۱۶- ۲۰۲۲ موسسه علوم و توسعه، آکادمی علوم چین[۳]، کتابخانه ملی آکادمی علوم چین[۴] و کلریویت[۵] به صورت پروژه مشترک گزارش‌های سالانه جبهه‌های پژوهش حوزه‌های مختلف علوم را منتشر می‌کنند که توجه گسترده‌ای را در سطح جهان به خود جلب کرده است.

در آخرین گزارش ۲۰۲۳، تعداد ۱۱۰ جبهه داغ پژوهشی و ۱۸ جبهه پژوهشی نوظهور بر اساس تحلیل استنادی ۱۲۹۲۲ جبهه پژوهشی از پایگاه شاخص‌های اساسی علم[۶] (ESI) کلریوبت شناسایی شده است. در این گزارش، جبهه‌های تحقیقاتی برتر و داغ، مقالات استناد کننده و کشورها و موسسات برتر تولید کننده مقالات هسته و استناد کننده در جبهه‌های تحقیقاتی به تفکیک حوزه‌های مختلف قابل رویت است. جهت مشاهده گزارش تفصیلی به فایل اصلی ذیل مراجعه فرمائید.

 

دانلود جبهه‌های پژوهشی ۲۰۲۳

 

گزارش جبهه های مهندسی کلاریویت را نیز مشاهده کنید.

 

“با تشکر از سرکار خانم ارشدی در فراهم آوری این مطلب”

[۱] Highly cited

[۲] Core

[۳] Institutes of Science and Development, Chinese Academy of Sciences

[۴] National Science Library, CAS

[۵] Clarivate

[۶] Essential Science Indicators

 

منبع: https://discover.clarivate.com/Research_Fronts_2023_EN

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۱

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *