پژوهش ثانویه چیست؟

همکار یابش - جباری2024-04-17بازدید 62
Posted on

پژوهش ثانویه چیست؟

در دنیای پژوهش، دو نوع اصلی از منابع داده وجود دارد: اولیه و ثانویه. در حالی که تحقیقات اولیه شامل جمع‌آوری داده‌های جدید به طور مستقیم از افراد یا منابع است، تحقیقات ثانویه شامل تجزیه و تحلیل داده‌های موجود است که قبلاً توسط شخص دیگری جمع‌آوری شده است.

پژوهش ثانویه چیست؟

یکی از منابع رایج این مدل مطالعه، گزارش‌های تحقیقاتی منتشر شده و اسناد دیگر است. این مطالب را اغلب می‌توان در کتابخانه‌های عمومی، در وب سایت‌ها یا حتی به عنوان داده‌های استخراج شده از نظرسنجی‌های انجام شده قبلی یافت. علاوه بر این، بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی مخازن داده‌های گسترده‌ای را نگهداری می‌کنند که برای اهداف تحقیقاتی، در دسترس هستند.

در حالی که تحقیقات ثانویه ممکن است سطح کنترلی هم اندازه تحقیقات اولیه نداشته باشد، می‌تواند ابزار بسیار ارزشمندی برای به دست آوردن بینش و شناسایی روندها باشد. محققان می توانند با استفاده از منابع داده موجود، در زمان و منابع صرفه جویی و در عین حال اطلاعات مهمی کشف کنند.

پژوهش ثانویه چیست؟

پژوهش ثانویه یک روش تحقیق است که در آن از داده‌های موجود استفاده می‌شود. داده‌های موجود برای افزایش اثربخشی کلی پژوهش، خلاصه و گردآوری می شوند. یکی از مزایای کلیدی پژوهش ثانویه این است که بدون نیاز به جمع‌آوری داده‌های جدید، بینش می‌بخشد و امکان نتیجه‌گیری را فراهم می‌آورد. این می‌تواند در زمان و منابع صرفه‌جویی کند و به رشد دانش و تخصص موجود کمک کند.

هنگام انجام تحقیقات ثانویه، مهم است که در رویکرد دقیق و متفکر بود. این به معنای انتخاب دقیق منابع و اطمینان از قابل اعتماد بودن و مرتبط بودن داده‌های مورد تجزیه و تحلیل با سؤال پژوهش است. همچنین به معنای تفکر انتقادی در تحلیل و تشخیص هرگونه سوگیری یا محدودیت بالقوه در داده‌ها است.

مطالعات ثانویه بسیار مقرون به صرفه‌تر از پژوهش‌های اولیه هستند، زیرا از داده‌های موجود استفاده می‌کنند، برخلاف پژوهش‌های اولیه، که در آن داده‌ها به صورت دست اول توسط سازمان‌ها و مشاغل جمع‌آوری می‌شوند یا می‌توانند شخص ثالثی را برای جمع‌آوری داده‌ها از طرف خود به کار گیرند. هر سازمانی قادر به پرداخت مبلغ هنگفتی برای انجام تحقیقات و جمع‌آوری داده‌ها نیست. بنابراین، به درستی مطالعات ثانویه “پژوهش میزی” نیز نامیده می‌شود، زیرا داده‌ها را می‌توان با نشستن پشت میز بازیابی کرد.

روش‌ها و نمونه‌های رایج پژوهش ثانویه

روش‌های پژوهش ثانویه

۱٫ داده‌های موجود در اینترنت

یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های ثانویه، روش اینترنتی است. داده‌ها به راحتی در اینترنت در دسترس هستند و با کلیک یک دکمه قابل دانلود هستند.

این داده ها عملاً بدون هزینه هستند، یا ممکن است با مبلغ ناچیزی برای دانلود داده‌های موجود در دسترس قرار بگیرند. وب‌سایت‌ها دارای اطلاعات زیادی هستند که کسب و کارها و سازمان‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای تحقیقاتی خود از آن‌ها استفاده کنند. با این حال، سازمان‌ها باید برای جمع‌آوری اطلاعات فقط وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد را در نظر بگیرند.

۲٫ ادارات دولتی و غیردولتی

داده‌های مطالعات ثانویه را می‌توان از برخی سازمان‌های دولتی و غیردولتی نیز جمع‌آوری کرد. به عنوان مثال، اداره سرشماری و مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک داده‌های ارزشمند و مرتبطی دارند که کسب و کارها یا سازمان ها می توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای دانلود یا استفاده از داده‌های موجود در وب‌سایت این آژانس‌ها، هزینه مشخصی وجود دارد. داده‌های به دست آمده از این آژانس ها معتبر و قابل اعتماد هستند.

۳٫ کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه‌های عمومی منبع خوب دیگری برای جستجوی داده‌های این مدل پژوهش هستند. کتابخانه‌های عمومی نسخه‌هایی از مطالعات مهمی دارند که قبلاً انجام شده اند. آن‌ها انباری از اطلاعات و اسناد مهم هستند که می‌توان داده‌های مفیدی را از آن‌ها استخراج کرد.

خدمات ارائه شده در این کتابخانه‌های عمومی از کتابخانه‌ای به کتابخانه دیگر متفاوت است. اغلب، کتابخانه‌ها دارای مجموعه عظیمی از نشریات دولتی، فهرست‌های تجاری و خبرنامه هستند.

۴٫ مؤسسات آموزشی

اهمیت جمع‌آوری داده‌ها از مؤسسات آموزشی برای مطالعات ثانویه اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، نسبت به سایر بخش‌های تجاری، پژوهش‌های بیشتری در کالج‌ها و دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

داده‌هایی که توسط دانشگاه ها جمع‌آوری می‌شود عمدتاً برای تحقیقات اولیه است. با این حال، کسب‌وکارها یا سازمان‌ها می‌توانند به مؤسسات آموزشی مراجعه کرده و از آن‌ها اطلاعات درخواست کنند.

۵٫ منابع اطلاعاتی تجاری

روزنامه‌های محلی، ژورنال‌ها، مجلات، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی منبع خوبی برای به دست آوردن داده‌ها برای تحقیقات ثانویه هستند. این منابع اطلاعاتی تجاری، اطلاعات دست اولی در مورد تحولات اقتصادی، دستور کار سیاسی، مطالعات بازار، تقسیم‌بندی جمعیتی و موضوعات مشابه دارند.

کسب‌وکارها یا سازمان‌ها می‌توانند برای دسترسی به داده‌هایی که بیشترین ارتباط را با پژوهش آن‌ها دارند، درخواست ثبت کنند. کسب‌وکارها نه تنها این فرصت را دارند که مشتریان احتمالی خود را شناسایی کنند، بلکه از طریق این منابع می‌توانند در مورد راه‌های تبلیغ محصولات یا خدمات خود نیز آگاه شوند؛ زیرا دسترسی گسترده‌تری دارند.

تفاوت‌های کلیدی بین تحقیقات اولیه و ثانویه

برای تعیین اینکه کدام روش تحقیق برای پروژه شما بهترین است، درک تمایز بین مطالعات اولیه و ثانویه ضروری است. هر دو از روش‌های اصلی پژوهش هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در این بخش، تفاوت‌های اساسی بین این دو و زمان مناسب استفاده از آن‌ها، بررسی می‌شوند.

پژوهش اولیهپژوهش ثانویه
برای به دست آوردن داده‌ها انجام می‌شود. محقق «مالک» داده‌های جمع آوری شده است.بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از تحقیقات قبلی انجام می‌شود.
مبتنی بر داده‌های خام است.مبتنی بر داده‌های آزمایش شده است. داده‌ها قبلاً تجزیه و تحلیل و فیلتر شده‌اند.
داده‌های جمع آوری شده متناسب با نیازهای یک محقق، سفارشی سازی شده است.داده ها بر اساس نیازهای مطلق سازمان‌ها یا مشاغل جمع آوری می‌شوند. داده‌ها ممکن است مطابق با نیاز یک محقق باشد یا نباشد.
محقق برای جمع‌آوری داده‌ها عمیقاً درگیر پژوهش است.سریع و آسان است. هدف آن دستیابی به درک وسیع‌تری از موضوع است.
یک فرآیند پرهزینه است و زمان زیادی را برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها صرف می‌کند.یک فرآیند سریع است زیرا داده ها از قبل در دسترس هستند. محقق باید بداند که کجا کاوش کند تا مناسب‌ترین داده را به دست آورد.

چگونه می توان تحقیقات ثانویه را انجام داد؟

پژوهش ثانویه ابزار مهمی برای جمع‌آوری اطلاعاتی است که قبلاً توسط دیگران جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است. می تواند به صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند و این امکان را برقرار می‌کند تا در مورد موضوع مورد پژوهش، بینشی کسب کرد.

مراحل انجام مطالعات ثانویه

۱٫ مشخص کردن موضوع پژوهش: قبل از شروع پژوهش ثانویه، باید موضوعی که نیاز به تحقیق دارد مشخص شود. پس از انجام این کار، ویژگی‌های پژوهش و هدف آن را فهرست شود.

۲٫ شناسایی منابع تحقیق: محدود کردن آن دسته از منابع اطلاعاتی که مرتبط‌ترین داده‌ها و اطلاعات قابل اجرا را برای تحقیق را ارائه می‌دهند.

۳٫ جمع‌آوری داده‌های موجود: هنگامی که منابع جمع‌آوری داده‌ها محدود شدند، داده‌های قبلی موجود که ارتباط نزدیکی با موضوع دارند، باید بررسی شوند. داده‌های مربوط به مطالعه را می‌توان از منابع مختلفی مانند روزنامه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی و غیره به دست آورد.

۴٫ ترکیب و مقایسه: پس از جمع‌آوری داده‌ها، باید داده‌ها برای جلوگیری از هر گونه تکراری ترکیب و مقایسه شوند. باید اطمینان حاصل شود که داده‌ها از منابع معتبری جمع‌آوری شده‌اند. داده‌های نادرست می‌توانند تحقیقات را به شدت مختل کند.

۵٫ تجزیه و تحلیل داده‌ها: داده‌های جمع آوری شده باید تجزیه و تحلیل شوند و مشخص شود که آیا به همه سؤالات پاسخ داده شده است. اگر نه، در صورت نیاز به تمرکز بیشتر در بینش های عملی موجود، این روند تکرار شود.

مزایای پژوهش ثانویه

تحقیقات ثانویه چندین مزیت را به محققین ارائه می دهد، از جمله کارایی، توانایی رشد دانش موجود، و توانایی انجام تحقیق در شرایطی که ممکن است تحقیقات اولیه ممکن یا اخلاقی نباشد. با انتخاب دقیق منابع و اندیشیدن در رویکرد خود، محققان می توانند از تحقیقات ثانویه برای تأثیرگذاری و پیشرفت این حوزه استفاده کنند.

برخی از مزایای کلیدی به شرح زیر است:

۱٫ بیشتر اطلاعات در این روش به راحتی در دسترس است. منابع زیادی وجود دارد که می‌توان داده‌های مرتبط را از آنها جمع‌آوری و استفاده کرد؛ برخلاف تحقیقات اولیه، که در آن داده‌ها باید از ابتدا جمع‌آوری شوند.

۲٫ این فرآیند کم‌هزینه‌تر است و زمان‌بری کمتری دارد زیرا داده‌های مورد نیاز به راحتی در دسترس هستند و در صورت استخراج از منابع معتبر هزینه زیادی ندارند. حداقل هزینه رابطه مستقیمی با به دست آوردن داد‌ه‌ها دارد.

۳٫ داده‌هایی که از طریق تحقیقات ثانویه جمع‌آوری می‌شوند، به سازمان‌ها یا کسب‌وکارها ایده‌ای درباره اثربخشی مطالعات اولیه می‌دهند. از این رو، سازمان‌ها یا کسب‌وکارها می‌توانند فرضیه‌ای تشکیل دهند و هزینه‌های انجام مطالعات اولیه را ارزیابی کنند.

۴٫ تحقیقات ثانویه به دلیل در دسترس بودن داده‌ها سریعتر انجام می شود. بسته به هدف کسب‌وکار یا مقیاس داده‌های مورد نیاز، می‌تواند ظرف چند هفته تکمیل شود.

معایب پژوهش ثانویه

از جمله معایب مطالعات ثانویه عبارتند از:

۱٫ اگرچه داده‌ها به راحتی در دسترس هستند، ارزیابی اعتبار باید برای درک صحت اطلاعات موجود انجام شود.

۲٫ همه منابع داده ثانویه، آخرین گزارش‌ها و آمار را ارائه نمی‌دهند. حتی زمانی که داده‌ها دقیق باشند، ممکن است به اندازه کافی به روز نباشند.

۳٫ پژوهش ثانویه نتیجه گیری خود را از داده‌های تحقیقات اولیه جمعی به دست می‌آورد. موفقیت آن تا حد زیادی به کیفیت گردآوری داده‌ای که قبلاً توسط محقق پژوهش اولیه انجام شده است بستگی دارد.

بنابراین، پژوهش ثانویه ابزار مهمی برای محققانی است که موضوعات مختلف را بررسی می‌کنند. با استفاده از منابع داده موجود، محققان می‌توانند در زمان و منابع صرفه‌جویی کنند، دانش موجود را توسعه دهند و در شرایطی که تحقیقات اولیه ممکن است امکان پذیر نباشد، به پژوهش بپردازند.

روش‌ها و نمونه‌های مختلفی برای مطالعه ثانویه وجود دارد، از تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های عمومی گرفته تا بررسی مقالات تحقیقاتی منتشر شده. ، مهم است که مزایا و محدودیت‌های این تحقیق توسط دانشجویان و محققین مشتاق درک شود و با تفکر و انتقاد با آن برخورد شود. با انجام این کار، می‌توان به پیشرفت درک خود از دنیای اطرافمان ادامه دهیم و در تحقیقات معناداری که تأثیر مثبتی بر جامعه دارد، مشارکت کنیم.

مطالب مرتبط

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ تعداد امتیاز: ۳

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک گذاری این مطلب:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *